آبان ۷, ۱۴۰۲

مزایا و معایب باندینگ کامپوزیت دندان برای اصلاح لبخند

فهرست

کامپوزیت دندان یا به اصطلاح باندینگ کامپوزیت یک روش زیبایی و کمکی است که بسیاری از بیماران می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. باندینگ کامپوزیت علاوه بر ترمیم دندان‌های لب‌پر، شکسته یا سوراخ، برای کمک به بهبود وضعیت دندان‌های رنگ‌گرفته یا لکه‌دار هم مفید است.

وقتی صحبت از بهبود وضعیت دندان‌ها می‌شود در انتخاب راه گیج می‌شویم. با گذشت زمان، دیگر تلاش روزانه برای حفظ دندان‌ها و درمان‌های خانگی کافی نیست و نمی‌تواند با فاکتورهای محیطی که زیبایی لبخند را کم می‌کنند، مقابله کند. اما گزینه‌های دیگری وجود دارد؛ با استفاده از این روش‌ها در مطب می‌توانید نتایج ایمن‌تر و بادوام‌تری به دست آورید و در حقیقت از این وضعیت نجات پیدا کنید.

باندینگ کامپوزیت به عنوان یکی از راه‌های سفید کردن دندان و برای مقابله با لکه‌های رنگی خیلی مقاوم کاربرد دارد و همراه با دیگر روش‌های سفید کردن دندان استفاده می‌شود تا نتیجه‌ی عالی و بی‌نقصی به دست آید.

کامپوزیتباندینگ چیست؟

باندینگ کامپوزیت یا کامپوزیت ونیر می‌تواند لکه‌های دندانی را بپوشاند و سفیدی طبیعی دندان را تکمیل کند. کامپوزیت‌های مورد استفاده برای سفید کردن لزوماً از جنس رزین پلاستیکی شبیه عاج دندان است که با مواد پرکننده‌ای مانند کوارتز و شیشه ترکیب شده و سپس به مینای دندان فیکس می‌شود. شفافیت و رنگ این مواد طیف دارد.

عکس قبل و بعد از کامپوزیت دندان

اگر همه یا یکی از دندان‌ها رنگی شده باشد و لکه‌ شده باشد می‌توان در یک جلسه در مطب دندانپزشک آنها را برطرف کرد.

در ابتدا دندانپزشک از دندان هدف قالب گیری می کند و بعد، اگر این نمونه مورد قبول واقع شد، دندانپزشک به کارش ادامه می‌دهد، یعنی رنگ و ویژگی‌های دندان فرد را در طراحی اعمال می‌کند. قبل از این که دندانپزشک درمان را شروع کند، ابتدا دندان‌ها را جرمگیری می‌کند تا عاری از هرگونه، خرده مواد غذایی، جرم، پلاک یا رسوب شوند و درمان تاثیرگذار باشد.

انتخاب رنگ کامپوزیت دندان امری بسیار سلیقه ای است. دندانپزشک تنها می تواند با توجه به رنگ پوست بیمار، پیشنهاداتی را ارائه کنیم اما تصمیم گیری و انتخاب بر عهده شماست

سپس، با استفاده از یک ماده‌ی ساینده مانند ژل اسیدی، سطح مینای دندان کمی زبر می‌شود؛ حالا مخلوط کامپوزیت رزین با استفاده از یک ماده‌ی چسبنده روی دندان چسبانده می‌شود. معمولاً به اندازه‌ای که نیاز باشد کامپوزیت روی دندان استفاده می‌شود و بعد، رزین با استفاده از تابیدن یک نور مخصوص درمان به مدت 10 تا 20 ثانیه، محکم و سخت می‌شود. و در انتها، با تراشیدن و پرداخت کردن کامپوزیت رزین تا رسیدن به یک ظاهر طبیعی، کار درمان تمام می‌شود.

بهترین سن برای کامپوزیت دندان

به صورت كلى عمل های زيبايی دندان بهتر است پس از  سن ١٨ سالگى و رويش كليه دندانها از جمله دندان عقل يا درصورت لزوم کشیدن دندان عقل انجام شود با توجه به هدف درمان های زيبايی که مرتب كردن دندانها و زیباسازی طرح لبخند است، با رشد يا فشار رويش دندان عقل، احتمال عدم نیل به این هدف امکانپذیر است.

مزایای باندینگ کامپوزیت

  • این روش خیلی مطمئن است و در حقیقت یک تیر و دو نشان است.
  • با استفاده از چارت رنگ دقیق، ظاهر طبیعی دندان را به وجود می‌آورد و انتخابی برای داشتن دوباره‌ی یک ظاهر طبیعی و یکنواخت در دندان‌ها به شمار می‌آید.

راهنمای انتخاب رنگ کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت مثل یک بافر روی دندان عمل می‌کنند، یعنی دندان را از عوامل آسیب‌رسان محیطی محافظت می‌کنند.
  • این روش نسبت به دیگر روش‌های زیبایی مقرون‌به‌صرفه‌تر است.
  • کامپوزیت دندان درد ندارد و به همین دلیل به بی‌حسی هم نیاز نیست.
  • نسبت به استفاده از لمینت خیلی راحت‌تر است و در مقایسه با دیگر روش‌ها حالت تهاجمی کمتری دارد.
  • بعد از اعمال این روش ممکن است کمی حساسیت دندانی ایجاد شود، که ظرف چند هفته از بین می‌رود.
  • برخی شواهد نشان می‌دهد که کامپوزیت‌ها نسبت به دندان‌های طبیعی کمتر دچار رنگ‌گرفتگی می‌شوند.
  • حدود 5 تا 10 سال ماندگاری دارند که البته کمتر از ونیر پورسلین یا لمینت است، اما این روش برگشت‌پذیر است چرا که دندان تحت درمان، کاملاً دست‌نخورده باقی می‌ماند.

عکس قبل و بعد از کامپوزیت دندان

اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت دندان

اگر به دنبال روشی هستید که ضمن بازگرداندن زیبایی لبخندتان، حداقل تهاجم را هم داشته باشد، باندینگ کامپوزیت روشی عالی است. نکته‌ی بسیار مهم این است که دندانپزشکی باید این کار را برایتان انجام دهد که در زمینه‌ی زیبایی دندان تخصص داشته باشد و بتواند بر اساس رنگ و ساختار دندان از کامپوزیت مناسب استفاده کند تا بهترین نتیجه به دست آید.

آنچه درباره اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت نمی دانید

معایب باندینگ کامپوزیت

باندینگ یک روش موقت و کوتاه مدت است چون مواد باندینگ خیلی قوی نیستند.

باندینگ نسبت به رنگ‌گرفتگی خیلی مقاوم نیست و نیاز به روش‌های سفید کردن و جلسات فالوآپ برای تمیز کردن دارد.

زرد شدن کامپوزیت دندان

یکی از سوالات بسیار رایج مراجعان به دندانپزشکی این است که چه مدت طول می‌کشد تا رنگ کامپوزیت تغییر کند. پاسخ این سوال در طول زمان تغییر کرده است چون مواد مورد استفاده هم به تدریج بهبود پیدا کرده‌اند. به طور کلی، کامپوزیت‌های جدید نسبت به کامپوزیت‌های قدیمی، کمتر در معرض ریسک زرد شدن و تیرگی در طول زمان هستند، اما همچنان فاکتورهایی وجود دارد که باعث ناپایداری رنگ کامپوزیت‌ها می‌شود. مطالعات نشان داده است که مواد کامپوزیت رزین همچنان که زمان می‌گذرد زرد می‌شوند و این موضوع، علیرغم ترکیبات شیمیایی کامپوزیت، به هر حال اتفاق می‌افتد.

طول عمر کامپوزیت دندان

نکات قبل از کامپوزیت باندینگ دندان

قبل از استفاده از این روش، نباید روی دندان‌ها از روش سفیدکردن حرفه‌ای دیگری استفاده شده باشد.

اگر از بلیچینگ استفاده شده، پیشنهاد می‌شود به مدت 14 تا 21 روز با روش باندینگ فاصله ایجاد شود. بعد از باندینگ، کامپوزیت رزین ممکن است رنگی شود و سفید کردن آن مشکل باشد.

اگر دندانی که تحت باندینگ قرار گرفته را سفید کنید، در طول زمان، آن بخش همچنان سفید می‌ماند، اما دندانی که سفید شده بعد از مدتی ممکن است تغییر رنگ دهد.

باندینگ کامپوزیت یک روش حساس، دقیق و هنرمندانه است که به دستان توانای یک دندانپزشک قابل نیاز دارد.

باید به دنبال دندانپزشکی باشید که متخصص روش‌های زیباسازی باشد چون چنین شخصی دقت و مهارت زیادی دارد و به ویژگی‌های زیبایی دندان بسیار توجه می‌کند؛ یافتن چنین فردی تضمین رسیدن به نتیجه‌ی خوب و طبیعی است.

تفاوت باندینگ و ونیر

نکات مراقبت از کامپوزیت دندان

افرادی که دندان‌هایشان در این روش ساییده شده است باید دقت کنند که 24 ساعت بعد از درمان از خوردن غذاهای خشک و شکننده پرهیز کنند و در عوض، مقدار زیادی مایعات و غذاهای نرم مصرف کنند.

بعد از درمان، غذا و نوشیدنی‌های خاصی باید در حد تعادل مصرف شود و شست‌وشو با آب هم بعد از غذا خوردن ضروری است. از مصرف دخانیات، چای، قهوه، شیرینی، نوشیدنی‌های رنگی، غذاهای با رنگ تیره و میوه‌های با رنگ تند پرهیز کنید چون ممکن است روی باندینگ لکه‌های رنگی به جا بگذارند.

از نوشیدنی‌های بسیار گرم یا سرد استفاده نکنید. همچنین، نوشیدنی‌های اسیدی می‌توانند باندینگ را فرسوده و خراب کنند.

مراقبت‌های بهداشتی روزانه مثل استفاده از مسواک و نخ دندان می‌تواند باعث دوام بیش‌تر درمان شود.

از مسواک‌های نرم مخصوص که مناسب برطرف کردن پلاک و باکتری هستند استفاده کنید. استفاده از مسواک برقی هم مجاز است. حتماً از خمیردندان ملایم مخصوص باندینگ به توصیه‌ی دندانپزشک استفاده کنید.

استفاده از شوینده‌های دهانی برای از بین بردن بقایای غذا، جرم و تجمع باکتری‌ها واقعاً مفید است. به این ترتیب می‌توانید از بهداشت دهان و دندان خود مطمئن باشید و از لثه‌های اطراف محل درمان محافظت کنید، در این صورت ماندگاری و دوام کار هم بیش‌تر می‌شود.

استفاده از دهانشویه‌های فاقد الکل از نکات بسیار مهم است چون الکل می‌تواند رزین مورد استفاده را نرم و خراب کند. استفاده از درمان‌های خانگی مانند خمیر زردچوبه، محلول جوش شیرین، نمک و غیره می‌توانند در حفظ و نگهداری این تکنیک سهیم باشند.

برای دریافت نتیجه‌ی بهتر از یک شوینده با پایه‌ی آب استفاده کنید.

باندینگ فرسوده و مات شده نیاز به رسیدگی حرفه‌ای در مطب دارد. باندینگ با استفاده از تکنیک‌های ویژه‌ی پرداخت و سفید کردن مناسب دوباره براق و زیبا خواهد شد.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان