آبان ۷, ۱۴۰۲

جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان بدون ایمپلنت

فهرست

کاشت دندان بدون ایمپلنت یکی از روش های جایگزین دندان ازدست رفته بیرای بیماران است. برای استفاده از روش کاشت دندان طبیعی بدون ایمپلنت نیاز به اطلاعاتی دارید که در این مطلب در اختیار ما قرار می دهیم.

جای خالی دندان افتاده را باید پر کرد! اگر پر نشود، عواقبی چون عفونت لثه ناشی از تجمع باقیمانده های غذا در آن ایجاد می شود و یا مثلا ظاهر فرد را تغییر می دهد. حتی از نظر ساختاری نیز سایر دندان ها تمایل دارند به سمت دندان خالی حرکت کنند و این باعث تغییر شکل بقیه دندان ها خواهد شد. کاشت دندان بدون ایمپلنت ، یکی از بهترین گزینه های پر کردن جای خالی دندان افتاده می باشد.

کاشت دندان بدون ایمپلنت 

این روش با تکنیک‌های دقیق و پیچیدۀ رادیوگرافی و همراه با فناوری‌های رایانه‌ای انجام می‌شود. تصویر برداری‌های دقیق سه بعدی این امکان را فراهم می‌کند که ساختار دقیق استخوان فک ارزیابی شده، بهترین محل برای کاشت دندان انتخاب شود.

این روش به خصوص برای بیمارانی که تقریباً تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند و مایل هستند به سرعت دندان‌های خود را بازیابی کنند و همچنین برای افرادی که اختلال‌های انعقاد خون دارند بسیار کاربردی است، چون میزان خونریزی در این روش بسیار کم است و یا اصلا وجود ندارد.

کاشت دندان به روش پل ثابت

بریج ثابت با پشتیبانی از دندان رایج ترین روش کاشت دندان بدون ایمپلنت است که برای ترمیم یک دندان از دست رفته استفاده می شود. در روش بریج، دو دندان در دو طرف فضای خالی لثه، روکش می شوند تا به عنوان تکیه گاه برای قرار گرفتن پروتز مصنوعی روی لثه به کار گرفته شوند. از این رو این روش پل ثابت نامیده می شود و مانند سایر دستگاه های غیر ایمپلنت، به نگهداری بیشتری نیاز دارد.

کاشت دندان به روش پروتزهای متحرک (دندان مصنوعی)

دندانپزشک دندانپزشکی همچنین می تواند پروتزهای کامل کم هزینه را برای جایگزینی دندانهای از دست رفته بسازد. اما ممکن است دندان های مصنوعی ناراحت کننده باشد و توانایی شما در چشیدن غذا را مختل کنند. از ویژگی های این روش می توان به جابجایی دندان ها از دهان اشاره نمود که می تواند برای تمیز کردن انجام شود.

مزایای بریج دندان

بریج دندان یا پل دندانی با جایگزینی دندان های از دست رفته و همچنین جلوگیری از افتادگی بافت های نرم دهان، ظاهر شما را بهبود می بخشند. بریج دندان توانایی شما در غذا خوردن را بهبود می ببخشد، خصوصاً اگر چند دندان از بین رفته باشد. هر گونه مشکل گفتاری به دلیل از دست دادن دندان ها را اصلاح می کند.

مانع از حرکت دندان ها و کج شدن آن ها می شود. سرعت درمان بیشتری نسبت به ایمپلنت (کاشت دندان) دارد. اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید مدت زمان دوام و ماندگاری آن بسیار طولانی است.

جایگزینی دندان از دست رفته با ایمپلنت یا بریج ؟

کاشت دندان به روش پروتزهای متحرک (دندان مصنوعی)

دندانپزشک دندانپزشکی همچنین می تواند پروتزهای کامل کم هزینه را برای جایگزینی دندانهای از دست رفته بسازد. اما ممکن است دندان های مصنوعی ناراحت کننده باشد و توانایی شما در چشیدن غذا را مختل کنند. از ویژگی های این روش می توان به جابجایی دندان ها از دهان اشاره نمود که می تواند برای تمیز کردن انجام شود.

فیلم کاشت دندان طبیعی بدون ایمپلنت

کاشت دندان بدون ایمپلنت با تکنولوژی جدید

نحوه و نوع انجام ایمپلنت، با کاشت دندان بدون ایمپلنت متفاوت است و بستگی به وضعیت استخوان‌های فک دارد. در این روش از آن جایی که بهبودی استخوان به زمان نیاز دارد، به طور معمول روند کاشت و نصب پروتز دندانی چندین ماه طول خواهد کشید. تیتانیوم موجود در ریشۀ جدید فلزی که به استخوان‌های فک می‌پیوندد، منجر می‌شود که ریشه به هیچ عنوان نلغزد، هیچ گونه سر و صدایی ایجاد نکند و آسیبی به استخوان فک نرساند.

همچنین در بسیاری از موارد به جای ایمپلنت، باید از روش بریج دندان یا پل دندانی استفاده شود که از آن نیز به عنوان تکنولوژی جدید کاشت دندان بدون ایمپلنت یاد می کنند.

روش پل دندانی در مواردی استفاده می شود که لثه، آمادگی لازم را برای کاشت دندان نداشته باشد و همچنین دندان های مجاور دندان افتاده، سالم باشند.

عکس قبل و بعد از ایمپلنت دندان

انواع کاشت دندان

انواع مختلف کاشت دندان وجود دارد که بسته به قدرت، استخوان فک و وضعیت خاص شما انتخاب می شوند. متداول ترین آنها عبارت اند از:

ایمپلنت های فوری

ایمپلنت های فوری به شما این امکان را می دهند که بدون داشتن تاخیری که معمولاً برای ترمیم ضروری است، از قرار ملاقات خود خارج شوید. دندان هایی که در ابتدا می گیرید موقتی هستند تا زمانی که ایمپلنت بهبود یابد و شما تماس استخوانی سالم برای حمایت از پروتز دائمی داشته باشید. این می تواند یک روش عالی برای بازگرداندن لبخند شما در اسرع وقت باشد.

All-on-4 (یا 5 یا 6)

 این نوع روش برای افرادی که اکثر دندانهای خود را به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه از دست داده اند، ایده آل است. به شما این امکان را می دهد که بدون استفاده از پیوند استخوان با استفاده از مجموعه ای از دندان های موقت، ایمپلنت بگذارید.

کاشت تک دندان

این روشبرای کسانی که یک یا چند دندان از دست رفته دارند بسیار مناسب است. یک ایمپلنت می تواند جای خالی را پر کرده و ظاهری یکپارچه و همانند عملکرد دندان را ایجاد کند.

ایمپلنت های متعدد

اگر چندین دندان از دست رفته دارید که شکاف های بزرگتری ایجاد می کنند، اما هنوز به جایگزینی کامل نیازی ندارید، می توانید از ایمپلنت های متعدد فقط در مناطقی که دارای شکاف زیاد هستند استفاده کنید.

ایمپلنت دندان دو مرحله ای

این فرآیند معمول برای انواع کاشت دندان است. روز اول شامل یک روش جراحی برای قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک است. چندین ماه بعد، یک عمل جراحی جزئی برای اتصال پایه و دندان (تاج) انجام می شود.

ایمپلنت های تک مرحله ای

این کار همانند ایمپلنت های دو مرحله ای است اما کلاهک بهبودی ایمپلنت قابل مشاهده است بنابراین می توان بدون نیاز به جراحی برای بیرون کشیدن سر (قسمت بالای ایمپلنت)، پایه و ترمیم موقت را پیوند داد.

ایمپلنت های کوچک

اینها ایمپلنت هایی با قطر باریک هستند که ممکن است از طریق تکنیک های کم تهاجم برای ایجاد ثبات در دندان مصنوعی تحتانی قرار داده شوند. ایمپلنت های کوچک می توانند از “شناور شدن” یا جابجایی دندان مصنوعی تحتانی جلوگیری کنند.

مزایای روش کاشت بدون ایمپلنت

لازم به ذکر است که در روش پر کردن جای خالی دندان به وسیله کاشت انواع دندان بدون ایمپلنت، مراحل ساده‌تر و کم‌تر هستند و به طور کلی هر کدام از این دو روش کاشت دندان مزایا و ویژگی‌های منحصر به خود را دارد و بیمار باید با بررسی شرایط ویژۀ خود و انجام دادن تحقیق‌های لازم و تخصصی، یکی از این روش‌ها را برای ایمپلنت دندان خود انتخاب کند.

توجه

حتما شنیده اید که برخی از افراد شرایط کاشت دندان را ندارند و به اصطلاح، دندان آنها ایمپلنت را پس می زند. اما این پدیده چگونه اتفاق می افتد و علائم آن چیست؟

علائم پس زدن ایمپلنت دندان

قیمت کاشت دندان بدون ایمپلنت

هزینه ایمپلنت و کاشت دندان با توجه به نوع مواد، برند استفاده شده، دستمزد پزشک و موارد اینچنین می تواند متغیر باشد. اما همیشه در نظر داشته باشید تا هزینه کم را فدای کیفیت درمان نکنید. برای دریافت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

مراحل ایمپلنت دندان

کاشت دندان یا همان ایمپلنت دندان در اصل روشی است که با استفاده از آن از فلزهای مخصوصی به عنوان ریشه‌ی دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شود و پروتزی که مشابه دندان شخص است، بعد از مدتی روی آن قرار می‌گیرد که از نظر عملکرد و ظاهر بسیار شبیه به دندان‌های طبیعی خود فرد است.

این ریشه که در جراحی ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیچ گاه پوسیده نخواهد شد. عمل جراحی ایمپلنت دندان بر خلاف روش کاشت دندان بدون ایمپلنت که به سرعت انجام می‌شود، به زمانی نسبتاً طولانی‌تر برای طی مراحل خود نیازمند است. کاشت دندان بدون استفاده از ایمپلنت می تواند مدت زمان درمان ایمپلنت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مراحل ایمپلنت دندان نیز عبارت است از:

1) عکس برداری کامل از فک و استخوان‌های دهان برای تشخیص موقعیت استخوان‌ها و ریشه‌های سایر دندان‌های مجاور

2) بعد از این مرحله، پزشک برای تصمیم‌گیری دربارۀ ایمپلنت دندان از شما سؤال‌هایی درباره‌ی سابقه‌ی پزشکی و بیماری‌هایی که داشته اید و داروهایی که احیاناً مصرف می‌کنید می‌پرسد. اگر شرایط خاص قلبی یا ارتوپدی دارید، پزشک متخصص ممکن است قبل از عمل آنتی بیوتیک‌هایی به منظور جلوگیری از بروز انواع عفونت‌ها برای شما تجویز کند. انجام این مرحله در ایمپلنت دندان بسیار مهم است و حتی در روش کاشت دندان طبیعی نیز وجود دارد.

3) برای این که بیمار حین ایمپلنت دندان درد زیادی حس نکند، روش‌های مختلفی مثل بیهوشی، بی حسی‌های موضعی، تزریق آرام بخش و بی حسی‌های عمومی وجود دارد. می‌توانید با دندان پزشک خود مشورت کنید و ببینید که کدامیک از روش‌ها برای ایمپلنت دندان شما مناسب‌تر و کاربردی‌تر است. به دلیل وجود نداشتن مرحلۀ برش در روش کاشت دندان طبیعی بدون ایمپلنت، این مرحله وجود ندارد.

4) قبل از عمل ممکن است لازم باشد داروهای خاصی مصرف کنید و میزان خوردن و آشامیدن و نحوه‌ی آن را نیز کنترل فرمایید.

عمل ایمپلنت دندان معمولاً به صورت سر پایی انجام می‌شود و بعد از عمل مراقبت‌های خاص بیمارستانی و … وجود ندارد.

برای اطلاع از قیمت کاشت دندان و سایر خدمات دندانپزشکی می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

قیمت خدمات دندانپزشکی

ممکن است استخوان فک شما ضعیف باشد و در حین فرایند ایمپلنت دندان، از پودرهای پیوند استخوان فک نیز برای شما استفاده کنند. این مرحله مختص روش جراحی است و در روش کاشت دندان طبیعی وجود ندارد.

بعد از این مراحل، ایمپلنت دندان، که همان ریشۀ فلزی دندان جدید شماست، در عمیق‌ترین جای استخوان لثه قرار داده می‌شود.

پس از آن برش ایجاد شده را سه یا چهار بخیه می‌زنند و بعد از ده الی پانزده روز نیز آن‌ها را بر می‌دارند.

بعد از ایمپلنت دندان حدود 2 الی 3 ماه زمان لازم است که استخوان‌ها رشد کنند و بهبودی حاصل شود.

  1. پس از گذشت زمان مورد نظر اباتمنت را روی ریشه نصب می‌کنند که همان پایۀ پروتز دندان شماست.
  2. مرحلۀ پایانی نیز نصب پروتز دندان یا همان دندان مصنوعی شما بر روی اباتمنت است.

ایمپلنت و زیبایی دندان

اگرچه در لیست درمانی جراحی‌های دندان، ایمپلنت دندان جزو عمل‌های جراحی مختص زیباسازی نیست ولی نتیجه‌ی آن بعد از کاشت دندان چه با روش کاشت دندان طبیعی بدون ایمپلنت و چه جز آن، تأثیر چشمگیری بر زیبایی افراد خواهد گذاشت. جای خالی یکی دندان یا دندان‌های شکسته شده و پوسیده ظاهر دهان افراد را هنگام حرف زدن و خندیدن بد منظره می‌کند و بسیاری افراد از این معضل بسیار ناراحت هستند. ایمپلنت دندان‌ها بهترین راه برای بازیابی توأمان سلامت و زیبایی دهان و دندان است.

کاشت دندان بدون ایمپلنت با تکنولوژی جدید

کاشت دندان طبیعی 

آیا کاشت دندان طبیعی امکان پذیر است؟خیر، تا امروز شناخته شده‌ترین روش‌های کاشت دندان همان ایمپلنت دندان و کاشت دندان بدون ایمپلنت است و روش دیگری فعلاً برای این کار وجود ندارد.

تفاوت کاشت دندان طبیعی با کاشت دندان با ایمپلنت 

  • کاشت دندان بدون ایمپلنت همه مزیت ایمپلنت دندان را شامل می شود ولی در این روش معایب ایمپلنت دندان حذف شده است.
  • این روش همانند ایمپلنت دندان است با این تفاوت که استخوان فک را سوراخ و یا دریل نمی‌کنند.
  • فقط زمانی از این روش استفاده می‌کنند که دندان اصلی در جای خود همچنان وجود داشته باشد.
دکتر میلاد افشار
دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان
تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

سوالات متداول

چند روش برای پر کردن دندان کشیده شده وجود دارد؟

سه روش:ایمپلنت،بریج (پل)ثابت،دندان مصنوعی

مزایای روش کاشت بدون ایمپلنت با ایمپلنت چیست؟

لازم به ذکر است که در روش پر کردن جای خالی دندان به وسیله کاشت انواع دندان بدون ایمپلنت، مراحل ساده‌تر و کم‌تر هستند و به طور کلی هر کدام از این دو روش کاشت دندان مزایا و ویژگی‌های منحصر به خود را دارد.

 کاشت طبیعی دندان چیست؟

کاشت طبیعی دندان همان کاشت دندان بدون ایمپلنت است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان