آبان ۷, ۱۴۰۲

سیاه شدن لثه نشانه چیست؟

فهرست

در گذشته بسیاری از افراد پس از روکش دندان، شاهد سیاه شدن لثه های خود بودند و این مسأله آن ها را نگران می کرد. امروز می خواهیم علت سیاه شدن لثه و نحوه پیشگیری از آن را بررسی کنیم.

علت سیاه شدن لثه اطراف روکش دندان

تاج دندان می تواند از پرسلن درست شده باشد که این پرسلن به یک قطعه فلزی وصل شده است. اگر اطراف تاج دندان خود خطوط مشکی مشاهده می کنید، این خط مشکی اطراف لثه به دلیل نوری است که از دندان طبیعی رد شده و نمی‌تواند از تاج فلزی رد شود و سبب تیره شدن ناحیه اتصالی پرسلن می شود. دندان طبیعی از سوی دیگر به نور امکان می‌دهد که رد شود و به لثه و ریشه برسد. فناوری جدید در دندانپزشکی به دندانپزشکان امکان حل این مسئله را می‌دهد و با ساخت تاج‌های سرامیکی مشکل تیره شدن اتصال رخ نمی‌دهد.

آیا لبه تاج دندان‌تان سیاه است؟

برخی بیماران از داشتن یک دندان تیره زیر تاج‌‌شان شاکی هستند و این تیرگی را در اطراف پایه تاج گزارش می‌دهند. بسیاری از بیماران فکر می‌کنند که بافت لثه‌شان تیره شده در حالیکه تیرگی در ناحیه لبه تاج است. علت این امر انجام اعمال دندانپزشکی ضعیف و یا داشتن ترمیمی به مدت 15 سال یا بیشتر است.

درمان حساسیت دندان به ترشی

پیشگیری از تیرگی لثه

هر گاه که در پرسلن از فلز استفاده شده باشد حلقه تیره دور پایه تاج ایجاد می‌شود. تاج‌های PFM یک آلیاژ فلزی در ساختار خود دارد که به دندان می‌چسبد و از سرامیک دندان حمایت می‌کند. فلزهای دارای درصد طلای کم به رنگ طوسی تیره هستند و اگر به درستی پوشانده نشود می توانند باعث ایجاد هاله سیاه رنگ دور تاج دندان شوند. حتی آلیاژ طلای 14 قیراطی هم ممکن است در خط لثه تیرگی ایجاد کند. تاج‌های PFM می‌توانند توسط یک تیم‌ دندانپزشکی مجرب به زیبایی ساخته شوند. فلز به استحکام تاج کمک کرده و پرسلن روی آن به منظور زیبایی استفاده می شود.

تیرگی خط لثه در صورتی که حاشیه تاج در معرض دید باشد ایجاد می‌شود. ساخت تاج‌های پرسلن با شفافیت بالا سخت‌تر است ولی از آنجایی که فلز در آن ها به کار نرفته است، در نتیجه زیبایی بیشتری دارند. تاج پرسلن سفیدی طبیعی دندان را دارد چراکه نور به طور طبیعی از آن عبور می‌کند. به علاوه دندانپزشکی پیشرفته امروزه توانایی لایه‌گذاری پرسلن در تاج برای تشابه کامل به دندان طبیعی را دارد. تاج پرسلن ممکن است کاملا از پرسلن ساخته شود یا به صورت پوششی روی ماده‌ای بنام زیرکنیوم باشد.

چند نوع روکش دندان وجود دارد؟

شاید نام های روکش دندان که در بالا به آن اشاره شد، برای شما نا آشنا باشد. برای آشنایی با روکش های دندان می توانید مطلب زیر را بخوانید:

انواع روکش دندان

انتخاب بهترین دندانپزشک

تاج پرسلن بدون ساختار فلزی شباهت بیشتری به دندان طبیعی دارد زیرا نور به طور طبیعی از آن عبور می‌کند. به علاوه دندانپزشکی پیشرفته امروزه توانایی لایه‌گذاری پرسلن در تاج برای تشابه کامل به دندان طبیعی مات و یکنواخت را دارد. همانطور که گفته شد، تاج پرسلن ممکن است کاملا از پرسلن ساخته شود یا به صورت پوششی روی ماده‌ای بنام زیرکنیوم باشد.

آنچه درباره دندان قروچه کودکان زیر ۲ سال باید بدانید!

یکی از راه های پیشگیری از سیاه شدن اطراف دندان بعد از روکش این است که دندانپزشکی پیدا کنید که نه تنها بهترین تاج دندان را برای شما می سازد، بلکه  به نحو احسن آن را نصب کند تا بافت لثه سالم بماند و  تاج به صورت منظم در جای خود قرار گیرد.

همچنین دندانپزشک می تواند با مسدود کردن رنگ تیره دندانی که عصب‌کشی شده است انجام می‌گیرد اجازه بازسازی بافت به لثه را بدهد. تنها راهی که لثه دوباره رشد کند این است که دندان و تاج کاملا فیت شده باشند. با اینکه فیت شدن لثه و دندان باید به نحو احسن انجام شود ولی تاج باید فضایی برای رشد لثه داشته باشد.

هزینه انواع روکش و تاج دندان را در لینک زیر ببینید:

هزینه خدمات دندانپزشکی

چگونه سیاهی لثه را از بین ببریم؟

یک راه این است که یک دندانپزشک ماهر پیدا کنید تا بتواند روکش قبلی شما را با روکش جدید جایگزین کند. قبل از ساخت روکش دندان بافت لثه باید سالم و در بهینه‌ترین حالت باشد. راه دوم این است که مواد بکار برده شده را تغییر داد. یعنی مواد پرسلن کامل بجای پرسلن روی فلز استفاده شود. تمامی تاج‌های قدیمی را با پرسلن پر کنید.

برای داشتن یک تاج پرسلن زیبا می‌توان از سیستم CEREC در یک جلسه استفاده کرد که مسلما نیاز به جلسات کمتر دارد و نتایج بسیار سریع آشکار می‌شود.

تعویض تاج دندان

چرا وضعیت بافت لثه مهم است؟ قبل از ساخت تاج دندان بافت لثه باید سالم باشد و به بهترین وجه، اطراف و زیر دندان های شما را حمایت کند. راه دوم برای حذف خطوط تیره این است که مواد بکار برده شده تغییر داده شود. به طور مثال می توان بجای تاج پرسلن قبلی که روی یک پایه فلزی ساخته شده بود، از مواد پرسلن سخت استفاده شود. راه دیگر برای خلاصی از شر خطوط تیره این است که تمام تاج‌های قدیمی خود را با پرسلن عوض کنید. این مواد ظاهری طبیعی داشته به حدی که نمی‌توانید تفاوت آن را متوجه شوید.

علل و روش های جلوگیری از عفونت لثه

عواملی که باعث سیاه شدن لثه‌ها می‌شوند

بیماری ها و عواملی که باعث علت سیاه شدن لثه بعد از روکش دندان می شوند عبارت اند از:

بیماری پریودنتال لثه

با بالارفتن سن، لثه ما تحلیل می رود. مراقبت های منظم از دهان و دندان می تواند سرعت از بین رفتن لثه را کاهش دهد. 5 تا 20 سال بعد از جایگذاری تاج دندان، تحلیل لثه ممکن است اطراف تاج یا روکش دندان را تحت تأثیر قرار دهد. برای پیشگیری از بیماری پریودنتال لثه، حاشیه روکش توسط آزمایشگاه مشخص می شود تا با سایه فرضی ریشه که دندانپزشک نمی تواند آن را ببیند هماهنگ باشد.

انعطاف حاشیه تاج

انعطاف پذیری حاشیه تاج می تواند منجر به شکستن روکش و سیاه شدن لبه روکش دندان در قسمت لثه شود.

سیگار کشیدن

کشیدن سیگار می‌تواند باعث تغییر رنگ لثه شود. سلول‌های تولید کننده‌ی رنگدانه‌های پوست، مو و چشم در بدن ملانوسیت (melanocytes) نام دارند.

اثرات سیگار بر روی دهان و دندان

آمالگام

تغییر رنگ ناشی از فلز آمالگام (ماده پرکننده‌ی دندان) ممکن است در هر قسمتی از دهان ظاهر شود اما معمولا در نزدیکی و کنار دندان پرشده به توسط آمالگام به وجود می‌آید. لثه به رنگ سیاه، خاکستری و یا آبی تغییر رنگ می‌دهد.

کیست خون آبه

هنگام رشد دندان، کیستی پرازمایع ایجاد می‌شود که ترکیب آن با خون، رنگ تیره‌ای ایجاد می‌کند. کیست‌ها معمولا بعد از رشد دندان رفع می‌شود.

ملانین

بدن به طور طبیعی ملانین تولید می کند. ملانین ماده ای است که رنگ پوست، مو و چشم ها را تغییر می دهد. با افزایش میزان ملانین در بدن فرد مو، پوست و یا چشم ها تیره تر خواهد شد.ممکن است سیاه یا قهوه ای بودن لثه فرد به دلیل ملانین زیاد در بدن او باشد.

سرطان دهان

سرطان دهان هم می‌تواند در ایجاد لثه‌های سیاه رنگ نقش داشته باشد. البته سرطان دهان با علائم دیگری مانند زخم‌های باز، خونریزی غیر معمول و تورم در دهان همراه است.

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان