آبان ۸, ۱۴۰۲

مزایا و معایب دهانشویه فلوراید در بارداری

فهرست

دهانشویه فلوراید در بارداری برای خوشبویی دهان و جلوگیری از تجمع باکتری های مختلف بین گوشه های دندان ها استفاده می شود. انواع مختلفی از دهانشویه در بازار موجود می باشد که می توان به فرمول های مراقبت روزانه، گونه های بدون الکل و با ترکیبات گیاهی اشاره کرد که همگی آنها برای بهبود سلامت دهان، بهداشت خوب و تنفس خوش بو طراحی شده اند.

مزایای دهانشویه فلوراید در بارداری

استفاده از محصولی برای بهبود بهداشت دهان، چیزی است که شما باید به طور منظم انجام دهید، به ویژه اگر در معرض ابتلا به مشکلات دندانی هستید.

اما درست مانند محصولات دیگر، استفاده از دهانشویه فلوراید در بارداری نیز می تواند مزایا و معایبی داشته باشد. اجازه دهید نگاهی به هر کدام از آنها داشته باشیم:

✅ دهانشویه موجب سلامت و بهداشت دهان می شود. بسیاری از دهانشویه ها با ترکیبات فلوراید می باشند که به مقابله با کرم خوردگی دندان و بیماری های پریودنتال کمک می کنند. از سوی دیگر، دهانشویه های ضدعفونی کننده، حاوی کلرهگزیدین گلوکونات هستند که از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری می کنند و با هالیتوزیس و عفونت ها مقابله می کنند.

✅ دهانشویه ها به درمان پس از جراحی کمک می کنند. دهانشویه های خاصی وجود دارند که توسط دندانپزشک ها برای کمک به درمان التهاب و زخم ها پس از جراحی دندانی تجویز می شوند. این نوع دهانشویه ها معمولاً برای بیمارانی تجویز می شوند که توصیه شده اند برای مدت زمانی طولانی پس از جراحی دندانهای خود را مسواک نزنند.

✅ دهانشویه ها می توانند به بهبود زخم های کانکر (آفت دهانی) کمک کنند. زخم های کانکر، اولسرهایی در دهان هستند و دهانشویه ها می توانند به درمان این عفونت ها کمک کنند.

✅ دهانشویه می تواند به جلوگیری از عوارض در بارداری کمک کند. دهانشویه همچنین می تواند از بیماری های دندانی که منجر به زایمان زودرس در میان زنان باردار می شوند، جلوگیری کند. زمانی که باکتری وارد جریان خون مادر می شود، می تواند علائم التهابی را افزایش دهد و موجب تحریک انقباضات شود. غرغره با دهانشویه می تواند از این اتفاق جلوگیری کند، چرا که از ورود باکتری ها جلوگیری می کند.

چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟

معایب دهانشویه فلوراید در بارداری

در حالیکه، مزایای دهان شویه بسیار عالی هستند، استفاده از دهان شویه معایب اندکی دارد که شما باید از آن آگاه باشید. برای اطمینان از ایمن بودن استفاده از دهان شویه، شما باید با یک دندانپزشک حرفه ای مشورت کنید و از اطلاعات و توصیه های کافی بهره مند شوید. برخی از معایت استفاده از دهان شویه شامل موارد زیر می شوند:

اثرات سیگار بر روی دهان و دندان

❎ دهانشویه می تواند به برخی از بخش های دهان آسیب بزند. دهانشویه هایی با محتوای الکل بالا می توانند غشهای مخاطی در دهان را بسوزانند.

❎ دهانشویه ها می توانند دندان ها را  لکه دار و سیاه کنند. زمانی که دهانشویه حاوی کلرهگزیدین گلوکونات باشد، به هنگام برخورد با باقیمانده های مواد غذایی در دهان، می تواند منجر به  لکه دار یا سیاه شدن دندانها شود.

❎ دهانشویه می تواند موجب تحریک زخم های کانکر (آفت دهانی) شود. شستن دهان می تواند به بهبود زخم های کانکر کمک کند، اما زمانی که شما از دهانشویه ای استفاده می کنید که دارای محتوای الکل بالایی می باشد می تواند شرایط را بدتر کند.

❎ دهانشویه به راحتی می تواند بوی بد دهان را رفع کند. دهانشویه هرگز نمی تواند جایگزینی برای مسواک زدن باشد. استفاده از دهانشویه، تنها یکی از چند روش محافظت از سلامت دهان می باشد. با وجود اینکه، دهانشویه می تواند با خوشبو شدن موقت دهان، مشکلات را پنهان کند، به تنهایی قادر به رفع مشکلات دهانی نیست.

❎ دهانشویه ها بسته به نحوه استفاده شما، می توانند مضر یا مفید باشند. به طور کلی دهانشویه ها آماده  برای بهبود بهداشت دهان و بوی خوش دهان شما هستند. اما سلامت دهان و نیازهای مربوط به آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد، لثه های حساس دارند، برخی دیگر در حال بهبودی پس از جراحی هستند، و برخی از افراد به سادگی به یک دهانشویه برای استفاده روزمره خود نیاز دارند. به منظور بهره بردن از مزایای آن، با دندانپزشک خود مشورت کنید و از او سؤال کنید که کدام نوع دهانشویه برای شما مناسب تر است.

۵ نوشیدنی های مفید برای دندان‌ها

حفظ بهداشت دهان در یک سطح بالا، شامل مسواک زدن ونخ دندان کشیدن دندانها به طور منظم و نیز استفاده از دهانشویه می باشد. با در نظر گرفتن این که باکتری ها تمایل دارند به دهان و دندان های شما بچسبند، استفاده از دهانشویه، روشی عالی برای جلوگیری از ورود میکروب ها و حفظ بوی خوش دهان، می باشد. البته، انواع مختلفی از دهانشویه وجود دارند، مانند دهانشویه فلوراید، دهانشویه طبیعی و دهانشویه بدون الکل، که شما می توانید از بین آنها موردی که برای شما مناسبتر است را انتخاب کنید.

گرچه، دهانشویه برای بهداشت دهان و تثبیت یک روتین بهداشت دندانی خوب طراحی شده است، درست مانند محصولات دیگر، استفاده از آن نکات مثبت و منفی در بر دارد.

علل دندان درد بارداری + درمان خانگی

در مجموع، استفاده از دهانشویه برای دندان و سلامت دهان شما، درصورت استفاده محتاطانه از آن سودمند می باشد. گرچه، وقتی که صحبت از بهداشت دهان می شود، هر فردی روش منحصر به فرد خود را دارد و هر روشی ضرورتاً برای همه عمل نمی کند.

معایب دهانشویه فلوراید برای کودکان

دهانشویه می تواند برای کودکان در زمانی که آن را  قورت می دهند، مضر باشد. کودکان در معرض قورت دهان تصادفی دهانشویه قرار دارند و این کار می تواند خطرات سلامتی جدی برای آنها در پی داشته باشد. این می تواند منجر به تشنج و دیگر موارد جدی تر مانند  کُما شود. کودکان بین سنین 6 و 12 سال باید مصرف دهانشویه را زیر نظر والدین خود انجام دهند. کودکان زیر 5 سال فقط باید درصورتی از دهانشویه استفاده کنند که دندانپزشک آن را تجویز کرده باشد.

مسواک زدن لثه های حساس چگونه است؟

انتخاب دهانشویه حاوی فلوراید در حاملگی

دندانپزشکان معتقدند که همه افراد در زمان بارداری به دهانشویه نیاز ندارند. ولی اگر شما مجبور به استفاده از آن هستید، باید بدانید که کدام نوع آن برای بارداری مناسب است.

بر طبق توصیه آکادمی آمریکایی اطفال شما می توانید در طول بارداری دهانشویه حاوی فلوراید و بدون الکل استفاده کنید. اگر دهانشویه ۵./. درصد سدیم فلوراید است روزانه یک بار و در صورتیکه ۲/. درصد سدیم فلوراید باشد می توان به صورت هفتگی از آن استفاده کرد. زیرا استفاده بیش از اندازه از فلوراید بر رشد بهره هوشی جنین اثرات نامطلوبی دارد.

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

اگر در بارداری مکرراً استفراغ می کنید و به همین دلیل اسید معده بر روی دندان های تان باقی می ماند و سبب آسیب به مینای دندان می شود، پس بهتر است از دهانشویه فلوراید شده استفاده کنید. حتی بهتر است بعد از هر بار استفراغ کردن، دهان تان را با دهانشویه بشویید. همچنین می توانید یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کرده و بعد از استفراغ دهان را با این محلول بشویید.

هرگز بلافاصله پس از استفراغ دندان ها را مسواک نزنید زیرا مواد ساینده موجود در خمیر دندان می تواند بر دندان تان که از اسید معده حساس شده اند صدمه بزند.

استفاده از دهانشویه برای بانوان باردار ضرورت ندارد، اما ممکن است آنها بخواهند قبل از خواب از آن استفاده کنند. همچنین توصیه می کنیم که با دندانپزشک خود صحبت کنید و یک دهانشویه آنتی باکتریال یا آنتی میکروبیال برای پیشگیری از بیماری های لثه انتخاب کنید.

این تنها در صورتی است که دندان های شما جرم دارند. همچنین می توانید یک دهانشویه فلوراید در شب و دهانشویه آنتی باکتریال در صبح برای پیشگیری از تشکیل جرم دندان استفاده کنید.

آیا استفاده از انواع دهانشویه فلوراید در حاملگی بی خطر است؟

فلوراید در خمیر دندان و دهانشویه شما موجود می باشد و احتمال زیادی دارد که آن را قورت دهید. اما تحقیقات اخیر نشان داده اند که سطوح خاصی از فلوراید ممکن است برای جنین در رحم مضر باشند.

اگر شما باردار هستید یا قصد بارداری دارید، باید بیشتر مراقب آنچه وارد بدن شما می شود باشید.

فلوراید یک ماده ی معدنی طبیعی یافت شده در تمام بسترهای آب می باشد. این ماده معمولاً به خمیر دندان یا دهانشویه ها اضافه می شود و بسیاری از مناطق فلوراید بیشتری به آب نوشیدنی خود اضافه می کنند تا مطمئن شوند که سطوح بهینه ای را برای بهداشت دهان خود دریافت می کنند.

دکتر میلاد افشار جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان