اردیبهشت ۶, ۱۴۰۳

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

فهرست

یکی از سوالات رایجی که بیماران می‌پرسند این است که مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟ زمان دقیق گفتن سخت است. زیرا این زمان در هر بیمار متفاوت است. با این حال هر متخصص ارتودنسی می‌تواند به بیمارانش در مورد زمان مورد نیاز قبل از جایگذاری ارتودنسی راهنمایی‌هایی کند.

مسائل زیادی روی دوره درمان ارتودنسی اثر می‌گذارند. در این مورد سوالاتی از قبیل شدت مشکل دندانی، دامنه اصلاحات مورد نیاز و غیره بسیار تعیین کننده هستند. سن و سلامت بیمار هم روی این دوره اثر می‌گذارد.

عوامل مؤثر بر مدت زمان ارتودنسی دندان

زمان درمان به طور قابل ملاحظه‌ای بین مریضان متفاوت است. معمولا زمان مورد نیاز توسط پیچیدگی درمان مشخص می‌شود. اگر فقط چند دندان به صاف شدن نیاز دارند درمان 6 تا 12 ماه طول می‌کشد. در موارد پیچیده با چند مشکل تا 2 سال هم طول می‌کشد. در بیشتر موارد درمان حدود 12 تا 18 ماه طول می‌کشد. متغیرهایی که زمان درمان را مشخص می‌کنند چه هستند؟ چند جنبه است که روی زمان درمان ارتوندنسی اثر می‌گذارد.

نوع درمان

درمان ارتودنسی طی 20 سال گذشته شامل کشیدن دندان بود که زمان درمان را طولانی می‌کرد. امروزه سعی می‌شود که این اقدام تا جای ممکن انجام نشود.

شکستن براکت

بعضی بیماران با خوردن غذاهای نامناسب سبب شکستن یا کج شدن براکت های دندانی می‌شوند. غذاهای سفت بیشتر علت این اتفاق هستند. اگر هر قسمتی از سیم دندان آسیب ببیند دیگر کار نمی‌کند و این خود زمان مورد نیاز را طولانی می‌کند.

نوع ابزار ارتودنسی

در بعضی ارتودنسی ها، در طولانی مدت به نتیجه مطلوب می‌توان رسید. براکت های با جنس فولاد ضد زنگ و سرامیک سریع‌تر از براکت های زبانی که به داخل دندان می‌چسبند به نتیجه می‌رسند. براکت های زبانی اغلب به تنظیم بیشتر و جلسات ویزیت بیشتری نیاز دارد. ترازهای پلاستیکی شفاف هم زمان زیادی برای ترمیم می‌گیرند زیرا هر بار تغییرات کمی ایجاد می‌شود. براکت های با جنس فولاد ضد زنگ و سرامیک قابل تنظیمند.

شرایط دهان بیمار

ارتودنتیست تا چند جلسه اول نمی‌داند که دندان‌ها به براکتی چه پاسخی می‌دهند. بعضی بیماران سریع پاسخ می‌دهند و بعضی خیر.

حتما با این سؤال مواجه شده اید: آیا ارتودنسی فرم لب را تغییر می دهد؟

تجربه ارتودنتیست

مهارت و تجربه ارتودنتیست روی زمان درمان مؤثر است. یک ارتودنتیست مجرب می‌داند کدام روش درمانی بهترین نتیجه را در کمترین زمان در پی دارد. دندانپزشکی که سه سال دوره ارتودنتیستی را نگذرانده باشد و بی تجربه باشد با احتمال کمتری به نتیجه مطلوب در زمان مناسب خواهد رسید.

ارتودنسی دندان چگونه انجام می شود؟

ارتودنتیست دندان‌هایتان را چک کرده، عکس گرفته و از روی دندان‌ها قالب می‌گیرد. در نهایت برنامه درمانی می‌چیند. اگر دندان‌ها روی هم هستند شاید لازم باشد یکی دوتا خارج شوند. در سایر موارد درمان ساده است و یک سیم قابل برداشت کافی است. اگر دندان‌ها به نیروی بیشتری برای جابجا شدن نیاز داشته باشد شاید به براکت دائم با سیم و براکت و باند که موقتا به دندان می‌چسبد نیاز شود. تمام این موارد فشار آرامی در جهت درست بر دندان وارد می‌کنند.

ارتودنسی چگونه دندان را صاف میکند؟

برای صاف کردن دندان به فشار آرام و یکنواخت نیاز است و همین سبب زمان‌بر بودن درمان ارتودنسی می‌شود. نیروی بیش از حد می‌توان سبب افتادن دندان و اثر روی لثه و استخوان شود. پس هر چه دندان‌های بیشتری به صاف شدن نیاز داشته باشند، درمان بیشتر طول می‌کشد.

از بین بردن فاصله دندان با ارتودنسی

بهترین سن ارتودنسی دندان

بیماران مبتلا به مشکلات ارتودنسی در هر سنی می‌توانند درمان کنند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که ارتودنسی دندان تا چند سالگی جواب میدهد؟ زمان مناسب برای جایگذاری سیم دندان بین 10 تا 14 سالگی است که سر و دهان هنوز در حال رشد بوده و دندان‌ها بهتر صاف می‌شوند. هرچند از آنجا که هر تنظیمی در ظاهر صورت در طی این سنین می‌توان آسیب رسان باشد. پس والدین قبل از درمان باید این مسئله را با فرزندشان مطرح کنند. ارتودنسی فقط برای بچه‌ها نیست و بزرگسالان هم برای بر طرف کردن مشکلات سحطی و بهبود لبخندشان می‌توانند درمان کنند.

ارتودنسی دندان نیش نهفته

شما چهار دندان نیش دارید. دندان های نیش بالایی معمولاً در سنین 11 تا 13 سالگی در دندان مشاهده می شوند. گاهی، یک یا هر دوی این دندان ها در محل اشتباه رشد می کنند و نهایتاً منجر به گیر کردن دندان و فشار آوردن به ریشه دندان های کناری شود و به دندان های مجاور آسیب برساند. اغلب دندان های نیش نهفته که به صورت نامناسبی رشد کرده اند می توانند به سقف دهان (پشت دندان های جلو) فشار وارد آورد.

دندان نیش، دندان مهمی است. اگر شرایط خوبی داشته باشد، می تواند توسط ارتودنسی (براکت ها) همردیف دندان های دیگر قرار بگیرد.  مدت زمان ارتودنسی دندان نیش نهفته حدوداً 2 سال و نیم می باشد.

انواع ارتودنسی

در سال 2020، هنوز هم بسیاری از افراد از بریس های سنتی استفاده می کنند. اما انواع مختلفی از ارتودنسی های دندان وجود دارد که دندانپزشک شما بر اساس نیاز و بودجه شما پیشنهاد خواهد کرد. انواع ارتودنسی عبارتند از:

  • ارتودنسی فلزی قدیمی: این نوع، همان براکت های فلزی و به همراه سیم های اتصالی است که اغلب می شناسیم.
  • ارتودنسی سرامیکی: این نوع از نظر اندازه و شکل مانند ارتودنسی های قدیمی هستند و تنها فرق آنها در رنگ این نوع بریس ها است که بی رنگ یا به رنگ دندان می باشند و کمتر جلب توجه می کنند.
  • بریس های زبانی: ارتودنسی ها یا بریس های زبانی شبیه ارتودنسی های قدیمی هستند با این تفاوت که در پشت دندان ها نصب می شوند.
  • اینویزلاین: بریس های اینویزلاین از 18-30 محافظ دندان پلاستیکی که به صورت سفارشی ساخته می شوند تشکیل شده و هر دو هفته یک بار قابل تعویض است.

عوارض ارتودنسی دندان

احساس ناراحتی خفیف بعد از درمان ارتودنسی بسیار معمول و قابل انتظار است. بریس ها برای قرار دادن دندان های شما در جای مناسب استفاده می شوند بنابراین کمی احساس درد در دهان و گاهی سردرد بسیار طبیعی است. در این موارد، استفاده از قرص های مسکن برای کاهش درد می تواند کمک کننده باشد. همچنین به دلیل فشاری که به فک وارد می شود، احساس درد فک نیز طبیعی است و می تواند با مصرف مسکن رفع شود.

به دلیل فضایی که بین بریس ها و دندان وجود دارد، احتمال تجمع باکتری ها در این محل زیاد است. بنابراین باید افرادی که از ارتودنسی دندان استفاده می کنند دقت زیادی در تمیز کردن دندان ها و بریس های خود داشته باشند.

تفاوت بین دندانپزشک و متخصص ارتودنسی چیست؟

دندانپزشک، پزشکی است که در زمینه دندان، لثه، عصب ها و فک آموزش دیده و تخصص دارد. متخصصین ارتودنسی ، نیز دندانپزشک هستند، اما تخصص آنها در دندانپزشکی ، بر روی اصلاح  فاصله ی بین دندان ها ، جفت شدگی دندان ها (نحوه تماس دندان ها با یکدیگر) و صافی آنها می باشد.

بریس دندان برای چه کسانی لازم است؟

نشانه های نیاز شما به بریس:

  • از بین رفتن زودهنگام، دیرهنگام و یا نامنظم دندان های شیری
  • دندانهای دایمی دیر یا با تأخیر می آیند.
  • دندانهایی که به طور ناهنجار رویش می کنند یا اصلا بیرون نمی زنند.
  • فک و دندان با بقیه اجزای صورت متناسب نیستند.
  • دندانهای نامرتب، شلوغ یا مسدود شده.
  • دندانهای از دست داده یا اضافی
  • جلو بودن بیش از حد دندان های بالایی (overbite) یا عقب بودن بیش از حد دندان های بالایی (underbite)

کشیدن دندان در ارتودنسی

رایج ترین روش برای خارج کردن دندان ها، کشیدن دندان ها درست جلوی چشم شماست. . معمولاً دندانهای مورد هدف، مدتی قبل از استفاده از بریس کشیده می شوند. این فاصله زمانی به لثه های شما فرصت بهبود می دهد. همچنین، این فرصتی برای حفظ استخوانی است که پیش از این برای پشتیبانی از دندان کشیده شده استفاده می شد.

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان