آبان ۷, ۱۴۰۲

طول عمر دندان عصب کشی شده چقدر است؟

فهرست

اگر شما هم حتی برای یک مرتبه عصب کشی دندان را تجربه کرده باشید، حتما متوجه شده اید که این عمل، جزو یکی از عمل های سخت دندانپزشکی است و این سؤال برایتان پیش می آید که طول عمر دندان عصب کشی شده چقدر است و چگونه ماندگاری دندان عصب کشی شده را افزایش دهیم. این مقاله شما را در این باره و طول عمر سایر عمل های سخت دندانپزشکی راهنمایی می کند.

عصب‌کشی فرایندی است که در آن پالپ دندان ملتهب، عفونی یا پوسیده را درمان می کنند. پالپ ماده نرمی است در وسط دندان قرار دارد و از عصب، رگ‌های خونی و بافت همبند تشکیل شده‌است. حفره پالپ حفره‌ای توخالی در قسمت مرکزی تاج است که پالپ داخل آن قرار دارد. این حفره تا زیر کانال ها ادامه دارد و حتی به ریشه هم می رسد.

نکته: برخی ریشه‌ها بیشتر از یک کانال ریشه دارند اما همه آن ها حداقل دارای یک کانال هستند.

عصب کشی دندان چیست؟

به فرایندی که برای درمان عصب دندان استفاده می کنند، عصب‌کشی یا درمان ریشه دندان می گویند. اندودنتیکس (یا همان ریشه‌درمانی) شاخه‌ای از علم دندانپزشکی است که با پالپ دندان و بافت‌های اطراف ریشه دندان سروکار دارد. برای درمان مشکل ریشه دندان می‌توان به دندانپزشک عمومی یا متخصص عصب‌کشی (ریشه‌درمان) مراجعه کرد.

به دندانپزشکی که پس از دوره عمومی دندانپزشکی دوره تخصصی درمان ریشه کانال را گذرانده است متخصص عصب‌کشی می گویند. دندانپزشکان عمومی هم می‌توانند عصب کشی انجام دهند اما اگر دندان شرایط وخیمی داشته باشد یا برای بار دوم نیاز به عصب‌کشی داشته باشد، او را به متخصص عصب‌کشی یا پزشک ریشه‌درمان ارجاع می‌دهند.

پس از انجام عصب کشی، پزشک پالپ دندان را برمی دارد و تمام کانال‌ها و حفره‌ پالپ دندان را با مواد مخصوص پر می کند تا باکتری وارد دندان نشود.

علل و درمان درد دندان پس از عصب کشی

درمان ریشه دندان

ماندگاری و عمر عمل های دندانپزشکی

هرچند عمل هایی مانند پر کردن دندان یا عصب کشی دندان جلو و روکش دندان سخت است، اما گاهی عدم رعایت مراقبت های لازم یا عدم مهارت کافی دندانپزشک، شما را مجبور به تکرار این عمل ها می کند.

طول عمر دندان پر شده

ازبین رفتن دندان پرشده می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما اینکه این اتفاق چگونه و بعد از چه مدت بیفتده به جنس ماده پرکردنی و مهارت دندانپزشک بستگی دارد. به‌طورکلی، مواد پرکردن دندان از جنس طلا، آمالگام نقره، یا صمغ کامپوزیت هستند. محکم ترین و مقاوم ترین این ماده ها طلا است که بین 15 تا 30 سال ماندگاری دارد.

 آمالگام نقره معمولا بین 10 تا 15 سال دوام می‌آورد. کمترین میزان ماندگاری را کامپوزیت دارد که معمولا حدود 5 تا 7 سال سالم باقی می ماند.

همه این مواد به مرور زمان فرسوده و کهنه می‌شوند. حتی ممکن است این مواد پرکننده (به غیر از طلا) ترک برداشته یا سوراخ شوند. به خاطر داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک کمک می کنند که دندان پرشده عمر بیشتری داشته باشد. توصیه می کنیم برای پر کردن دندان های جلویی مواد کامپوزیت را انتخاب کنید چراکه به رنگ طبیعی دندان هستند و طرح لبخند شما را زیباتر می کنند و عوارضی برای سلامتی شما ندارد.

 

مواد پر کردن دندان

عمر دندان عصب کشی شده با روکش

تاج یا روکش دندان باید حداقل پنج سال عمر کند (فرقی نمی کند شخص چقدر به بهداشت دهانش رسیدگی می کند یا چه عادت های سالم و ناسالمی دارد). بنابراین اگر تاج در کمتر از پنج سال خراب شود باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. البته اگر هر روز مسواک بزنید، هر چند روز یکبار نخ دندان بکشید و به‌طورکلی بهداشت دهان و دندانتان را رعایت کنید، به طور متوسط تاج دندان‌ بین 10 تا 15 سال سالم باقی می‌مانند.

برای بهره مندی از خدمات تخصصی دندانپزشکی با تخفیف ویژه به مدت محدود با شماره زیر تماس بگیرید:

02126140134

کسانی که همیشه مسواک می‌زنند، کشیدن نخ دندان در برنامه های روزانه‌شان قرار دارد و هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، ماندگاری تاج دندان‌هایشان 25 تا 30 سال هم طول می‌کشد. البته اینکه تاج دندان روی ایمپلنت تیتانیوم نصب شده باشد یا به ریشه طبیعی دندان خودتان متصل باشد روی میزان ماندگاری آن تاثیر زیادی دارد (اگر تاج  روی ایمپلنت نصب شده باشد بدن زودتر آن را پس می زند). به علاوه، اگر می خواهید دوام تاج دندان‌تان طولانی تر شود از عادات بد مثل جویدن ناخن یا باز کردن بسته‌های پلاستیکی با دندان بپرهیزید.

تاج دندان

دلایل عصب کشی مجدد دندان

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم تنها پنج درصد از افراد مجبور می شوند فرایند عصب‌کشی یک دندان را دوباره تکرار کنند و در بیشتر موارد هم نمی توان گفت عصب‌کشی واقعا ناموفق بوده! همانطور که گفتیم بعضی از دندان ها چند ریشه دارند. وقتی یکی از این ریشه ها خراب می شود دندانپزشک آن را درمان می کند و عصب‌کشی انجام می دهد.

علت درد و روش های ترمیم و عصب کشی دندان های جلویی

حال ممکن است در آینده بقیه ریشه ها هم خراب شوند و دندانپزشک مجبور شود برای درمان آن ها فرایند عصب‌کشی را از نو انجام دهد. درنتیجه نمی توان گفت عصب‌کشی قبلی ناموفق بوده یا با شکست مواجه شده‌است. درکل دلایلی که ممکن است باعث تکرار فرایند عصب‌کشی شود به شرح زیر میباشند:

  • دلیل نخست اینکه احتمالا مراقبت کافی و مناسب از دندان (یا دندان هایتان) نداشته اید. این مسئله بیشتر در کودکان و نوجوانانی اتفاق می افتد که معمولا توجه زیادی به بهداشت دهانشان نمی کنند.
  • اگر دندان بیشتر از یک ریشه داشته باشد و یکی از ریشه‌ها کمی عفونت داشته باشد (در حدی که پزشک نتواند آن را تشخیص دهد) و بعدا هم به آن توجهی نشود، درواقع فرایند عصب‌کشی شکست می خورد و پزشک مجبور می شود دوباره آن را انجام دهد. هرچند که احتمال رخ دادن این سناریو بسیار بعید است اما گاهی هم اتفاق می‌افتد.
  • گاهی به مرور زمان موادی که با آن دندان را پر کرده‌ایم ضعیف شده و باکتری وارد دندان می شود. این اتفاق هم مانند مورد قبلی چندان رایج نیست اما هر از گاهی بین مراجعه‌کنندگان دیده می‌شود.

مراقبت های بعد از عصب کشی دندان

علائم عصب کشی ناموفق

ممکن است در ابتدا خرابی کانال ریشه را تشخیص ندهید. برخی از بیماران هیچ علائمی از عصب کشی ناموفق ندارند.

علائم عصب کشی ناموفق ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حساسیت هنگام گاز گرفتن
  • جوش روی فک
  • تغییر رنگ دندان
  • حساسیت در بافت لثه در نزدیکی جایی که کانال ریشه انجام شده است
  • درد در دندانی که درمان کرده اید
  • وجود آبسه های پر از چرک در نزدیکی دندان درمان شده
  • تورم صورت یا گردن
  • تورم نزدیک دندان آسیب دیده

به یاد داشته باشید که کمی درد بعد از عصب کشی امری طبیعی است. ممکن است چندین روز بعد از آن احساس ناراحتی کنید. شما باید بیشتر نگران دردی باشید که مدتها بعد از عصب کشی نیز ادامه دارد، این امر بر زندگی روزمره شما تأثیر می گذارد و شما را از انجام فعالیتهای روزانه، مانند خوردن و جویدن منع می کند.

دندانپزشک با رادیوگرافی دندان، ناموفق بودن عصب کشی را تأیید می کند. کانال ریشه ناموفق بدون درمان بهتر نخواهد شد.

علت ناموفق بودن عصب کشی دندان

کانال های ریشه ممکن است به دلیل خطای دندانپزشک، ناهنجاری ساختاری یا پیشرفت غیر منتظره از کار بیفتند.

آسیب های تروماتیک دندان: شکستگی یا ترک دندان آسیب دیده می تواند منجر به عفونت در ریشه شود.

ساختار کانال ریشه: بعضی از بیماران ریشه های پیچیده ای دارند، مانند کانال باریک یا منحنی. حتی ممکن است کانال های بیشتری از آنچه دندانپزشک پیش بینی کرده است داشته باشند. اگر دندانپزشک یکی از این کانال ها را به درستی تمیز نکند، ممکن است دچار عفونت شوید.

انسداد: انسداد ممکن است شامل یک دندان دیگر، مواد پر کننده یا مهر و موم هایی باشد که به طور نامناسب اعمال شده اند.

آلودگی بزاقی: بزاق شما باعث رشد باکتری در سراسر دهان می شود. اگر داخل دندان شما توسط بزاق و آن باکتری ها آلوده شود، ممکن است عفونت دیگری ایجاد شود.

قرار دادن تاج دندان: دندانپزشک شما ممکن است در پی درمان ریشه دندان، قرار دادن تاج دندان را به تأخیر انداخته باد، که این امر زمان ایجاد عفونت را فراهم می کند. اگر تاج شل یا شکسته باشد، می تواند دندان را در معرض عفونت دیگری قرار دهد.

آیا دندانپزشک مسئول خراب شدن کانال ریشه است؟

دندانپزشک مسئول درمان عصب کشی مجدد و ناموفق دندان است. اما اینکه مقصر باشد یا خیر، این در نهایت بستگی به اینکه چرا کانال ریشه شما خراب شده است، دارد.

با این حال، عصب کشی ناموفق اغلب تقصیر دندانپزشک شما نیست. اگر دندانپزشک تمام تلاش خود را برای درمان دندان شما انجام داد و نتیجه ای نداد، نمی توانید آنها را مسئول بدانید.

عمر دندان عصب کشی شده

عصب کشی معمولا آخرین گزینه‌ای است که برای درمان دندان استفاده می کنند و مخصوص دندان هایی است که به‌شدت خراب شده باشند.

در این فرایند دندانپزشک حفره کوچکی درون دندان ایجاد کرده و پالپ (عصب و بافت زنده) را خارج می کند و دوباره حفره را با مواد مخصوص پر می‌کند. از آنجایی که دندان پیش از عصب کشی برای مدتی خراب بوده، می‌توان گفت بعد از عصب‌کشی هم این دندان‌ها نسبت به سایر دندان‌های طبیعی‌تان ضعیف‌ترند. به همین خاطر بعد از انجام این فرایند دندان فقط 10 تا 15 سال دوام می‌آورد.

مراحل روکش دندان بعد از عصب کشی

البته روش‌هایی هم هستند که می توانید به کمک آن ها ماندگاری دندان عصب‌کشی شده را بیشتر کرده و تا آخر از آن ها استفاده کنید. مثلا می‌توانید روی آن روکش نصب کنید. روکش دندان را محکم می کند و باعث می شود  ماندگاری بیشتری داشته باشد. همچنین سعی کنید حتما هر شش ماه یکبار برای چکاپ به دندانپزشک‌ مراجعه کنید و بهداشت دهانتان را رعایت کنید. مراقب باشید که دندان عصب کشی شده آسیب بیشتری نبیند یا دوباره خراب نشود.

از خوردن یخ و نوشیدنی سرد دوری کنید، عادت‌های بد را کنار بگذارید، مسواک بزنید و از همه مهم‌تر نخ دندان کشیدن یادتان نرود!

اینکه یک فناوری دندانی بخصوص تا چه مدتی در دهان ماندگاری دارد دقیقا قابل پیش‌بینی نیست. هرکدام از این فناوری‌ها طول عمر و دوام خود را دارند و هرچقدر بهتر از دهان و دندان‌تان مراقبت کنید، دوام‌شان بیشتر خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شیوه‌های پرکردن، روکش و عصب کشی طرح اصلاح لبخند می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

و اما سؤال همیشگی بیماران:

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟

عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال

اگر عصب‌کشی ریشه دندان کامل انجام نشود با گذشت چند ماه یا حتی چند سال از عصب کشی دندان منجر به بروز درد و عفونت می شود.

این درد می‌تواند دلایل مختلفی مانند بلند بودن قسمتی از پرکردگی دندان باشد که در چنین مواردی دندانپزشک این مشکل را برطرف می کند. ممکن است در ریشه دندان مشکلات مختلفی همچون مسدود،کج بودن و انحراف کانال و یا تمیز پر نکردن دندان توسط درمانگر قبلی، در کانال اضافی وجود داشته باشد كه در درد دندان تاثير گذار است.

علل و درمان درد دندان پس از عصب کشی

عوامل مؤثر بر عمر عصب کشی دندان

از آنجایی که عصب کشی دندان پروسه سختی است، باید بدانید چه عواملی به ماندگاری دندان عصب کشی شده کمک خواهد کرد؟

1- فرایند درمانی

در یکی از پژوهش های اخیر دندان‌هایی که برای اولین بار عصب کشی شده بودند را بررسی کردند و تا ببینند چه عواملی باعث طول عمر و ماندگاری این فرایند می شود. یکی از این عوامل عدم سرایت عفونت یا آلودگی کانال ریشه به استخوان است. به عبارت دیگر هرچقدر دندان زودتر درمان شود و باکتری ها نتوانند به استخوان برسند، نتیجه بهتری حاصل می شود. پس هیچ وقت فرایند درمان را به تعویق نیندازید.

 عامل دیگر، کیفیت درمان کانال ریشه یا همان کیفیت عصب کشی است. یعنی دندان حتما باید با مواد کامپوزیت دائمی یا تاج پر شود. همچنین از آنجایی که عصب‌کشی و تصب تاج باید در طی دو جلسه جداگانه انجام شوند، باید دقت داشته باشید که بین این دو خیلی فاصله نیفتد.

۷ راهکار برای کاهش ترس از عصب کشی دندان

2- نوع دندان (عصب کشی دندان جلو یا عقب)

اصولا دندان‌های جلویی که به آن‌ها دندان پیش یا پیشین می‌گویند (و برای تکه کردن غذا استفاده می‌شوند) تک ریشه‌ای و تک‌کانالی هستند. به همین دلیل دسترسی به آن‌ها و درمانشان راحت‌تر است. به‌علاوه، فشاری که روی این دندان ها وارد می کنیم خیلی کمتر از فشاری است که روی دندان های عقبی وارد می شود زیرا دندان‌های عقبی برای جویدن به کار می‌روند. این دندان ها دو یا سه ریشه داشته و درنتیجه کانال بیشتری هم دارند؛ پس دسترسی به دندان‌های عقب و معالجه‌شان سخت تر است.  بعلاوه اینکه، دندان پیش پس از عصب کشی به روکش نیاز ندارد اما دندان عقب روکش می‌خواهد.

3- سن بیمار

مطالعات نشان می‌دهند که بین سن و میزان مقاومت دندان (نسبت به شکستگی) ارتباط مستقیم وجود دارد؛ حال چه ندان پیش از این عصب کشی شده باشد چه نشده باشد. دندان‌ها به مرور زمان شکننده‌تر می‌شوند و احتمال شکستنشان بیشتر می‌شود؛ بخصوص دندان‌های آسیاب پشتی که بیشترین فشار موقع گاز زدن به آن‌ها وارد می‌شود.

 به همین دلیل است که باید حتما روی دندان عصب کشی شده تاج نصب کنید. نصب روکش یا تاج از دندان عصب کشی شده محافظت کرده و درنتیجه ماندگاری و دوام آن را بیشتر می کند. گاهی لازم است که برای محافظت و نگهداری از تاج، میله‌ای (به نام پست) داخل کانال ریشه عصب کشی شده قرار دهیم؛ بخصوص اگر دندان کاملا آسیب دیده و پوسیده باشد. هرچند برخی میله‌ها (با وجود اینکه وجودشان ضروری است) احتمال شکستگی ریشه را بیشتر می‌کنند.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

سوالات متداول

عمر دندان پر شده چقدر است؟

بستگی به جنس ماده پر کننده دارد،طلا بیشترین ماندگاری را دارد (بین 15 تا 30)سال مالگام نقره معمولا بین 10 تا 15 سال دوام می‌آورد. کمترین میزان ماندگاری را کامپوزیت دارد که معمولا حدود 5 تا 7 سال سالم باقی می ماند.

چه ماده ای برای پر کردن دندان جلویی مناسب تر است؟

توصیه می کنیم برای پر کردن دندان های جلویی مواد کامپوزیت را انتخاب کنید چراکه به رنگ طبیعی دندان هستند و طرح لبخند شما را زیباتر می کنند.

عمر دندان عصب کشی شده با روکش چقدر است؟

اگر هر روز مسواک بزنید، هر چند روز یکبار نخ دندان بکشید و به‌طورکلی بهداشت دهان و دندانتان را رعایت کنید، به طور متوسط تاج دندان‌ بین 10 تا 15 سال سالم باقی می‌مانند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان