آبان ۷, ۱۴۰۲

روش صحیح مسواک زدن دندان ارتودنسی

فهرست

بیشتر افراد به سلامت و زیبایی دندان و لبخند خود اهمیت زیادی می‌دهند. به همین دلیل عده زیادی از مراجعان به دندان پزشکی برای بهبود ظاهر دندان‌های خود از دندان های ارتودنسی استفاده می‌کنند. با این حال در زمان استفاده از این بریس‌ها بیشتر افراد با چالش مسواک زدن دندان ارتودنسی و پاک و سالم نگه داشتن دندان‌های خود روبرو هستند.

در این مطلب می‌خواهیم به نحوه پیگیری این اقدامات بپردازیم. یاد گرفتن این که چگونه دندان‌های به همراه بریس خود را مسواک کنیم به تمرین نیاز دارد، ولی این توجه تاثیر با ارزشی بر روی سلامت دندان فرد می‌گذارد.

نکات مراقبت از بریس ارتودنسی

پلاک یک غشای بیولوژیکی است که به طور پیوسته بر روی دندان ایجاد می‌شود. مسواک زدن کامل می‌تواند به از بین بردن پلاک‌ها کمک کند، با این حال پلاک‌هایی که از روی دندان پاک نشوند به ماده ای زرد رنگ و سخت تبدیل می‌شوند که بر روی دندان‌ها لکه ایجاد می‌کند و تنها به وسیله مراقبت‌های حرفه ای دندان پزشکی قابل برطرف شدن هستند.

متاسفانه استفاده از بریس‌های ارتودنسی می‌تواند تمیز کردن پلاک و تکه‌های مواد غذایی را دشوار کند، زیرا بریس‌ها فضای زیادی برای مخفی شدن پلاک‌ها و خرده‌های مواد غذایی فراهم می‌کنند. این بدان معنی نیست که فرد باید از مسواک زدن منصرف شود. اگر در دهان شما از بریس استفاده شده است، شما باید مراقبت‌های بیشتری را انجام دهید تا از سلامت و پاکیزکی سطوح دندان در هر صبح و شب مطمئن شوید. برای این که بتوانید مراقبت خوبی از دندان‌های خود داشته باشید، بهتر است قدم‌های بعدی را دنبال کنید:

1. برنامه منظم داشته باشید

زمانی که از بریس استفاده می‌کنید، از قلم انداختن پلاک‌ها کار ساده تری است. برای کاهش احتمال شکل گیری پلاک و جمع شدن مواد غذایی در زیر بریس دندان و پیشگیری از مشکلات باید به صورت منظم و بعد از هر وعده غذایی دندان‌های خود را مسواک کنید. در حقیقت، افرادی که می‌خواهند دندان‌های سفید و مروارید مانندی داشته باشند، بعد از خوردن میان وعده‌ها نیز دندان‌های خود را مسواک می‌کنند.

2. مسواک مناسب ارتودنسی

همواره انجام فعالیت‌ها، زمانی که امکانات لازم را در اختیار داشته باشید ساده تر خواهد بود. زمانی که برای مسواک کردن دندان خود آماده می‌شوید، از دسترسی به ابزارهای زیر اطمینان حاصل کنید:

  • فنجان برای شستشوی دهان
  • خمیردندان مناسب
  • مسواک دستی یا برقی با برس مناسب
  • نخ دندان استاندارد یا واترجت آبی
  • مسواک‌های بین دندانی
  • دهان شویه‌های مناسب
  • آینه

3. کار خود را با شستشوی دهان آغاز کنید

بعد از این که ابزارهای مناسب وضعیت دهان خود را تهیه کردید، یک فنجان را با آب پر کنید و دهان خود را بشویید. پیش از شروع مسواک زدن، شستشوی داخل دهان با مقدار کمی آب می‌تواند به شل شدن قطعات غذای گیر افتاده و باقی مانده‌های دیگر کمک کند، این موضوع تمیز کردن این مواد با مسواک را ساده تر می‌کند. در ادامه، هر باند، قطعه کشسان یا قطعه ارتودنسی جداشدنی را از دهان خود خارج کنید و در محلی پاکیزه ای قرار دهید.

4. با زاویه مناسبی دهان خود را مسواک کنید

بعد از این که مسواک خود را شستشو می‌دهید و مقدار کمی خمیر دندان حاوی مواد غیرساینده را بر روی آن می‌ریزید، می‌توانید دهان خود را مسواک کنید. مسواک خود را به زاویه 45 درجه نگه دارید به آرامی در مسیر خط لثه خود به مسواک کردن بپردازید. در ادامه، زاویه مسواک را به شکلی تغییر دهید که بتوانید بخش فوقانی براکت‌های دندان خود را مسواک کنید. سپس مسواک را تغییر زاویه دهید تا بتوانید زیر براکت‌ها و سیم‌های دندان خود را مسواک کنید. با دقت زیادی هر دندان خود را تمیز کنید. سپس سطوح فوقانی و داخلی دندان خود را مسواک کنید.

5. با حوصله مسواک بزنید

زمانی که در دهان خود بریس دارید، حوصله خرج دادن و مسواک کردن کامل تمامی سطوح بریس‌ها و دندان‌ها اهمیت دارد. متخصصان می‌گویند برای این که بتوانید به خوبی دهان خود را مسواک کنید، باید این کار را برای حداقل دو دقیقه به صورت فعالانه انجام دهید. با این حال دقت داشته باشید زمانی که می‌خواهید بریس‌های دندانی خود را نیز تمیز کنید، معمولا به وقت بیشتری نیاز دارید.

اگر به واسطه سیم‌ها و براکت‌ها، برای دست یابی به تمامی سطوح دندانی خود با مشکل مواجه هستید، پس از انجام برنامه معمول مسواک زدن خود از مسواک‌های بین دندانی استفاده کنید. اندازه کوچک و انعطاف پذیری مسواک‌های بین دندانی به شما در تمیز کردن زیر و اطراف بریس‌ها کمک زیادی می‌کند.

6. روش نخ کشیدن در ارتودنسی

استفاده از نخ دندان زمانی که از براکت‌ها و سیم‌ها در دهان شما استفاده شده است، کار دشواری محسوب می‌شود، اما این عمل گام مهمی در هر برنامه سلامت دندانی محسوب می‌شود. اگر از نخ دندان استفاده می‌کنید، از مدل‌های با دسته‌های هدایت شونده استفاده کنید تا بتوانید به خوبی نخ دندان‌ها را در اطراف بریس‌ها حرکت دهید. همواره سعی کنید زمانی که دندان‌ها و لثه خود را با نخ دندان تمیز می‌کنید، به آرامی حرکات لازم را انجام دهید. به عنوان جایگزین، شما می‌توانید از دستگاه‌های واتر جت برای تمیز کردن نقاط تنگ میان دندان‌های خود استفاده کنید.

7. مجددا دهان خود را شستشو دهید

زمانی که دندان خود را مسواک زدید و سپس نخ دندان کشیدید، زمان شستن دهان با دهان شویه‌های ضد باکتری می‌رسد. این اقدام به تمیز کردن باکتری‌ها، حذف تکه‌های غذای باقی مانده و تازه کردن فضای دهان کمک می‌کند. البته برای کودکان فرآیند دیگری پیشنهاد می‌شود که در ادامه این مطلب به آن اشاره شده است.

8. آیا بریس و دندان ها تمیز شده اند؟

پیش از این که تمیز کردن دهان خود را خاتمه دهید، چند دقیقه در آینه به نتیجه کار خود نگاه کنید و کار خود را بررسی نمایید. این موضوع به ارزیابی برنامه مسواک زدن و تعیین این که آیا نیازی به تغییر وجود دارد، کمک می‌کند. زمانی که از نتیجه کار راضی شدید، هر نوار، پلاستیک یا بخش جداشدنی ارتودنسی را در محل پیشین خود قرار دهید و ابزارهایی که استفاده کرده اید را به محل همیشگی خود منتقل کنید.

دانستن نحوه مسواک زدن دندان‌هایی که بر روی آنها بریس قرار دارد به شما کمک می‌کند از جمع شدن مواد غذایی، لکه‌ها و ایجاد حفره بر روی دندان‌های خود جلوگیری کنید. اگر هر سوالی در مورد مسواک کردن دندان‌های خود در زمان ارتودنسی دارید یا هر مشکلی برای دست یابی به نقاط مشخصی از دهان خود دارید، به طور حتم به دندان پزشک خود مراجعه کنید تا توصیه‌های لازم در مورد دندان خود را دریافت کنید.

به علاوه اگر می‌خواهید دندان‌های خود را صاف کنید و هنوز از بریس‌ها استفاده نکرده اید، استفاده از محصولاتی نظیر قالب‌های دندانی پیشنهاد می‌شوند. با قالب‌های دندانی، مجموعه ای از هماهنگ کننده‌های تنظیم شده به آرامی و با احتیاط دندان‌های شما را به سمت موقعیت مناسب خود هدایت می‌کنند. از آن جایی که در این روش می‌توانید بریس‌ها را پیش از مسواک زدن به طور کامل از دهان خود خارج کنید، هیچ گاه به نگرانی در مورد یاد گرفتن روش جدید مسواک زدن نیازی نخواهید داشت.

مسواک زدن دندان ارتودنسی کودک

آیا کودک شما از بریس دندان استفاده می‌کند؟ نکات بعدی به شما کمک می‌کنند به موثر شدن برنامه مسواک زدن روزانه کودک خود کمک کنید:

  • پیش از مسواک زدن. کودک شما باید نوارها و قطعات جداشدنی را از دهان خود خارج کند. بعد از هر وعده، قطعات جداشدنی را از کودکان دریافت و آنها را تمیز کنید.
  • مسواک زدن. کودکان باید هر دندان را به صورت جداگانه مسواک کنند. ابتدا، آنها باید مسواک خود را با زاویه 45 درجه نسب به خط لثه قرار دهند و سپس به صورت گردشی بر روی دندان‌ها مسواک کنند. کودکان باید در هر دندان این کار را برای ده ثانیه تکرار کنند و مسواک زدن را در هر سه سطح بیرونی، فوقانی و درونی دندان انجام دهند.
  • تمیز کردن بریس‌ها. کودک شما باید براکت‌ها و سیم‌های بریس خود را با زاویه 45 درجه مسواک کنند. تمیز کردن هر سیم باید از بالا آغاز و به پایین برسد. کودک باید زمان کافی را صرف این کند که هیچ پلاک یا خرده مواد غذایی در دهان وی باقی نماند و این کار در دندان‌های بالایی و پایینی تکرار شود. برای بریس‌های جدا شونده، باید بریس‌ها در بالای ظرفی از آب تمیز شوند.

این اقدام به پیشگیری از آسیب به بریس در صورت انداختن آن کمک می‌کند. بریس‌های جدا شونده نیز باید به وسیله مسواک و خمیر دندان حاوی فلوراید تمیز شوند تا تمامی مواد باقی مانده در بریس از آن خارج شوند. در زمان تمیز کردن بریس‌های جدا شونده دقت کنید که آسیبی به سیم‌ها وارد نکنید. زمانی که بریس به طور کامل تمیز شد، آن را به دهان کودک خود بازگردانید.

  • یک بار در روز از مسواک‌های بین دندانی استفاده کنید. از دندان پزشک بخواهید به کودک نشان دهد چگونه به بهترین شکل ممکن با مسواک‌های بین دندانی فضاهای میان بریس‌ها و دندان‌های خود را تمیز کند. همچنین باید دقت کنید که کودک به طور کامل، دستورات روی بسته بندی محصول را دنبال کند. همچنین بهتر است محصولات میان دندانی ای را انتخاب کنید که برای بریس‌ها و ارتودنسی کودکان مناسب هستند.
  • از دندان کودک خود مراقبت کنید. بریس‌ها احتمال پوسیده شدن دندان کودک شما را افزایش می‌دهند، بنابرین باید دندان‌های کودک را با استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید قوی نگه دارید. مسواک زدن باید حداقل دو بار در روز و ترجیحا پس از هر وعده غذایی انجام شود.
  • استفاده از فلوراید. اگر متخصص ارتودنسی یا دندان پزشک احساس کند خطر زیادی برای پوسیدگی دندان کودک وجود دارد، ممکن است استفاده کودک از محصولات حاوی فلوراید را با اقدامات بعدی افزایش دهند:

1-  خمیردندان‌های قوی تری تجویز کنند،

2- بر روی دندان‌های کودک از لاک فلوراید استفاده کنند و این عمل برای دو تا چهار بار در سال انجام شود،

3- برای کودک دهان شویه‌های حاوی فلوراید را تجویز کنند و البته از شما بخواهند عمل دهان شویه در ساعت‌هایی به غیر از زمان مسواک زدن انجام شود.

  • از کودکان بخواهید باقی مانده خمیر دندان را بعد از مسواک زدن تف کنند و از شستشوی دهان در این زمان پرهیز کنید. شستشوی دندان پس از مسواک زدن می‌تواند خمیر دندان حاوی فلوراید را بشوید، موضوعی که مانع از تقویت دندان به وسیله این مواد می‌شود. این اثر رقیق سازی باعث می‌شود دهان شویه پس از مسواک زدن نیز اقدام مناسبی نباشد. زیرا این عمل باعث رقیق شدن فلوراید اطراف دندان‌ها می‌شود.
  • به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کنید. به صورت منظم به دندان پزشک مراجعه کنید تا نظارت‌های لازم بر روی وضعیت دندان‌های کودک انجام شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان