آبان ۷, ۱۴۰۲

آنچه درباره دندان قروچه کودکان زیر 2 سال باید بدانید!

فهرست

دندان قروچه کودکان در خواب برای کودکانی که اولین دندان‌های خود را درمی‌آورند، در چهار یا هفت ماهگی طبیعی است. همچنین در کودکانی که شروع به درآوردن دندان‌های دائمی خود در حدود شش سالگی می‌کنند نیز شایع است.

وقتی به کودک در خواب خود نگاه می کنید، دلتان می خواهد صدای خواب های شیرین را بشنوید: تنفس راحت و شاید گاهی آه. اما بعضی از والدین صدای سخت تری مانند ساییدن دندان را می شنوند. در واقع دندان قروچه در کودکان بسیار شایع است.

دندان قروچه اصطلاحی برای دندان ساییدن یا فشار دادن فک است و بسیاری از بچه ها به آن مبتلا هستند (به گفته کارشناسان 2 تا 3 کودک از 10 کودک دندان قروچه می کنند)، اما بیشتر آن ها زود رشد می شوند. دندان قروچه اغلب در طی مراحل خواب عمیق یا هنگامی که بچه ها تحت استرس هستند، اتفاق می افتد.

علت دندان قروچه کودکان در خواب

اغلب دندان قروچه کودکان در خواب، با استرس و اضطراب مرتبط است. اگر دندان های کودک شما فرسوده به نظر می رسد یا کودک از حساسیت یا درد دندان شکایت دارد، با دندانپزشک خود مشورت کنید. برخی از این نکات عبارتند از:

  • استرس کودک خود را کاهش دهید، به ویژه درست قبل از خواب
  • تمرینات ماساژ و کشش را برای شل شدن عضلات امتحان کنید

در بعضی موارد دندان های بالا و پایین کودکان به درستی تراز نشده اند و در پاسخ به درد، کودکان در خواب دندان قروچه می کنند. کودکان ممکن است با دندان قروچه به عنوان راهی برای تسکین درد، دندان های خود را خرد کنند. دندان قروچه در خواب معمولاً صدمه ای نمی زند، اما وقتی ساییدن دندان به طور منظم اتفاق افتد، دندان ها آسیب می بینند و عوارض دیگری مانند ناراحتی و مشکلات عضلات فک ایجاد می شود.

علت دندان قروچه در کودکان زیر 2 سال

دندان قروچه در کودکان، عوامل خاصی مانند بزرگ شدن لوزه ها، ترمیم های پر کننده زیاد، خطر ابتلا به برخی بیماری ها، کمبودهای تغذیه ای، آلرژی، وجود انگل، اختلالات غدد و عوامل روانی مانند اضطراب باعث دندان قروچه کودکان دارد.

کارشناسان همیشه مطمئن نیستند که چرا دندان قروچه رخ می دهد. در برخی موارد، ممکن است بچه ها دندان های بالا و پایین تراز نداشته باشند. برخی دیگر این کار را به عنوان پاسخی به درد انجام می دهند، مانند درد گوش یا دندان درآوردن. کودکان ممکن است دندان های خود را به عنوان راهی برای تسکین درد، همانطور که ممکن است برای درد یک عضله آن را مالش دهند، روی هم فشار دهند. بسیاری از بچه ها برای این علل نسبتاً شایع زودتر رشد می کنند.

استرس- به طور معمول فشار عصبی یا عصبانیت- دلیل دیگر آن است. به عنوان مثال، ممکن است کودک نگران امتحان در مدرسه یا تغییر روال زندگی( خواهر و برادر یا معلم جدید) باشد. حتی مشاجره با والدین و خواهر و برادرها نیز می تواند باعث استرس در زمان ایجاد دندان قروچه شود.

آموزش مسواک زدن دندان های کودک ۲ ساله

برخی کودکان بیش فعال نیز دندان قروچه دارند. هم چنین گاهی کودکانی که بیماری دیگری (مانند فلج مغزی) دارند یا داروهای خاصی مصرف می کنند، می توانند به دندان قروچه مبتلا شوند.

درمان دندان قروچه در کودکان

اکثر بچه ها با دندان قروچه بزرگ می شوند، اما ترکیب مراقبت های دندانی توسط والدین و مراجعه منظم به دندانپزشکی می تواند به کنترل مشکل تا زمان وجود آن کمک کند.

در مواردی که دندان ساییدن و فشردن باعث اذیت شدن صورت و فک کودک یا باعث آسیب به دندان می شود، دندانپزشکان ممکن است یک محافظ شبانه ویژه برای کودک شما تهیه کنند.

درمان خانگی دندان قروچه در خواب

بسته به این که علت آن فیزیکی باشد یا روانی، ممکن است کودکان بتوانند با استراحت قبل از خواب، دندان قروچه را کنترل کنند- به عنوان مثال، با دوش آب گرم، گوش دادن به موسیقی آرام یا خواندن کتاب.

در مورد دندان قروچه ای که ناشی از استرس است، بهتر است راهی برای کمک به حل شدن مشکل وی پیدا کنید. به عنوان مثال، کودکی که نگران دور شدن از خانه برای اولین سفر کمپینگ است، بهتر است به او این اطمینان داده شود که مادر و پدر در صورت لزوم در آن نزدیکی هستند.

برای مشاوره با دندانپزشک جهت کنترل دندان قروچه کودکان خود همین حالا با شماره زیر تماس بگیرید.

02126140134

اگر مسئله پیچیده تر است، مانند انتقال به یک شهر جدید، در مورد نگرانی های کودک خود با وی صحبت کنید و سعی کنید هرگونه ترس را برطرف کنید. اگر نگران وی هستید، با پزشک مشورت کنید.

در موارد نادر، تسکین دهنده های استرس معمول برای جلوگیری از دندان قروچه کافی نیستند. اگر کودک شما در خواب مشکل دارد یا رفتار متفاوتی از حالت معمول دارد، ممکن است دندانپزشک یا پزشک ارزیابی بیشتری را به شما پیشنهاد دهند. این کار می تواند به شما کمک کند تا علت استرس و یک دوره درمانی مناسب را پیدا کنید.

محافظ دندان قروچه کودک

با استفاده از نایت گارد دندان‌، می توانید عادت دندان قروچه در کودکان را درمان کنید. نایت گارد تغییر قابل توجهی را در کیفیت خواب و سلامتی کودکان ایجاد می‌کند.

محافظ شبانه که مخصوص دندان های کودک ساخته شده، شبیه محافظ دهانی است که توسط ورزشکاران استفاده می شود. اگرچه ممکن است عادت کردن به آن طول بکشد، نتایج مثبت آن به سرعت اتفاق می افتد. نایت گارد نه تنها باعث جلوگیری از آسیب هایی مانند: لب پریدگی و شکستگی دندان ها می شود بلکه در بلند مدت می تواند عادت نامطلوب دندان قروچه را از کودک بگیرد.

علائم دندان قروچه در کودکان

علائم و نشانه های دندان قروچه موارد زیر است:

  • پریدگی لبه دندان ها
  • شکستگی دندان ها
دندان قروچه معمولاً علائم خاصی ندارد اما ممکن است در ناحیه سطح دندان تأثیر بگذارد و باعث آسیب به مینای دندان شود. از بین رفتن مینای دندان ممکن است باعث حساسیت دندان، ترک خوردن دندان و حتی شکستگی تاج دندان شود. در برخی موارد کودکان با شکایت از دندان درد به مطب دندانپزشکی اطفال مراجعه می کنند.

تشخیص دندان قروچه توسط دندانپزشک اطفال

بسیاری از کودکانی که در خواب دندان قروچه می کنند، ممکن است حتی از این موضوع آگاهی نداشته باشند، بنابراین اغلب خواهر و برادرها یا والدین مشکل را تشخیص می دهند.

برخی از علائم برای مراقبت عبارتند از:

  • هنگام خواب کودک صدای ساییدن بشنویید
  • شکایت از درد فک یا صورت پس از بیدار شدن از خواب
  • درد همراه با جویدن

اگر فکر می کنید کودک شما دندان هایش را می ساید، به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید، تا دندان ها را از نظر مینای دندان و ساییدگی و پارگی غیرمعمول و حساسیت دندانی بررسی کند.

در صورت مشاهده آسیب، دندانپزشک ممکن است سوالاتی از کودک شما بپرسد، مانند:

  • چه احساسی قبل از خواب دارید؟
  • آیا نگران چیزی در خانه یا مدرسه هستید؟
  • از کسی عصبانی هستید؟
  • قبل از خواب چه می کنید؟

این معاینه به دندانپزشک برای تشخیص علت آناتومیک (دندان های نامرتب) یا روانی (استرس) کمک می کند و یک برنامه درمانی موثر را ارائه می دهد.

دندان قروچه کودک در بیداری

دندان قروچه در بیداری، یعنی معمولاً هنگامی‌که بیدار هستید دندان‌ها و فک خود را روی‌هم فشار می‌دهید (البته معمولاً دندان قروچه ای وجود ندارد). بیشتر افراد این کارها را هنگام تمرکز کردن، به صورت ناخودآگاه انجام می‌دهند.

ساییدن دندان کودک در خواب

اینکه چه عاملی باعث به هم ساییدن دندان‌ها یا در اصطلاح دندان‌پزشکی بروکسیسم می‌شود، مشخص نیست. اما دلایلی مانند تنش یا اضطراب، دردهایی مثل درد گوش یا درد دندان درآوردن، همتراز نبودن و جفت شدن غیرطبیعی دندان‌ها روی یکدیگر، مشکلات تنفسی ناشی از گرفتگی بینی، در ساییدن دندان کودک در خواب نقش موثری دارد. اگر کودک شما زیر 2 سال سن دارد می توانید با دادن پستانک به کودک، او را از دندان قروچه در خاب منع کنید.

عوارض دندان قروچه برای کودکان 

بسیاری از موارد دندان قروچه بدون هیچگونه تأثیر سو قابل شناسایی نیستند، در حالی که برخی دیگر باعث سردرد یا گوش درد می شوند. گرچه معمولاً صدای آن برای سایر اعضای خانواده آزار دهنده است.

در برخی موارد، ساییدن و فشار دادن در شب می تواند باعث ساییده شدن مینای دندان، دندان تراشه، افزایش حساسیت به دما و ایجاد درد شدید در صورت و مشکلات فکی مانند بیماری مفصل گیجگاهی فکی شود. با این حال، بیشتر کودکانی که دندان قروچه دارند، مشکلی با مفصل گیجگاهی فکی ندارند، مگر اینکه دندان قروچه آن ها زیاد اتفاق بیفتد.

دندان قروچه چقدر طول می کشد؟

بیشتر کودکان هنگامی که دندان های شیری خود را از دست می دهند، دندان قروچه را ترک می کنند. با این حال، برخی کودکان پس از بلوغ نیز ممکن است دندان قروچه داشته باشند. و اگر دندان قروچه ناشی از استرس باشد، تا زمان کاهش استرس ادامه خواهد داشت.

پیشگیری از دندان قروچه

از آنجا که دندان قروچه واکنش طبیعی برخی کودکان در برابر رشد و نمو است، از بسیاری موارد آن نمی توان پیشگیری کرد. گرچه می توان از دندان قروچه ناشی از استرس پیشگیری کرد. بنابراین به طور مرتب با بچه ها در مورد احساساتشان صحبت کنید و به آنها کمک کنید تا با استرس کنار بیایند. بردن کودکان برای ویزیت دندانپزشکی می تواند به تشخیص و درمان دندان قروچه کمک کند.

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان