آبان ۷, ۱۴۰۲

فیشور سیلانت تراپی چیست؟

فهرست

فیشور سیلانت ها پوشش های پلاستیکی هستند که روی شیارهای دندان های پشتی کشیده می شوند. سیلانت، یک لایه محافظتی ایجاد می کند که سبب جلوگیری از گیر کردن غذا و باکتری ها در شیارهای ریز دندان و ایجاد پوسیدگی توسط آنها می گردد.

فیشور سیلانت دندانی، یک لایه محافظتی است که برای کاهش پوسیدگی دندان، روی دندان های آسیاب (دندان های مولر) اعمال می شود. سیلانت گذاری، سریع و بدون درد است و توسط دندانپزشک انجام می گردد.

فیشور سیلانت دندان چیست؟

سیلانت (شیاربند) معمولاً بر روی شیارهای معروف به فیشور و حفره های دندان های مولر پشتی اعمال می شود. اینها متداول ترین مکان ها برای ایجاد حفره در دندان ها هستند. دندانپزشک، یک متخصص بهداشت دندان یا یک متخصص بهداشت دهان میتوانند این کار را انجام دهند.

فیشور سیلانت نوعی رزین ترکیبی سفید یا شفاف، شبیه پر کننده سفید دندانی هستند. این سیلانت ها مانعی در برابر باکتری هایی که می توانند سبب ایجاد پلاک گردند، ایجاد می کنند و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و حفره ها طراحی شده اند.

بهترین زمان انجام فیشورسیلانت دندان

اگر دندان هایتان شیار یا حفره بزرگی دارد، ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کند که فیشور سیلانت (درزگیری و شیاربندی مینای دندان) را انجام دهید. با این حال شما باید در مورد ضروری بودن یا نبودن آن با دندانپزشک صحبت کنید. همه دندانهای دارای شکاف نیازی به سیلانت ندارند.

برخی از دندانپزشکان برای اولین دندان ها، که در حدود 6 سالگی ظاهر می شوند، استفاده از سیلانت را توصیه می کنند. دندان های پشتی (دندان های مولر دوم و سوم) در حدود 13 سالگی ظاهر می شوند و باید بررسی شود که آیا سیلانت گذاری برای آن ها کمک کننده است یا خیر. برخی از بزرگسالان نیز از سیلانت استفاده می کنند.

اگر از قبل کمی پوسیدگی در دندان وجود داشته باشد ممکن است دندانپزشک شما سیلانت گذاری را توصیه کند. سیلانت می تواند به کاهش پوسیدگی در آینده کمک کند.

دندان ها را چگونه شماره گذاری می‌کنند؟

مراحل انجام فیشور سیلانت

استفاده از فیشور سیلانت روشی سریع و بدون درد است. معمولاً هر دندان چند دقیقه طول می کشد و پیچیدگی این روش کمتر از پر کردن حفره است. معمولاً نیازی به بیهوشی و سوراخ کردن دندان نیست.

دندانپزشک مراحل زیر را انجام خواهد داد:

✅ خشک کردن و تمیز کردن دندان

✅ سطح دندان را آماده می کند تا سیلانت به خوبی به آن بچسبد

✅ کشیدن سیلانت مایع، که باعث می شود به داخل شیارهای عمیق و چاله ها جاری شود

✅ با یک نور قوی سیلانت را می چسباند و سفت می کند

✅ عمل گاز گرفتن را در شما بررسی کرده و هرگونه سیلانت اضافی را صاف می کند

 

بهداشت دهان بعد از فیشور سیلانت

شما باید طبق معمول دندان های خود را تمیز و بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. دندان های شما راحت تر تمیز می شوند زیرا مسواک به تمام سطوح می رسد.

گاهی اوقات سیلانت می افتد – این اتفاق معمولاً پس از  6 ماه رخ می دهد. بهتر است به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید تا وی، به عنوان بخشی از معاینه همیشگی دندانپزشکی شما، از سالم بودن سیلانت اطمینان حاصل کند. سیلانت ممکن است در طی سالها فرسوده شده و نیاز به انجام دوباره داشته باشد.

مزایا و معایب فیشور سیلانت

سیلانت ها ابزاری ساده و موثر برای کاهش پوسیدگی دندان هستند. آنها محافظت بیشتری در برابر پوسیدگی ایجاد می کنند، حتی برای کسانی که آب فلوراید دار می نوشند و با خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواک می زنند. فلوراید موجود در آب و خمیر دندان به راحتی به شیارهای عمیق یا حفره ها راه پیدا نمی کند. حتی موهای مسواک ممکن است به آن حد نرسند.

عوارض فیشور سیلانت شامل واکنش آلرژیک به سیلانت، یا تغییر در گاز گرفتن شما در صورت ضخیم بودن لایه سیلانت می باشد.

دوام و ماندگاری فیشور سیلانت دندان

حداقل باید دو سال دوام داشته باشند، اما به کیفیت و میزان قرارگیری آنها بستگی دارد. مشاهده شده است که برخی از آنها تا 15 سال دوام داشته اند. اگر فیشور سیلانت ضعیف انجام شده باشد، یا اگر عکسبرداری با اشعه ایکس در زیر آن پوسیدگی نشان دهد، باید برداشته شود.

معمولاً سیلانت های فیشور ها و حفرات حدود 5 سال یا بیشتر دوام می آورند اما در بعضی موارد، بیماران ممکن است متوجه شوند که پس از 6 ماه سیلانت آنها جدا شده است.

شیاربندی (فیشور سیلانت) دندان شیری

فیشور سیلانت یک گزینه درمانی است اما برای همه کودکان لازم نیست. دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان شما در صورتی که فکر کنند این روش برای کودک شما مناسب است با شما صحبت خواهند کرد.

به طور معمول، کودکان به محض در آمدن دندان های مولر دائمی وشیری خود باید آنها را سیلانت گذاری کنند. به این ترتیب، سیلانت ها می توانند از دندان های مستعد حفره در سنین 6 تا 14 سال  محافظت کنند.

آیا استفاده از فیشور سیلانت برای کودکان ضروری ست؟

فیشور سیلانت یک گزینه درمانی است اما برای همه کودکان لازم نیست. دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان شما در صورتی که فکر کنند این روش برای کودک شما مناسب است با شما صحبت خواهند کرد.

سیلانت ها برای محافظت از سطح جویدن دندان های آسیاب مهم هستند، اما مسواک زدن منظم، نخ دندان و رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی دندان لازم است. جلوگیری از پوسیدگی دندان – در دندانهای شیری یا “نوزاد” و همچنین در دندان های دائمی که ما در بزرگسالی داریم – برای سلامتی شما مهم است.

آنچه درباره دندان قروچه کودکان زیر ۲ سال باید بدانید!

تفاوت فیشور سیلانت با پرکردن دندان چیست؟

از پرکننده ها برای بازگرداندن دندان ها به شکل، ظاهر و عملکرد طبیعی خود استفاده می شود. این امر با پر کردن حفره های ناشی از پوسیدگی دندان حاصل می گردد. فیشور سیلانت ها روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان ها هستند، که با پر کردن دندان پشتی (مولار) همراه اند. فیشور سیلانت ها و پر کننده های دندانی از مواد مشابهی از جمله رزین یا گلاس آینومر استفاده می کنند اما با قوام متفاوت.

فیشور سیلانت برای بزرگسالان

فیشور سیلانت یک روش موثر برای کمک به محافظت از دندان های آسیب پذیر است. می توان از آن ها روی دندان های جوان و همچنین هر دندان دائمی بزرگسالان که کاملاً بالغ شده و در معرض خطر پوسیدگی قرار داشته باشد، استفاده کرد.

سوالات متداول درباره فیشور سیلانت دندان

آیا فیشور سیلانت ها می افتند؟

اگر روی دندان ها هنگام استفاده از مواد فیشور سیلانت، مقدار بسیار کمی بزاق یا مواد غذایی وجود داشته باشد، احتمال افتادن فیشور سیلانت وجود دارد، به همین دلیل تمیز کردن و خشک شدن کامل دندان ها قبل از استفاده از آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. حدود 30٪ از سیلانت ها می افتند و باید مجددا گذاشته شود.

آیا سیلانت ها ارزش استفاده را دارند؟

آنچه تحقیقات نشان می دهد. گزارش CDC بیان می کند که سیلانت های دندانی تا دو سال پس از استفاده از ایجاد حفره دندانی تا 80 درصد جلوگیری می کنند. آنها همچنین در بیش از چهار سال استفاده تا 50 درصد از دندان در برابر ایجاد حفره محافظت می نمایند. طبق گزارش CDC، سیلانت ها می توانند تا 9 سال در دهان نگه داشته شوند.

آیا باید دندان کودکم را سیلانت گذاری کنم؟

به طور معمول، کودکان به محض در آمدن دندان های مولر دائمی وشیری خود باید آنها را سیلانت گذاری کنند. به این ترتیب، سیلانت ها می توانند از دندان های مستعد حفره در سنین 6 تا 14 سال  محافظت کنند.

روی چه دندانی سیلانت گذاشته می شود؟

سیلانت دندان چیست؟ سیلانت های دندانی پوشش های نازکی هستند که در صورت قرار گیری بر روی سطح جویدن دندان های پشتی (مولر) می توانند از ایجاد حفره (پوسیدگی دندان) برای سالها جلوگیری کنند. سیلانت ها با پوشاندن سطح جویدن دندانی یک لایه محافظ میکروبی و مواد غذایی روی آنها ایجاد می کنند که  از تاثیر میکروب ها و غذاها بر آن جلوگیری کند.

چه مدت پس از انجام فیشور سیلانت بر دندان می توان غذا خورد؟

هنگامی که یک ماده پر کننده تازه قرار داده شده است ، توصیه می شود تا زمانی که بیهوشی از بین نرفته است، غذا و نوشیدنی نخورید. این زمان ممکن است از یک تا سه ساعت طول بکشد. حساسیت به نوشیدنی های گرم و سرد ممکن است برای چند روز پس از این عمل ایجاد شود. رزین کامپوزیت تا زمانی که دندانپزشکی را ترک کنید، کاملاً سفت می شود.

چرا دندان های من بعد از سیلانت گذاری درد می کند؟

رنگ در زیر یک سیلانت، به قهوه ای یا قهوه ای تیره تغییر می یابد و با گذشت زمان رشد می کند و در نهایت به پالپ دندان تبدیل می شود که باعث ایجاد درد شده و همچنین به درمان گسترده ای مانند پالپوتومی احتمالی نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان