اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

همه چیز درباره جرمگیری و بروساژ دندان

فهرست

بر اساس گزارش آکادمی دندانپزشکی عمومی (AGD)، جرم گیری و بروساژ دندان ها به صورت تخصصی حداقل سالی دوبار می‌تواند باعث بهبود بهداشت دهان و دندان شود.

AGD به شدت توصیه می‌کند که هر دندانپزشک یا متخصص بهداشت باید هر شش ماه یک بار نظافت و جرمگیری دندان‌ها را انجام دهد. جرمگیری حرفه‌ای دندان‌ها باعث می‌شود مراقبت‌های بهداشتی خانگی شامل مسواک و نخ دندان هم بیش‌تر موثر واقع شوند و به دندانپزشک این فرصت را می‌دهد که جاهایی از دندان و دهان را که نیاز به توجه ویژه دارند، شناسایی کند.

افرادی که همیشه بهداشت دهان و دندان خود را در خانه به وسیله‌ی مسواک زدن و استفاده‌ی مرتب از نخ دندان رعایت می‌کنند هنگام جرمگیری حرفه‌ای دندان اصلاً احساس ناراحتی نمی‌کنند. با این حال، افرادی که از رعایت بهداشت دهان و دندان غفلت کرده‌اند، ممکن است دچار ناراحتی و حساسیت هنگام جرمگیری شوند. دندانپزشک می‌تواند در این موارد پیش از شروع درمان، از بی‌حسی موضعی استفاده کند.

انواع خدمات جرمگیری دندان

هنگامی که دندانپزشک دارد کار نظافت و جرمگیری دندان شما را انجام می‌دهد، انواع خدمات تشخیصی و پیشگیری و آموزشی را در صورت نیاز دریافت خواهید کرد.

خدمات تشخیصی

  • بازبینی و بررسی و آپدیت سابقه‌ی پزشکی، شامل اطلاعاتی در خصوص مشکلات قلبی، بارداری، دیابت و داروهای مصرفی، که ممکن است روی سلامت دندان شما تاثیر داشته باشد.
  • معاینه و غربالگری برای سرطان دهان
  • ارزیابی لثه از لحاظ وجود بیماری
  • چک کردن جویدن، گاز گرفتن یا الگوی بلع
  • تصویربرداری اشعه‌ی ایکس یا بررسی و آشکار کردن پوسیدگی‌های دندان
  • ارجاع به متخصص برای درمان تخصصی

جرمگیری دندان

خدمات پیشگیری

  • برداشتن پلاک و تارتار با بروساژ و از بین بردن جرم سیاه دندان
  • برداشتن جرم و لکه
  • استفاده از فلوراید
  • سیلنت (روکش محافظ برای دندان کودکان)
  • پولیش دندان شامل پرکردگی و تاج دندان
  • نظافت و تنظیم دندان مصنوعی و دندان‌های مصنوعی جزیی

خدمات آموزشی

  • دستورالعمل استفاده از مسواک و نخ دندان برای جرم گیری دندان در خانه
  • مشاوره‌ی تغذیه
  • توصیه در خصوص درمان‌های آتی: وقتی برای درمان فالوآپ، مشکلات پریودنتال یا گزینه‌‌های ترمیمی مراجعه می‌کنید.
  • ارزیابی تاثیر مراقبت‌های خانگی و شخصی
  • مشاوره برای ترک دخانیات

زمان مورد نیاز برای جرمگیری و بروساژ دندان بسته به وضعیت دندانی شما، متغیر است. اما معمولاً کل جلسه بین 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

قبل و بعد از جرمگیری دندان

مراحل جرم گیری دندان

در ادامه فرآیند مرحله به مرحله‌ی جرمگیری دندان آورده می‌شود:

معاینه

در ابتدا متخصص بهداشت وضعیت پایه‌ی دهان و دندان شما را چک می‌کند. او با استفاده از یک آینه‌ی کوچک کل دهان شما را بررسی می‌کند تا نشانه‌های پلاک و تارتار، التهاب، یا دیگر مسائل بهداشتی را پیدا کند. اگر هر یک از این مشکلات دیده شد، دندانپزشک دوباره باید این موارد را چک کند تا این که مطمئن شود می‌توان این مشکلات را با جرمگیری برطرف کرد یا نه.

برداشتن پلاک و تارتار با بروساژ دندان

اگر در معاینه پلاک یا تارتار دیده شد، می‌توان آن‌ها را با استفاده از ابزاری به نام اسکالر برداشت. پلاک و تارتار معمولاً نزدیک خط لثه و بین دندان‌ها ایجاد می‌شوند. این کار مثل ساییدن می‌ماند اما نباید نگران باشید پون کاری کاملاً نرمال است. هرچه میزان تجمع پلاک و تارتار در دهان شما بیش‌تر باشد، به ساییدن بیش‌تری برای زدودن آن‌ها نیاز است.

البته تجربه‌ی ناخوشایندی است و بهترین راه برای این که روبه‌روشدن با این تجربه به حداقل برسد این است که هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. این کار باعث از بین رفتن پلاک و تارتار می‌شود و از تجمع پلاک‌ها و تبدیل آن‌ها به تارتار پیشگیری می‌کند.

بروساژ دندان

نظافت با خمیر دندان

بعد از این که متخصص بهداشت همه‌ی تارتارها و پلاک‌ها را جمع‌آوری کرد، دندان‌های شما را با استفاده از یک مسواک برقی مسواک می‌زند. این کار هم صدایی مثل ساییدن دندان‌ها دارد اما نرمال است و برای این‌که دندان‌های شما به طور کامل و عمقی تمیز شود کاملاً ضروری است. خمیردندانی که آن‌ها برای این کار استفاده می‌کنند حالتی شن‌مانند دارد چون در آن از ذراتی استفاده شده که می‌تواند دندان‌های شما را اسکراب کند.

نخ دندان

استفاده از نخ دندان در خانه خیلی عالی است اما کاربرد آن توسط یک متخصص، حرف دیگری است. آن‌ها می‌توانند خیلی عمقی از نخ دندان استفاده کنند و مواد چسبناک و باقیمانده‌ی مواد بین دندان‌های شما را بیرون بکشند. به علاوه، وقتی متخصص دندان‌های شما را نخ می‌کشد می‌تواند هر پلاک یا خمیردندان باقیمانده از مرحله‌ی قبل را هم بیرون بکشد.

تمیز کردن دندان با نخ دندان

شست‌وشو

سپس می‌توانید برای این که دهانتان را کاملاً تمیز کنید، دهان را بشویید. می‌توانید از محلول حاوی فلوراید برای این کار استفاده کنید.

درمان فلوراید

مرحله‌ی نهایی، درمان فلوراید است که برخی، نه همه‌ی دندانپزشکان، آن را انجام می‌دهند. در این مرحله متخصص از شما می‌پرسد که چه طعم ژلی را دوست دارید. و سپس، عامل پوشیده از ژل را روی دندان‌هایتان قرار می‌دهند و حدود یک دقیقه زمان می‌دهند. این فرآیند به مدت چند ماه، از پدید آمدن حفره جلوگیری می‌کند.

گاهی برخی دندانپزشکان به جای استفاده از این روش، از خمیری چسبناک استفاده می‌کنند و آن را با مسواک روی دندان‌های شما می‌کشند.

وقتی دندانپزشک دندان‌های شما را تمیز می‌کند، اول همه‌ی پلاک‌ها و تارتارها را می‌ساید و سپس، دندان‌ها را مسواک می‌زند، و در آخر، درمان فلوراید را اجرا می‌کند. هر مرحله اهمیت خود را دارد.

مطالب مرتبط

آیا سفید کردن دندان با لیزر ممکن است؟

جرمگیری عمیق دندانها

جرمگیری عمیق تا حدودی با جرمگیری معمولی دندان فرق دارد. این روش، به خصوص برای افرادی است که بیماری‌های لثه و پریودنتال دارند و ممکن است هر چند ماه نیاز به ویزیت داشته باشند.

تمیزکاری عمیق، در حقیقت یک نظافت اساسی است که شامل جرم‌گیری است اما روت‌پلنینگ (صاف کردن سطح ریشه) هم در آن انجام می‌شود. این کار وقتی انجام می‌شود که پلاک و تارتار از روی ریشه‌ی دندان برداشته شود. برای این که این روش تکمیل شود و جرمگیری به طور کامل انجام پذیرد حداقل دو جلسه مراجعه به دندانپزشک نیاز است.

ایده این است که همه‌ی باکتری‌ها از اطراف دندان شما برداشته شود، لثه بتواند التیام پیدا کند و سالم بماند.

جرمگیری عمیق فقط برای افرادی است که بیماری‌های لثه و پریودنتال دارند.

جرمگیری دندان در بارداری

بله. مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان در بارداری برای شما و نوزادتان بسیار مهم است. مراقبت‌های بهداشت دهان در دوران بارداری، شامل تمیز کردن دندان‌ها، تصویربرداری اشعه‌ی ایکس (با این حال، در این مورد تا حدودی احتیاط کنید)، داروهای مسکن، و بی‌حسی موضعی، بی خطر است.

در حقیقت، بسیار مهم است که در دوران بارداری از چکاپ‌های دندانی، نظافت دندان و هر درمان ضروری دیگر استفاده کنید. به تاخیر انداختن درمان‌های ضروری در دوران بارداری می‌تواند منجر به ریسک چشمگیری برای شما و نوزادتان شود.

زنان باردار مستعد ابتلا به ژنژویت یا مشکلات لثه شامل التهاب لثه‌ها، هستند. اگر این مشکل بدون درمان رها شود، می‌تواند منجر به مشکلات شدیدتر لثه (پریودنتال) و حتی از دست رفتن دندان شود. همچنین، باکتری موجود در دندان خراب ممکن است وارد جریان خون شما شود. حفظ بهداشت دهان و دندان در این دوران، ریسک ابتلای شما و نوزادتان را به بیماری‌های شدیدتر کاهش می‌دهد.

تمیز کردن و جرمگیری دندان بخشی از بهداشت دهان و دندان است. این شیوه شامل برداشتن پلاک و تارتار از روی دندان‌ها است که باعث جلوگیری از فساد دندان، ژنژویت و بیماری‌های لثه می‌شود.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان