آبان ۷, ۱۴۰۲

عوارض کشیدن دندان عقل در زمان پریود چیست؟

فهرست

با توجه به محدود بودن مطالعات در زمينه کشیدن دندان عقل در زمان پریود ، مقاله زیر با هدف بررسی عوارض کشیدن دندان عقل در زمان پریود در خانم ها با در نظر گرفتن چرخه قاعدگی انجام شد. با وجود اینکه کشیدن دندان عقل به ندرت عوارض شدیدی دارد، اما گاهی عوارض مهمی همچون حفره خشک، عفونت، خونریزی و پاراستزی رخ می دهد از طرف دیگر به نظر می رسد چرخه قاعدگی بر درک درد موثر باشد.

برخی از خانم ها، سه تا چهار روز قبل از شروع قاعدگی نیز دچار خونریزی و یا زخم لثه می شوند. برخی دیگر از بانوان، از التهاب لثه قاعدگی، همراه با خونریزی و قرمزی لثه و تورم و زخم در زبان و گونه ها رنج می برند. بهترین راه برای مقابله با این علائم، این است که به طور منظم از نخ دندان و مسواک استفاده نمایید.

درمان‌های ممنوعه دندانپزشکی در دوران قاعدگی

تحقیقات همچنین نشان داده است که انجام برخی از درمان های دندانپزشکی در دوره های مشخصی از چرخه قاعدگی، بهتر است. جرم گیری حرفه ای دندان ها، بهتر است یک هفته پس از پایان دوره قاعدگی انجام شود، در حالی که کشیدن یا پر کردن دندان، بهتر است درست پس از پایان دوره قاعدگی انجام گیرد.

عوارض کشیدن دندان عقل در دوران قاعدگی

شکی نیست که دندان درد، می تواند باعث درد و ناراحتی طاقت فرسایی شود. درد دندان حتی می تواند جویدن، صحبت کردن، تمرکز یا خواب شبانه را دشوار کند. دندان درد، معمولاً با تحریک عصب ریشه دندان، ایجاد می شود. از جمله شایعترین دلایل دندان درد، می توان به عفونت، پوسیدگی، آسیب دیدگی یا از دست دادن دندان اشاره کرد.

بعد از کشیدن دندان نیز ممکن است درد ایجاد شود. در بیشتر مواقع، همزمان با دندان درد، سردرد هم ایجاد می شود. طبیعی است که ارتباط این دو علامت، تعجب آور باشد. از آنجا که انتهای عصب به مغز متصل است، هنگامی که یک دندان بسیار ملتهب باشد، درد به قسمت های مختلف سر منتقل شده و سبب ایجاد سردرد می گردد.

✅ حفره خشک (درای ساکت) یکی از عوارض کشیدن دندان عقل در زمان پریود است. در این وضعیت لخته‌ای که پس از کشیده شدن دندان در استخوان محل می‌بایست تشکیل شود تا مقدمه‌ای برای شروع ترمیم باشد، زود‌تر از موعد از بین می‌رود که متعاقب آن درد شدید ناحیه و تاخیر طولانی در ترمیم محل کشیدن دندان (گاهی تا دو ماه) خواهید داشت. در زمان عادت ماهیانه به علت کاهش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون احتمال بروز این عارضه به شدت بالا می‌رود.

چرا باید حفره خشک دندان را درمان کرد؟

✅ هم چنین میزان هورمون‌های جنسی در خانم‌ها (استروژن و پروژسترون) با افزایش حساسیت به درد در ارتباط است. زمانی‌که میزان این هورمون‌ها در هفته قبل از عادت ماهیانه و دوره عادت ماهیانه افت می‌کند، خانم‌ها به شدت به درد حساس می‌شوند و زمانی که این هورمون‌ها به حداکثر میزان خود می‌رسند (دوره تخمک‌گذاری)، میزان حساسیت به درد در آنها به حداقل می‌رسد. از طرفی ماده شبه‌هورمون پروستاگلاندین که واسطه احساس درد و ایجاد التهاب در بدن است، درست قبل از شروع عادت ماهیانه به حداکثر میزان خود می‌رسد.

دلایل کشیدن دندان عقل

در ادامه، برخی از دلایل اصلی آسیب دندانی آورده شده است:

درآمدن دندان عقل

دندان های عقل، به طور کلی در سنین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند. آنها سومین مجموعه دندان های مولر هستند که در پشت دهان قرار دارند. دندان های عقل، در استخوان فک شروع به حرکت می کنند و سرانجام حدود 5 سال پس از ورود سری دوم مولرها، از لثه بیرون می آیند. اگر دندان های عقل، در موقعیتی نامناسب یا بدون فضای کافی، از لثه بیرون بیایید، ممکن است مقداری دندان درد ایجاد گردد. هنگامی که این دندان ها در بیایند، ممکن است ریسک ابتلا به التهاب دردناک یا عفونت در لثه در شما بیشتر گردد.

هنگامی که دندان های عقل در بیایند یا توسط سایر دندان ها تحت فشار باشند، درد زیادی، به ویژه با بدتر شدن وضعیت، ایجاد می نمایند. این حالت در بیشتر افرادی که درد دندان عقل و سردرد را با هم دارند، بسیار شایع است. دندان عقل نهفته، می تواند باعث ایجاد سردرد مفصل گیجگاهی-فکی، که فک و جمجمه را به هم متصل می کند، شود. این درد ممکن است به مناطق دیگر سر و صورت نیز کشیده شود.

بسیاری از افراد دندان عقل خودرا برمیدارند، در حالی که برای دیگران، بسته به موقعیت قرارگیری دندان های عقل، ممکن است این کار غیرضروری یا حتی خطرناک باشد.

دندان دردی که سبب بروز میگرن می شود

به طور کلی، افرادی که حفره یا پوسیدگی بدی دارند، به سردردها و میگرن شدیدی دچار می شوند. یکی از دلایل اصلی سردردهای میگرنی، افزایش دندان درد است. نامتقارن بودن گاز، ساییده شدن دندان ها و عوارض مفصل فک، می تواند در بروز سردرد و میگرن موثر باشد. هزاران اعصاب و عضله وجود دارند که حواس را بین مغز و سیستم عصبی منتقل می کنند.

تقریباً تمام سردردها و دندان درد ها، توسط یکی از بزرگترین اعصاب سر، که به عنوان عصب سه قلو شناخته می شود، تشخیص داده می شود. به دلیل این اتصال، بیشتر دندان دردها می توانند مستقیما سبب بروز سردرد شوند. در صورتی که علت بروز درد، وجود حفره یا مشکلات لثه باشد، بهبود دندان درد و سردرد همراه با آن، نیاز به کمک دندانپزشک دارد. اگر فکر می کنید میگرن و دندان دردتان با هم مرتبط اند، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه نمایید.

اگر هر دو مسئله به هم مرتبط باشند، دندانپزشک باید بتواند بهترین روش درمانی را، نه تنها برای مراقبت دهانی، بلکه برای تسکین میگرن، تشخیص و پیشنهاد دهد. چه سردردهای خفیف خسته کننده ای داشته باشید و چه میگرن مکرر، مشورت با پزشک مهم است. دندانپزشک می تواند در مسائلی بیش از زیبایی لبخند، به شما کمک کند.

چرا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

دندان درد و سردرد در طول پریود

هورمون ها مسئول ایجاد دندان درد در دوره قاعدگی هستند. سردرد و دندان درد، در طول پریودی، یکی از مشکلات رایج در بسیاری از بانوان است. بیشتر زنان، حدود سه تا چهار روز پس از شروع قاعدگی، در دهان احساس درد و تورم مستعد خونریزی در لثه دارند. که معمولاً به دلیل افزایش سطح هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون در بدن، و تجمع پلاک است.

نوسان سطح استروژن و پروژسترون در دوران قاعدگی، می تواند بر سلامت دندان تأثیر بگذارد. در این مرحله، تعداد کمی از خانم ها از مشکلات دندانی مانند ایجاد زخم های شانکر یا خونریزی لثه، لثه های متورم به رنگ قرمز روشن و تورم غدد بزاقی در روزهای قبل از پریود، شکایت دارند. به غیر از دندان درد، حدود 60 درصد زنانی که میگرن دارند، به میگرن قاعدگی مبتلا می شوند. این اتفاق، می تواند از دو روز قبل از شروع قاعدگی، تا سه روز پس از پایان آن رخ دهد. میگرن، ممکن است از اولین قاعدگی شروع شده و در هر زمانی بروز کند.

همچنین میتواند در سال های باروری و یائسگی نیز ادامه داشته باشد. سردرد میگرنی، می تواند همراه با تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا باشد که سبب درد یا ضربان شدید در یک ناحیه از سر می گردد. در صورت ابتلا به میگرن قاعدگی، پزشک ممکن است استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی را پیشنهاد دهد. این داروها می توانند با تثبیت سطح استروژن و مهار تغیرات هورمونی، به بهبود سردردهای میگرنی کمک کنند.

آنچه گفته شد، برخی از موضوعات اصلی مربوط به دندان درد است؛ که بیشتر ما با آن روبرو هستیم. یادآوری این نکته ضروری است که اکثر مشکلات دندانی، با داشتن عادات مختلف بهداشتی مانند استفاده از نخ دندان، مسواک زدن با خمیر دندان های حاوی فلوراید و جرم گیری حرفه ای دندان ها، دو بار در سال، قابل درمان است.

مراقبت های پس از کشیدن دندان عقل در زمان پریود

پس از کشیدن دندان عقل در زمان پریود، مهم است که حداقل به مدت 24 ساعت، مراحل مراقبت های ویژه را دنبال کنید. در صورت عدم توقف خونریزی، پس از کشیدن دندان، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

درمان تریسموس بعد از جراحی دندان عقل

1. توقف خونریزی پس از کشیدن دندان

  • خونریزی را به کمک یک گاز (باند)، کنترل کنید.
  • یک قطعه گاز تمیز و مرطوب را در قسمت بالای حفره دندانی قرار دهید.
  • آن را لوله کرده یا به صورت مربعی تا کنید. این بخش، در بالای زخم قرار خواهد گرفت، بنابراین مهم است.
  • به مدت 45 – 60 دقیقه، گاز استریل را محکم گاز بگیرید.
  • از مناسب بودن اندازه، موقعیت قرارگیری گاز، و وارد کردن فشار درست روی محل دندان کشیده شده اطمینان حاصل کنید.

2. از تشکیل لخته خون در حفره دندانی اطمینان حاصل کنید

لخته هایی که درون حفره خالی تشکیل می شوند، عامل مهمی در روند بهبودی هستند. باید مراقب باشید که در شکل گیری آن اختلالی ایجاد نکنید. اقدامات زیادی برای حفاظت از لخته خون در حال شکل گیری، در 24 ساعت اول پس از کشیدن دندان، وجود دارد.

  • از شستشوی شدید یا تف کردن، خودداری کنید
  • مایعات داغ مصرف نکنید
  • اختلاف فشار هوا را به حداقل برسانید. از ایجاد فشار در دهان یا سینوس خودداری کنید زیرا ممکن است لخته خون واقعی را از حفره خارج کند. بنابراین از کشیدن سیگار یا استفاده از نی خودداری نمایید زیرا این امر، باعث ایجاد مکش می شود. هوا را از بینی خارج نکرده و با دهان باز عطسه کنید. برای کاهش حساسیت، تا چند روز از نواختن سازهای بادی خودداری نمایید.

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

3. فعالیت هایی که کنترل خونریزی را دشوار می کنند، به حداقل برسانید

از انجام كارهای سخت و ورزش سنگین خودداری كنید. باید از خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین به طور کامل اجتناب نمایید. حداقل تا 1-2 روز پس از کشیدن دندان، باید استراحت کنید.

هنگام استراحت یا خوابیدن، سعی کنید طوری که سر، بالاتر از قلب قرار بگیرد، دراز بکشید. این امر باعث کاهش فشار خون و کنترل خونریزی می گردد.

4. انتظار بروز تورم را داشته باشید

هنگامی که دندانتان کشیده می شود، سایر بافت ها مقداری ضربه می بینند ورم می کنند که باعث ایجاد حساسیت می گردد. میزان تورمی که رخ می دهد، ممکن است جزئی یا بسیار زیاد باشد.

تورم گونه بعد از کشیدن دندان عقل

5. سیگار نکشید

افراد سیگاری با کشیدن دندان، عوارض بیشتری از جمله افزایش خونریزی را تجربه خواهند کرد. پس از کشیدن دندان حداقل 48 ساعت از کشیدن سیگار خودداری کنید.

6. غذا خوردن

  •  بعد از کشیدن دندان، حداقل تا 24 ساعت پس از جراحی، فقط غذاهای نرم یا مایع بخورید.
  •  چیزی را به شدت نجوید.
  •  از مصرف غذاهای سفت یا ترد که می توانند به محل کشیده شدن دندان بیشتر ضربه بزنند و باعث خونریزی بیشتر گردند، خودداری نمایید.
  •  مایعات داغ مصرف نکنید زیرا سبب حل شدن لخته خون می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان