فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

انواع روکش دندان از سلامتی تا زیبایی

فهرست

انتخاب روکش دندان مناسب از میان انواع روکش دندان، بهترین راه برای داشتن لبخندی زیباست.  روکش دندان برای کسانی که دندان هایشان لکه شده، خرد شده یا بین آن ها فاصله وجود دارد، روشی فوق‌العاده است. البته وقتی دندان هایتان را روکش می کنید دیگر نمی توانید آن ها را به حالت اولیه بازگردانید، به همین خاطر بهتر است قبل از اقدام حتما از تصمیمتان مطمئن شوید. قبل از اینکه خودتان یا دندانپزشکتان تصمیم بگیرید روکش برایتان خوب است، بهتر است اطلاعاتی درمورد آن داشته باشید و راه های مراقبت و قیمت روکش دندان را بدانید.

قیمت روکش دندان کاملاً بستگی به جنس روکش دارد. هرچند در جدول هزینه دندانپزشکی به هزینه انواع روکش های دندان اشاره کرده ایم، اما ابتدا بهتر است با مطالعه این مطلب، با انواع روکش دندان آشنا شوید. از آنجایی که در بسیاری از خدمات دندانپزشکی مانند بسیاری از موارد عصب کشی دندان جلو، روکش دندان لازم و ضروری است، بنابراین لازم است با مراحل روکش دندان و مزایای آن آشنایی داشته باشید.

روکش دندان چیست؟

طبق گفته آکادمی دندانپزشکی زیبایی آمریکا (AACD)، روکش دندان «لایه‌ای نازک از سرامیک است که برای بازسازی ظاهر طبیعی دندان استفاده می شود و در عین حال می تواند مقاومت و پایداری دندان را از مینای خود دندان بیشتر کند». این روکش ها مخصوص سطح رویی دندان شما برش داده می شوند و طی فرایندهایی به مینای اصلی دندان می چسبند. این فرایندهای درمانی داخل مطب انجام می شوند و نیازی به جراحی ندارند.

انواع روکش های دندان چیست؟

امروزه انواع مختلفی از روکش دندان وجود دارد که معمولاً افراد پس از تشخیص ضرورت روکش کردن دندان توسط دکتر، به فکر انتخاب نوع روکش با توجه به هزینه و ویژگی های آن می افتید. در اینجا، انواع روکش دندان را معرفی خواهیم کرد:

روکش تمام فلز

این روکش به غیر از ایراد فلز رنگ بودنش، مزایای بسیاری دارد که سبب می شود برای دندان های آسیا بسیار مناسب باشند. روکش تمام فلز ساخته شده از آلیاژهایی چون طلا یا پلاتینیوم یا آلیاژهای فلزات اصلی مانند کبالت- کروم یا نیکل- کروم است. همین موضوع باعث مقاوم بودن آن در برابر شکستن، جویدن و گاز زدن مواد به نسبت سخت می باشد.

این روکش نسبت به روکش های تمام فلز شباهت بیشتری به دندان های اصلی فرد دارد. از طرفی مقاومت آن از روکش های تمام سرامیکی بیشتر می باشد. اما همین فلز ترکیب شده با سرامیک گاهی در مرز لثه و دندان به شکل یک خط تیره به چشم می خورد و هر چه لثه بیشتر تحلیل برود، این خط مشخص تر خواهد بود. یکی دیگر از معایب این نوع روکش احتمال فرسایش دندان های مقابل دندان روکش شده بیشتر میشود. اما از مزایای آن می توان به همرنگ بودن با دندان های اصلی و استفاده به عنوان بریج های بلندی که نیازمند استحکام بیشتری می باشند اشاره نمود.

انواع روکش دندان
انواع روکش دندان

مزایای روکش طلا و تمام فلزی

قوی و بسیار محکم هستند
در صورت مراقبت صحیح آنها مدت طولانی دوام می آورند
مقدار کمتری از دندان طبیعی شما باید برداشته شود
روند فرسودگی آن ها مانند مینای دندان به مرور اتفاق می افتد.
برای روکش دندان های عقبی، به خصوص دندان های آسیای دوم ایده آل هستند

معایب روکش های تمام فلزی

مشکل ظاهری یکی از مهم ترین معایب روکش های تمام فلز است. بدیهی است که آنها مانند دندان طبیعی به نظر نمی رسند. همچنین تاج های آلیاژ طلا می توانند برخی افراد را تحت تأثیر قرار داده و برخی از عوارض جانبی مانند واکنش های آلرژیک یا تورم را ایجاد کنند

روکش سرامیکی

روکش سرامیکی یا لمینت ها ، روکشی نازک است که مخصوصا برای دندان هر شخص ساخته می شود.

مزایای روکش های سرامیکی

از جمله مزایای روکش های سرامیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روکشها محکم و پردوام هستند.
  • ظاهری طبیعی دارند.
  • به‌سادگی لک نمی شوند.
  • در مقایسه با تاج یا روکش دندان، برای نصب آن نیازی نیست مقدار زیادی از مینا را بتراشیم.

معایب روکش های سرامیکی

  • روکش های سرامیکی به اندازه تاج های فلزی محکم نیستند.
  • به مراقبت زیادی نیاز دارند.
  • بیمارانی که از دندان قروچه رنج می برند باید از روکش PFM استفاده کنند.
    ممکن است هزینه آنها بیشتر از انواع دیگر تاج ها باشد ، مانند تاج های فلزی.

برای تعیین وقت برای روکش دندان می توانید از طریق تعیین نوبت اینترنتی یا تماس با مطب اقدام نمایید.

روکش PFM

روکش های PFM یکی دیگر از انواع روکش دندان است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این روکش ها هم مقاومت (به دلیل ساختار فلزی) و هم زیبایی (به دلیل پوشش سرامیکی) را فراهم می کنند.

مزایای روکش های PFM

  • زیبایی و دوام
  • هزینه آنها از روکش های سرامیکی کمتر است

 معایب PFM

  1. فلز موجود در این روکش ها ممکن است باعث ایجاد خط خاکستری در لثه شود (علت سیاه شدن لثه بعد از روکش دندان را بخوانید).
  2. برای افرادی که دندان قروچه می کنند، ممکن است این نوع روکش راحت تر در برابر دندانهای مقابل ساییده شود.

روکش زیرکونیا

زیرکونیوم ماده نسبتاً جدیدی است که مقاومت فلز و زیبایی روکش های سرامیکی را ترکیب می کند. روکش های زیرکونیای نیمه شفاف هستند و زیرکونیا اخیراً به انتخاب محبوب تری تبدیل شده اند.

مزایای روکش زیرکونیا

  • زیبایی
  • قوی و با دوام
  • فرآیند نصب روکش زیرکونیا به زمان کمتری  نیاز دارد زیرا زیرکونیا را می توان در همان مطب دندان پزشکی برش داد و شکل داد. نیازی به ارسال آنها به آزمایشگاه دندانپزشکی نیست.
  • روکش های زیرکونیا به دلیل استحکام کمتر فرسوده می شوند.
  • زیست سازگار هستند و واکنشهای آلرژیک ایجاد نمی کنند.

معایب روکش های زیرکونیا

قدرت آنها باعث می شود دندان هایی که در برابر آنها گاز می گیرند به راحتی ساییده شوند. همچنین تنظیم آن دشوار است

روکش های E- MAX یا دیسیلیکات لیتیوم

روکش emax جدیدترین نوع روکش دندان در دندانپزشکی است و نوعی روکش تمام سرامیکی است که از دی سیلیکات لیتیوم ساخته شده است (که سبک و نازک نیز هست). ما در مطب، بیشتر از همین نوع روکش برای بیماران استفاده می کنیم

مزایای روکش های E-max

  • زیبایی
  • بادوام و بسیار قوی
  • آنها هم برای دندانهای جلویی و هم پشتی انتخاب بسیار خوبی هستند.

معایب روکش های ایمکس

این روکش های به طور معمول از سایر روکش های دندان گرانتر هستند.

هزینه روکش دندان 

هزینه روکش برای هر شخص و در هر فرایندی متفاوت است. بنابراین بهتر است حتما قبل از شروع درمان، درمورد آن با پزشکتان صحبت کنید. قیمت روکش های PFM که پایه متال و رویه سرامیک داد حدوداً 1200000 تومان و قیمت روکش فول زیرکونیا یا قیمت روکش ایمکس که تمام زیبایی است 2500000 تومان است که از آنجایی که از جنس IPS E-Max هم می تواند باشد به نام روکش ایمکس نیز شناخته شده است.

روکش دندان جلو

برای روکش دندانهای جلو بهترین انتخاب روکشهای ایمکس و سرامیکی است. روکش های سرامیکی استفاده بالایی در دندانپزشکی زیبایی بخصوص برای روکش دندان جلو برای زیبایی پیدا کرده اند.

فواید روکش دندان

با نصب روکش، نسبت به براکت یا تاج تغییرات کمتری روی دندان انجام می دهید. به گفته سازمان سلامت دندان بریتانیا، برای از بین بردن فاصله بین دندان ها یا از بین بردن عیب های کوچک دندان می توانیم از روکش دندان استفاده کنیم. علاوه بر این، بعضی از بیماران برای افزایش سفیدی دندان و زیبایی لبخند از ونیر استفاده می کنند. در این صورت، فرایند نصب روکش عمل زیبایی به حساب می‌آید و مواردی مانند زردی، سیاهی، شکستگی یا خرد شدن دندان ها را برطرف می کند.

روکش دندان عصب کشی شده

یکی از کاربردهای روکش ها، استحکام و برگرداندن دندان عصب کشی شده به حالت طبیعی است. روکش کردن دندان بعد از عصب کشی ضروری است. در خلال تمام سال های طبابت، چه بسا بیمارانی که به دلیل هزینه روکش کردن دندان بعد از عصب کشی، از این کار منصرف شدند اما پس از یک یا چند سال، شاهد سیاه شدن و از بین رفتن دندان عصب کشی شده بودند. شما می توانید درباره هزینه روکش با دندانپزشک خود صحبت کنید و از راه های پرداخت جایگزین مطمئن شوید اما هرگز از این کار صرف نظر نکنید. در مطلبی، به ضرورت روکش کردن دندان عصب کشی شده پرداخته ایم.

روکش های کامپوزیت صمغ

این روکش ها از موادی همرنگ با رنگ طبیعی دندان ساخته شده و به دندان متصل می شوند. فواید روکش صمغ به شرح زیر است:

  • در مقایسه با تاج یا روکش دندان، در نصب این نوع روکشها میزان زیادی از مینای دندان تراشیده نمی شود.
  • به جلسات درمانی کمتری احتیاج دارد؛ گاهی تنها در یک جلسه فرایند نصب روکش کاملا انجام می شود.
  • نسبت به روکشهای سرامیکی هزینه کمتری دارد.
  • درصورت آسیب، خیلی راحت می توان آن ها را ترمیم کرد؛ درست است که روکشهای کامپوزیتی مقاومت یا پوشش محکم روکشهای سرامیکی را ندارند اما درعوض خیلی سریع و آسان می توانید آن ها را ترمیم کنید.

قابل توجه بیماران گرامی

شما می توانید برای بهره مندی از 20% تخفیف خدمات ایمپلنت، لمینت و کامپوزیت دندان، نسبت به تعیین وقت از طریق شماره تماس 26140134 اقدام نمایید.

بدیهی است با توجه به تعداد بالای بیماران محترم، در صورت موجود بودن وقت ویزیت، خدمت رسانی به شما افتخار ماست.

مراحل روکش دندان

این فرایند معمولا بین یک تا دو جلسه طول می کشد. اگر روکش از نوع آماده باشد معمولا فقط یک جلسه نیاز است ولی اگر قرار باشد در آزمایشگاه دندانسازی ساخته شود، به دو جلسه احتیاج خواهید داشت.اولی برای آماده‌سازی دندان و انتخاب رنگ روکش و دومی برای چسباندن روکش روی دندان. پزشک قبل از اینکه روکش را روی دندانتان بچسباند، آن را روی دندان می گذارد و داخل آینه نشانتان می دهد تا مطمئن شود از ظاهر آن راضی هستید. سپس با چسب مخصوص آن را به دندان می چسباند تا محکم سر جایش قرار گیرد. البته روکشهایی که در آزمایشگاه ساخته می شوند گزینه مناسب تری هستند زیرا مخصوص دندان بیمار قالب‌گیری می شوند. مراحل نصب روکش دندان به صورت زیر می باشد:

  1. معمولا برای نصب روکش نیازی به بیحسی موضعی نیست ولی بسته به حساسیت بیمار، گاهی ممکن است پزشک تزریق ژل بی حسی به لثه ها (بیحسی موضعی) را توصیه کند. پزشک قبل از نصب روکش دندان های بیمار را تمیز کرده و رنگ روکش مناسب را انتخاب می کند.
  2. قبل از نصب روکش بخشی از سطح مینا تراشیده می شود تا روکش بتواند به خوبی روی دندان بچسبد. لایه‌ای که از مینا تراشیده می شود بسیار نازک و دقیقا به اندازه ضخامت خود روکش است. بنابراین بعد از نصب روکش اندازه دندان هیچ تغییری نمی کند.
  3. در مرحله بعدی، پزشک قالبی از دندان های بیمار می گیرد و به آزمایشگاه می فرستد تا روکشها (متناسب با شکل دندان ها و رنگ انتخابی روکش) ساخته شوند؛ سپس روکش موقتی را روی دندان ها کار می گذارد و بیشتر روی قسمت مرکزی دندان ها تمرکز می کند. درصورتی که بیمار بخواهد فقط بعضی از دندان هایش را روکش کند، از روی نمونه طیف های رنگی، رنگ روکش را متناسب با دندان های دیگر انتخاب می کنیم تا دندان ها یکدست و زیبا باشند.
  4. بعد از اینکه روکش در آزمایشگاه ساخته شد، پزشک در جلسه بعدی روکشهای موقتی را بر می دارد و دندان ها را دوباره با آب و نوعی سنگ خارا تمیز می کند. سپس روکش اصلی را می تراشد و با آب شستشو می دهد؛ پس از خشک کردن روکش (با هوا)، چسب مخصوص را روی سطح دندان می زند و روکش را بادقت روی دندان می گذارد؛ طوری که دقیقا روی گوشه های دندان جا بیفتد.
  5. سپس با کمک نور لیزر به مدت شصت ثانیه سطح دندان را خشک می کند تا مواد چسبی خوب به دندان بچسبند.
  6. درآخر، تمام مواد اضافی از روی دندان پاک می شوند و پزشک گوشه های دندان را پولیش می زند.

بعضی از دندانپزشکان برای معاینه و بررسی اوضاع روکش، یک نوبت دیگر به بیمار می دهند تا مطمئن شوند روکش اذیتش نمی کند و با آن احساس راحتی دارد. روکشی که بیمار با آن احساس راحتی قطعا بادوام تر است.

ونیر بدون تراش دادن دندان

مراحل نصب روکش سرامیکی

  • برای آماده‌‍سازی دندان ها، پزشک معمولا لایه نازکی از مینای دندان را از سطح رویی و کناره های دندان می تراشد. این کار باعث می شود جای کافی برای نصب روکش داشته باشیم و بعد از اعمال آن دندان طبیعی به نظر برسد (اگر روکش را روی مینا کار بگذاریم دندان برجسته و غیرطبیعی می شود).
  • بعد از آن، پزشک قالبی از دندان ها می گیرد و نسبت به رنگ طبیی آن ها، رنگ روکشی که برای شما مناسب تر است را انتخاب می کند.
  • سپس قالب را به آزمایشگاه دندانسازی می فرستد تا متخصصان روکش را با اندازه دندان های شما یکی کنند. معمولا این کار چندین روز طول می کشد. به همین خاطر پزشک روی دندان هایتان روکش موقتی می کشد تا در این فاصله دندان هایتان خراب نشوند (زیرا بخشی از مینا تراشیده شده و دندان ها بدون پوشش هستند).
  • در جلسه بعدی، دندانپزشک روکش را روی دندانتان می گذارد تا ببیند خوب روی آن ها جا می‌افتد یا خیر؛ سپس بعد از تنظیم روکش، دندان ها تمیز می کند و روکش را به دندان می چسباند.
  • معمولا برای ایجاد تغییرات لازم باید یک جلسه دیگر به دندانپزشک مراجعه کنید.

نصب روکش دندان

مراحل روکش کامپوزیتی

  • بعد از آماده‌سازی و ایجاد تغییرات لازم روی دندان، دندانپزشک به‌دقت کامپوزیت را (مناسب با فرم دندان ها) شکل می دهد و به دندان هایتان می چسباند. پزشک قبل از این فرایند رنگ کامپوزیتی که برای دندان از همه مناسب تر است را انتخاب می کند.
  • سپس برای محکم کردن کامپوزیت از نور مخصوصی استفاده می کند. با این نور مواد کامپوزیت خشک شده و روی دندان می چسبند.
  • در آخر، دندانپزشک روکشها را صاف می کند و روی آن ها پولیش می کشد تا مانند دندان های طبیعی به نظر بیایند.

عوارض روکش دندان چیست؟

روکش های سرامیکی هیچ آسیبی به دندان هایتان نمی زنند! در واقع انواع روکش دندان ساخته شده‌ است تا جای دندان های طبیعی را بگیرد و ظاهر آن ها را زیبا کند. برای اینکه مطمئن شوید روکش هیچ صدمه‌ای به دندان نمی رساند، اول باید با طرز کار آن آشنا شوید. وقتی برای نصب روکش به دندانپزشک مراجعه می کنید، او روکشی مخصوص شما طراحی می کند که با لبخندتان سازگار باشد.

فرقی نمی کند که بخواهید همه دندان هایتان را روکش کنید یا فقط یکی از آن ها را؛ درهر صورت روکش را مناسب با شکل و خصوصیات دندان خودتان می سازند. وقتی می خواهیم روکش را روی دندانتان نصب کنیم، آن را با کامپوزیت صمغ روی دندان می چسبانیم که این مواد با استفاده از نور خاصی خشک می شوند. بعد از اینکه مواد را روی دندانتان چسباندیم، آن ها را شکل می دهیم و درآخر پولیش می کنیم.

حال که می دانید روکشها چطور کار می کنند، بگذارید تاثیری که روی دندان می گذارند را برایتان توضیح دهم. اول از همه، مواد کامپوزیتی که به عنوان چسب از آن استفاده می کنیم، به هیچ عنوان برای دندان مضر نیستند. بنابراین با چسباندن روکش سطح دندان زیرین آن آسیب نمی بیند. دوم اینکه روکشها از مواد تشکیل‌دهنده مینا ساخته نشده‌اند و این مسئله مزیت هایی برای شما دارد.

اصلی ترین فایده آن، این است که روکشها مثل مینا رنگشان عوض نمی شود و لکه نمی گیرند. می توانید تا دلتان می خواهد قهوه و نوشیدنی های تیره‌رنگ بخورید؛ امکان ندارد روکشها از آن ها رنگ بگیرند! سوم اینکه روکشها بسیار محکم هستند و نسبت به دندان های طبیعی در برابر آسیب مقاومت بیشتری دارند. همه این نکات را گفتیم تا ثابت کنیم روکشها نه تنها برای دندان مضر نیستند، بلکه به استحکام و پایداری آن کمک می کنند.

عکس قبل و بعد از روکش دندان

ماندگاری انواع روکش دندان

انواع روکش دندان معمولا سال ها ماندگاری دارد ولی درست مانند دندان های اصلی گاهی ممکن است بشکند یا خرد شود. بسته به نوع روکشی که انتخاب می کنید، پزشک میزان دوام آن را به شما اطلاع می دهد. درصورتی که روکش دندانتان بشکند یا کمی خرد شود، می توانید آن را ترمیم کنید یا حتی روکش جدیدی جای آن بگذارید.

طول عمر کامپوزیت دندان

مراقبت های روکش دندان

موارد مراقبتی درباره روکش دندان به مراقبت های قبل و مراقبت های بعد از روکش دندان تقسیم می شود.

اقدامات قبل از روکش دندان

  • دندان ها و لثه هایتان باید سالم باشند. به همین خاطر قبل از روکش پزشک دندان های پوسیده را درست کرده و درصورت مشاهده بیماری، آن را درمان می کند.
  • برای کسانی که شب ها دندان‌قروچه می کنند، روکش انتخاب خوبی نیست زیرا در این صورت روکش ممکن است خرد شود یا بشکند. اگر عادت دارید شب ها دندان هایتان را به هم فشار دهید، پزشک کعمولا استفاده از «محافظ دندان» را به شما پیشنهاد می کند.
  • وقتی پزشک لایه نازکی از مینای دندان ها را می تراشد، دیگر نمی توانید آن را به حالت اولیه بازگردانید یا از انجام فرایند صرف‌نظر کنید.
  • با گذشت زمان، امکان دارد رفته رفته روکشها از دندان جدا یا کمی شل شوند. در این صورت وقت آن رسیده که روکشهای جدید کار بگذارید و باید به دندانپزشکی مراجعه کنید.
  • درست مانند همه فرایندهای درمانی، قبل از نصب روکش هم باید درمورد انتظاراتتان با دندانپزشک صحبت کنید. برای اینکه دندان و لثه های سالمی داشته باشید، بهتر است مرتب برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از روکش دندان

  • درصورتی که وینرها تحت فشار قرار بگیرند امکان شکسته شدنشان وجود دارد. بنابراین سعی کنید از جویدن ناخن و گاز زدن اشیاء سفت مانند یخ و ته مداد خودداری کنید.
  • چند روزی طول می کشد تا به روکشها عادت کنید. با این حال، اگر در جویدن و گاز زدن غذا مشکل داشتید حتما با پزشک خود درمیان بگذارید تا آن را برایتان درست کند.
  • هر روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا دندان و لثه هایتان سالم بمانند. بعد از نصب روکش هم امکان پوسیدگی دندان در زیر یا گوشه های روکش وجود دارد. برای اینکه بتوانید از این اتفاق جلوگیری کنید، برای شستشوی دهان محصولاتی بخرید که نشان تایید انجمن دندانپزشکی روی آن حک شده باشد. این مهر، نشان می دهد که محصول از استانداردهای انجمن دندانپزشکی پیروی می کند و بی‌خطر و موثر است.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان