آبان ۷, ۱۴۰۲

درمان تیزی دندان نیش

فهرست

گاهی اوقات در هنگام خرد کردن یک تکه یخ یا آبنبات متوجه یک تکه سخت می شویم که در دهانمان آب نمی شود. پس از مقداری تلاش برای خرد یا آب کردن آن متوجه می شویم که آن جسم سخت یک تکه شکسته شده از دندان است. با اینکه مینای دندان سخت ترین بافت بدن و سرشار از مواد معدنی است اما قدرت آن نیز دارای محدودیت است. زمین خوردن، ضربه خوردن صورت یا گاز زدن یک جسم سخت مخصوصا در صورت وجود پوسیدگی سبب لب پر شدن یا شکستگی دندان می شود. در صورت شکسته یا لب پر شدن دندان خود هراس نداشته باشید. دندانپزشکان با روش های مختلفی می توانند این شکستگی و تیزی دندان نیش را درمان کنند.

نحوه مراقبت از دندان شکسته یا تیز

در صورت تیز شدن دندان نیش، شکستگی یا ترک خوردن دندان باید فورا به دندانپزشک مراجعه شود. در غیر اینصورت، دندان بیشتر آسیب دیده یا به عفونت دچار می شود. این وضعیت در نهایت می تواند به از دست رفتن دندان منجر شود. همچنین، پیروی از توصیه های خود مراقبتی زیر نیز مفید است:

  • در صورت احساس درد در دندان می توان استامینوفن یا دیگر دارو های مسکن بدون نسخه را مصرف کرد.
  • دهان خود را با آب و نمک شستشو دهید.
  • در صورتی که شکستگی بروز یک لبه تیز یا دندانه دار را در پی داشته است، آن را با یک تکه پارافین یا آدامس بدون قند بپوشانید تا زبان، لب یا دیواره داخلی گونه ها از آسیب آن در امان باشند.
  • در صورت نیاز به صرف غذا، باید از مواد غذایی نرم استفاده شده و از گاز زدن با دندان آسیب دیده خودداری کنید.

درمان تیزی دندان نیش به شدت آسیب بستگی دارد. در صورتی که تنها تکه کوچکی از مینای دندان شکسته باشد، ترمیم آن به آسانی و در یک جلسه درمانی انجام می شود. دندان هایی که به شدت شکسته یا آسیب دیده اند نیاز به فرایند های طولانی و پر هزینه دارند.

در این جا روش هایی بیان شده اند که دندانپزشک ممکن است برای ترمیم دندان در پیش گیرد:

پر کردن یا باندینگ دندان

در صورتی که تنها بخش کوچکی از مینای دندان لب پر شده باشد دندانپزشک می تواند آن را با یک ماده مخصوص پر کند. در صورتی که ترمیم برای دندان های نیش بوده یا آسیب دندان در هنگام لبخند زدن نمایان است، دندانپزشک از روشی به نام باندینگ استفاده می کند که در آن یک کامپوزیت رزین هم رنگ با دندان برای درمان تیزی دندان نیش به کار می رود. باندینگ یک روش ساده است که معمولا به بی حس کردن دندان نیازی ندارد. برای انجام باندینگ، دندانپزشک ابتدا سطح دندان را با استفاده از یک مایع یا ژل اچ کرده و ماده باندینگ را به کمک چسب به دندان می چسباند. سپس، دندانپزشک با یک چسب دندان و رزین همرنگ آن را با به یکدیگر متصل می کند. پس از آنکه ماده باندینگ شکلی همچون یک دندان طبیعی گرفت، دندانپزشک با استفاده از امواج فرابنفش ماده را سفت می کند.

ترک مویی دندان ها

گاهی اوقات پس از گاز زدن یک جسم سفت دردی تیز احساس می شود که بلافاصله نیز از بین می رود. در صورتی که این احساس را تجربه کرده باشید، ممکن است به ترک خوردگی یا ترک مویی دندان دچار باشید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه بروز ترک مویی دندان ها، علائم آن و اقداماتی که می توان انجام داد در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

علت درد دندان پر شده چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

ترک مویی دندان چیست؟

ترک مویی یک شکستگی کوچک در دندان است. این ترک خوردگی یک پدیده رایج بوده و یکی از عوامل اصلی از دست رفتن دندان ها در جوامع صنعتی است. موارد زیر انواع مختلف ترک هایی هستند که می توانند بر روی دندان ظاهر شوند:

کریز لاین ها

کریز لاین ها ترک های کوچکی هستند که بر روی مینای دندان ها به وجود می آیند. این ترک ها احساس درد ایجاد نکرده و نیازی به درمان ندارند.

ترک های عمودی

ترک های عمودی از بالا تا پایین دندان ها کشیده شده اند. در صورتی که ترک عمودی به خط لثه نرسیده باشد اغلب نجات و درمان دندان امکان پذیر است. با این حال، در صورتی که ترک به خط لثه رسیده باشد دندان باید کشیده شود.

دو نیم شدن دندان

گاهی اوقات ترک دندان را به دو نیم تقسیم می کند. در صورتی که ترک بزرگ باشد معمولا امکان درمان دندان وجود ندارد.

شکستگی کاسپ

شکستگی های کاسپ اغلب در اطراف ماده پر کننده دندان بروز می دهند. از آنجایی که این شکستگی ها مغز یا پالپ دندان را تحت تاثیر قرار نمی دهند، اغلب سبب بروز درد چندانی نمی شوند.

علل درد و روشهای ترمیم دندان جلو

علت ایجاد شکستگی های مویی دندان

بروز شکستگی های مویی دندان ها عوامل مختلفی دارند که رایج ترین آن ها شامل موارد زیر می شوند:

  • جویدن یک جسم سخت همچون یک قطعه یخ یا آبنبات سفت
  • فشار دندان ها به هم (دندان قروچه)
  • ضربه به دهان در اثر تصادف، آسیب ورزشی یا زمین خوردن
  • زیاد بودن ماده پر کننده و ضعیف شدن دندان در اثر آن
  • تغییرات ناگهانی دمای دندان: برای مثال مصرف مواد غذایی داغ و بلافاصله نوشیدن آب سرد
  • سن: اغلب ترک های دندان در افراد بالای 50 سال بروز می دهند.

علائم ترک مویی دندان

همه ترک های مویی دندان سبب بروز علائم نمی شوند. با این حال، تجربه هر کدام از موارد زیر می تواند علامت ترک خوردن دندان باشد:

  • درد متناوب
  • درد در هنگام جویدن یا گاز زدن: این درد مخصوصا در هنگام رها کردن لقمه ایجاد می شود.
  • حساسیت به مواد شیرین، داغ یا سرد
  • تورم لثه در اطراف دندانی که به درد مبتلاست

در صورت داشتن علائم ترک موئی دندان همین حالا با پزشک خود تماس بگیرید

دندان های ترک خورده بدین دلیل دچار درد می شوند که فشار گاز زدن سبب باز شدن ترک می شود. با توقف جویدن، فشار نیز رها شده و ترک به سرعت به حالت قبلی خود باز گشته و درد شدید دیگری را به همراه خواهد داشت. با اینکه اندازه این ترک ها تقریبا میکروسکوپی است اما در هنگام باز شدن مغز دندان را آشکار می کنند. در صورتی که مغز دندان به عفونت یا آسیب دچار شود، انجام عصب کشی برای نجات دندان الزامی است.

تشخیص ترک خوردگی دندان

شناسایی دندان های مبتلا به ترک خوردگی اغلب سخت است زیرا این ترک ها به دلیل کوچکی بسیار با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. در صورت تجربه برخی علائم ترک خوردگی دندان، دندانپزشک از روش های مختلفی برای تشخیص مشکل استفاده خواهد کرد.

درمان اورژانسی دندان درد در اثر ضربه

معاینه دیداری

پزشک با استفاده از لنز های ذره بینی می تواند برخی ترک ها را ببیند.

معاینه فیزیکی

در صورتی که دندانپزشک قادر به دیدن ترک نباشد، او یک ابزار مخصوص به نام اکسپلورر را بر روی دندان می کشد. در صورت چسبیدن این ابزار، فرد به ترک خوردگی دندان دچار است.

بررسی لثه ها

اگر فرد به ترک خوردگی عمودی دچار باشد که لثه ها را نیز تحریک کند، دندان پزشک می تواند با استفاده از بررسی التهاب لثه ها محل ترک خوردگی را مشخص کند.

رنگ دندانی

با استفاده از رنگ دندانی می توان ترک ها را مشخص کرد.

تصویر برداری با اشعه ایکس

با اینکه اشعه ایکس قادر به نمایان کردن ترک های کوچک نیست اما می تواند سلامت مغز دندان را بررسی کند که خود یکی از معیار های ابتلا به ترک دندانی است. همچنین، افراد نیز می توانند با بیان محل تقریبی درد در هنگام جویدن غذا یا محل حساسیت به سرما، گرما و مواد شیرین در یافتن ترک دندان به دندانپزشک کمک کند.

برای اطلاع از تعرفه های دندانپزشکی اینجا کلیک کنید

خطرات شکستگی دندان

در ابتدا باید شدت آسیب مشخص شود. ضربه به دندان می تواند به اندکی لب پر شدن مینای دندان یا به شدت بیرون آمدن دندان از جای خود و شکستگی استخوان فک باشد. در صورتی که شکستگی، لب پر شدن یا ترک خوردن دندان در اثر آسیب به سر و صورت بوده و با مواردی همچون خونریزی از بینی و گوش ها، از دست رفتن حافظه یا هوشیاری، گیجی، سردرگمی، درد شدید سر و گوش یا به هم خوردن نظم دندان ها باشد باید فورا جهت معاینه اورژانسی به نزدیک ترین بیمارستان مراجعه شود. در این موارد امکان آسیب به مغز، خونریزی درون جمجمه ای، شکستن مفصل استخوان فک یا دیگر استخوان های صورت وجود دارد. به همین دلیل، افراد به مراقبت پزشکی فوری و اورژانسی نیاز خواهند داشت.

اغلب بیمارستان ها دارای یک جراح دهان و صورت هستند که می تواند آسیب ها را تشخیص داده و درمان کند. خوشبختانه، اغلب آسیب ها شدت بسیار کمتری دارند.

شکستگی، ترک خوردگی، لب پر شدن، لق شدن یا بیرون آمدن دندان از جای خود معمولا به ترتیب شدت در دسته های زیر قرار می گیرند:

  • شکستگی های تاج دندان
  • مینای دندان
  • کریز لاین ها: ترک خوردن مینا بدون از دست رفتن ساختار دندان
  • لب پر شدن دندان: ترک خوردگی یا شکستگی مینا و از دست رفتن لایه فوقانی ساختار دندان
  • مینا و عاج دندان: شکستگی لایه خارجی و نمایان شدن لایه های میانی دندان
  • مینا، عاج و مغز دندان: شکستگی لایه خارجی و نمایان شدن لایه های میانی و درونی دندان
  • شکستگی های ریشه دندان: بخشی از دندان که در زیر خط لثه قرار دارد.
  • شکستگی افقی: بروز یک ترک افقی در ریشه دندان
  • شکستگی عمودی: بروز یک ترک عمودی در ریشه دندان
  • جا به جایی یا لق شدن دندان در سوکت خود: سوکت محلی است که دندان در فک قرار می گیرد.
  • تکان خوردن دندان: دندان تمامی نیروی ضربه را به خود گرفته است.
  • جا به جایی دندان: دندان در سوکت خود جا به جا شده است.
  • جدا شدن دندان: دندان از سوکت خود به محل دیگر جا به جا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان