روکش دندان عصب کشی شده

شاید برای شما هم این سوال وجود داشته باشد که آیا روکش دندان بعد از عصب کشی ضرورت دارد؟ در جواب باید بگوییم که بله حتما! اگر هنوز هم شک دارید، این مطلب را بخوانید تا با دلایل این کار آشنا شوید و مطمئن شوید دندانپزشک قصد گرفتن هزینه اضافه از شما را ندارد.

اگر می خواهید عصب‌کشی (درمان ریشه) انجام دهید، بهتر است از قبل کمی در مورد آن اطلاعات داشته باشید و خودتان را آماده کنید. از آنجایی که موقع عصب‌کشی قسمتی از دندانتان کاملا از بین می رود، بهتر است همیشه اقدامات لازم برای جلوگیری از این موضوع را انجام دهید و نگذارید پوسیدگی به این مرحله برسد.

همیشه بهترین کار این است که تا جایی که می شود دندان های اصلی‌تان را سالم نگه‌دارید. فراموش نکنید که  این دندان ها قرار بوده یک عمر برایتان کار کنند و سالم نگه‌داشتن آن ها کار سختی نیست.

عصب کشی دندان چیست؟

واژه Endo با ریشه یونانی به معنای داخل و واژه odont به معنای دندان است. درمان Endodontic به حل مشکل داخل دندان می پردازد. درمان ریشه یا عصب کشی دندان، یکی از انواع روش های درمانی Endodontic است.

برای فهم این موضوع، ابتدا با آناتومی دندان آشنا شوید. درون دندان و زیر مینای سفید رنگ دندان، لایه سختی به نام عاج دندان وجود دارد که بافتی نرم به نام پالپ دارد. پالپ حاوی رگ های خونی، اعصاب و بافت های ارتباطی است که بافت سخت اطراف دهان را در طول دوره رشد شکل می دهد.

پالپ از تاج دندان منشعب می شود و تا ریشه دندان که به بافت اطراف دندان متصل است ادامه می یابد. پالپ نقش مهمی در خلال رشد دندان دارد. هرچند پس از اینکه دندان کاملاً رشد کرد و به اندازه نهایی خود رسید، می تواند بدون پالپ به حیات خود ادامه دهد زیرا دندان بالغ می تواند توسط بافت های اطراف خود تغذیه کند.

طول عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

عکس آناتومی دندان

مراحل عصب‌کشی دندان عفونی

برای عصب کشی دندان، باید به دندانپزشک مجرب و متخصص مراجعه کنید.

1- در مرحله اول دندانپزشک حفره پالپ دندان را تخلیه می کند. حفره پالپ همه رگ های خونی و عصب های دندان را در برمی گیرد؛ به همین خاطر وقتی دچار عفونت می شود، باید آن را کاملا تخلیه کنیم تا میکروب به قسمت های دیگر بدن بیمار سرایت نکند.

2- وقتی پالپ تخلیه شد، پزشک دندان را عفونت‌زدایی می کند تا میکروب به قسمت های دیگر دندان یا حتی بدن نرسد؛

3- سپس نوبت پر کردن دندان رسیده و دندانپزشک، جای خالی پالپ را با ماده‌ای بخصوص پر می کند و روی دندان را با روکش می پوشاند تا آلودگی های دیگری به داخل آن نفوذ نکنند.

علت درد و روش های ترمیم و عصب کشی دندان های جلویی

مراحل عصب کشی دندان

درمان ریشه دندان

درمان ریشه یک درمان دندانپزشکی، برای از بین بردن عفونت داخل دندان است. همچنین از دندان در برابر عفونت های بعدی نیز محافظت می کند. اکثرا بیمارانی که برای درمان درد ریشه اقدام می کنند، تصور می کنند که این کار بسیار دردناک است در صورتی که این درمان، تسکین دهنده درد است.

چه زمان به درمان ریشه نیاز داریم؟

درمان ریشه دندان زمانی نیاز است که پالپ یا همان بافت نرم داخل کانال ریشه متورم شده و آسیب ببیند. این آسیب و تورم می تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد که از جمله آن می توان به پوسیدگی عمیق، درمان های مکرر دندان پزشکی و ترک یا شکستگی دندان اشاره کرد. به علاوه صدمات شدید به دندان، حتی در صورتی که ظاهر دندان طبیعی باشد نیز می تواند باعث ایجاد آسیب به پالپ شود. اگر آسیب های وارده به پالپ درمان نشود می تواند منجر به درد شدید و آبسه های دهانی شود.

از علائم نیاز به عصب کشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• درد شدید در هنگام جویدن و گاز زدن مواد غذایی
  • جوش های روی لثه
  • ترک یا شکستگی دندان
  • حساسیت طولانی دندان به دما (سرما و گرما)
  • ورم و حساسیت لثه
  • پوسیدگی عمیق یا سیاه شدن لثه

علت روکش دندان بعد از عصب‌کشی

علت نصب روکش دندان  بعد از عصب کشی یا تاج این است که بتوانیم دندان را محکم کنیم. وقتی تاج را روی دندانی ضعیف قرار می دهیم، مستحکم می شود و می تواند به عملکردش ادامه دهد. حال اگر روی دندانی که ضعیف است روکش نصب نکنیم، به احتمال زیاد ترک بر می دارد و می شکند.

اگر چنین اتفاقی برای دندان بیفتد، ترمیم آن دشوارتر می شود و برای درمان آن به زمان بیشتری هم احتیاج خواهد داشت؛ چراکه آسیب خیلی شدیدتر از قبل است.

قبل و بعد از بیلداپ کامپوزیت

برای اطلاع از هزینه عصب کشی دندان در مطب دکتر افشار و تعیین نوبت برای عصب کشی دندان می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

هزینه خدمات دندانپزشکی

اینکه بعد از عصب‌کشی به نصب روکش احتیاج دارید یا نه، به نوع عصب‌کشی و دلیل آن بستگی دارد. معمولا اگر عصب‌کشی مربوط به دندان های آسیای کوچک و بزرگ باشد، بعد از آن روی دندان، روکش می گذارند؛ چراکه فرد برای جویدن غذا به این دندان ها احتیاج دارد و به همین خاطر باید محکم باشند.

اگر دندان قبل از عصب‌کشی آسیب دیده باشد یا مقداری زیادی از محتویات پالپ آن (طی فرایند عصب‌کشی) خارج شده باشد، پزشک روی آن یک روکش نصب می کند تا استحکام لازم را پیدا کرده و بیمار بتواند برای جویدن غذا از آن استفاده کند.

تشخیص ضرورت نصب روکش دندان، بر عهده دندانپزشک است. این مسئله برای تمام دندان ها ضروری است و اگر پزشک تشخیص دهد بدون روکش دندان ممکن است دوباره آسیب ببیند، حتما باید آن را روی دندان نصب کند.

ضرورت روکش دندان عصب کشی شده

بعد از عصب‌کشی دندان جلو باید ساختار آن را با نصب روکش مستحکم کنید. فرایند عصب‌کشی دندان را تضعیف می کند و باعث می شود مقاومت خود را از دست ندهد. بنابراین برای اینکه دندان بتواند مانند قبل دوام بیاورد و عملکردش را از دست ندهد، باید از یک ماده ترمیمی دیگر به نام روکش استفاده کنید.

بعضی از افراد برای اینکه دندانشان محکم شود، به جای نصب روکش آن را پر می کند ولی نصب روکش نسبت به پر کردن گزینه خیلی بهتری است.

مراحل عصب کشی و پرکردن دندان تصویری

بازسازی دندان آسیب‌پذیر

دندان بعد از عصب‌کشی خیلی ضعیف تر از  قبل می شود. دلیلش هم این است که پزشک برای اینکه بتواند تمام مواد عفونی را خارج کند باید عمق زیادی از دندان را بتراشد. علاوه بر این، قبل از شروع فرایند عصب‌کشی هم دندان دچار عفونت و پوسیدگی بوده که خود این مسئله باعث تحلیل رفتن ساختار دندان و درنتیجه تضعیف آن می شود.

به هر حال، بعد از اتمام فرایند عصب‌کشی دندان دیگر استحکام سابقش را ندارد و حجم زیادی از ساختار خود را از دست داده‌است. بنابراین، درنتیجه فعالیت های روزانه مانند غذاخوردن یا صحبت کردن، دندان ممکن است به راحتی آسیب ببیند. در چنین شرایطی، نصب روکش باعث استحکام دندان می شود و از شکستن و ترک برداشتن آن جلوگیری می کند.

مراقبت از دندان در برابر حساسیت

بعد از عصب‌کشی، بعضی از عصب ها بیش از حد نسبت به سردی و گرمی حساس می شوند. این مسئله ممکن است خیلی زود شما را خسته کند و باعث آزارتان شود. بنابراین یکی دیگر از دلایل نصب روکش، جلوگیری از حساسیت دندان به دماست.

حفظ رنگ طبیعی دندان

پس از عصب‌کشی گاهی رنگ دندان تغییر می کند و به شکل طوسی درمی آید. روکش ها راه‌حلی فوق‌العاده برای پوشاندن این نقص است. روکش ظاهری طبیعی به دندان هایتان می دهد و باعث می شود رنگ دندان عصب‌کشی شده با دندان های دیگر همخوانی داشته باشد.

مراقبت از دندان در برابر پوسیدگی

بعد از درمان ریشه دندان (عصب‌کشی)، سطح دندان بیشتر در معرض عفونت و آلودگی قرار می گیرد. برای جلوگیری از این اتفاق (که به آن عصب‌کشی ناموفق هم گفته می شود) پزشک روی دندان روکش می گذارد تا اجازه ندهد میکروب های بیشتری وارد آن ناحیه شوند. درغیر این صورت عمل عصب‌کشی ناموفق خواهد بود؛ عفونت دوباره برمی گردد و مجبور می شوید دندانتان را بکشید.

پیشنهاد دکتر میلاد افشار

ما در اینجا 7 روش برای جلوگیری از پوسیده شدن دندان را ذکر کرده ایم. برای مطالعه این مطلب بر روی لینک زیر کلیک کنید:

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان

آیا عصب کشی و پرکردن دندان می‌تواند همزمان انجام شود؟

بله، از نظر پزشکی مانعی برای درمان ریشه و پرکردن همزمان دندان در یک جلسه برای بسیاری از موارد وجود ندارد. هر چند که در مواردی برای بهبودی کامل درد و رفع علایم دندانپزشک ترجیح می دهد که این دو درمان را در دو جلسه جدا از هم انجام دهد. اما اگر بیمار درد نداشته باشد مشکلی نیست.

روکش کامپوزیت دندان

بیشتر دندان هایی که به درجه عصب‌کشی می رسند، قبلا یک بار دچار پوسیدگی شده‌اند. دندانی که بارها خراب شده، بعد از عصب‌کشی نباید با مواد کامپوزیت پر شود. فرایند پر کردن دندان معمولا از دندان مراقبت می کند ولی برای دندان هایی که چنیدن بار درمان شده و باز پوسیده‌اند گزینه مناسبی نیستند.

دندان هایی که قبلا یک بار دچار پوسیدگی یا شکستگی شده باشند یا خیلی به دندان های دیگر فشرده باشند، بعد از عصب‌کشی نباید پر شوند و برای پوشاندن سطح رویی آن ها باید حتما از تاج استفاده شود.

نصب روکش یا یکی از مواد ترمیمی بعد از عصب‌کشی ضروری است؛ چراکه در این شرایط دندان در آسیب‌پذیرترین حالت خود قرار دارد و نباید آن را به حال خود رها کنیم. ما در مطبمان برای نصب روکش از موادی مقاوم و ضدلک استفاده می کنیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مطب مراجعه کرده و به‌صورت حضوری از پرسنل ما مشاوره بگیرید.

مواردی که به روکش نیاز ندارید

برای دندان های پیش و نیش که صدمه زیادی ندیده باشند، بعد از عصب‌کشی نیازی به نصب روکش نیست. دندان های جلویی نسبت به دندان های آسیا معمولا فشار کمتری را متحمل می شوند چراکه برای جویدن موادغذایی از آن ها استفاده نمی کنیم.

درواقع، فقط زمانی روی این دندان ها روکش می گذاریم که در حین فرایند مقدار زیادی از ساختار آن تخلیه شده باشد. در این موارد، دندان بیش از حد تضعیف می شود و به استحکام روکش احتیاج دارد.

برای استحکام دندان های آسیای کوچک و بزرگی که خیلی در معرض شکستگی و آسیب نباشند هم می توانیم به پر کردن بسنده کنیم. مواد کامپوزیت و نقره هم به نوبه خود محکم هستند و می توانند پوششی دائمی و محکم برای دندان ایجاد کنند. البته استفاده از این مواد درصورتی جایز است که دندان بیش از حد ضعیف نشده باشد و حجم زیادی از آن بعد از عصب‌کشی باقی مانده باشد.

بهترین روکش دندان بعد از عصب کشی

فرقی نمی کند دندانتان را با کامپوزیت پر کرده باشید یا آمالگام؛ در هر صورت دندان هنوز هم ممکن است نسبت به پوسیدگی آسیب‌پذیر باشد و باید همیشه حواستان به آن باشد. بنابراین سعی کنید حداقل روزی دوبار دندان هایتان را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

با وجود تمام مسائلی که گفته شد، درنهایت این پزشک است که تصمیم می گیرد بهترین ماده برای پر کردن دندان (بعد از عصب‌کشی) چیست. اگرچه دندان های پیش به روکش نیازی ندارند، گاهی پزشک به دلیل مسائل ظاهری برای پوشاندن آن ها از روکش استفاده می کند. حتی ممکن است برای دندان های آسیا (که در معرض آسیب بیشتری قرار دارند) هم پزشک گزینه پر کردن را پیشنهاد دهد.

هزینه عصب کشی دندان

هزینه درمان ریشه دندان ابتدا به تعداد کانال مورد نیاز برای ترمیم بستگی دارد. پزشک با مشاهده عکس opg دندان های شما می تواند تعداد کانال مورد نیاز برای درمان ریشه و عصب کشی را تشخیص دهد و اقدام به تعیین هزینه نماید. برای کنترل بهتر قیمت های به روز، تمامی هزینه های دندانپزشکی در صفحه تعرفه خدمات دندانپزشکی آورده شده است که برای اطلاع از قیمت عصب کشی دندان نیز می توانید به این صفحه مراجعه نمایید.

عوارض عصب کشی دندان

عصب کشی به منظور حفظ دندان های شما انجام می شود. گاهی، در اثر عدم مهارت دندانپزشک ممکن است آسیب هایی به دندان شما وارد شود که منجر به از دست رفتن دندان شما شود. بنابراین حتماً در انتخاب دندانپزشک خود برای عصب کشی دندان دقت کنید.

یکی از خطراتی که ممکن است وجود داشته باشد آبسه کردن ریشه دندان در صورت باقی ماندن عفونت داخل دندان یا مؤثر نبودن آنتی بیوتیک ها است. اطلاع از این خطرات که در اثر اشتباه به وجود می آید نباید شما را در صورت تشخیص پزشک به لزوم عصب کشی، از این کار باز دارد. به طور کلی عمل عصب کشی دندان، به لطف بی حسی، بدون درد است و درد بعد از عصب کشی دندان نیز با قرص های مسکن درد (مانند ایپوپروفن و ژلوفن و …) رفع می شود.

اگر از عصب کشی دندان می ترسید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت امکان از درمان های جایگزین مانند کشیدن دندان استفاده کنید. البته باید بدانید که کشیدن دندان معمولاً همراه با درمان های دیگر مانند ایمپلنت، بریج و جایگزینی دندان از دست رفته است.

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

آیا روکش دندان بعد از عصب کشی ضرورت دارد؟

بله بعد از عصب‌کشی بلافاصله دندانها باید روکش شوند.مگر در مواردی که پزشک تشخیص می دهد.

آیا عصب کشی و پرکردن دندان می‌تواند همزمان انجام شود؟

ایا عصب کشی استحکام دندان را از بین می برد؟

بله ،دندان بعد از عصب‌کشی خیلی ضعیف تر از  قبل می شود. دلیلش هم این است که پزشک برای اینکه بتواند تمام مواد عفونی را خارج کند باید عمق زیادی از دندان را بتراشد.