آبان ۷, ۱۴۰۲

علت لق شدن دندان در ارتودنسی چیست؟

فهرست

ما نگرانی برخی بیمارانی که ارتودنسی انجام داده اند را درک می کنیم و لازم است بدانید ارتودنسی باعث افتادن دندان های شما نمی شود. احساس لق شدن دندان در طی چند روز اول درمان ارتودنسی بدلیل این است که دندان ها شروع به جابجایی می کنند و باعث لق شدن دندان می گردند. این حالت یک الگوی طبیعی حرکت دندان است که دندان ها با جابجایی توسط بریس های ارتودنسی کنار می آیند.

تحقیقات نشان داده است که حرکت دندان ها در همه بیماران حداقل تغییرات کوچکی در شکل و طول ریشه ایجاد می کند، اما این تغییرات بسیار اندک است که در 98٪ موارد با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست و نیاز به نگرانی ندارد.

کوتاه شدن ریشه دندان در ارتودنسی

در کمتر از 2 درصد بیماران استفاده کننده از ارتودنسی، کوتاه شدن ریشه های قابل مشاهده رخ می دهد. علت دقیق تحلیل دندان (کوتاه شدن) هنوز مشخص نیست، اما بر اساس تحقیقات تجربی و مشاهده نتایج پزشکان علت آن استعداد ژنتیکی همراه با درمان ارتودنسی طولانی مدت است که بیش از 3 سال طول می کشد. این امر به طور کلی هیچ مشکل درازمدتی برای دندان ها ایجاد نخواهد کرد، زیرا به طور کلی اعتقاد بر این است که ممکن است تا نیمی از طول هر ریشه ی دندان شل شود و هرگز مشکلی نداشته باشد.

آیا ارتودنسی باعث لق شدن دندان می شود؟

به طور کلی، ارتودنسی باعث سستی دندان نمی شود. با این حال در موارد نادر تحلیل رفتن ریشه دندان، متخصص ارتودنسی روند پیشرفت را کنترل می کند و از این رو به بیمار مشاوره و آموزش می دهد.

تلاش برای گاز زدن با پیشرفت کاهش استخوانی می تواند باعث لق شدن دندان ها در ارتودنسی شود. زمانی که کودک هستید، اولین دندان شل شما می تواند دلیل جشن گرفتن باشد. اما زمانی که بزرگسال باشید، قطعاً اینگونه نیست. گاز گرفتن و جویدن با دندانی که به طور محکم در جای خود قرار نگرفته باشد، ممکن است دشوار یا حتی دردناک باشد و هر دندانی که شل شود در معرض خطر نیاز به برداشتن یا در بدترین حالت افتادن است. ممکن است بتوانیم از وقوع آن جلوگیری کنیم، اما انجام سریع برخی اقدامات ضروری است.

شایع ترین علل لق شدن دندان

بیماری پریودنتال:

شایع ترین دلیل لق شدن دندان، بیماری پریودنتال است. عفونت باکتریایی لثه به بافت های استخوانی که دندان های شما را احاطه کرده آسیب می زند. این عفونت در نتیجه پلاک باکتریایی است که در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان بر روی دندان های شما می نشیند. با گذشت زمان، بیماری پریودنتال باعث جدا شدن بافت لثه از دندان ها می شود زیرا تشکیل پلاک و رسوب افزایش می یابد و استخوان نگهدارنده دندان از بین می رود. با از بین رفتن بیشتر استخوان،دندان ها به تدریج سست می شوند و توانایی مقاومت در برابر گاز زدن طبیعی را ندارند. اگر بیماری شدید پریودنتال درمان نگردد، دندان های شل در نهایت می افتند.

این بیماری‌ با علائم بغیر از شل شدن دندان‌ می باشد. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • لثه‌های متورم
  • لثه‌های عقب رفته
  • خونریزی و قرمزی لثه
  • بوی بد دهان
  • طعم ناخوشایند در دهان

گاز زدن و دندان قروچه:

یکی دیگر از علل شایع شل شدن دندان در ارتودنسی، عادت دندان قروچه است که نیروی گاز زدن بیش از حد ایجاد می کند. این نیرو می تواند باعث کشش رباط های پریودنتال که دندان ها را به استخوان نگهدارنده متصل می کند، شود و دندان های شما را شل تر کند. این عادت ها می توانند از دست دادن استخوان را تسریع کنند و همچنین باعث درد فک و ساییدگی بیش از حد دندان ها شوند.

دندان لق شده را چگونه درمان کنیم؟

همانطور که علل شل شدن دندان ها می تواند بیولوژیکی (بیماری) یا مکانیکی (نیروی بیش از حد) باشد ( یا هر دو ) درمان ها نیز بیولوژیکی و مکانیکی هستند. بیایید ابتدا نگاهی به رویکرد بیولوژیکی بیندازیم.

روش بیولوژیکی درمان دندان لق شده

برای کنترل بیماری لثه ، یک متخصص دندانپزشکی دندان ها را کاملا از پلاک و رسوبات که در آن باکتری رشد می کند تمیز می کند که شامل سطوح ریشه دندان در زیر خط لثه است. در همان ویزیت ، به بیمار تکنیک ها و محصولات بهداشت دهان و دندان برای استفاده در خانه آموزش داده می شود. اغلب این نوع تمیز کردن عمیق ، همراه با بهبود بهداشت دهان ، التهاب را کاهش می دهد و لثه ها را به اندازه کافی بهبود می بخشد تا باعث سفت شدن دندان شود.

روش مکانیکی درمان دندان لق شده

روش مکانیکی شامل اصلاح نیروهایی است که به دندان وارد می شود. این امر با چندین روش قابل دستیابی است. به عنوان مثال، ارتودنتیست می تواند با شکل دادن مجدد مقدار کمی از مینای سطح دندان ، اصلاح جفت شدن دندان ها (گاز زدن) را انجام داد. این کار نحوه تماس و مسیر دندان های بالا و پایین با یکدیگر را تغییر می دهد و منجر به کاهش نیرو می شود. جایگزینی دندان های شکسته و ترمیم دندان های ساییده شده نیز گاهی اوقات برای ایجاد گاز زدن متعادل تر لازم است، حتی در مواردی که دندان شل نیست.

آتل گذاشتن برای دندان ها

همچنین می توانیم فشارهای روی دندان ها را با آتل موقت یا دائمی کاهش دهیم تا هرگونه نیروی گاز زدن به دندان های شل شده جداگانه در بین چندین دندان به جای یک دندان شل پخش شود. آتل یک براکت فلزی بسیار کوچک است که به پشت یا قسمت بالای دندان متصل می شود.

لق شدن دندان در اثر ارتودنسی با دو روش بیولوژیکی و مکانیکی با موفقیت درمان می شوند. برای تعیین بهترین روش، نیاز به یک معاینه دقیق است. بنابراین اگر احساس لق بودن دندان را تجربه کردید، با ما تماس بگیرید. هرچه زودتر به این مشکل پرداخته شود، احتمال بیشتری وجود دارد که دندان های طبیعی خود را حفظ کنید.

درمان اورژانسی دندان درد در اثر ضربه

نگهداری و مراقبت از دندان ها در حین ارتودنسی

مواد غذایی که هنگام ارتودنسی باید از مصرف آن ها خودداری کنید:

  • غذاهای جویدنی – نان خشک و سفت ، شیرینی
  • غذاهای ترد – پاپ کورن، چیپس، پفک، یخ
  • غذاهای چسبناک – آب نبات های کاراملی، آدامس
  • غذاهای سفت – آجیل، آب نبات های سفت
  • غذاهایی که نیاز به گاز زدن دارند – ذرت روی بلال، سیب، هویج

 

غذاهایی که می توانید در ارتودنسی بخورید:

  • لبنیات – پنیر نرم، ماست نوشیدنی های پایه شیر
  • نان ها – نان داغ و نرم،نان صبحانه(پنکیک)، کلوچه بدون آجیل
  • غلات – ماکارونی، برنج پخته شده نرم
  • گوشت / مرغ – مرغ پخته شده نرم، کوفته، گوشت پخته
  • غذاهای دریایی -ا ماهی ، میگو
  • سبزیجات – پوره سیب زمینی، اسفناج بخارپز، لوبیا پخته
  • میوه ها – پوره سیب، موز، آب میوه
  • تشویقی ها – بستنی بدون آجیل، میلک شیک ،ژله و کرم کارامل، کیک نرم

 

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

در طول ارتودنسی، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از هر وعده غذایی ضروری است تا بتوانید دندان ها و لثه های خود را در مدت ارتودنسی دندان سالم نگه دارید. اگر در انتخاب مسواک، خمیردندان و نخ دندان مناسب به کمک نیاز دارید، از ما سوال کنید تا به شما در انتخاب محصولات مناسب دندان و بهداشتی خود کمک کنیم.

مسواک زدن با بریس ها

بعد از هر وعده غذایی به مدت دو دقیقه با یک مسواک با سر نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. به عنوان یک گزینه جایگزین، می توانید از مسواک متحرک استفاده کنید تا اثر مسواک زدن خود را افزایش دهید.

 

مراقبت از دندان ها بعد از ارتودنسی

اکنون وقت آنست که زمان ویزیت با دندانپزشک خود را تعیین کنید. حالا که دندان های شما به زیبایی در یک راستا قرار گرفته و براکت ها برداشته شده اند، دندانپزشک می تواند معاینه و تمیز کردن دقیق تری انجام دهد. اگر قبلاً دندان های نا منظم و غیر یکنواختی داشته اید، حالا می توانید معاینه کامل برای سفید کردن دندانهایتان انجام بدهید!

از لثه های خود مراقبت ویژه ای انجام دهید. گاهی اوقات، در طول درمان ارتودنسی، لثه ها نادیده گرفته می شوند. با نخ دندان کشیدن در روز سلامت پریودنتال خود را به دست بیاورید و حتی در صورت وجود حساسیت ، لثه های خود را ماساژ دهید. به دندان هایتان وقت دهید. دهان شما ممکن است برای چند روز احساس غریبی کند. فقط برای چند روز با دندان های خود راحت باشید.

 

جشن بگیرید!

برای جشن واقعی، چند عکس جالب “پس از برداشتن ارتودنسی” بگیرید تا لبخند جدید خود را به همه نشان دهید. حتی ممکن است بخواهید در مورد برخی روش های سفید کردن دندان ها فکر کنید تا از دندان های زیبا و صاف خود نهایت استفاده را ببرید.

پایان درمان را تبریک می گوییم! بسیار سپاسگزاریم که شما ما را برای این فرآیند درمان، انتخاب کردید و  از لبخند جدید شما بسیار شگفت انگیز هستیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان