فروردین ۹, ۱۴۰۳

از شایعات تا واقعیت سفید کردن دندان با لیزر

فهرست

زرد شدن دندان‌ها یکی از حقایق ناخوشایند بالا رفتن سن است و توسط شرایطی مانند سیگار کشیدن و مصرف مشروبات سرعت پیدا می‌کند. امروزه خیلی از افراد به روش‌های سفید کردن دندان‌ با لیزر روی آورده‌اند تا دوباره دندان‌های مرواریدی و زیبای خود را ببینند اما سفید کردن دندان با لیزر عملاً در ایران به صورت گسترده وجود ندارد و بیشتر یک عبارت تبلیغاتی در حوزه سفید کردن دندان است. اما روش بلیچینگ دندان با نور آبی کاملاً رایج و مورد تایید است.

از این رو ما در این مطلب از همان اصطلاح عامیانه سفید کردن دندان با لیزر استفاده می کنیم که در حقیقت منظور از لیزر، همان نور آبی است.

سفید کردن دندان توسط دندانپزشک در مطب با استفاده از لیزرهای زیبایی نتیجه‌ی عالی دارد، اما چون قیمت آنها گران هستند کمتر از آنها استفاده می شود و به جای آن از اشعه آبی استفاده می گردد.

البته روش هایی برای سفید کردن دندان در خانه نیز وجود دارد ماندگاری کمتری نسبت به سایر روش ها دارد.

حالا برای این که متوجه شوید آیا استفاده از این روش برای شما مناسب هست یا نه، در ادامه توضیحاتی درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد اشعه آبی در بلیچینگ دندان ارائه می‌کنیم.

کاربرد اشعه آبی در دندانپزشکی چیست؟

اساس اشعه آبی بر دیودهای پخش‌ کننده‌ی نور است. در حقیقت دستگاهی است که وقتی به منبع الکتریسیته وصل می‌شود می‌تواند نور مرئی ساطع کند.

در اغلب موارد، این پرتو یک نور تک رنگ است که در محدوده‌ی نور مرئی بین رنگ‌های قرمز و آبی تا بنفش قرار دارد.

اشعه آبی شدت زیادی دارد و اغلب خیلی پرنورتر از لامپ‌های هالوژن و رشته‌ای است.

همچنین، خیلی هم سردتر هستند چون طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که گرما را دفع می‌کند.

اشعه آبی در مقایسه با دیگر منابع نورانی، نیاز به برق کمتری دارند اما خیلی کارآمد هستند و ماندگاری و عمر طولانی دارند.

 

اشعه آبی

همچنین روشن شدن آن‌ها طولی نمی‌کشد، بلکه به سرعت به پر شدت ترین حالت خود می‌رسند و گرم نمی‌شوند.

پرتو این اشعه نوعی نور مرئی است و از دسته‌ی پرتوهای یونیزه نیست.

همان طور که می‌دانید استفاده از پرتوهای یونیزه می‌تواند منجر به جهش سلولی و سرطان ‌شود اما چون پرتو این لامپ‌ها از نوع نور مرئی است چنان خطری ندارد.

نکته‌ی آخر این که اشعه آبی یک گزینه‌ی جایگزین مناسب برای لامپ‌های فرابنفش در روش‌های سفید کردن دندان است.

چگونه اشعه آبی باعث سفید شدن دندان می شود؟

این اشعه باید در کنار یک عامل سفیدکننده استفاده شود وگرنه به تنهایی نمی‌تواند رنگ دندان‌ها را تغییر دهد.

کارکرد اشعه آبی به این صورت است که در کنار یک عامل سفیدکننده به عنوان کاتالیزور عمل می‌کند تا به فرآیند سفید شدن دندان‌ها سرعت ببخشد.

سفید کردن دندان با اشعه آبی

این عوامل سفیدکننده معمولاً هیدروژن پروکسید یا کربامید پروکسید هستند که هر دو از عناصر فعال به حساب می‌آیند.

برای مثال طرز کار کربامید پروکسید به این صورت است که وقتی روی دندان به کار برده شد، شروع به واکنش می‌کند و تبدیل به هیدروژن پروکسید و اوره می‌شود.

اوره محصول زائد این واکنش است، اما هیدروژن پروکسید عاملی است که رنگ سطحی دندان‌ها را تغییر می‌دهد و با تغییر ساختار شیمیایی باعث سفیدکردن عمیق‌تر می‌شود.

بلیچینگ دندان با اشعه فرابنفش

یکی از مطالعات منتشرشده در ژورنال تخصصی دندانپزشکی نشان داده است که نور آبی منجر به سرعت عمل در فرآیند سفید کردن می‌شود، و این یافته را مطالعات دیگری هم تایید می‌کنند.

این موضوع به ویژه زمانی خیلی مشخص می‌شود که پرتو نور فعال‌کننده‌ی اشعه آبی همراه با عامل فعال مبتنی بر کربامید پروکسید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

آآیا حساسیت به بلیچینگ دندان طبیعی است؟

در گذشته از لامپ‌های فرابنفش برای سرعت بخشیدن به فرآیند سفید کردن دندان استفاده می‌شد اما امروزه از اشعه آبی استفاده می‌شود که هم ایمن ‌تر و هم در دسترس ‌تر است.

آیا بلیچینگ ضرر دارد؟

استفاده از اشعه آبی در مقایسه با لامپ‌های فرابنفش که در گذشته استفاده می‌شد بسیار ایمن ‌تر هستند.

نظر دکتر میلاد افشار

روش های متفاوتی برای سفید کردن دندان وجود دارد که به دو دسته کلی تقسیم می شوند. یکی درمان های خانگی و دیگری درمان  های در مطب. در هر دو روش درمان از یک متریال شیمیایی بر روی سطح دندان برای برداشتن لایه ای از دندان که دچار بد رنگی شده است، استفاده می شود.

تفاوت این دو روش در این است که در روش اول در مطب کنترل حرفه ای بر روی مواد و شدت اعمال روش وجود دارد، طبیعاتاً در صورتی که این کنترل حرفه ای انجام نشود، شدت سفیدکنندگی بیشتر شده و عوارض آن نیز بیشتر می شود.

در درمان های خانگی، به دلیل اینکه کنترل توسط متخصص وجود ندارد، سعی می شود از متریالی با شدت سفید کنندگی کمتر استفاده شود تا در صورت اشتباه بیمار در استفاده صحیح، عوارض کمتری برای بیمار در پی داشته باشد.

هر دو روش، نتایج موقتی دارند و بسته به شرایطی که بیمار پس از درمان از لحاظ رژیم غذایی خواهد داشت، ماندگاری روش متفاوت است.

به صورت متوسط بین 3-9 ماه ماندگاری روش های بلیچینگ می تواند طول بکشد.

در مورد لاک های سفید کننده دندان هم همانطور که پیشتر اشاره شده بود، این محصولات تجاری هستند و تایید شده نیستند.

مزایای اشعه آبی در سفید کردن دندان

به‌صرفه بودن

بعضی از کیت‌های خانگی سفیدکننده‌ی دندان آن قدر هزینه‌ی خرید معقولی دارند که قطعاً به صرفه‌تر از سفید کردن دندان در مطب است.

با این که ممکن است خیلی ماندگاری طولانی مدتی نداشته باشند، اما همچنان نتایج فوق‌العاده‌ای دارند.

مفید و راحت

تعداد خیلی زیادی کیت خانگی سفیدکننده‌ی دندان وجود دارد که می‌توانید در خانه استفاده کنید.

استفاده از این کیت‌ها به این معنی است که بدون این که بخواهید در نوبت مطب منتظر بمانید، می‌توانید به عنوان یک گزینه‌ی سریع و دقیقه نَوَدی برای سفیدکردن دندانتان از آن‌ها استفاده کنید.

موثر بودن

اگر از این کیت‌های خانگی سفیدکننده به درستی استفاده کنید واقعاً موثر هستند.

استفاده از آن‌ها خیلی راحت است و دستورالعمل جامع و کاملی هم دارند.

نتایج استفاده به سرعت قابل رویت است و تا مدتی هم دوام دارند.

بدون پرتو فرابنفش

لامپ UV که در گذشته به عنوان سفیدکننده استفاده می‌شد می‌توانست منجر به بروز جهش سلولی و ایجاد سرطان شود و این در حالی است که چنین مشکلی در رابطه با اشعه آبی وجود ندارد و این لامپ‌ها بسیار امن هستند.

اشعه آبی سفید کردن دندان

مشکلات سفید کردن دندان با اشعه آبی

هیچ روش سفیدکردنی دائمی نیست

از آن‌جا که دندان ماهیتاً کاملاً سفید نیست و زمینه‌ی زرد رنگ دارد، هیچ روش سفیدکننده‌ای نتیجه‌ی دائمی ندارد.

توناژ رنگی دندان‌های افراد مختلف، طیف‌های مختلفی از رنگ زرد را دارد اما سرعت پررنگ شدن این رنگ به سبک زندگی فرد و عوامل ژنتیکی هم بستگی دارد.

به خاطر ماهیت ظریف و نازک مینا و رنگدانه‌ی عاج دندان، فارغ از این که از چه روشی برای سفید کردن استفاده کنید، دندان دوباره به رنگ زرد برمی‌گردد، البته این موضوع ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.

منع بلیچینگ دندان با انواع لیزر در بارداری

اگر باردار هستید، در حال اقدام به بارداری هستید، یا این که نوزاد دارید بهتر است سفید کردن دندان‌ها با انواع لیزر و اشعه های نور را به تعویق بیندازید.

تحقیقات خیلی کمی در تایید ایمن بودن سفید کردن دندان در بارداری وجود دارد، بنابراین بهترین انتخاب این است که صبر کنید تا این که نوزادتان از شیر گرفته شود.

نتیجه مبتنی بر علت زرد شدن دندان است

شدت زردی دندان عاملی است که بر نتیجه تاثیر می‌گذارد.

دندان‌های خیلی زرد نیاز به درمان بیش‌تری دارند اما باید دقت کنید که به هر حال نمی‌شود بیش از حد این کار را تکرار کرد، پس بهترین راه این است که در مورد رنگ دندان‌های طبیعی خود کمی واقع‌بینانه‌تر باشید و انتظار معجزه نداشته باشید.

افراط در استفاده

از هیچ روش سفید کردنی نباید بیش از حد یا طولانی‌تر از مدتی که دستورالعمل می‌گوید، استفاده کرد، چرا که اگر مدت زیادی روی دندان استفاده کنید یا بیش از حد این روش‌ها را تکرار کنید، اسید موجود در عامل سفیدکننده می‌تواند به مینای دندان صدمه بزند و منجر به حساس شدن دندان و دیگر مشکلات گردد.

پس دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید.

هزینه سفید کردن دندان با لیزر 

قیمت بلیچینگ دندان با نور آبی و قیمت بلیچینگ دندان بر مبنای هر فک محاسبه می شود و بسته به نوع مواد مورد استفاده از فکی 800000 تومان تا فکی 1400000 تومان می باشد.

جالب است بدانید

با وجود تمام این روش های امن برای بلیچینگ دندان، هنوز هم افرادی هستند که برای سفید کردن دندان های خود از لاک سفید کننده دندان استفاده می کنند. ما در اینجا، مطلبی گرداوری کرده ایم که علاوه بر اشاره بر معایب و عوارض قلم های سفید کننده دندان، روشهای بهتری را برای بلیچینگ دندان به خصوص عروس خانم هایی که میخواهند به سرعت دندان های خوب و مرتبی داشته باشند آورده ایم:

عوارض قلم سفید کننده دندان

ماندگاری بلیچینگ با لیزر

نظافت و بهداشت مرتب

سفید کردن دندان جایگزین رعایت بهداشت دهان و دندان نیست. خیلی مهم است که حداقل دو بار در روز از مسواک و نخ دندان استفاده کنید چون به این ترتیب بقایای غذا از لابه‌لای دندان بیرون می‌آید و از تجمع پلاک و جرم جلوگیری می‌کند، هر دوی این عوامل می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند.

ماندگاری سفیدی دندان

ترک سیگار

محتوای دخانیات باعث می‌شود دندان‌هایتان خیلی زودتر از آن چه که باید، زرد شوند.

استعمال دخانیات را ترک کنید تا به مدت طولانی‌تری دندان‌های سفید داشته باشید.

سفیدی دندان با ترک سیگار

پرهیز از غذاها و نوشیدنی‌های خاص

چیزهایی مثل سس کاری، سس گوجه، شیرینی و حتی میوه‌های خانواده‌ی توت می‌توانند به شدت دندان‌های شما را رنگی کنند.

نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه هم خیلی در رنگ گرفتن دندان‌ها موثر هستند.

استفاده از نی هنگام نوشیدن

اگر می‌خواهید چیزی بنوشید که دندان‌هایتان را رنگی می‌کند، بهتر است از یک نی استفاده کنید چون باعث به حداقل رسیدن تماس نوشیدنی با دندان‌ها می‌شود.

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان
تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان