علل و درمان درد دندان پس از عصب کشی

افراد به ندرت به عصب کشی نیاز پیدا می کنند. درمان عصب‌کشی مانند پر کردن پوسیدگی دردناک نیست. البته بسیاری از افراد در این مورد شک دارند. خلاصه این است که شاید این عمل کمی ناراحتی و درد در پی داشته باشد، اما سطح درد دندان پس از عصب کشی به شرایط عصب‌کشی و علت ناراحتی بستگی دارد.

مثلا اگر دندان قبلا دچار پوسیدگی عصب‌کشی شده بیشتر احتمال درد وجود دارد. پس از عمل شاید کمی ناراحتی و درد در لثه یا دندان احساس کنید. اغلب این درد موقتی است و به خوبی به داروهای مسکن جواب می‌دهد. در زیر لیستی از شایع‌ترین علل درد پس از عصب‌کشی آورده شده است که به ترتیب از شایعترین به کم شایعترین دلایل است. اگر درد بسیار شدید بود یا بیش از چند روز طول بکشد باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

آرام شدن درد دندان بعد از عصب کشی

اصولا دردهای بعد از عصب کشی دندان تا ۳-۴ روز بعد از عمل طبیعی است و با داروهای مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک قابل رفع است. این دردها پس از ۱ الی نهایتاً ۲ هفته به طور کامل برطرف می شود. درد دندان با داروهای مسکن ضد التهابی مانند ایبوپروفن آرام می‌شود. اگر عفونت هم وجود داشته باشد از آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند آموکسی سیلین و کلیندامایسین استفاده می‌شود. گاهی موارد اورژانسی در دندانپزشکی به عفونت دندان با دردهای منقطع مربوط است که نیاز به درمان عصب‌کشی دارد.

البته ممکن است ارتفاع نامناسب دندان بعد از روکش نیز باعث ایجاد فشار و افزایش درد دندان عصب کشی شده شود. به هر صورت پیشنهاد می کنیم پس از مطالعه این مطلب، در صورت وجود دردهای غیر عادی بعد از عصب کشی حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

توجه

حتماً می دانید بیماری های دهان و دندان بدون مشاهده وضعیت دقیق دندان های شما قابل درمان نیست. تشخیص ضرورت عصب کشی دندان تنها با مشاهده عکس OPG توسط دندانپزشک امکان پذیر است. لذا برای تعیین نوبت معاینه در مطب دکتر میلاد افشار می توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ تماس حاصل فرمایید.

درد دندان پس از عصب کشی

علل درد بعد از عصب‌کشی

متاسفانه کلمه عصب‌کشی معادل درد شده است. هر چند بیشتر درد پیش از شروع درمان عصب‌کشی ایجاد می‌شود، نه در طی فرایند درمان. درمان عصب‌کشی همیشه تحت بی‌حسی موضعی انجام شده و معمولا درد ندارد. با پیشرفت در مدیریت درد بسیاری از شیوه‌ها برای ایجاد راحتی در طی این عمل ایجاد شده است.

ناراحتی پریودنتال

طی عصب‌کشی دندانپزشک باید دندان را با استفاده از یک بند پلاستیکی ایزوله کند. گیره‌های فلزی که این بند را در جای خود نگه می‌دارند ممکن است سبب آسیب اندکی به بافت پریودنتال یا همان لثه اطراف دندان تحت عصب‌کشی شود. این آسیب شامل حالت نیشگون گرفتن، کبودی و بریده شدن است. این درد طی چند روز بهبود میابد و هیچ عارضه ماندگاری ندارد.

التهاب

بیشترین منبع درد در دندان پس از عصب‌کشی التهاب بافت اطراف دندان است. التهاب زمانی رخ می‌دهد که عصب‌کشی پایین‌تر از نوک ریشه رفته یا بقایای دندان در این ناحیه بریزد. دندانپزشک هر کاری می‌کند تا از چنین رخدادی پیشگیری کند ولی ممکن است رخ دهد.

مسکن‌های دارای اثرات ضد التهابی مانند آسپرین و ایبوپروفن در بهبود درد ناشی از التهاب کمک کننده هستند.

قابل توجه بیماران گرامی

شما می توانید برای بهره مندی از ۲۰% تخفیف خدمات عمومی دندانپزشکی، نسبت به تعیین وقت از طریق شماره تماس ۲۶۱۴۰۱۳۴ اقدام نمایید.

بدیهی است با توجه به تعداد بالای بیماران محترم، در صورت موجود بودن وقت ویزیت، خدمت رسانی به شما افتخار ماست.

عفونت دندان عصب کشی شده

درد بعد از عصب کشی دندان عفونی، تا برطرف شدن عفونت تداوم دارد. بعضی اوقات دندان بدون هیچ دردی عفونی می‌شود. متاسفانه در این شرایط عفونت با عصب‌کشی فعال شده که سبب درد و عفونت حاد می‌شود. این حالت با احتمال کمتری ایجاد می‌شود. در این شرایط پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کرده و اگر درد شدید باشد مسکن قوی‌تر هم تجویز می‌شود.

هایپراکلوژن

هایپراکلوژن یعنی وقتی یک دندان بلندتر از حد عادی است. پس از عصب‌کشی التهاب می‌توان موقتا سبب چنین حالتی شود. دلیل دیگر پر کردن نامناسب است که با کوتاه کردن دندان قابل حل است. دلیل چنین کاری برطرف کردن درد و پیشگیری از شکستن دندان در اثر فشارهای نامتقارن است.

قرص برای دندان درد

شکست عصب‌کشی

در موارد نادری عصب‌کشی شکست می‌خورد. درد شدیدی که پس از چند روز برطرف نشود یکی از نشانه‌های چنین مشکلی است. سایر علائم خطر به شرح زیر هستند:

• عدم کاهش سطح درد نسبت به قبل از عصب‌کشی
  • دندان درد مداوم یا تشدید شده
  • ورم، تجمع مایع یا نشت مایع
  • حساسیت زیاد به سرما
  • درد راجعه پس از گذشت چند روز

آنچه باید درباره عصب کشی بدانید

عصب کشی، از جمله درمان های مشکل دندان پزشکی است و اغلب بیماران، تمایلی به تجربه دوباره آن ندارند. ما در اینجا راهکارهایی را برای افزایش ماندگاری دندان عصب کشی شده ارائه می دهیم:

طول عمر دندان عصب کشی شده

درد خیلی شدید بعد از عصب کشی

اگر پس از عصب‌کشی ناراحتی داشتید از چند روش می‌توانید متوجه شوید که چه میزان درد، درد شدید تلقی می‌شود. اگر درد چنان شدید است که زندگی عادیتان را بهم ریخته باید حتما با دندانپزشک تماس بگیرید. گاهی عوارضی پس از عصب‌کشی ایجاد می‌شود که شامل درد شدید به دلیل عدم زدودن کامل باکتری یا منبع عفونت است. مشکل در پر کردگی یا شکافی کوچک در دندان می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

در صورت درد شدید پس از چند روز از عصب‌کشی با دندانپزشک خود تماس بگیرید. دندانپزشک با معاینه دندان‌ها به شما گام‌های بعدی برای بهبود کامل را خواهد گفت. شاید به درمان دوباره عصب‌کشی نیاز باشد تا درد را از بین برده و دندان را حفظ کرد. اگر این مورد هم جواب ندهد باید دندان را کشید. دندانپزشک مزایا و معایب هر روش را شرح می‌دهد تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

درمان درد دندان بعد از عصب کشی

درد ناحیه عصب‌کشی باید با دندانپزشک مطرح شود. خارج از مصرف مسکن راه‌های دیگری برای مدیریت درد عصب‌کشی وجود دارد. باید از دندان مراقبت کنید و از غذاهای سفت و سخت بپرهیزید تا دردتان برطرف شود. سیگار را ترک کنید. از فعالیت‌های کاهش استرس هم می‌توان برای بهبود درد استفاده کرد. یوگا، مراقبه و تای‌چی هم روش‌هایی برای پرت شدن حواس از درد است.

تسکین درد بعد از عصب کشی در خانه

مسکن برای کاهش درد کافی است. مطمئن شوید که دستورالعمل استفاده از دارو را رعایت می‌کنید و اگر کاری نبود، از دندانپزشک کمک بگیرید. ایبوپروفن یک مسکن است. تا زمان بهبودی کامل نباید با دندان عصب‌کشی شده بجوید یا گاز بگیرید. پر کردن موقت شل است و ممکن است بشکند. رعایت بهداشت شامل مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن باید ادامه یابد.

دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت

ثبت سوال جدید

پاسخ های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه های کلی بوده شما را از مراجعه به پزشک معالجتان بی نیاز نمی کنند.

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.