پست و کور دندان چیست

دندان‌ها به علل متعددی پوسیده شده و آسیب می‌بینند و راه‌هایی برای درمان ایده‌آل آن‌ها وجود دارد. روش‌های مختلفی وجود دارد که دندانپزشک می‌تواند با استفاده از آن‌ها آسیب دندانی را برطرف کند. پیشرفت تکنولوژی هم سبب ایجاد روش‌های درمانی جدید شده‌است. یکی از این روش‌ها پست و کور پیش‌ساخته است که به راحتی جایگذاری شده و پس از تکمیل ظاهر خوبی دارد و روش انتخابی بسیاری از بیماران است.

پست دندانپزشکی چیست؟

پست و کور پیش‌ساخته راهی برای بازسازی دندان پس از انجام درمان عصب کشی است که استحکام و قدرت بیشتری به دندان می‌دهد. از این روش برای بهبود ساختار دندان استفاده می‌شود و به تاج دندان اجازه می‌دهد که در محل مناسب قرار گیرند.

پست و کور یک سیستم حمایتی است که اجازه می‌دهد تاج روی دندان بماند. ممکن است که چند دندان در یک بخش از دهان از دست برود و این حالت روش جایگذاری معمول را غیرممکن می‌کند. بنابراین یافتن راهی برای حمایت در هنگام جایگذاری تاج و اطمینان از اینکه در جای خود محکم باشند ضروری است.

کاربرد پست و کور

این روش برای پیشگیری از شکستن دندان یا عدم استحکام تاج دندان به دلیل نبود ساختار دندانی ضروری است. در حقیقت حرکات دندانی زیادی در دهان رخ می‌دهد که به یک ساختار محکم برای تحمل این حرکات نیاز است. حرکات دندان نیاز به قدرت و استحکام دارد. اگر چیزی نباشد که دندان جدید به آن وصل شود، دندانپزشک نمی‌تواند کارش را انجام دهد. بنابراین به محصولات دیگری برای جایگذاری دردهان نیاز است که باید تا حد ممکن ایمن باشد.

اگر یک دندان از دست رود، دندانپزشک می‌تواند از دندان‌های دو طرف برای حمایت دندان جدید استفاده کند. ولی وقتی چند دندان از دست رفته باشد دیگر نمی‌توان این فاصله را به روش قبل پوشاند و باید از حمایت دیگری استفاده کرد. مسلما دندانپزشک نمی‌خواهد که پس از اتمام کار ببیند که دندان جدید استحکام کافی را ندارد. پس باید درمان تا حد ممکن درمان ماندگاری انجام گرفته. در اینجا پس از معاینات و مشاوره بهترین راه برای بازیابی دندان‌ها و لبخندتان پیشنهاد می‌شود.

این درمان برای افرادی است که تعدادی دندان در یک قسمت دهان از دست داده‌اند یا تعدادی دندان بی کیفیت در یک طرف دارند. این حالت به دلایلی مختلفی رخ می‌دهد، از جمله استفاده زیاد از مواد قندی که سبب پوسیدگی دندان شده و تصادف که سبب از بین رفتن همزمان چند دندان می‌شود.

البته این درمان برای افرادی که با دندانپزشکی مشکل دارند هم مفید است. چراکه بسیاری سریع بوده و اغلب در یک جلسه خاتمه میابد. درمان کانال ریشه برای دندان‌های پوسیده (نه دندان‌های از دست رفته) قبل از این درمان لازم است. البته بلافاصله پس از درمان کانال ریشه می‌توان پست و کور پیش‌ساخته را انجام داد.

روش های جایگزینی دندان از دست رفته

مراحل گذاشتن پست در ریشه دندان

فرایند درمان ساده و کوتاه است. ممکن است درمان کانال ریشه برای تقویت دندان‌ها پیش ازپست و کور و جایگذاری تاج، لازم باشد. در این حالت باید تمام ساختارهای خراب و پوسیده درون دندان را خارج کرده و سپس در آن دارو گذاشته و درون دندان را پر کرد. اگر قسمت زیادی از دندان باقی نماند، پست و کور درون دندان قرار می‌گیرد تا حمایتی برای تاج باشد. اگر طی تصادف دندان از بین برود نیازی به درمان کانال ریشه نیست ولی نیاز به زمانی است تا زخم بهبود یابد. در این حالت از پل، ایمپلنت یا فلیپر دندانی برای پر کردن دندان استفاده می‌شود.

اولین کار انتخاب پست با سایز و شکل مناسب است. بهترین پست باریک و بلند است و علت آن این است که فشار کمتری به درون دندان وارد می‌شود. اگر بخشی از دندان طبیعی باقی مانده باشد، این پست بهترین انتخاب است، زیرا فضای بیشتری جهت دفع نیروهای جویدن و گازگرفتن دارد. یک پیچ در پست هم می‌توان در دندان قرار داد تا حمایتی برای مواد کوری باشد که تاج روی آن قرار می‌گیرد. وقتی تمام این‌ها اجرا شد، بخش آخر ساخت و جایگذاری تاج است. باید قالبی از پایه کور و پی دندان گرفت و تاج را بر اساس آن ساخت. جایگذاری زمان زیادی نمی‌برد.

هزینه پست و کور دندان

فارغ از این قضیه که هزینه های دندان پزشکی بر اساس تعرفه های اعلام شده هر سال تغییر می کند، قیمت پست و کور دندان 550 هزار تومان است. بیماران محترم لطفا همواره جدیدترین قیمت خدمات دندانپزشکی را از صفحه تعرفه خدمات دندانپزشکی چک کنید.

مدت زمان بهبودی بعد از پست و کور دندان

بهبودی کامل در حدود چهار تا هشت هفته پس از درمان اصلی اتفاق می افتد مگر اینکه عوارض بعدی ایجاد شود.

عوارض پست دندان

برخی از عوارض پست گذاشتن دندان ممکن است با درمان پس از درمان همراه باشد که از جمله آن ها می توان به نارسایی ریشه به دلیل تجمع میکروارگانیسم یا عفونت، شکستگی ریشه به دلیل انتخاب نامناسب پست که باعث آسیب به ساختار باقی مانده ریشه می شود، جدا شدن کور از پست، یا شکستگی پست و کور اشاره کرد.

آیا پست دندان درد دارد؟

شکستگی دندان که بیشتر ریشه را درگیر می کند باعث احساس درد در هنگام گاز زدن به مواد غذایی می شود. آسیب ریشه بیشتر در دندان های درمان ریشه وجود دارد که با یک پست و کور ترمیم شده اند. بنابراین درد ناشی از گاز گرفتن در چنین مواردی منشأ پریودنتال دارد. در ابتدا ممکن است هیچ علائم بالینی یا رادیوگرافی وجود نداشته باشد. اغلب یک کیست پریودنتال جدا در ناحیه شکستگی یافت می شود.  در صورت عدم درمان عفونت و تشکیل آبسه ممکن است رخ دهد. در حال حاضر ، تنها گزینه درمانی برای شکستگی های عمودی ریشه، خارج کردن آن است.