فروردین ۳۱, ۱۴۰۳

روش های جرم گیری دندان لمینت شده

فهرست

لمینیت های دندان، ضد لک و بسیار پردوامند؛ درخشانی زیبایی دارند و وقتی این درخشانی از بین برود روکش لک برمی‌دارد.لمینت هم ممکن است با گذشت زمان لک بگیرد. نمی‌توان روکش را مانند دندان‌های طبیعی با بلیچینگ سفید کرد. اما جرم گیری دندان لمینت شده امکان پذیر است.

لمینت ها لایه‌های نازکی از پرسلن سفید است که به جلوی دندان افراد چسبیده تا از نظر زیبایی ظاهر آن‌ها تغییر دهد و دندان‌ها را صاف‌تر و سفیدتر نشان دهد.

تغییر رنگ لمینیت دندان

روکش از پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته می‌شود. انجمن دندانپزشکی کانادا بیان داشته که روکش پرسلن (لمینت) تغییر رنگ نداده و لک نمی‌گیرد ولی این موضوع در مورد روکش‌های رزینی صحت ندارد. رزین کامپوزیت به آسانیِ مینای دندان رنگ نمی‌گیرد ولی در طی زمان تغییر رنگ می‌دهد. پس از تماس طولانی‌مدت با نوشیدنی‌های رنگی مانند چای، قهوه یا شراب قرمز، سطح آن لک می‌گیرد. لکه‌های زرد یا قهوه‌ای می‌تواند به دلیل نیکوتین در سطح روکش افراد سیگاری ایجاد شود.

سفید کردن لمینت و کامپوزیت

اگر روکش رزین کامپوزیت زرد یا قهوه‌ای شود شاید درمان‌های خانگی برای سفید کردن آن پیش‌بگیرید. البته رزین کامپوزیت به سفیدکننده‌ها جواب نمی‌دهد. این امر بدان معنی نیست که نمی‌شود ظاهر روکش را بهتر کرد. با تمیزکردن حرفه‌ای می‌توان لکه‌های سطحی را از بین برد. پس بهتر است هر شش ماه با دندانپزشک خود مشورت کنید. اگر رنگ روکش خیلی عوض شده باشد شاید دندانپزشک صلاح ببیند که آن را تعویض کند. روکش‌های کامپوزیت 5 تا 7 سال قبل از جایگزینی دوام می‌آورند.

 

روش های سفید کردن لمینت دندان

سه روش برای سفید کردن یا از بین بردن لکه دندان سیستم سفیدکننده دندان، خمیردندان پولیش ملایم و دندانپزشکی زیبایی است.

بلیچینگ دندان

اول باید بدانید که چه نوع لمینتی در دهان خود دارید. اگر نوع شفاف و سبک آن را دارید می‌توانید پشت دندان‌هایتان را بلیچ کنید تا دندان طبیعی‌تان سفید شود و انعکاس آن در لمینت نمایان شود. اگر می‌خواهید از این سیستم استفاده کنید، دستورالعمل‌ به طور کامل دنبال کرده واگر می‌خواهید این کار را در خانه انجام دهید با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا می دانستید برخی از افراد به بلیچینگ حساسیت دارند؟

روش های مقابله با حساسیت بلیچینگ دندان

خمیردندان پولیش ملایم

می‌توانید دندان‌های خود را با خمیردندانی که برای حذف کامپوزیتی که سبب لکه روکش شده مسواک کنید. این خمیر دندان در حذف کردن لکه‌های کوچک که در اطراف لبه روکش مشاهده می‌شود توصیه می‌شود. این خمیردندان کامپوزیت اطراف روکش را می‌زداید و به دندان‌ها ظاهری سفیدتر می‌دهد. اگر مطمئن نیستید که از چه نوع خمیردندانی استفاده کنید، باید با دندانپزشک مشورت کنید.

دندانپزشکی زیبایی

راه دیگر ملاقات با یک دندانپزشک زیبایی است که می‌تواند دوباره درخشانی و سفیدی روکش لمینت را با تمیز کردن حرفه‌ای به دندان‌های شما بازگرداند. بدترین حالت این است که نیاز به جایگزینی داشته باشند.

جرم گیری لمینیت در خانه

این کار توصیه نمی‌شود. روکش یک لایه نازک است که به جلوی دندان وصل شده است. محصولات سفیدکننده دندان نمی‌توانند به روکش نفوذ کنند و رنگ آن را تغییر دهند. اما دندان‌های طبیعی‌تان را سفید کرده و لبخندتان را نامتعارف می‌کند. به علاوه سفیدکننده‌هایی که دندان‌ها را احاطه کرده از پشت به دندان نفوذ کرده و چون روکش شفاف است، روی ظاهر دندان از جلو اثر می‌گذارد و ممکن است ظاهر نامتعارفی ایجاد کند. بنابراین سفید کردن روکش را به دندانپزشک بسپارید.

عوارض قلم های سفید کننده دندان

مراقبت های بعد از لمینت دندان

برای پیشگیری از لک زدن باید همانگونه که از مینای دندان خود مراقبت می‌کنید، از روکش هم مراقبت کنید. غذاها و نوشیدنی‌های رنگی مانند چای و قهوه، کاری، سس پاستا، توت و سرکه بالزامیک را حذف کنید یا پس از مصرف آن را از روی دندان و روکش پاک کنید. مسواک زدن باکتری را از روی دندان، زبان، لثه‌ها و حفره دهان پاک می‌کند. اگر در خانه نیستید و به مسواک دسترسی ندارید دندان را با آب خالی بشویید. روکش باعث سفید شدن ظاهر دندان‌هایتان می‌شود اما برای اینکه بهترین ظاهر خود را داشته باشند نیاز به مراقبت دارند. پس از نوشیدنی‌هایی که ایجاد لکه می‌کنند خودداری کنید، دندان‌هایتان را مرتب مسواک کنید و برای تمیزکردن حرفه‌ای با دندان‌پزشک ملاقات کنید.

 

عمر لمینت دندان

روکش تا 10 سال و بیشتر هم دوام می‌آورد که بستگی به رعایت بهداشت دهان دارد. باید دوبار در سال برای چکاپ و تمیز کردن با دندان‌پزشک ملاقات کنید. مهم‌تر از همه از دندان‌ها برای جویدن مداد، یخ یا باز کردن بسته‌بندی استفاده نکنید!

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان