اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳

آیا شما به جراحی لثه نیاز دارید؟

فهرست

اگر دچار بیماری لثه شده باشید، پزشک ممکن است یکی از انواع مختلف جراحی لثه را به شما پیشنهاد دهد.

رایج ترین علت ابتلا به بیماری لثه، تجمع بیش از حد باکتری در دهان و در نتیجه ایجاد جرم روی دندان هاست. وقتی میزان این باکتری ها خیلی زیاد باشد بدن قادر به مقابله به آن ها نخواهد بود و دچار بیماری می شوید.

البته بغیر از باکتری، عوامل دیگری هم هستند که باعث می شوند فرد بیشتر در معرض بیماری لثوی قرار بگیرد؛ اگر کسی مبتلا به بعضی بیماری های مزمن و مشکلات سلامتی باشد، حتی درصورتی که به بهداشت دهانش خوب رسیدگی کند، باز هم ممکن است بیماری لثه بگیرد.

انواع جراحی لثه

اگر بیماری لثه آنقدر شدید باشد که نیاز به جراحی داشته باشد، پزشک یکی از انواع جراحی را برای درمان مشکلتان پیشنهاد می دهد که در زیر به آن ها اشاره کرده‌ایم:

عمل فلپ (شیاربری یا مسطح‌سازی شیار لثه)

در این جراحی، پزشک پریودانتیست (متخصص لثه) لثه ها را بر می گرداند تا باکتری ها را از بین آن خارج کند. سپس به جای آنکه لثه را به حال خود رها کند، آن را به دندان متصل می کند تا دوباره دچار برگشتگی نشود.

پیوند لثه

تشکیل دوباره لثه

در این فرایند، جراح لثه ها را به سمت بیرون بر می گرداند و باکتری هایی که عامل بیماری شده‌اند را خارج می کند. سپس استخوان های پیوندی، غشا یا پروتئین های بافت لثه (یا ترکیبی از این سه مورد) را به لثه اضافه می کند تا بافت آن دوباره تشکیل شود و محکم به دندان بچسبد.

جراحی لیفت لثه

در جراحی لیفت لثه ، پزشک لثه هایی که بیش از حد رشد کرده‌اند را برش می دهند تا کمی کوتاه تر شوند و میزان بیشتری از دندان پیدا شود. این فرایند علاوه بر اهداف درمانی، به منظور عمل زیبایی هم انجام می شود.

جراحی لثه تحلیل رفته (جراحی پیوند لثه)

در این روش، پریودانتیست بخشی از قسمت های دیگر بافت دهان را برمی‌دارد و به لثه ها پیوند می زند. این جراحی زمانی انجام می شود که لثه به دلیل بیماری از بین رفته یا اینکه مقداری از بافت آن تحلیل رفته باشد.

قبل و بعد از جراحی لثه

این جراحی هم علاوه بردرمان گاهی به منظور جراحی زیبایی انجام می شود زیرا ناحیه هایی که ریشه در آن نمایان شده را می پوشاند و ظاهر دندان ها را زیباتر می کند.

اگر دندانپزشک بعد از معاینه تشخیص دهد که به جراحی لثه احتیاج دارید، به احتمال زیاد شما را به پریودانتیست ارجاع می دهد که در زمینه بیماری های لثه تخصص دارد.

پیشنهاد دکتر افشار

یکی دیگر از جراحی های رایج دندان، جراحی دندان عقل می باشد که صحبت درباره آن، در این مقاله نمی گنجد. پیشنهاد میکنم برای آشنایی با مراقبت ها و عوارض جراحی دندان عقل این مطلب را بخوانید

جراحی کشیدن دندان عقل

جراحی پریودنتال چیست؟

گاهی بری درمان بعضی بیماری های لثه و شرایط خاص مانند ژنژیوت یا التهاب لثه، از جراحی پریودنتال استفاده می کنند. به این نوع جراحی معمولا جراحی لثه گفته می شود. هدف از این جراحی، این است که با انجام فرایندهای زیر، بیماری لثوی و صدمات ناشی از آن را درمان کنند:

  • رشد دوباره بافت ها و استخوان های آسیب‌دیده
  • جلوگیری از افتادن دندان
  • کاهش فاصله بین لثه و دندان (که به آن مثلث سیاه گفته می شود)
  • تغییرشکل استخوان فک به منظور کاهش احتمال رشد باکتری در شکاف های استخوان
  • کاهش باکتری و عفونت در دهان

جراحی پریودنتال

کاربرد انجام جراحی برای لثه

جراحی لثه مشکلات زیادی از جمله التهاب لثه را درمان می کند.

بیماری هایی مانند ژنژیوت (التهاب لثه) یا پریودانتیتیز (نوع شدیدتری از التهاب لثه) با جراحی لثه درمان می شوند.

ژنژیوت نوع ملایمی از بیماری لثه است که ممکن است باعث تورم، قرمزی و خونریزی لثه شود. بیشتر اوقات این بیماری بر اثر رعایت نکردن بهداشت دهان، جرم گرفتن دندان و تجمع رسوب اتفاق می‌افتد. البته با عمل جراحی، این شرایط کاملا درمان می شود.

از طرفی، پریودانتیتیز نوع شدیدی از بیماری لثه است که درنتیجه پیشروی ژنژیوت اتفاق می‌افتد. اگر التهاب لثه در مراحل اولیه درمان نشود، شرایط وخیم تری پیدا می کند و باعث از بین رفتن بافت و استخوان های دهان می شود.

طی این التهاب شدید، لثه به‌مرور از دندان جدا می شود. درنتیجه بین دندان و لثه فاصله هایی به نام شیار (پاکت) ایجاد می شود که باعث می شود باکتری ها در آنجا گیر بیفتند و لثه عفونی شود.

در اثر این اتفاق ممکن است یا دندان بیفتد یا استخوان آسیب ببیند.

علل و روش های جلوگیری از عفونت لثه

آمادگی قبل از جراحی لثه

قبل از عمل جراحی لثه پزشکان معمولا بررسی هایی انجام می دهند تا مطمئن شوند این جراحی برای بیمار خطری نداشته باشد. در طی این بررسی ها پزشک معمولا:

  • سابقه پزشکی بیمار را چک می کند و روی او آزمایش انجام می دهد
  • دندان ها، دهان و فک را معاینه می کند تا از مقاومت و سلامت آن ها مطمئن شود
  • دندان ها را معاینه می کند تا مطمئن شود هیچ عفونت، آبسه یا عوامل خطرناک دیگری وجود ندارد که فرایند بهبود را دچار مشکل کند
  • درمورد خطرات و مزایای جراحی با بیمار صحبت می کند و برای ادامه کار از او رضایت‌نامه یا اجازه می گیرد.

حین عمل جراحی چه اتفاقی می افتد؟

بسته به اینکه تحت کدام‌یک از انواع جراحی لثه قرار می گیرید، ممکن است بعضی از اتفاقات زیر را تجربه کنید:

بیشتر جراحی های لثه حدود دو ساعت طول می کشند.

در بعضی موارد، جراح صلاح می بیند که بیمار کاملا بیهوش شود و گاهی اوقات فقط به او بیحسی موضعی تزریق می کنند تا ناحیه لثه ها بیحس شود. البته تزریق داروی بیحسی داخل لثه کمی دردآور است.

در این فرایند، جراحان از تجهیزات استریل و ضدعفونی شده‌ای استفاده می کننند تا خطر ابتلا به بیماری های عفونی را به حداقل برسانند.

پزشک معمولا در ابتدای عمل، بریدگی هایی روی خط لثه ایجاد می کند و سپس لثه را از روی دندان جدا کرده و به سمت بیرون برمی گرداند. با این کار، پزشک به ریشه ها دسترسی بیشتری خواهد داشت و می تواند جرم ها، رسوبات و عفونت های موجود روی ریشه و لثه را کاملا از بین ببرد.

بعد از جرم‌گیری عمیق لثه، جراح فرایندهای دیگری از جمله تغییرشکل لثه، تشکیل دوباره لثه و غیره را انجام می دهد.

وقتی تمام مراحل درمانی طبق برنامه انجام شدند، جراح دوباره لثه ها را با بخیه به محل اولیه‌شان متصل می کند. این بخیه ها بین هفت تا ده روز بعد از جراحی کشیده می شوند.

قطع فوری خونریزی دندان بعد از کشیدن

آیا جراحی لثه درد دارد؟

بیشتر افراد بعد از عمل جراحی لثه درد ملایم یا بسیار کمی خواهند داشت که البته با مسکن های معمولی برطرف می شود. اگر لثه هایتان دچار تورم شدند می توانید بسته‌ای یخ روی آن بگذارید و اگر پزشک برایتان آنتی بیوتیک تجویز کرد حتما آن ها را به موقع مصرف کنید. گاهی بعد از عمل امکان خونریزی و التهاب شدید وجود دارد که در صورت مشاهده این موارد، باید به‌سرعت با پزشک تماس بگیرید.

جلوگیری از عفونت بعد از جراحی لثه

از آنجایی که بیماری لثه درنتیجه گسترش بیش از حد باکتری ها و ایجاد جرم و رسوب روی دندان ایجاد می شود، با رسیدگی به بهداشت دهان و شستشوی مداوم دندان ها، می توانید از ابتلا به آن جلوگیری کنید. همچنین با رعایت این موارد بعد از عمل جراحی از ابتلای مجدد به بیماری جلوگیری می شود.

در بیشتر مواد کافی است مرتب دندان ها را مسواک بزنید و حداقل روزی دوبار نخ دندان بکشید تا دچار بیماری لثه نشوید.

هزینه جراحی لثه

گاهی شرکت های بیمه همه هزینه عمل جراحی لثه را متقبل نمی شوند و باید قبل از اقدام به درمان با شرکت بیمه خود صحبت کنید و ببینید چقدر از هزینه عمل را قرار است از جیب بدهید.

به عبارتی یکی از هزینه هایی که در دندانپزشکی نمی توان به صورت دقیق از قبل مشخص کرد، هزینه جراحی لثه است. زیرا ابتدا باید معاینه صورت گرفته و میزان آسیب لثه شما مشخص شود. برای اینکار شما می توانید از طریق سیستم پرسش از دکتر ، عکس دندان ها و لثه خود را فرستاده و از مشاوره رایگان دکتر میلاد افشار استفاده نمایید.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان