اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

7 روش جراحی و غیر جراحی اصلاح لبخند لثه ای

فهرست

لبخند لثه‌ای وضعیتی است که در آن، وقتی لبخند می‌زنید بیش‌تر بافت لثه‌ی شما دیده می‌شود. این موضوع ممکن است باعث خجالت شما شود و بعضی بیماران به همین دلیل لبخند خود را پنهان می‌کنند. اما خبر خوب این‌که، می‌توان لبخند لثه‌ای را اصلاح کرد! در ادامه درباره‌ی اساس نمایان شدن بیش‌ از حد لثه‌ها و راه‌های درمان و اصلاح آن صحبت می‌کنیم.

لبخند لثهای چیست؟

لبخند لثه‌ای تعریف خیلی واحد و مشخصی ندارد و واقعاً یک موضوع شخصی است. مطالعاتی انجام شده‌اند که مشخص شود چه افرادی لبخند لثه‌ای دارند.

معمولاً افراد لبخند‌هایی را تحت عنوان جذاب‌ترین لبخند انتخاب می‌کنند که دو میلیمتر یا کمتر از بافت لثه در آن پیدا باشد.

با این که این رقم در مطالعه متغیر است، اما در اکثر مطالعات، وقتی هنگام لبخند سه یا چهار میلیمتر از لثه نمایان باشد، افراد آن لبخند را خیلی جذاب نمی‌دانند و می‌گویند این لبخند، یک لبخند لثه‌ای است.

اما شما نباید مدام به دنبال اندازه گرفتن میزان دیده شدن لثه‌هایتان باشید، چون این یک موضوع کاملاً شخصی است و فقط به احساس خودتان نسبت به لبخندتان بستگی دارد. اما در صورتی که در این مورد احساس نگرانی می‌کنید با مراجعه به متخصص اورتودنسی، دندان‌ها، لثه‌ها و لب‌های شما ارزیابی می‌شود و گزینه‌هایی برای اصلاح لبخند لثه ای به شما پیشنهاد می‌گردد.

مشکل لبخند لثه ای

لبخند لثه‌ای در زنان بیش از مردان دیده می‌شود و پزشکان تخمین می‌زنند که در 14 درصد زنان و 7 درصد مردان هنگام لبخند زدن، لثه بیش از حد مشخص می‌شود.

علت ایجاد لبخند لثهای

دلایل بسیاری برای لبخند لثه‌ای وجود دارد که تعداد بسیاری از آن‌ها ژنتیکی است. در ادامه به چند دلیل مربوط به لبخند لثه‌ای اشاره می‌کنیم:

  • کوتاه بودن لب بالایی دلیل رایج لبخند لثه‌ای است. اگر لب به اندازه‌ی کافی پایین نیاید، وقتی می‌خندید مقدار بیش‌تری از لثه‌ی شما دیده می‌شود.
  • دندان‌های کوتاه و کوچک هم می‌تواند ریشه‌ی این موضوع باشد. دندان‌ها ممکن است به این دلیل کوتاه باشند که کامل درنیامده‌اند و هنوز با مقداری از بافت لثه پوشیده می‌شوند یا این که فقط در مقایسه با لثه‌ها و در اثر سایش یا ژنتیک، کوچک هستند.
  • یکی دیگر از دلایل لبخند لثه‌ای باز هم مربوط به لب بالایی است. به این صورت که اندازه‌ی لب بالایی شما کاملاً مناسب است اما وقتی می‌خندید لب بالا بیش از حد منقبض می‌شود و باعث می‌شود لب خیلی بالا برود و مقدار بیش‌تری از لثه نمایان شود.
  • یکی دیگر از دلایل لبخند لثه‌ای در ارتباط با مشکلات استخوان‌بندی است. در این مورد، ممکن است فک بالا خیلی بزرگ باشد یا بیش از حد جلو آمده باشد، و این موضوع می‌تواند باعث نمایان شدن مقدار زیادی از لثه یا حتی برآمده‌شدن لثه شود.
  • برخی از افراد هم مبتلا به عارضه‌ای به نام هایپرتروفی لثه‌ای هستند، یعنی بافت لثه‌های آن‌ها در اطراف دندان بیش از حد رشد می‌کند.

جراحی بالا بردن لثه یا افزایش طول تاج دندان (کاربرد و عوارض)

درمان اصلاح لبخند لثهای

برای درمان لبخند لثه ای، روش جراحی و غیر جراحی وجود دارد که در روش جراحی، با انجام جراحی فک مشکل لبخند لثه ای برطرف می شود.

درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی یا پروتز

اگر موقعیت دندان‌ها و فک شما باعث می‌شود لثه‌های شما جلو بیاید و خیلی برجسته به نظر برسد، مثل وضعیت پیش‌آمدگی دندان‌های بالایی نسبت به پایینی، استفاده از ارتودنسی (سیم دندان) یا پروتز کمک‌کننده است. با ردیف شدن دندان‌ها و فک شما میزان دیده شدن لثه‌های شما هنگام لبخند کاهش پیدا می‌کند.

لیزر لبخند لثه ای

استفاده از لیزر دایود برای اصلاح لبخند لثه‌ای کاملاً دقیق، سریع و بدون درد است. دندانپزشک اول لثه‌های شما را با استفاده از بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند و سپس با استفاده از لیزر، میزان اضافی لثه‌های اطراف دندان‌ها را برمی‌دارد و سپس، باقیمانده را شکل می‌دهد. به این ترتیب، توازن بیش‌تری بین لثه و دندان برقرار می‌شود و به اصلاح لبخند لثه‌ای کمک می‌کند.

تنها چیزی که ممکن است هنگام کار حس کنید، حرکت سر لیزر است و هیچ سوزنی هم وجود ندارد. استفاده از لیزر دایود برای برداشتن لثه‌های اضافی برای افراد در هر سنی مناسب و مطمئن است. ما از این روش معمولاً بعد از اتمام درمان بریس یا اینویزیلاین شما استفاده می‌کنیم تا تاثیر نهاییش را روی لبخند شما بگذارد. جینجیوکتومی یا لیفت لثه یک شیوه‌ی جراحی است اما امروزه اغلب از روش لیزری استفاده می‌شود.

درمان لبخند لثه ای با لیزر

بوتاکس لبخند لثه ای

درمان بوتاکس لبخند لثه‌ای شامل تزریق اونابوتولینیوم توکسین A به ماهیچه‌های لب بالایی است. سم بوتولینیوم باعث می‌شود ماهیچه‌های لب بالایی به طور موقف فلج شوند و به این ترتیب موقع لبخند، بیش از حد بالا نروند. ثابت شده است که وقتی علت لبخند لثه‌ای مربوط به لب بالا است، این درمان کاملاً موثر است و لثه‌ها کمتر دیده می‌شوند. با این حال، نتایج این درمان فقط حدود سه تا چهار ماه دوام می‌آورد.

ونیر یا روکش

در صورتی که لبخند لثه‌ای شما ناشی از کوتاه بودن دندان‌ها است، در این حالت ترمیم‌های زیبایی مانند روکش یا ونیر می‌توانند به بلندتر شدن دندان‌ها و متناسب‌تر شدن نسبت دندان به لثه در لبخند شوند.

جراحی تغییر موقعیت لب

اگر لبخند لثه‌ای شما ناشی از کوتاهی یا بالا رفتن بیش از اندازه‌ی لب بالایی در هنگام لبخند باشد، با استفاده از جراحی، عضلات بالابرنده‌ی لب بالا بریده می‌شوند و به این ترتیب وقتی لبخند می‌زنید لب دیگر نمی‌تواند خیلی بالا برود. با این حال، این جراحی ممکن است خیلی هزینه‌بر باشد و نیاز به دوره‌ی نقاهت زیادی دارد.

به همین دلیل است که انتخاب روش‌های غیر تهاجمی برای اصلاح مشکلات لثه‌ای خیلی بهتر است. با این حال، در مواردی که مشکلات شدید ناشی از لب بالایی وجود داشته باشد، درمان شامل جراحی و اورتودنسی خواهد بود.

بلندکردن تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان شامل برداشتن اضافی لثه‌ و فرم‌دهی مجدد لثه و گاهی، استخوان است تا این که مقدار بیش‌تری از طول دندان دیده شود. جراحی لثه برای این کار صورتی انجام می‌شود که دندان‌ها به طور کامل درنیامده‌ باشند و توسط بافت لثه پوشیده شده باشند.

در این باره بخوانید: جراحی افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

جراحی فک لبخند لثه ای

جراحی فک، یا جراحی اورتوگناتیک، فقط در موارد بسیار شدیدی انجام می‌شود که فک بیش از حد رشد پیدا کرده یا پیش‌آمدگی شدید فک وجود دارد. جراح اصلاح استخوان فک، فک بالا را طوری فرم می‌دهد که متناسب با فک پایین باشد و سپس جوری موقعیت آن را تغییر می‌دهد که در مکان صحیح قرار بگیرد.

این جراحی در بیمارستان و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. از آن‌جا که فرد علاوه بر جراحی فک به اورتودنسی هم نیاز دارد، اغلب فرد را به یک متخصص جراح اورتودنسی ارجاع می‌دهند. باید پیش از جراحی بریس یا پروتز استفاده کنید. تکمیل این پروسه ممکن است چندین سال طول بکشد و دوران نقاهت بلندی هم دارد. با این حال، اگر مشکلات فک شما بسیار شدید است این بهترین انتخاب شما است و نتیجه‌ی دائمی چشمگیری دارد.

درمان کوتاهی لب بالا

عوامل متعددی می توانند موجب نمایش بیش از حد لثه ها شوند که موارد شایع آن عبارتند از بافت زیاد لثه، کوتاه بودن دندان ها، کوتاه بودن لب بالایی و بیش فعال بودن عضلات بالابرنده ی لب که هنگام خندیدن لب را به طرف بالا می کشند. تمام عوامل ایجاد کنندهی لبخند لثه ای مادرزادی هستند.

همچنان که دیدید، برای داشتن یک لبخند زیبا باید بین لثه‌ها، دندان‌ها، لب‌ها و فک نسبت مناسبی وجود داشته باشد. وقتی یکی از این‌ها درست نباشد، ممکن است لثه‌های اضافی یا دندان‌های کوتاه داشته باشید و این موضوع، توازن لبخند شما را از بین خواهد برد.

 

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان
تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان