اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

راهنمای انتخاب بهترین لمینت دندان

فهرست

ونیرهای پورسلین یا لمینت ها به خاطر توانایی تصحیح ساختار و ترمیم مشکلات زیبایی دندان‌ها در مدتی کوتاه، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی دندان‌ها شده‌اند. وقتی صحبت از بهترین لمینت دندان به میان می‌آید، گزینه‌های بیشماری برای انتخاب وجود دارد و انتخاب لمینت متناسب با شکل و فرم صورت همان‌قدر اهمیت دارد، که انتخاب دندانپزشک زیبایی مهم است.

چگونه بهترین لمینت دندان را انتخاب کنیم؟

معیارهای زیادی وجود دارد که وقتی شما و دندانپزشک تان می‌خواهید لمینت مناسب را انتخاب کنید باید به آن‌ها توجه کنید. این متغیرها عبارتند از:

بهترین رنگ لمینت دندان

رنگ لمینت مناسب با دندان‌های شما بر اساس چارت یا نمودار رنگ استاندارد تعیین می‌شود. این نمودار چهار طبقه (خاکستری، زرد مایل به قرمز، قهوه‌ای مایل به قرمز، و خاکستری مایل به قرمز) و یازده زیرطبقه دارد، یعنی طیف وسیعی از تون رنگ‌ها را دربر می‌گیرد.

شما باید سایه رنگی برای ونیرها انتخاب کنید که حدود دو درجه روشن‌تر از رنگ دندان‌های طبیعی خودتان باشد تا بهترین لمینت دندان متناسب با دندان های شما انتخاب شود.

انتخاب رنگ لمینت

انواع طرح لبخند

انتخاب ونیر با شکل مناسب باعث می‌شود درنهایت لبخند زیباتر و متناسب‌تری با چهره‌تان داشته باشید. هر دندانی هم شکل متفاوتی دارد، به همین دلیل ترکیب‌های بیشماری برای انتخاب وجود دارد. به همین دلیل، برای این که انتخاب شکل مناسب و درست راحت‌تر شود، کتابچه‌ای از انواع فرم‌های لبخند تهیه شده است، یعنی راهنمای انواع استایل‌های لبخند.

Aggressive (تهاجمی): دندان‌های مربعی و یک‌شکل برای تاثیرگذاری بیش‌تر، که معمولاً برای مردان رایج است.

Mature (بالغ): دندان‌های مربعی همراه با دندان‌های نیش کمی گرد.

Vigorous (نیرومند): دندان‌های مربعی همراه با دندان‌های نیش نوک‌تیز و برجسته.

Dominant (مسلط): دندان‌های مربعی، همراه با دندان‌های جلوی برجسته و دندان‌های نیش گرد.

انواع طرح لبخند

Focused (متمرکز): دندان‌های کمی گرد همراه با دو دندان مرکزی به شکل مربع.

Enhanced (حرفه‌ای): دندان‌های کمی گرد.

Softened (ملایم): دندان‌های گرد با انحنای کمی بیش‌تر.

Hollywood (هالیوودی): دندان‌های مربعی شکل، همراه با دندان‌های جانبی کمی کوتاه‌تر. این یکی از محبوب‌ترین استایل‌های ونیر است که اکثراً برای بیماران مرد استفاده می‌شود.

انواع طرح لبخند

Functional (کاربردی): دندان‌ها با شکل کمی گرد و دندان‌های نیش تیز برای کارکرد بهتر.

Natural (طبیعی): دندان‌های گرد، همراه با دندان‌های نیش خیلی تیز.

Youthful (جوان): گرد همراه با دندان‌های نیش بلندتر.

Oval (بیضی): شکل کلی دندان‌ها گرد، و دندان‌های پیشین و نیش هم مدور.

لمینت ایمکس چیست و چه مزایایی دارد؟

انواع طرح لبخند

مطالب مرتبط: اسنپ آن اسمایل چیست؟

شکل صورت

هنگام انتخاب ونیر مناسب، متخصص طرح لبخند یا متخصص لمینت دندان باید شکل صورت را هم مدنظر قرار دهد. فرم اکثر صورت‌ها در چهار دسته قرار می‌گیرد: قلبی، بیضی یا تخم مرغی، گرد و مربعی. برای هر شکل و فرم چهره‌ای، شکل و اندازه‌ی بهینه‌ی دندان تعریف شده تا ویژگی‌های چهره‌ای متعادلی پدید آید و چهره‌ی فرد به زیباترین حالت ممکن به نظر برسد.

صورت قلبی: صورتی که فرم قلبی دارد با ونیرهای گرد و کوتاه‌تر تناسب بهتری دارد.

صورت تخم مرغی یا بیضی: برای این فرم صورت بهتر است از دندان‌های مربعی شکل استفاده شود تا صورت پهن‌تر و پرتر به نظر برسد.

صورت گرد: برای چنین صورت‌هایی ونیرهای بلندتر بهتر هستند.

صورت مربعی: برای صورت‌های مربعی که خطوط فک مشخص دارند بهتر است از دندان‌های گرد استفاده شود، چون این شکل دندان‌ها باعث می‌شود چهره‌ی فرد ملایم‌تر به نظر برسد.

در مواردی که به تشخیص دندانپزشک، استفاده از کامپوزیت برای شما تشخیص داده شود، شما می تواند از انواع لمینت دندان برای اصلاح طرح لبخند استفاده کنید که انواع  مختلفی دارد.

پیشنهاد دکتر میلاد افشار
بحث بین انتخاب لمینت یا کامپوزیت دندان، بحثی تخصصی است که با توجه به شرایط بیمار و تخصص دندانپزشک زیبایی باید بین آنها انتخاب کرد. برای مطالعه بیشتر تفاوت های این دو شیوه درمانی مقاله زیر را مطالعه کنید

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت

عوامل افزایش دوام لمینت دندان

مقاومت در مقابل فشار (استحکام فشاری): یعنی مقاومت یک ماده در مقابل شکستن تحت فشار. این ویژگی به خصوص در مورد ترمیم دندان‌ های عقبی خیلی مهم است.

قابلیت انطباق و سازگاری:. قابلیت سازگاری یک موضوع شخصی است، یعنی این که شما چقدر خوب می‌ توانید با این ماده کار کنید تا نتایج دلخواه به دست آید؟

شفافیت: به همین دلیل باید بعد از پایان ترمیم از مات‌ کننده استفاده شود تا ترمیم به ظاهر دندان ‌های طبیعی فرد شباهت بیشتری پیدا کند. انتخاب این ماده به جنبه‌ زیبایی‌ شناسی و موقعیت قرارگیری ماده در دهان بستگی دارد.

قابلیت سیال بودن: یعنی ماده‌ پرکننده چقدر خوب می ‌تواند در قالب دندان و محدوده‌ پالپ دندان حالت سیال داشته باشد.

انقباض: عامل محدود کننده در کارایی بلند مدت یک لمینت، میزان انقباض آن طی فرآیند آماده سازی است. انقباض ماده‌ پرکننده باعث می ‌شود آب ‌بندی ‌های مرزی در لبه ‌ها از بین برود، احتمال عود پوسیدگی ‌ها افزایش پیدا کند و لبه ‌ها دچار رنگ ‌گرفتگی شوند.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان