دندان درد در بارداری

مادران عزیز باید توجه داشته باشند خدمات دندانپزشکی برای درمان دندان درد در بارداری تنها در سه ماهه دوم بارداری (4،5،6) و تنها درمان های اورژانس، قابل انجام است و برای اطلاع از داروی مناسب برای کاهش درد های دندانی و درمان فوری دندان درد، بهترین راه مشورت با پزشک متخصص زنان خود است. در این مطلب، تنها به علل احتمالی دندان درد در بارداری و درمان های محتمل که پس از مشورت با پزشک زنان و سپس در صورت لزوم ارجاع به دندانپزشک، ممکن است برای بیماران باردار تجویز شود اشاره شده است.

بارداری یک دوره فوق‌العاده بوده و هر زنی می‌خواهد که مادر بودن را تجربه کند. اما بارداری ممکن است برای همه زنان ساده نباشد. بارداری چالش‌هایی با خود دارد که یکی از آن‌ها دندان درد است. در این متن علل دندان درد در بارداری و راه‌های مراقبت از دندان‌ها و سلامت دهان و دندان در بارداری را خواهید فهمید.

درمان فوری دندان درد در بارداری

هم دندانپزشک و هم متخصص زنان و زایمان توصیه به مراجعه به دندانپزشک می‌کنند تا چکاپ و پاکسازی کامل شده و هرگونه مشکل دندانی را برطرف کند. مراجعه دندانپزشک را به دلیل بارداری به تعویق نیندازید. وقتی در طی بارداری دندان درد یا مشکل لثه دارید تا پس از زایمان صبر نکنید.

برخی از مراحل درمان درد دندان در دوران بارداری شامل موارد زیر می شود:

عکس رادیولوژی

شاید نیاز باشد که پزشک از اشعه ایکس برای تعیین شدت آسیب استفاده کند. خیلی از زنان نگرانند که اشعه ایکس برای جنینشان خطرناک باشد. دندانپزشک استفاده از اشعه ایکس را تا وقتیکه واقعا نیاز باشد توصیه نمی‌کند و اگر نیاز باشد، باید از پیشبند محافظ که از فرزندتان در مقابل اثرات زیانبار اشعه ایکس محافظت می‌کند استفاده شود.

برای درمان دندان درد در بارداری چه دارویی بخوریم؟

اصولاً برای درمان فوری درد دندان در باردرای از روش های دارویی استفاده می شود. وقتی توسط دندانپزشک ویزیت می‌شوید یادآور شوید که باردارید چراکه مصرف بعضی داروهای دندان درد در طی بارداری عوارضی روی جنین می‌گذارند. اگر عفونت لثه یا دندان دارید، شاید نیاز به یک دوره آنتی‌بیوتیک داشته باشید که یکی از بهترین چرک خشک کن دندان در بارداری است. همچنین ممکن است پزشک مسکن برای تسکین دندان درد در بارداری تجویز کند.

درمان‌های خانگی عفونت دندان در بارداری

بارداری شما را نسبت به سلامتی‌تان بسیار محتاط می‌کند و وقتی حرف از مشکلات دندانی می‌شود، شاید اول بخواهید درمان‌های طبیعی را پیش بگیرید. خبر خوب اینکه درمان‌های خانگی و طبیعی خوبی در اختیار است که می‌تواند دندان درد را در طی بارداری به طور مؤثری درمان کند:

• شبدر یکی از گزینه‌های درمان دندان درد است. می‌توانید شبدر را بجوید یا روغن آن را روی دندان خود بگذارید.
  • جویدن مقداری برگ اسفناج هم یک درمان مؤثر برای دندان درد در طی بارداری است.
  • کمپرس گرم سبب کاهش درد می‌شود. پارچه‌ای را در آب گرم قرار داده و روی صورت و بخشی که دندان درد دارید بگذارید.
  • آلیسین موجود در سیر در کشتن باکتری‌های دندان مؤثر است و جویدن سیر هم در تسکین درد کمک می‌کند.

علت درد لثه چیست و چگونه درمان می شود؟

توجه!

از درمان های خودسرانه خانگی جدا خودداری کنید. ممکن است دندانپزشک نیز هر یک از روش های فوق را به شما توصیه کند، اما لازم است بدانید وی پس از مشاهده وضعیت بیمار و بررسی تمام جوانب و خطرات احتمالی و سوابق سایر بیماری های مراجعه کننده، این تجویز را انجام می دهد. بنابراین در هیچ صورت اقدام به درمان خودسرانه نکنید!

علل دندان درد در بارداری

تهوع صبحگاهی می‌تواند یکی از علل این امر باشد. وقتی اسید معده وارد دهان می‌شود، می‌تواند پوسیدگی و دندان درد در پی داشته باشد.

• عدم تعادل هورمونی می‌تواند زن باردار را مستعد التهاب لثه کند که بیماری‌های مختلف دندان و لثه را در پی دارد.
  • رژیم غذایی در بارداری دچار تغییراتی می‌شود. اگر مقادیر زیاد فراورده‌های لبنی یا قندی مصرف کنید ممکن است دچار مشکلات دندانی شوید.
  • وقتی بارداری می‌شوید منابع کلسیم بدن بخاطر تأمین جنین کاهش میابد و اگر مقدار کافی کلسیم مصرف نکنید به تحلیل مواد معدنی مینای دندان انجامیده و دندان درد ایجاد می‌کند.
  • بارداری دندان و لثه را حساس کرده و این روند ممکن است مسواک زدن را دچار مشکل کند که خود به مشکلات دندانی‌ می‌انجامد.

دندان ها را چگونه شماره گذاری می‌کنند؟

افزایش کلسیم و ویتامین دی

کلسیم نه تنها از استخوان در طی بارداری محافظت می‌کند، بلکه به تشکیل استخوان‌ها و دندان‌های جنین کمک می‌کند. غذاهای غنی از کلسیم شامل موارد زیر است.

• پنیر
  • کشک
  • شیر سویای غنی‌شده با کلسیم

کلسیم در صورت کمبود ویتامین دی در بدن جذب نمی‌شود. ویتامین دی در مواد غذایی زیر یافت می‌شود:

• سالمون و سایر ماهی‌های چرب
  • تخم مرغ
  • پنیر
  • مارگارین غنی‌شده

پیشگیری و درمان التهاب و عفونت لثه در بارداری

هورمون های بارداری می تواند برخی از زنان را در معرض خطر بیماری لثه قرار دهد که شایع ترین آن التهاب لثه (عفونت لثه) می باشد. این احتمال وجود دارد که التهاب لثه در سه ماهه دوم رخ دهد. علائم التهاب لثه و خونریزی، بیشتر هنگام مسواک زدن و هنگام نخ دندان کشیدن بین دندان ها اتفاق می افتد.
اگر در دوران بارداری مشکل لثه دارید، توجه کنید که قبل از زایمان عفونت و التهاب لثه را توسط دندانپزشک بررسی کنید. در حالی که اکثر بیماری های لثه ناشی از هورمون های بارداری پس از تولد برطرف می شوند، اما تعداد کمی از زنان ممکن است سطح عمیق تری از بیماری لثه را داشته باشند که پس از بارداری به درمان نیاز خواهد داشت.

در صورت خونریزی لثه، مسواک زدن را متوقف نکنید. از مسواک با سری نرم و خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنید و حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.

تمیز کردن و جرمگیری دندان بخشی از بهداشت دهان و دندان است. این شیوه شامل برداشتن پلاک و تارتار از روی دندان‌ها است که باعث جلوگیری از فساد دندان، ژنژویت و بیماری‌های لثه می‌شود.

دندان درد در بارداری نشانه چیست؟

بارداری می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی برای دندان و لثه شود که دلیل آن ممکن است عدم تعادل هورمونی، نیاز جنین به کلسیم و عوامل مشابه دیگر باشد. اگر مقادیر کافی کلسیم دریافت کنید، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و به طور مرتب توسط دندانپزشک ویزیت شوید می‌توانید از این مشکلات دور باشید.

مشکلات لثه

هورمون‌های بارداری بعضی زنان را مستعد مشکلات لثه از جمله موارد زیر می‌کند:

التهاب لثه (ژینژیویت)

این مشکل بیشتر در سه ماهه دوم بارداری رخ می‌دهد. علائم شامل تورم و خونریزی لثه به خصوص هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است.

بیماری‌های پریودنتال تشخیص داده نشده یا درمان نشده

بارداری ممکن است عفونت لثه مزمن را که علت آن التهاب لثه درمان نشده است بدتر کند. این حالت می‌تواند به از دست دادن دندان بانجامد.

اپولیس یا گرانولوما پیوژنیک بارداری که به بزرگ‌شدگی کانونی لثه می‌گویند و می‌تواند به راحتی خونریزی کند. این حالت به تمیز کردن حرفه‌ای و تخلیه نیاز دارد.

مشکلات لثه در طی بارداری به دلیل افزایش پلاک نیست و در حقیقت پاسخ ضعیف بدن به پلاک در نتیجه سطح هورمونی است. به دندانپزشک هر مشکل لثه‌ای که دارید را بگویید. از یک مسواک نرم استفاده کرده و دندان‌هایتان را مرتب حداقل دوبار در روز مسواک کنید. از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید تا دندان‌هایتان در برابر پوسیدگی قوی‌تر شود.

اگر در طی بارداری مشکلات لثه دارید باید پس از زایمان توسط دندانپزشک معاینه شوید. با اینکه بیشتر مشکلات لثه پس از بارداری برطرف می‌شوند، در تعدادی از زنان ممکن مشکلات به جدی‌تری تبدیل شود و نیازمند درمان باشد.