آبان ۷, ۱۴۰۲

چگونه از نخ دندان ارتودنسی استفاده کنیم؟

فهرست

پاک سازی و نخ دندان ارتودنسی برای حفظ سلامتی دندان ها و لبخند بسیار اهمیت دارد. نخ کشیدن یا استفاده از نخ های موم دار برای تمیز کردن فواصل بین دندان ها سبب رفع ذرات مواد غذایی از مناطقی می شود که مسواک به آن ها دسترسی ندارد. از جمله این نواحی می توان به اطراف سیم ها و براکت ها اشاره کرد. افراد باید روزانه دندان های خود را نخ کشیده و با استفاده از مسواک های بین دندانی نواحی اطراف براکت ها و زیر سیم ها را پاک سازی کنند.

حتی در صورتی که وجود ارتودنسی نخ کشیدن را دشوار تر کند، نباید این عادت مفید را فراموش کرد. در این مطلب، روش های متعددی برای نخ دندان ارتودنسی بیان شده که می توانند سرعت و راحتی کار را بیشتر کنند. صرف نظر از روش انتخابی، در حالی که ارتودنسی دندان ها و لبخند را به سمت ظاهری زیبا تر پیش می برد باید با نخ کشیدن منظم دندان ها از بیماری های لثه و پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرد.

نخ کشیدن به روش سنتی

با این که روش سنتی نخ کشیدن، روشی عالی برای پاک کردن دندان ها از مواد غذایی و پلاک های بین دندان ها است اما امکان دارد افراد دارای ارتودنسی انجام آن را دشوار یابند. چرخاندن نخ دندان در اطراف براکت ها و سیم بین آن ها زمان بر است. در صورت استفاده از این روش باید 10 تا 15 دقیقه برای نخ دندان ارتودنسی در نظر گرفت. تنها ابزار مورد نیاز برای این کار نخ دندان دارای موم است. نخ دندان های بدون موم می تواند دچار پارگی شده یا در بین براکت های فلزی گیر کند.

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

نحوه ی کشیدن نخ دندان در ارتودنسی

– یک قطعه 45 تا 60 سانتی متری را از نخ جدا کنید.

– نخ را بین سیم اصلی و دندان خود قرار دهید. با قرار گرفتن در رو به روی یک آینه می توان نخ کشیدن را برای خود آسان تر و محل حرکت نخ را مشاهده کرد.

– جهت داشتن کنترل بیشتر بر نخ کشیدن، دو انتهای نخ را به دور انگشت خود بپیچانید.

– نخ را به آرامی بین دو دندان خود فشار داده و آن را بر جدار هر دو دندان بالا و پایین ببرید.

چگونه از نخ دندان ارتودنسی استفاده کنیم؟ 

در صورتی که دندان های ردیف بالا را نخ می کشید، حرکت نخ را به صورت حرف U برعکس انجام دهید. از جدار یک دندان تا به لثه بالا رفته و سپس از جدار دندان مجاور از لثه به پایین حرکت کنید. نخ را جدا کرده آن را به آرامی از پشت سیم خارج کنید. مراقب باشید که نخ دندان را با شدت از دندان خارج نکنید. در غیر این صورت امکان دارد نخ به سیم برخورد کرده و آن را از براکت خارج کند. نخ را به جفت دندان بعدی برده و این مراحل را تکرار کنید.

علت درد لثه چیست و چگونه درمان می شود؟

واترپیک یا خلال دندان آبی

واترپیک یک دستگاه منحصر به فرد است که با استفاده از جریان ثابت فضای بین دندان ها خط امتداد لثه را تمیز می کند. به دلیل عملکرد فوق العاده مناسب این دستگاه در پاک سازی دهان، تنها 3 تا 5 دقیقه استفاده از این دستگاه کفایت می کند. برخی انواع این دستگاه ها دارای سر های مخصوصی برای ارتودنسی هستند. این موارد اطراف براکت ها و بین دندان ها را آسان تر از دیگر انواع سر ها تمیز می کنند.

نحوه تمیز کردن دندان ها با واترپیک

مخزن آب دستگاه را با آب پر کنید. می توانید برای استفاده از مزیت ضد باکتریایی محلول شستشو، مقداری دهان شویه به مخزن آب اضافه کنید. البته، انجام این کار ضروری نیست. سر مخصوص را بر روی دستگاه قرار دهید. با فشار دادن دکمه دستگاه، از عملکرد مناسب و کافی بودن فشار آب مطمئن شوید. بر روی روشویی خم شده و شروع به استفاده از دستگاه کنید. جهت جلوگیری از پاشیدن آب به بیرون از دهان خود، لب ها را ببندید. اجازه دهید که در هنگام تمیز کردن دندان ها، آب از دهانتان خارج شود.

جریان آب را در امتداد خط لثه و بین هر دو دندان حرکت دهید. در صورت تمایل می توان جهت آزاد کردن ذرات غذا از اطراف دندان ها و براکت ها به آرامی مسواک زد. جریان آب را بر روی جلو و عقب دندان خود قرار دهید. پس از اتمام فرایند، مخزن آب را تخلیه کرده و سر مخصوص دستگاه را خشک کنید.بیشتر افراد به سلامت و زیبایی دندان و لبخند خود اهمیت زیادی می‌دهند.

به همین دلیل عده زیادی از مراجعان به دندان پزشکی برای بهبود ظاهر دندان‌های خود از دندان های ارتودنسی استفاده می‌کنند. با این حال در زمان استفاده از این بریس‌ها بیشتر افراد با چالش مسواک زدن دندان ارتودنسی و پاک و سالم نگه داشتن دندان‌های خود روبرو هستند.

نخ کشیدن یا تمیز کردن بین دندان ها برای حفظ بهداشت مناسب دهان ضروری است. نخ کشیدن به طور منظم نه تنها برای حفظ بهداشت مناسب دهان ضروری است بلکه به رفع باکتری های مضر و تحریک کننده لثه و پیشگیری از بروز حفرات بین دندانی نیز کمک می کند. با این که نخ کشیدن دندان ها بخش مهمی از روتین مراقبتی سلامت دهان است، تشویق کودکان به نخ کشیدن دندان ها می تواند چالشی برای اغلب والدین باشد. هنگامی که کودکان ارتودنسی داشته باشند، این چالش سخت تر نیز می شود. سیم های موجود در ارتودنسی سبب محدودیت در روش سنتی نخ کشیدن دندان ها شده و این عادت مفید را با دشواری همراه می سازند.

آنچه باید درباره ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین بدانید!

نکات مهم در کشیدن نخ دندان ارتودنسی در کودکان

با استفاده از این 3 روش زیر می توان نخ کشیدن دندان ها را در کودکان دارای ارتودنسی آسان تر کرد:

✅ از ابزار درست استفاده کنید

نخ کشیدن دندان های دارای ارتودنسی می تواند سخت و خسته کننده باشد. لغزاندن نخ بین دندان ها و بالای سیم ارتودنسی همچون گذراندن نخ از سوراخ یک سوزن است و ماهر ترین افراد را نیز به چالش می کشد. نخ کن ارتودنتیک وسیله ای نه چندان گران است که برای گذراندن نخ از میان دندان های افراد دارای ارتودنسی طراحی شده و در اغلب فروشگاه های بهداشتی به فروش می رسد.

✅ به کودکان خود در نخ کشیدن دندان ها کمک کنید

داشتن مهارت کافی در نخ کشیدن دندان های دارای ارتودنسی را نباید از کودکان خردسال خود انتظار داشت بلکه باید تا زمان کسب مهارت کافی، آن ها را در انجام این کار همراهی و کمک کرد. از آن جایی که امکان دارد نخ کشیدن به طول انجامد از کودک خود بخواهید در یک محیط دارای نور کافی و در وضعیتی راحت بنشیند.

✅ از نخ های موم دار استفاده کنید

نخ های فاقد موم بیشتر از انوع دارای موم به اجزای ارتودنسی گیر کرده و رشته هایی از خود بر جای می گذارند. دشواری نخ کشیدن دندان ها در هنگام داشتن ارتودنسی دو برابر حالت معمول است اما جهت پیشگیری از تجمع پلاک و کاهش خطر ابتلا به بیماری های لثه باید این کار مفید را انجام داد. با این که مراقبت از دندان ها برای همه کودکان توصیه می شود اما کودکان دارای ارتودنسی باید نسبت به سلامت و پاکیزگی دندان های خود توجه ویژه داشته باشند. والدین و سرپرستان کودکان باید توجه ویژه ای به سلامت و بهداشت دهانی کودک داشته باشند.

آیا ارتودنسی باعث تغییر فرم لب می شود؟

فواید استفاده از نخ دندان

نخ کشیدن یک اقدام ضروری برای حفظ بهداشت مناسب دندان ها است که در هنگام استفاده از ارتودنسی اهمیتی دو چندان می یابد. نخ کشیدن با رفع ذرات ریز غذا از دهان از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و دندان ها و لثه ها را سالم نگه می دارد. رفع این ذرات غذایی با مسواک به تنهایی غیر ممکن به نظر می رسند. در هنگام استفاده از ارتودنسی، این ذرات نواحی بیشتری برای پنهان شدن پیدا می کنند. با توجه به این که ارتودنسی معمولا برای مدتی طولانی استفاده می شود در صورت اجتناب از مسواک زدن یا نخ کشیدن به طور منظم، باکتری های موجود در دهان فرصت زیادی برای رشد و تخریب خواهند داشت.

مشکلات ناشی از بهداشت نامناسب دندان در مدت استفاده از ارتودنسی، خود را پس از برداشت براکت ها و سیم ها نشان می دهند. برای مثال، در صورتی که مواد غذایی بین براکت ها و دندان ها به دام افتند، پس از برداشتن ارتودنسی لکه هایی در آن نواحی مشاهده خواهد شد. علاوه بر لکه دار شدن دندان ها امکان ابتلا به حفرات شدید، نفس بد بو و بیماری لثه نیز وجود دارد. با این که نخ کشیدن دندان ها ممکن است کاری بیهوده به نظر برسد اما تمامی افراد دارای ارتودنسی باید این عادت مفید را به طور منظم انجام دهند.

علت لق شدن دندان در ارتودنسی چیست؟

اهمیت نخ کشیدن در طول مدت استفاده از ارتودنسی 

نخ کشیدن جهت حفظ سلامت دندان ها و لثه ها در هنگام استفاده از ارتودنسی اهمیت دارد. از آن جایی که اجزای ارتودنسی می توانند ذرات غذایی، قند ها و مایعات را در خود نگه دارند، بسیار اهمیت دارد که افراد مسواک زده، نخ دندان کشیده و جهت تنظیم ارتودنسی به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنند.

برای دریافت نوبت و مشاوره با دندانپزشک خود همین حالا تماس بگیرید

باید به یاد داشت که با اجتناب از نخ کشیدن، دندان ها در معرض حفرات و لثه ها در معرض بیماری قرار می گیرند. در هنگام نخ کشیدن باید لثه های بین دندان ها را نیز به آرامی ماساژ داد.

به دلیل آن که فضای بین هر دو براکت باید پاک سازی شود، نخ کشیدن در افراد دارای ارتودنسی بسیار بیشتر طول می کشد. در هنگام نخ کشیدن دندان ها نباید نشانه یا ردی از خون دیده شود. در صورت مشاهده خون، نخ کشیدن به درستی یا به اندازه کافی انجام نشده است.

استفاده از مسواک برقی نیز می تواند ایده مناسبی برای ماساژ دادن به لثه ها قبل و بعد از نخ کشیدن باشد. استفاده از مسواک های برقی می تواند به رفع هر گونه باکتری مضر و باقی مانده در دهان کمک کند. همچنین، اضافه کردن دهان شویه به روتین خود می تواند هر گونه تجمع باکتریایی را از بین ببرد.

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان