آبان ۷, ۱۴۰۲

لومینیرز دندان چیست؟

فهرست

وقتی دندانپزشک ها می خواهند ونیرهای سرامیکی را روی دندان بیمار تعبیه کنند، هر یک از آن ها پروتکل خاصی برای انجام این کار دارد.یکی از این روش ها، تکنیک بدون تراش/بدون دستکاری است که فقط برای ونیرهای نازکی مانند محصولات لومینیرز Lumineers® قابل استفاده است. انتخاب بین لومینیرز دندان و لمینت دندان یکی از پرسش های بیماران است.

روکش های لومینیرز چیست؟

لومینرهای دندانی عملکرد مشابهی با روکش های چینی دارند. استفاده از روکش های لومینیرز غیر تهاجمی است و دندانپزشک نیازی به تغییر در دندان اصلی شما ندارد که این امکان به بیمار داده می شود که مینای دندان طبیعی کمتر آسیب ببیند یا به اصلاح بدون تراش دادن است.  در روکش های لومینیرز از پوسته های ظریف چینی استفاده می کنند که به قسمت خارجی دندان متصل می شوند و ظاهر مطلوبی را برای بیمار فراهم می کنند.

پزشکان به فرایند نصب لومینیرز دندان، روش نصب «بدون نیاز به آمادگی قبلی» یا ونیر بدون تراش می گویند (که در آن نیاز چندانی به دستکاری دندان، تراشیدن و تغییر دادن آن نداریم). برندهای زیادی هستند که مواد مورد نیاز برای این ونیر های نازک را تهیه می کنند. یکی از این برندها  لومینیرز Lumineers®  است.

از آنجایی که بیشتر افراد ونیرهای خیلی نازک را با این اسم می شناسند، تا انتهای این متن، به جای ونیر نازک از کلمه Lumineers (لومینیرز) استفاده می کنیم اما منظور این نیست که فقط همین یک برند برای این کار مناسب باشد. تکنیک بدون تراش/بدون دستکاری را می توان با ونیرهای نازک دیگری هم انجام داد.

ونیر های سرامیکی که به لمینت دندان معروف هستند نیز یکی از اولین روش های اصلاح طرح لبخند و زیبایی دندان بوده است. در ادامه متن نیز به جای ونیر سرامیکی از واژه ونیر استفاده کرده ایم.

روکش های لومینیرز چیست

ونیر و لومینیرز دندان چه فرقی با هم دارند؟

با اینکه ونیر و لومینیرز هر دو لبخند شما را زیباتر می کنند و نقص های دندان ها را می پوشانند، فرایند نصب آن ها با یکدیگر فرق دارد و هریک تاثیر متفاوتی روی وضعیت دندان می گذارند. قبل از اینکه تصمیم به انجام هر یک از این دو فرایند بگیرید، باید گزینه هایتان را بررسی کنید. در زیر بخشی از اصلی ترین تفاوت ها و شباهت های این دو روش را برایتان آورده‌ایم اما اگر باز هم درمورد انتخابتان شک داشتید، می توانید از یک پزشک متخصص مشورت بگیرید تا مطمئن شوید کدام‌یک برایتان مناسب تر است. دندان هر شخصی با شخص دیگر متفاوت است و برای اطمینان بیشتر باید قبل از شروع مراحل درمانی با متخصص صحبت کنید.

انواع لمینت دندان بر اساس اجزای سازنده آن

لومینیرز تا چه حد نازک است؟

لومینیرزهای خیلی نازک معمولا بین 0.1 تا 0.3 میلی متر ضخامت دارند که تا حدودی شبیه به ضخامت لنز چشم است، درحالی که ونیرهای سنتی حدودا 0.5 تا 0.7 میلی متر ضخامت دارند. از آنجایی که این لومینیرز ها نازک تر هستند و نصبشان روی دندان آسان تر است، خیلی از بیماران و پزشکان آن ها را به ونیر سنتی ترجیح می دهند.

ضخامت لومینرز در مقایسه با لمینت

عوارض روکش های لومینیرز

برخی از عوارض های روکش لومینیرز عبارت اند از:

حساسیت اندک دندان

دندانپزشک برای قرار دادن روکش روی دندان شما باید بخشی از مینای دندان شما را بر دارد. به خاطر داشته باشید که لوازم دندانپزشکی مانند Lumineers مقدار کمتری از مینای دندان بیمار را می گیرند. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که بیمار دچار حساسیت جزئی دندان شود. حساسیت خفیف معمولاً هنگامی اتفاق می افتد که بیمار نوشیدنی های گرم یا سرد بنوشد.

ناسازگاری رنگ

عوامل مختلفی می توانند روی رنگ نهایی روکش های دندان شما تأثیر بگذارند. این عوامل عبارتند از رنگ ماده پیوند دهنده، رنگ دندان زیرین و سایه روکش. دندانپزشک شما باید این سه عامل را به دقت مورد توجه قرار دهد تا از عدم تطابق با روکشهای بدون آمادگی و جلوگیری از عوارض جانبی دندانهای Lumineers جلوگیری کند. علاوه بر این، چند نوع روکش دندان وجود دارد که ممکن است در امتداد لبه ها به راحتی لک شود.

ناسازگاری بافت های لثه

بافت های لثه به طور طبیعی با هر ماده خارجی که در دندان خود قرار می دهید سازگار نیستند. به همین دلیل انتظار می رود مدتی طول بکشد تا لثه شما با روکش های دندان سازگار شود. این احتمال وجود دارد که در این بافت های نرم دچار التهاب یا ناراحتی شوید.

آسیب روکش

هر بیمار کاندید مناسبی برای این گزینه زیبایی دندان نیست. به عنوان مثال، بیمارانی که دندان های خود را جمع می کنند، ممکن است به روکش دندان خود صدمه بزنند. این آسیب ممکن است باعث شود روکش یک باره شل شده یا به زمین بیفتند.

اگرچه اینها چند نکته ارزشمند در مورد رایج ترین عوارض جانبی روکش های لومینیرز هستند، اما مزایای آن بسیار بیشتر از خطرات آن است. انتخاب یک وسیله دندانپزشکی مناسب برای کمک به اصلاح دندان های کج شما به شما امکان می دهد لبخندهای درخشانی را که همیشه می خواستید، بدست آورید. هنوز هم بهتر است با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بدانید که آیا شما کاندید Lumineers هستید یا خیر. در غیر اینصورت، سایر روشهای زیبایی دندان نیز وجود دارد که نوید لبخندی زیبا و ماندگار را به شما می دهند.

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

شباهت های ونیر و لومینیرز

  • هر دو ظاهر دندان های شکسته و نامتوزان را بهبود می بخشند.
  • هر دو دندان را سفیدتر و روشن تر می کنند.
  • هر دو دندان های خردشده یا ترک‌خورده را می پوشانند.
  • هر دو فاصله بین دندان ها را از بین می برند.
  • هر دو ظاهری طبیعی دارند و به فرد احساس راحتی می دهند.
  • هر دو از لایه نازکی از سرامیک ساخته شده‌اند.
  • هر دو مقاوم، مستحکم و ماندگار هستند و مراقبت از آن ها آسان است.
  • هر دو مخصوص دندان های هر شخص ساخته می شوند و لبخندی یکدست به او هدیه می دهند.
  • هر دو ضدلک هستند و با گذشت زمان رنگشان عوض نمی شود.
  • هر دو قیمتی نزدیک به هم دارند.

نمونه ایرادات دندان که به راحتی با لومینیرز قابل اصلاح هستند. همه این خدمات در طرح اصلاح لبخند ارائه می شوند.

لومینیرز بدون نیاز به تراشیدن و آمادگی

تفاوت اجرای لومینیرز و لمینت دندان

اجرای لمینت دندان

برای نصب ونیر، پزشک باید روی سطح دندان اصلی تغییراتی ایجاد کند. برای اینکه دندان ها برآمده و بیش از حد بزرگ به نظر نرسند، متخصص لمینت دندان حدود 5 میلی متر از سطح دندان زیری را می تراشد. به این ترتیب مینای دندان هم از بین می رود و تا زمانی که مواد ونیر روی دندان اعمال نشده، دندان آسیب‌پذیر خواهد بود.

وقتی دندانساز ونیرهای سرامیکی را می سازد، دندانپزشک بخشی از سطح رویی دندان را می تراشد. کافی است دندان را به اندازه ضخامت ونیر بتراشند تا لمینت به خوبی روی دندان فیکس شود. ولی هنوز مشکلات زیر ممکن است در روند نصب لمینت دندان پیش بیایند :

  • بیمار باید درد مرحله تراشیدن را تحمل کند
  • احتمالا به داروی بیحسی احتیاج خواهید داشت
  • احتمال دارد تا جلسه دوم درمان (که لایه نهایی ونیر اعمال می شود)، ونیرهای موقتی از بین بروند.

انتخاب لمینت دندان

حال اگر قرار باشد زمانی وینر را بردارید، باز هم برای مدتی سطح دندان بدون پوشش می ماند. از آنجایی که این مواد قرار است برای مدتی طولانی روی دندان بماند، بعضی از بیماران نسبت به این مدت‌زمان (که دندان مینا یا محافظی ندارد) حساس هستند. فرایند نصب ونیر دو جلسه طول می کشد، بنابراین بین این دو جلسه دندان هیچ محافظی ندارد.

روش های جرم گیری دندان لمینت شده

اجرای لومینیرز دندان

لومینیرز دقیقا کارایی ونیر را دارد، با این تفاوت که در لومینیرز دندان اصلی خیلی دستکاری نمی شود. در این فرایند مینای دندان آسیبی نمی بیند و سطح دندان تراشیده نمی شود. به همین خاطر بیماران برای دراز مدت لومینیرز را به ونیر ترجیح می دهند. لومینیرز نازک تر از ونیر است (ضخامتی به اندزه لنز چشم دارد) اما با این حال مقاومت و ماندگاری زیادی دارد.

از آنجایی که ضخامت ونیرهایی همچون لومینیرز بسیار کم است، می توان آن ها را بدون تراشیدن سطح دندان، مستقیم روی دندان تعبیه کرد؛ بدون اینکه ظاهر نهایی آن بیش از حد برآمده و زمخت شود.

اجرای لومینیرز دندان

نکات مثبت نصب لومینیرز

  • هیج نیازی به آمادگی قبلی دندان وجود نداشته و فرایند بدون درد انجام می شود (همچنین هیچ احتیاجی به داروی بیحسی نخواهد بود).
  • فرایند نصب لومینیرز در اولین جلسه بسیار سریع و آسان پیش می رود؛ فقط کافی است دندانپزشک سطح دندان ها را پولیش کند تا تمیز شوند و سپس برای ساخت مواد لومینیرز از روی دندان ها قالب بگیرد.
  • نیازی به نصب ونیر موقت وجود ندارد. برخلاف ونیرهای معمولی که باید برای پوشش دندان تراشیده شده روی آن قرار بگیرد (چون ممکن است سطح تراش شده دندان سفت، حساس و زشت باشد)، در این فرایند هیچ تراشی صورت نمی گیرد، بنابراین نیازی به استفاده از روکش موقت هم نخواهد بود.
هم لومینیرز هم لمینت دندان بسیار مقاوم هستند اما نیاز به مراقبت پس از نصب دارند
مراقبت از دندان های لمینت شده

آیا لومینیرز بدون تراشی دندان ممکن است؟

بله. لومینیرز آنقدر نازک است که می توان آن را بدون تراشیدن سطح دندان، روی آن چسباند. از آنجایی که از هیچ دستگاهی برای تراشیدن دندان استفاده نمی شود، این فرایند به بیحسی موضعی هم احتیاج ندارد.

معایب لومینیر دندان

لومینیرز با وجود تمام این سادگی و مزیت هایش، بدی هایی هم دارد. بعضی اوقات پزشکان این روش را روش مناسبی برای روکش دندان نمی دانند. درواقع بین جامعه دندانپزشکان بحث های زیادی پیرامون این مسئله صورت گرفته تا بتوانند تصمیم بگیرند روش بدون نیاز به آمادگی از ونیرهای سنتی بهتر است یا خیر؛ همچنین اینکه اگر روش مناسبی است، چه زمان برای بیمار انتخاب بهتری به حساب می‌آید.

ونیر کامپوزیت دندان بدون تراش ، جدیدترین متد روکش دندان

عدم پوشش لکه های تیره دندان

با این حال، لومینیرزها به دلیل نازک بودن، چندان سطح روی دندان را پوشش نمی دهند و در صورتی که دندان هایتان لکه های پررنگی داشته باشند، لمینر برای پوشاندن آن ها کافی نیست. در این صورت، ونیرهای سنتی گزینه بهتری هستند.

احساس ضخیم شدن دندان

با اینکه لومینیرز دندان نازک تر است، وقتی از آن استفاده می کنید، ضخیم تر شدن دندانتان را حس می کنید و فرایند شستن دندان و خط لثه کمی برایتان دشوارتر می شود. در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های لثه بیشتر می شود. از طرفی، اگر ونیر را برای پوشش دندان انتخاب کنید، پزشک دندان زیری را کمی صاف می کند تا بهتر روی دندان جا بیفتد. درنتیجه آن را احساس نمی کنید.

با وجود این، لومینیرز ممکن است حجیم تر از ونیر به نظر برسد. به همین خاطر، باید در انتخاب دندانپزشکتان دقت کنید. دندانپزشک باید کارش دقیق و بی نقص باشد تا ظاهر دندان هایتان طبیعی از آب درآیند و لبخندی زیبا به شما هدیه دهد. درآخر، فرایند نصب لومینیرز کمتر از ونیر طول می کشد، چون نیازی به تغییرات و آمادگی های قبلی ندارد.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان