اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

راهنمای انتخاب بهترین رنگ کامپوزیت دندان

فهرست

افرادی که قرار است از گزینه‌ کامپوزیت ونیر برای دندان‌های خود استفاده کنند گاهی نگران انتخاب رنگ کامپوزیت دندان هستند؛ چون می‌خواهند لبخند زیباتری داشته باشند نه این که دندان‌هایشان غیر طبیعی به نظر برسد. شاید بسیاری از افراد تصور کننده که رنگ b1 کامپوزیت دندان بهترین رنگ کامپوزیت است اما در اینجا توضیح میدهیم که این یک قانون کلی نیست.

در این مورد باید با یک دندانپزشک باتجربه و با سلیقه صحبت کنید تا بتواند در انتخاب رنگ به شما کمک کند، در این صورت در نهایت صاحب یک لبخند زیبا، جذاب و بی عیب خواهید شد.

سفید ترین رنگ کامپوزیت دندان

شاید افرادی باشند که به دنبال سفیدترین رنگ کامپوزیت دندان باشند. اما آن لبخندهای سفید و درخشانی که در تلویزیون می‌بینید، در دنیای واقعی خیلی غیر طبیعی هستند. بسته به رنگ و توناژ پوست و چند عامل دیگر، دندان‌های خیلی سفید  اصلاً گزینه‌ی مناسبی نیستند. چند قانون کوچک هست که شما را در انتخاب رنگ صحیح راهنمایی می‌کند.

  • افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند باید از سایه‌ها و درجه‌های طبیعی‌تر رنگ استفاده کنند. هرچه کنتراست ایجاد شده بیش‌تر باشد دندان‌ها بیش‌تر درخشان دیده می‌شوند، حتی اگر بلیچینگ نکرده باشید. توصیه‌ی متخصصان در این موارد این است که هرچه بیش‌تر سعی در انتخاب سایه‌‌های رنگی طبیعی‌تر داشته باشید، نه رنگ‌های درخشان.
  • افرادی که پوست روشن‌تری دارند باید رنگ‌های سفید روشن‌تر را انتخاب کنند. چون در این افراد بین رنگ پوست و رنگ دندان‌ها کنتراست زیادی ایجاد نمی‌شود، باید رنگی روشن‌تری انتخاب کنید تا سفیدی دندان مشخص شود.
رنگ دندان B2 محبوب‌ترین رنگ است.

گاهی اوقات بیماران ممکن است سفیدترین سایه رنگ ممکن را انتخاب کنند اما دندانپزشکان معمولاً تلاش می کنند این رنگ را برای افرادی با پوست روشن استفاده کنند تا کنتراست و تقابل زیاد و غیرطبیعی ایجاد نشود.

  • سفیدی طبیعی‌تر و واقعی‌تر با تکنیک رنگ لایه‌ به لایه . دندان‌های واقعی درجه‌بندی رنگی دارند، یعنی در اواسط و میانه‌ی دندان خیلی مات‌تر هستند ولی در لبه‌های دندان حالت شفاف‌تری وجود دارد. افراد می‌توانند رنگ‌های خیلی سفیدتر را انتخاب کنند و با استفاده از تکنیک layering به آن‌ ظاهری طبیعی دهند.
  • به سفیدی چشم‌ها دقت کنید. اگر رنگی انتخاب کنید که از سفیدی چشم شما سفیدتر باشد، دندان‌هایتان یک حالت غیرطبیعی پیدا می‌کند. سفیدی چشم، نزدیک‌ترین و دقیق‌ترین منبع برای تشخیص رنگ دندان‌هاست.پلت رنگ کامپوزیت دندان

رنگ دندان B1

خیلی از بیماران هستند که وقتی به مطب مراجعه می‌کنند می‌خواهند روشن‌ترین رنگ ممکن دندان را داشته باشند. پس اجازه دهید در مورد طیف رنگ B1 در مقایسه با A3 صحبت ‌کنیم.

بسیاری از تبلیغات تجاری سفید کردن دندان‌ها می‌گویند که می‌توانند دندان‌ها را 20 تا 30 درجه روشن‌تر کنند. با این حال این‌ها همه به این بستگی دارد که شما چطور این طیف رنگ ها را درجه بندی می‌کنید و این که شخص چطور تصمیم می‌گیرد آن‌ها را با هم استفاده کند.

بسیاری از اوقات، همه‌ی کاری که این شرکت‌ها انجام می‌دهند اضافه کردن سایه‌ی اضافی به عنوان نیم سایه است که به این ترتیب، تعداد سایه‌هایی که می‌تواند دندان شما را روشن‌تر کند افزایش ‌یابد!

روش حرفه‌ای نظارت بر سفید کردن دندان و این که دندان شما چقدر سفید شده، استفاده از کاتالوگ رنگ کامپوزیت دندان است.

عکس قبل و بعد از کامپوزیت دندان

کاتالوگ رنگ کامپوزیت دندان

راهنمای سایه‌های نرمال دندانی چهار دسته دارد: A، B، C، D. این دسته طیف از سایه‌ی مایل به زرد و مایل به قرمز، تا مایل به خاکستری دسته‌بندی می‌شود.

درجه‌بندی شدت روشنی سایه‌ها با شماره‌های 1، 2، 3، 4 مشخص می‌شود که 1 روشن‌ترین سایه است.

شاید کمی حالت گیج‌کننده داشته باشد ولی برای ساده‌سازی و داشتن یک اصل برای انتخاب رنگ دندان‌ها از این دسته‌بندی‌ها استفاده می‌شود.

سایه‌ی عادی برای دندان A3 است که یک رنگ نرمال است و 70 درصد افرادی که رنگ دندان آن‌ها طبیعی است در این محدوده قرار دارند.

رنگ دندان b1

سایه‌ی A B1 به طور قابل توجهی از A3 روشن‌تر است و به طور معمول، روشن‌ترین سایه‌ی طبیعی است. با این حال، با پیدا شدن روش‌های سفید کردن دندان، بیماران به سمت سایه‌هایی سوق پیدا کردند که بسیار روشن‌تر از این است و به نام رنگ سفید هالیوودی شناخته می‌شود.

حدود 10 سال پیش، اگر از دندانپزشک می‌خواستید که دندانتان را تا رنگ سایه‌ی B1 سفید کند، خیلی خیلی سفید می‌شد، با این حال، از آن‌جا که تعداد زیادی از سلبریتی‌ها دندان‌هایشان را سفید کردند یا حتی از کامپوزیت ونیرهای فوق سفید استفاده کردند، سلیقه‌ی عمومی افراد به این سمت سوق داده شد که B1 هم به اندازه‌ ای که ممکن است انتظار داشته باشید سفید نیست.

آیا می دانید سلبریتی ها از چه روش هایی برای زیبایی دندان های خود استفاده می کنند؟

روش های دندانپزشکی سلبتریتی ها

دندانپزشکی متخصص زیبایی دندان باید با توجه به سایه و رنگ طبیعی دندان‌های خود شما در مورد انتخاب رنگ کامپوزیت مورد نظر به شما کمک کند. همچنین در این مورد که دندان‌های شما در اثر سفید کردن تا چه حد روشن می‌شود هم باید به شما کمک کند. پزشک، سایه و درجه‌ی رنگ B1 را با رنگ فعلی دندان‌های شما مقایسه می‌کند تا ببیند نسبت به توناژ پوست و رنگ کلی چهره‌ی شما خیلی روشن‌تر نباشد.

توجه کنید!

شما برای انتخاب کامپوزیت مناسب دندان خود به راهنمایی و مشاوره یک متخصص زیبایی و ترمیمی دندان نیاز دارید. برای سلامتی خود وقت بگذارید و حتما با مشورت و معاینه دندانپزشک برای هزینه ای که می کنید تصمیم بگیرید.

شما از دو روش زیر می توانید جهت مراجعه حضوری وقت بگیرید:

تعیین نوبت اینترنتی

یا تعیین نوبت تلفنی برای مراجعه حضوری

26140134

رنگ پذیری کامپوزیت ونیر دندان

ونیرها معمولاً از پورسلین یا کامپوزیت رزین ساخته می‌شوند.

انجمن دندانپزشکی کانادا می‌گوید ونیرهای پورسلین یا لمینت ها لکه‌دار یا رنگی نمی‌شوند و تغییر رنگ نمی‌دهند، اما این قضیه در مورد ونیرهای کامپوزیت رزین صادق نیست.

درست است که کامپوزیت رزین‌ها به همان آسانی که مینای دندان رنگی می‌شود، تغییر رنگ نمی‌دهند، اما آن‌ها هم به مرور زمان تغییر رنگ می‌دهند. لکه‌های رنگی سطحی معمولاً پس از مواجهه‌ی مکرر با نوشیدنی‌های بسیار رنگی مثل چای، قهوه یا ماءالعشیر قرمز ایجاد می‌شوند.

زرد شدن کامپوزیت دندان

افرادی هم که سیگار می‌شوند باید بدانند که نیکوتین موجود در سیگار باعث ایجاد لکه‌های زرد یا قهوه‌ای روی کامپوزیت رزین می‌شود.

امروزه بسیاری از افراد به دنبال روش های زیبایی دندان بدون تراش هستند. اما واقعا مزایا و معایب این روش ها چیست؟ بیشتر بدانید

 کامپوزیت دندان بدون تراش

اصلاح تغییر رنگ کامپوزیت دندان

وقتی برای اولین بار پزشک کامپوزیت ها را روی دندان شما کار می‌گذارد، از آن حجم زیبایی، سفیدی و درخشندگی غرق اعتماد به نفس و خوشحالی می‌شوید، اما به مرور زمان، رنگ ونیرها تغییر می‌کند. چرا این اتفاق می‌افتد و آیا می‌توان ونیرها را سفید کرد؟

البته خبر خوشی نیست، اما باید بدانید که کامپوزیت ونیرها معمولاً به تکنیک‌های سفید کردن مانند ژل سفیدکننده، جوش شیرین، یا حتی روش‌های سفید کردن حرفه‌ای هم جواب نمی‌دهند.

به هر حال، ونیر شما چه پورسلین یا رزینی باشد این روش‌ها هیچ فایده‌ای ندارد. این مواد نسبت به دندان‌های طبیعی متراکم‌ترند و به همین دلیل نسبت به رنگ گرفتن مقاومند اما اگر رنگ بگیرند نسبت به روش‌های سفید کردن هم مقاومت می‌کنند.

سفید کردن کامپوزیت ونیر دندان

روش های جلوگیری از تغییر رنگ دندان کامپوزیت

اگر کامپوزیت دارید باید از راه‌های دیگری برای سفید کردن استفاده کنید که عبارتند از:

  • مسواک زدن دندان‌ها بعد از نوشیدن چای یا قهوه

پس از خوردن قهوه یا وعده‌های غذایی مسواک بزنید زیرا مسواک می‌تواند باعث کاهش اتصال مواد اسیدی و قندی به دندان‌ها شود و به این ترتیب، مانع از رنگ گرفتن بیش‌تر می‌شود.

  • دندان‌های اطراف کامپوزیت را سفید کنید.

وقتی می‌خواهید از کامپوزیت استفاده کنید، احتمالاً دندانپزشک به شما پیشنهاد می‌کند برای هماهنگی رنگ دندان‌های دیگر با کامپوزیت، دندان‌های اطراف را سفید کنید. چنین رویکردی یک روش پیشگیرانه است.

اگر دندان‌هایتان را پیش از استفاده از کامپوزیت سفید نکرده‌اید، هنوز هم می‌توانید این کار را انجام دهید. فقط خیلی سخت‌تر است که سفیدی دندان‌ها و کامپوزیت با این روش با هم متناسب شود. کامپوزیت ونیر ‌ها هم سفید نمی‌شوند اما می‌توانید دندان‌های دیگر را سفید کنید.

  • از کامپوزیت های جدید به جای قدیمی‌ها استفاده کنید.

اگر دندانپزشک متوجه رنگ‌گرفتگی کامپوزیت شما شود به شما پیشنهاد می‌کند که کامپوزیت جدیدی را جایگزین ونیرهای قدیمی کنید.

حتماً پیش از استفاده از کامپوزیت جدید، از روش‌های سفید کردن دندان استفاده کنید تا رنگ دندان‌ها با کامپوزیت ونیرهای جدید هماهنگ شود.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان