آبان ۷, ۱۴۰۲

لمینت ایمکس چیست و چه مزایایی دارد؟

فهرست

لمینت ایمکس یکی از انواع لمینت دندان است که فواید و ویژگی‌های مثبت زیادی دارد. این ونیرها از سرامیک فشرده ساخته شده‌اند و به همین خاطر بسیار مستحکم و بادوام‌اند. به علاوه، روکش دندان ایمکس بسیار نازک است و برای نصب آن احتیاجی به تراشیدن دندان نیست.

این ویژگی درواقع جالب‌ترین و بهترین خصوصیت روکش دندان ایمکس به حساب می‌آید زیرا برخلاف ونیرهای معمولی، با استفاده از این ونیر ساختار اصلی دندان‌هایتان را حفظ می‌کنید و آسیبی به آن‌ها نمی‌زنید. با این حال برای اینکه بهترین نتیجه را از این فرایند بگیرید، بهتر است قبل از انجام آن با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

انواع روکش لمینت

ونیرهای سرامیکی یا لمینیت معمولاً از سرامیک پروکلین ساخته شده‌اند ولی نوع آن‌ها به مواد سازنده پروکلین و نحوه ساختشان بستگی دارد. در اصل دو نوع روکش دندان وجود دارد:

  • روکش فلداسپاتیک
  • روکش سرامیکی فشرده (یا همان ایمکس).

تفاوت روکش های سرامیکی فشرده (مانند ایمکس) این است که آن‌ها را از همان ابتدا در قالب قرار می‌دهند تا به شکل و رنگ دندان بیمار دربیاید. بنابراین قبل از اینکه ونیر ایمکس تولید شود، از قالب دندان بیمار استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که متناسب با آن ساخته شده و درنهایت باعث رضایت او می‌شود (برای آشنایی با سایر روکش های دندان می توانید مطلب  انواع روکش دندان را مطالعه نمایید).

از آن سو، لمینیت فلداسپاتیک با استفاده از لایه‌های پروکلین ساخته می‌شوند و سپس، بعد از اینکه قالب دندان بیمار گرفته شد، با دمای خیلی بالا ذوب شده و متناسب با دندان بیمار درمی‌آیند. این ونیرها به خاطر حالت لایه‌ای که دارند از ونیرهای ایمکس ضخیم‌ترند و استحکام و دوام ونیرهای ایمکس را ندارند.

برای اینکه ونیرهای فلداسپاتیک به دندان بچسبند باید قبل از آن کمی روی دندان آماده‌سازی انجام دهید. روکش های سرامیکی فلداسپاتیک هم مانند ایمکس و مک‌ونیر، نتیجه بسیار زیبایی برای دندان‌هایتان به ارمغان می‌آورند و باعث می‌شوند به زیبایی دندانتان افتخار کنید اما کمی به مینای دندان آسیب می‌زنند.

مزایای لمینت سرامیکی ایمکس

لمینت های ایمکس فواید زیادی دارند که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

حداکثر استحکام ممکن

با توجه به فرایند ساخت این ونیر، می‌توان گفت آن‌ها دوام و استحکام بسیار زیادی دارند. همچنین می‌توانید بدون اینکه نگران شکسته شدن یا آسیب دیدن این وینرها باشید، آن‌ها را در لایه‌های بسیار نازکی روی دندانتان نصب کنید. در مقایسه با انواع دیگر ونیر، ونیر ایمکس از لحاظ زیبایی هم نتیجه بهتری را برایتان به همراه دارد.

حداقل نیاز به آماده‌سازی

از آنجایی که این ونیرها نازک‌تر هستند، نیاز چندانی به آماده‌سازی دندان زیرین آن‌ها وجود ندارد. به علاوه، این ویژگی باعث می‌شود چسب بین روکش و دندان محکم‌تر بچسبد و دوام روکش را چندبرابر کند. چسب معمولاً به سطح رویی دندان بهتر می‌چسبد تا لایه‌های داخلی آن! و از آنجایی که در این فرایند نیازی به تراشیدن یا تغییر شکل دندان اصلی وجود ندارد، ونیر را به سطح خود دندان‌هایتان می‌چسبانند.

🛑 مطالب مرتبط: ونیر بدون تراش چیست؟

ظاهر طبیعی

روکش دندان ایمکس مات است و به همین خاطر شباهت بیشتری به دندان‌های طبیعی دارد. بعد از ساختن روکش سرامیکی فشرده، به آن رنگ و لعاب می‌دهند که ظاهر آن را از قبل هم طبیعی‌تر می‌کند. به علاوه، قبل از اینکه پروکلین فلداسپاتیک را به آن اضافه کنند، لایه نازکی از ونیر را می‌تراشند که باعث می‌شود گوشه‌های ونیر مات‌تر به نظر برسد، درست مانند خود دندان!

درکل ونیرهای ایمکس از لحاظ زیبایی، دوام و کیفیت مواد به‌کاربرده شده، نتایجی رضایت‌بخش و دائمی دارند. به همین خاطر بعد از نصب آن، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کنید، بیشتر لبخند می‌زنید و دوست دارید آن را به همه نشان دهید. زیرا ونیرهای فشرده ظاهری طبیعی دارند و دندان‌های شما را از همیشه جذاب‌تر می‌کنند.

در مطلبی جداگانه، به بررسی انواع مارک های لمینت و مزایا و معایب هر یک پرداخته ایم. برای مشاهده مطلب، بر روی لینک زیر کلیک کنید:

بهترین مارک های لمینت دندان

قیمت لمینت سرامیکی ایمکس

در سال 98 قیمت هر واحد لمینت دندان مارک ایمکس 2500000 تومان می باشد. با توجه به نوسانات ارز و وارداتی بودن این محصول، لطفاً قبل از مراجعه، قیمت دقیق را از کلینیک جویا شوید. قیمت روکش دندان زیرکونیا و پی اف ام را نیز می توانید در صفحه هزینه دندانپزشکی ببینید و از تمامی هزینه های خدمات دندانپزشکی مطلع شوید.

روکش هایی با ترکیب پروکلین فشرده و فلداسپاتیک

این روکش ها، از ترکیب ونیر سرامیکی فشرده با فلداسپاتیک ساخته می‌شوند.

برای ساخت این ونیرها ابتدا ونیر ایمکس یا فشرده را در قالب قرار داده و لعاب می‌دهند. سپس پزشک با استفاده از روش «یک گام به عقب» لایه نازکی از روکش ایمکس را برمی دارد و لایه‌های ونیر سرامیکی فلداسپاتیک را به آن اضافه می‌کند تا ونیر نهایی را شکل دهد. این روش بهترین ترکیب ونیر مک و ایمکس به حساب می‌آید.

برای اطلاع از تعرفه های دندانپزشکی لمینت اینجا کلیک کنید

طول عمر لمینت سرامیکی ایمکس

لیمنت سرامیکی ایمکس با رعایت موارد بهداشتی که شامل: مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک است می توانند 20 سال یا بیشتر دوام بیاورند. مهمترین عامل افزایش طول عمر لمینت سرامیکی EMAX نحوه مراقبت از دندان می باشد. پیوند مستقیم مینای دندان و لمینیت ایمکس یکی از عواملی است که این نوع روکش دندان ایمکس بیشترین دوام و طول عمر را داشته باشد.

موارد کاربرد لمینت ایمکس

ونیر ایمکس برای کسانی که می‌خواهند ظاهر دندان‌ها و طرح لبخندشان را زیباتر کنند گزینه بسیار خوبی است. همچنین کسانی که دندان‌هایی بدفرم، نامنظم یا کج و معوج دارند یا بین دندان‌هایشان فاصله زیادی وجود دارد، می‌توانند از این ونیرها استفاده کنند. ونیرهای ایمکس جایگزینی برای سفید کردن دندان‌ها هستند که نه تنها فرم دندان را عوض می‌کنند، بلکه لکه‌ها و رنگ بد دندان را هم می‌پوشانند. با استفاده از این ونیرها دندان‌های مرتب، سفید و یکدست خواهید داشت و اعتمادبه‌نفستان در اجتماع بیشتر می‌شود.

نحوه نصب روکش دندان ایمکس

افرادی که دندان‌هایی بدرنگ، کج، بدشکل، خردشده، نامنظم و بافاصله دارند می‌توانند برای زیباکردن ظاهرشان از ونیر ایمکس استفاده کنند.

در جلسه اول فرایند نصب ونیر، پزشک ساختار دندان‌ها و ویژگی‌های ظاهری شما را بررسی می‌کند تا ببیند ونیر برای شما مناسب است یا نیست. سپس ونیر ایمکس را دقیقاً متناسب با دندان‌های شما سفارش می‌دهد.

در این زمان می‌توانید رنگ، اندازه و شکل وینرهایتان را با کمک دکتر انتخاب کنید. اگر فقط قسمتی از دندان‌تان لک شده باشد و تغییر رنگ آن یکدست نباشد، پزشک می‌تواند بسته به شدت لکه لایه‌های مختلفی از ونیر برایتان سفارش دهد تا درنهایت ظاهری یکدست برای دندان‌هایتان به وجود بیاید.

وقتی از قالب و رنگ دندان‌های جدیدتان راضی بودید، پزشک طرح را به آزمایشگاه می‌فرستد تا ونیرهای ایمکس را برایتان بسازند. ساخت این ونیرها بین یک تا دو هفته طول می‌کشد. بعد از گذشت این مدت، می‌توانید دوباره به کلینیک بروید و ونیر آماده شده را به دندان‌هایتان بچسبانید.

دکتر میلاد افشار

دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان