7 راهکار برای کاهش ترس از عصب کشی دندان

سلامتی دهان، عمدتاً یکی از مهم ترین جنبه های سلامت عمومی بدن ما در نظر گرفته می شود. گرچه، ترس از عصب کشی دندان نیز به همان میزان شایع می باشد. منشأ این ترس شایع، می تواند نگرانی در مورد سلامت دهان و نیز احتمالاً تجارب بدی که در دندانپزشکی داشته اید، باشد.

اما، برای برخی از افراد، چنین ترس هایی می تواند به شکل دنتوفوبیا یا ترس از عصب کشی دندان باشد. مانند فوبیاهای دیگر، این فوبیا، ترس شدید یا آزاردهنده نسبت به اشیاء، موقعیت ها یا افراد تعریف می شود. در این مورد، دنتوفوبیا ترس شدید رفتن به دندانپزشکی می باشد.

با وجود اهمیت بهداشت دهان، ترس از عصب کشی دندان و دندانپزشکی نباید شما را از انجام چکاپ های منظم بازدارد. هنوز، برای هرکسی آسان نیست که به راحتی به دندانپزشکی برود.

فوبیا در مقابل ترس شدید از دندانپزشکی

اصطلاح ترس و فوبیا اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، اما هر دو آنها حالت های ذهنی هستند که تفاوت های مشخصی بین آنها وجود دارد. یک ترس، می تواند نفرت شدید باشد که ممکن است باعث اجتناب از انجام کاری شود، اما تا زمانی که ترس خود را نشان ندهید، احتمالاً به آن فکر نکرده اید.

از سوی دیگر، یک فوبیا نوع بسیار قویتر ترس محسوب می شود. فوبیاها یک نوع اختلال اضطراب در نظر گرفته می شوند و پریشانی و اضطراب زیادی را ایجاد می کنند تا حدی که زندگی روزمره شما را مختل می کنند. دیگر مشخصه ی فوبیا این است که چیزی نیست که در واقعیت به شما آسیب می رساند، اما شما نمی توانید از این احساس دست بکشید.

علل و درمان درد دندان پس از عصب کشی

ترس از عصب کشی دندان معمولاً ناشی از تجارب منفی گذشته هستند. شما ممکن است به عنوان یک کودک از دندانپزشک بترسید و این احساسات زمانی که شما بزرگ می شوید نیز در شما نهادینه می شوند.

برخی از افراد نیز از صداها و ابزارهایی که دندانپزشک برای تمیزکاری و بررسی های دندان استفاده می کنند، می ترسند، بنابراین فکر کردن به این موارد نیز ممکن است موجب ایجاد ترس شود.

درمان ترس از عصب کشی دندان

ترس های خفیف نسبت به ملاقات دندانپزشک بهتر است با رفتن به دندانپزشکی به جای اجتناب از آن، درمان شوند. در مورد عمل های بزرگ دندانپزشکی، ممکن است بخواهید که بیهوش شوید تا در حین عمل بیدار نباشید. گرچه، در تمام مطب ها این یک کار معمول نیست، شما ممکن است دندانپزشکی را پیدا کنید که بتواند این خواسته شما را برآورده کند.

گرچه، اگر شما فوبیای واقعی داشته باشید، رفتن به دندانپزشک می تواند به زبان بسیار راحت تر از عمل باشد. دنتوفوبیا مانند دیگر فوبیاها، ممکن است بستگی به اختلال اضطرابی داسته باشد که نیاز به ترکیبی از درمان و داروها دارد.

7 دلیلی که شما نباید از عصب کشی بترسید

بسیاری از افراد از رفتن به دندانپزشکی به دلیل خطر ایجاد حفره خشک و پوسیدگی وحشت دارند. این ترس ها به ندرت از بین می روند، به ویژه در زمانی که بیماران کلمات وحشتناک “عصب کشی دندان” را می شنوند.

عصب کشی معروف به ترسناک و تهاجمی بودن است، اما در واقع آنها عمل های دندان ساده ای هستند که برای درمان حفره خشک دندان و  ضربه ناشی از عمل قبلی یا آبسه توصیه می شوند. به نظر می رسد که این یک عمل دندانپزشکی معمولی باشد که می تواند لبخند شما را به سرعت برگرداند.

بنابراین چرا برخی از بیماران از عصب کشی دندان می ترسند؟

در حالیکه هر عمل دندانی می تواند در آغاز دردناک باشد، برخی از افراد از انجام عصب کشی سرباز می زنند، چرا که فکر می کنند این عمل با عصب های پوسیده و ریشه دندان سر و کار دارد. این ناحیه عمیق و تهاجمی به نظر می رسد و درمان آن در شروع دردناک است. اما آنچه که بیماران نیاز است بدانند این است که عصب کشی یک درمان پیشگیرانه می باشد: این درمان دندان آلوده را نجات می دهد، از آسیب بیشتر آن محافظت می کند و درد را از بین می برد.

عصب کشی یک عمل ساده است. عمل عصب کشی بسیار راحت است. دندانپزشک به دندان شما بی حسی تزریق می کند تا دهان شما بی حس شود و سپس از سد دندان لاستیکی برای تمیز و خشک نگه داشتن دندان آلوده استفاده می کند. با وجود مواد بی حسی، شما هیچ یک از این اقدامات بعدی را حس نمی کنید:

دندانپزشک شما سپس برای دسترسی به پالپ آلوده در وسط دندان شما یک سوراخ کوچک ایجاد خواهد کرد. آنها از یک ابراز ساکشن (مکش)کوچک برای تخلیه مایعات دهان پر از باکتری و خارج کردن پالپ آلوده استفاده می کنند. زمانی که آن ناحیه تمیز باشد، در آماده سازی برای پر کردن دندان یا روکش گذاشتن، پالپ آلوده با گوتاپرکا جایگزین خواهد شد، که این کار دندانها را قوی می کند و از عفونت بیشتر جلوگیری می کند.

عصب کشی مانند پر کردن است

آخرین مرحله عصب کشی، قوی کردن دندان پوسیده با پر کردن یا روکش کردن است. انواع روکش دندان از عملکرد و ظاهر دندان محافظت می کند و از عفونت باکتریایی بیشتر جلوگیری می کند.

درمان حفره دندان را در نظر بگیرید، اگر موردی به شدت به عقب بیفتد، منجر به عفونت ریشه دندان می شود. ضرورتاً عصب کشی اولین قدم می باشد: این کار ناحیه آلوده را تمیز می کند و پر کردن دندان برای بازیابی دندان آلوده به شرایط مطلوب استفاده می شود.

مراحل روکش دندان بعد از عصب کشی

اکثر عصب کشی ها تنها یک جلسه طول می کشند

بسیاری از بیمارانی که از فکر عمل دندانپزشکی یا جراحی دندان وحشت دارند، به دلیل زمان طولانی تکمیل شدن این کار است. بدتر از آن، نیاز احتمالی به چند ویزیت و تکرار عمل است. در حالیکه عصب کشی از ابتدا تا انتها می تواند مدت زمان اندکی طول بکشد، اما می تواند آن را در یک جلسه تکمیل کرد.

تمام فرایند سوراخ کردن دندان پوسیده، خارج کردن پالپ آلوده و و بازیابی شکل دندان می تواند فقط در عرض چند ساعت تکمیل شود. تا زمانی که مورد خیلی شدید نباشد، نیازی به وقفه بین خارج کردن پالپ آلوده و استفاده از روکش محافظ یا پر کردن نیست.

طول عمر دندان عصب کشی شده

عصب کشی درد زیادی ندارد

عصب کشی به دردناک بودن معروف می باشد اما علم پزشکی مدرن راه طولانی رفته است. تزریق بی حسی موضعی چیزی جز یک خارش جزئی نیست و انجام عمل کاملاً بدون درد را امکان پذیر می کند. زمانی که اثر بی حسی از بین برود، شما می توانید برای از بین بردن ناراحتی معمول، از مسکن تجویز شده استفاده کنید و در مواردی که در معرض خطر عفونت هستند، آنتی بیوتیک مصرف کنید. به جز این، عصب کشی به شما این اجازه را می دهد که در روز بعد زندگی روزمره خود را از سر بگیرید و هیچ عوارض یا محدودیت احتمالی نخواهید داشت.

عصب کشی هزینه زیادی ندارد

عمل های دندانپزشکی به پر هزینه بودن معروف هستند، که یک مانع بزرگ برای دسترسی بسیاری از افراد به مراقبت دندانی مورد نیاز می باشد. اما هزینه به تنهایی نباید باعث شود که فردی سلامت و لبخندزیبای خود را به علت حفره ها، پوسیدگی ها و عفونت های دندانی از دست دهد.

بیشتر بخوانید: ۷ نکته برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

در هیچ جا، عصب کشی به اندازه عمل های دندانی دیگر مانند کشیدن و ایمپلنت، گران قیمت نیست. این به این دلیل می باشد که انجام آن در اسرع وقت بسیار مهم است، تا مقداری از دندان برای ذخیره و بازیابی با پر کردن سالم باقی مانده باشد. عصب کشی ها اکثراً تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و فقط پول کمی از جیب شما هزینه می شود.

با دندانپزشک خود در مورد عصب کشی صحبت کنید

موفقیت عصب کشی بستگی به زمان انجام آن و سطح مراقبت دندانپزشک  شما می باشد.

ترس از عصب کشی دندان بسیار طبیعی است و دندانپزشک شما این موضوع را می داند. بهترین روش برای غلبه بر این ترس، رزرو نوبت مشاوره رو در رو با دندانپزشک است که بتوانید با خیال راحت اضطراب ها و ترس های خود را بیان کنید و دندانپزشک شما یکی یکی می تواند این مشکلات را رفع کند. شما شایسته بهترین مراقبت های دندانی هستید و برقراری رابطه باز و صادقانه برای اطمینان از راحتی خود بخشی از روند درمان می باشد.

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

چرا نباید از عصب کشی ترسید؟

درمان عصب کشی چیزی است که کسی نمی خواهد در مورد آن بشنود. عصب کشی حتی می تواند شجاع ترین افراد را تاحدودی مضطرب کند. اما در حقیقت چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. اگر دندانپزشک شما می گوید که شما باید عصب کشی انجام دهید، آنها سعی در حفظ دندانی دارند که در خطر از دست دادن قرار دارد.

پیشرفت های زیادی در تکنیک ها و تکنولوژی دندانپزشکی در طول چند دهه گذشته صورت گرفته است، به این معنا که عصب کشی با پرکردن استاندارد هیچ تفاوتی نخواهد داشت. از آنجا که این یک عمل ماهرانه و ظریف می باشد، نوبت دندانپزشکی شما ممکن است مقداری طول بکشد. طول عمل بستگی به این دارد که کدام دندان آسیب دیده و این که چند کانال ریشه آسیب دیده اند.

چرا به عصب کشی نیاز دارید؟

هدف از عصب کشی، پاکسازی عفونت از دندان می باشد. دندان می تواند با پوسیدگی دندان، شکستن، تراشه یا ترک آسیب ببیند. این همان دلیلی است که حتی یک ترک ریز نیز باید شما را به ملاقات با دندانپزشکتان ترغیب کند، چرا که حتی یک ترک ریز نیز برای وارد شدن باکتری به دندان شما کافی می باشد. عفونت، اغلب همراه با التهاب دردناک، آبسه دندانی می باشد و اگر فوراً و به طور مؤثر درمان نشود می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت