دلایل عقب رفتگی لثه + راه های پیشگیری و درمان

لثه ها ممکن است دچار عقب رفتگی یا فرسودگی شوند و باعث نمایان شدن بافت صورتی رنگی را که ریشه دندان ها را می پوشاند، شوند. اگر لثه در موقعیت غیرطبیعی قرار داشته باشد، ممکن است لثه دور دندان دچار عقب رفتگی شود. عقب رفتگی لثه که باعث در معرض دید قرار گرفتن ریشه دندان ها شود، باعث نگرانی شده و دندان ها را در معرض خرابی، عفونت و افتادن قرار می دهد.

اگر در مراحل اولیه درمان را شروع کنید، می توانید روند عقب رفتگی لثه را متوقف یا معکوس کنید. اگر عقب رفتگی شدید باشد و علائمی مانند حساسیت دندان، درد یا عفونت ایجاد کند، درمان های مختلفی از جمله تمیز کردن عمقی، داروهای ضد عفونت و پیوند بافت موجود می باشد. عقب رفتگی لثه یک بیماری شایع است، اما افراد اغلب تا مرحله آخر متوجه آن نمی شوند.

لثه چیست؟

لثه از بافت صورتی رنگ دهان که به پایه دندان ها متصل بوده، تشکیل شده است. برای هر مجموعه دندان یک تکه لثه وجود دارد. بافت لثه متراکم است و منبع خوبی از عروق خونی در زیر سطح مرطوب غشای مخاطی می باشد. بافت لثه به سایر قسمت های داخلی دهان متصل می شود اما رنگ آن به جای قرمز براق، صورتی می باشد.

لثه ها محکم به استخوان فک متصل شده و هر دندان را تا گردن می پوشانند. لثه ریشه دندان ها را می پوشاند و از آن ها محافظت می کند. عقب رفتگی لثه باعث از دست رفتن بافت در لثه می شود و ریشه های شکننده دندان را در معرض وجود باکتری و پلاک قرار می دهد و می تواند منجر به پوسیدگی شود.

علت درد لثه چیست و چگونه درمان می شود؟

دلایل عقب رفتگی لثه

بهداشت ضعیف دهان و بیماری پریودنتال منجر به عقب رفتگی لثه می شود. با این حال، عقب رفتگی لثه در افرادی که بهداشت دهان و دندان خوبی دارند نیز ممکن است رخ دهد.

سایش فیزیکی لثه ها و التهاب بافت ها از علل اصلی عقب رفتگی لثه می باشد.

برخی افراد ممکن است به دلیل عوامل ژنتیکی مستعد عقب رفتگی لثه شوند. این عوامل شامل موقعیت دندان ها و ضخامت لثه می باشد.

سایش فیزیکی لثه ها بر اثر مسواک زدن محکم دندان ها یا استفاده از مسواک های سفت از دیگر علل عقب رفتگی لثه می باشند. مسواک زدن بیش از حد با وجود بهداشت دندان مناسب می تواند باعث عقب رفتگی لثه شود.

دندان ها را چگونه شماره گذاری می‌کنند؟

این نوع عقب رفتگی بیشتر بر روی سمت چپ دهان نمایان می شود. زیرا بیشتر افراد از مسواک در دست راست خود استفاده می کنند و فشار بیشتری به لثه های چپ وارد می کنند. این الگو بیشتر بر روی لثه های کناری نیز تأثیر می گذارد.

سایر عوامل فیزیکی که منجر به عقب رفتگی لثه ها می شوند شامل سوراخ کردن لب یا زبان، نامرتب بودن دندان ها و آسیب دیدگی در اثر درمان دندان ها می باشند.

برخی افراد به دلیل داشتن بافت ظریف تر، مستعد ابتلا به علل التهاب و عقب رفتگی لثه می باشند. بافت نازک تر لثه باعث التهاب توسط پلاک می شود.

هنگامی که پلاک بر روی دندان ها جمع می شود، می تواند شرایط دندانی زیر را ایجاد کند:

لثه های ملتهب:

این حالت به عنوان التهاب لثه شناخته می شود و می تواند منجر به پریودنتیت شود.

پریودنتیت:

این حالت باعث ایجاد فضا بین لثه ها و دندان ها می شود. هم چنین می تواند باعث از بین رفتن فیبرهای همبند و استخوان اطراف ریشه دندان گردد. این حالت می تواند منجر به عقب رفتگی لثه و از دست رفتن استخوان نیز شود.

بیماری پریودنتال یکی از علل عمده عقب رفتگی لثه می باشد که از طریق واکنش التهابی باعث از بین رفتن استخوان و بافت نگهدارنده اطراف دندان می شود. عقب رفتگی لثه به روشی مشابه روی دندان ها تأثیر می گذارد.

جراحی پریودنتال لثه

عوامل خطر

سن یکی از عوامل اصلی عقب رفتگی لثه می باشد. حدود 88 درصد افراد بالای 65 سال حداقل در یک دندان دچار عقب رفتگی لثه می شوند.

احتمال عقب رفتگی لثه در افرادی که سیگار می کشند و از دخانیات استفاده می کنند بیشتر است.

یکی دیگر از عوامل ژنتیک است، زیرا افرادی که لثه های ظریف یا ضعیفی دارند می توانند این خصوصیات را از طریق ژن های خود منتقل کنند.

دیابت نیزمی تواند احتمال عقب رفتگی لثه را افزایش دهد.

علائم بیماری عقب رفتگی لثه

بسیاری از افراد ازعقب رفتگی لثه خود آگاهی ندارند.

با این حال، هنگامی که افراد دچار عقب رفتگی لثه می شوند، ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

• نگرانی در مورد تغییر شکل ظاهری، زیرا فضای بین دندان ها افزایش می یابد
  • ترس از دست دادن دندان ها
  • حساسیت به سرما و گرما به دلیل قرار گرفتن ریشه های دندان در معرض استفاده
  • از همه مهم تر، عقب رفتگی لثه ها می تواند علامت مشکلات اساسی دندان، از جمله بیماری لثه باشد و خطر پوسیدگی دندانو از دست دادن دندان را افزایش دهد. همچنین می تواند منجر به بوی بد دهان و خونریزی لثه شود.

درمان عقب رفتگی لثه

اکثر موارد عقب رفتن خفیف لثه نیازی به درمان ندارند. دندانپزشکان ممکن است در مورد پیشگیری و نظارت بر لثه توصیه هایی به بیمار داشته باشند. آموزش مسواک زدن موثر اما آرام یک روش درمانی زودرس و موثر است.

برای افرادی که نیاز به درمان بیماری عقب رفتن لثه دارند ، گزینه های مختلفی در دسترس است:

عوامل حساسیت زدا، لاک ها و عوامل اتصال عاج:

هدف این محصولات کاهش حساسیت ریشه دندان بیرون زده می باشد. مواد حساسیت زدا علائم مربوط به عصب را درمان می کنند و مسواک زدن دندان های حساس به حفظ بهداشت دهان کمک می کند.

ترمیم با کامپوزیت:

دندانپزشک می تواند از رزین های کامپوزیتی به رنگ دندان برای پوشاندن سطح ریشه استفاده کند. آن ها می توانند شکاف های سیاه بین دندان ها را پر کنند.

کامپوزیت های صورتی:

این ماده هم رنگ صورتی لثه می باشد و می توان از آن برای پر کردن شکاف های بین لثه ها استفاده کرد.

روکش های لثه با قابلیت جا به جایی:

این روکش ها معمولاً از جنس اکریلیک یا سیلیکون هستند و معمولا بر روی سطح وسیعی از بافت لثه دچار عقب رفتگی شده است، به طور مصنوعی جایگزین می شوند.

ارتودنسی:

این روش به آرامی موقعیت دندان ها را برای مدت طولانی جابجا می کند. این جابجایی مجدد می تواند حاشیه لثه را اصلاح کرده و تمیز نگه داشتن دندان ها را آسان کند.

جراحی:

دندانپزشک از محل دیگری در دهان به بافت لثه پیوند می زند و بافت در اثر فرو رفتن دندان در لثه بهبود می یابد. این جراحی معمولاً فقط برای درمان لثه هایی که به شدت در حال عقب رفتن هستند استفاده می شود.

روش دیگر جراحی برای درمان عقب رفتگی لثه:

پوشاندن ریشه یا تقویت بافت کراتینه شده. پوشاندن ریشه باعث افزایش بافت های نرم تاجی تا حد لثه می شود.

راه های پیشگیری از عقب رفتگی لثه

برخی از دلایل بروز این بیماری قابل پیشگیری است.

• مسواک زدن دندان ها با استفاده از مسواک سفت و محکم ، بارزترین دلیل قابل پیشگیری است. درعوض ، افراد باید از مسواک با موی نرم استفاده کنند و از مسواک زدن بیش از حد و استفاده از ضربات محکم جلوگیری کنند.
  • تجمع پلاک در دهان می تواند منجر به بیماری پریودنتال شود ، بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان همچنین می تواند از عقب رفتن لثه جلوگیری کند.
    افرادی که در مورد دندان های خود و یا عقب رفتن لثه های خود نگرانی دارند ، باید در مورد نگرانی های خود به دندانپزشک مراجعه کنند.

درمان خانگی عقب رفتگی لثه

شما می توانید از هیدروژن پراکسید به عنوان یک درمان طبیعی برای عقب رفتگی لثه ها در خانه استفاده کنید:

1. یک چهارم فنجان هیدروژن پراکسید 3% را با یک چهارم فنجان آب ترکیب کنید.
  2. ترکیب را حدود 30 ثانیه داخل دهان خود بچرخانید.
  3. دهان خود را آبکشی کنید و آن را قورت ندهید.
  4. این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید.