آبان ۱۱, ۱۴۰۲

معرفی و کاربرد انواع پروتز دندان

فهرست

امروزه با وجود تكنيك هاى پيشرفته در زمينه دندانپزشكى، حتى در صورتى كه بيمار تمام دندان هاى خود را از دست داده باشد، باز هم مى توان لبخندى زيبا به او هديه داد! با استفاده از انواع پروتز دندان، می توان یک یا چند دندان از دست رفته را به راحتى و به صورت ثابت، متحرك و يا تركيبى جايگزين كرد

انواع پروتز دندان

به طور کلی 6 نوع پروتز وجود دارد که هر یک از آن ها برای هدف های خاصی استفاده می شوند.

  • پروتز دندان ثابت

اگر همه دندان های خود را از دست داده ايد، می توانید با استفاده از پروتزهاى ثابت دندانى دوباره صاحب دندان هاى دائمى شويد.

این نوع پروتز دندانى در دهان مانند دندان هاى طبيعى است و جويدن با آنها بسيار راحت است و نگهدارى و مراقبت هاى بهداشتى مربوط به آنها درست مانند دندان هاى طبيعى است.

روش پروتز دندان ثابت

اولین کاری که در كلينيك دندانپزشكى انجام مى شود اين است كه دندانپزشك هشت قطعه تیتانیوم زیست سازگار را در استخوان فك قرار مى دهد.

اين قطعه ها، پروتز هاى دندانی را ثابت نگه می دارند و نیروی جویدنی را به اندازه كافى در دهان توزیع می کنند. هر يك از دندان ها به طور جداگانه بر روی این پايه ها نصب مى شوند.

دندان هاى سراميكى جلوه اى كاملا طبيعى دارند و پايه هاى فلزى مقاومت و دوام لازم را دارند كه هر دو نمايى جديد از دهان به شما هديه مى دهد. نتيجه اين كار مثل اين است كه گويى دندان هاى طبيعى شما برگشته باشند!

  • پروتزهاى دندانى متحرك

مدل اوردنچر برای پروتزهای کامل راه حلی است که امنیت خاطر و سادگی را به شما ارائه می دهد. پروتز دندان متحرك بر روی ایمپلنت های دندان پيچ و نصب می شود و بیمار می تواند آن را برای تمیز کردن از دهان خود بيرون بى آورد.

  • اوردنچرهاى متكى بر ايمپلنت

اوردنچر، پروتزهایی هستند که روی ایمپلنت ها قرار می گیرند و می توان آنها را به صورت پروتزهاى متحرك تعریف کرد.

مزیت این نوع ايمپلنت ها این است که بیمار مى تواند به عنوان پروز دندان متحرك از آن استفاده كند. جويدن با اين نوع پروتزها به كيفيت پروتزهاى ثابت است.

روند اوردنچر

ابتدا چهار ایمپلنت دندانى از جنس تیتانیوم زیست سازگار در امتداد لثه نصب مى شود که به عنوان ریشه های دندان ها عمل مى كنند؛ اين ايمپلنت ها در استخوان فك قرار داده مى شوند. بر روی این ریشه های دندانى جديد، یک سازه فلزی قرار داده مى شود که پروتز بر روى آن قرار می گیرد.

در نتیجه، شما از نظر زيبايى شناسى و ارامش خاطر داراى یک پروتز ثابت هستید كه به راحتى مى توانيد آن ها را براى تميز كردن از دهان خود بيرون بياوريد.

اوردنچرهاى متكى بر ايمپلنت

  • پروتز پایه فلزی

پروتزهای فلزی بیشترین کاربرد در پروتزهای دندانی را دارند. این نوع پروتزها از آلیاژهای فلزی مختلف و تركيبى از رزین ساخته شده اند.

روند پروتز پایه فلزی

ابتدا شش نقطه پشتیبانی ایجاد مى شود که به عنوان یک پایه ثابت برای پروتز عمل می کنند. اين شش نقطه از ایمپلنت های تیتانیوم زیست سازگار تشکیل شده اند که سازه ى دندانى را به استخوان وصل می کنند. در مرحله بعد پروتز با پایه فلزی و ساختار رزین و كل دندان ها به ایمپلنت ها چسبانده مى شود.

این روش، یک راه حل راحت و خوشايند براى باز گرداندن زیبایی لبخند بيمار  است كه نسبت به بقيه روش ها مقرون به صرفه تر است.

  • پروتز دندان ترکیبی

در صورتى كه نداشتن دندان باعث از دست رفتن حجم استخوان فك شده باشد، مناسب ترین راه حل استفاده از پروتزهاى دندانى ترکیبی است.

انتخاب پروتز مناسب دندان

دندانپزشک یا متخصص پروتز قبل ازتوصيه روشى خاص براى درمان، تعداد دندان های از دست رفته، وضعیت دندان های باقیمانده و ضخامت استخوان فک شما را مورد بررسى قرار مى دهد.

اگر فقط یک یا دو دندان از دست رفته باشد و ديگر دندان های باقی مانده سالم باشند، استفاده از یک بريج یا پروتز تكه اى، راه حل مؤثرى خواهد بود. اگر تعداد دندان هاى طبیعی باقی مانده كم باشد و وضعيت مناسبى هم نداشته باشند، ممکن است استفاده از دندان مصنوعى و یا ایمپلنت بهترین گزینه باشد.

با این حال، اگر استخوان فک حجم كمى داشته باشد، ممکن است دندانپزشک شما مجبور شود استخوان اضافی به فك بيمار پیوند دهد تا از فیکسچر ایمپلنت پشتیبانی شود (اين استخوان براى نگهدارى پايه هاى تیتانیومى لازم است).

دندانپزشک شما می تواند بهترین توصیه را در مورد اینکه چه نوع پروتز دندانى متناسب با نیاز شما است را  توصيه كند. اما شما نيز برخی از فاکتورها را باید در نظر بگيريد، از جمله هزينه، ظاهر و طول مدت درمان.

ایمپلنت ها جایگزینی بسیار طبیعی برای دندان های از دست رفته هستند، ولى بغیر از هزينه ى زياد، طول دوره درمان ممكن است تا شش ماه هم طول بكشد. برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته، استفاده از یک بريج (پل) معمولا مى تواند انتخابی ارزانتر باشد و درمان معمولا فقط به دو مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد.

دندان مصنوعى ممکن است گزینه مقرون به صرفه اى باشد، اما باید چند ماه صبر کنید تا دهان شما بهبود پيدا كند و دندان مصنوعى براى فك شما ساخته شود و براى دهان شما تنظيم شود.

برای استفاده از روکش ها می توانید يكى از روکش های چینی و يا کامپوزیت رزین را انتخاب کنید. روكش هاى چینی اغلب گرانتر از روکش های رزین کامپوزیت هستند و طول عمر روکش کامپوزیت دندان بین ١٠ تا ٢٠ سال است.

جالب است بدانید: 

کامپوزیت ها علاوه بر کاربرد ترمیم دندان برای زیبایی دندان نیز استفاده می شوند. کامپوزیت های زیبایی شرایط نگهداری و طول عمر متفاوتی دارند. برای اطلاع از این موارد، حتما مقاله طول عمر کامپوزیت دندان را مطالعه نمایید.

ساخت انواع پروتز دندان

دندانپزشک شما ارزیابی کاملی از دندان ها و حفره دهان شما انجام می دهد و از عكس بردارى با اشعه ايكس (پرتونگاری دندان) از دندان های درگیر برای ساختن پروتز دندانى مناسب شما، استفاده می کند.

این كار به دندانپزشک شما اجازه می دهد پروتزهایی را فراهم کند که از دندان های باقیمانده پشتیبانی کند، و به شما اين امكان را مى دهد تا در كنار حفظ ظاهرى عادى، به صورت طبيعى صحبت كنيد و غذا بخوريد.

در مرحله بعد معمولا دندانپزشک از شما مى خواهد تا يك نوع قالب دندانپزشكى را گاز بزنيد تا از شكل دندان هاى شما نمونه بردارى شود، سپس اين قالب به لابراتور دندانپزشكى ارسال مى شود.

ساخت پروتز دندانی

طبق تصمیمى كه در دندانپزشکی گرفته ايد، پروتزهای دندانی شما ممكن است از طیف وسیعی از مواد، از جمله پورسلين، رزین کامپوزیت، اکریلیک و يا زیرکونیا ساخته شوند.

پس از ساخت پروتز، روش جايگذارى پروتز بستگی به این دارد که چه نوع پروتز دندانی را انتخاب كرده ايد. برای قرار دادن ایمپلنت ها، دندانپزشک شما باید يك پايه ثابت تیتانیومى را در استخوان فك شما قرار دهد. سپس شما مى بايست حدود چند ماه قبل از قرار دادن پروتزها صبر كنيد تا مطمئن شوید که ایمپلنت ها به درستی در استخوان فك جاى گرفته اند و ايمن هستند.

در صورتى كه بايد تاج، پل و يا روکش دريافت كنيد، دندانپزشک شما ممکن است قسمتی از سطح دندان را براى آماده سازى پروز، خارج کند. برای اطمینان از اینکه آنها به طور نرم و راحت در دهان شما قرار می گیرند، دندان مصنوعی مى بايست مورد بررسی قرار گيرد. پروتزهای دندانی می توانند با جایگزین کردن دندان های از دست رفته و باز گرداندن لبخندى زيبا، اعتماد به نفس از دست رفته را نيز به به بیماران برگردانند.

اگر فکر می کنید استفاده از پروتز ممکن است راه حل مناسبى برای مشکل دندانپزشکی شما باشد، بهتر است با دندانپزشک یا متخصص پروتز خود مشورت کنید تا در مورد گزینه هايى كه ممكن است لبخند زيباترى به شما هديه كند، صحبت كنيد.

دکتر میلاد افشار

جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان