آبان ۷, ۱۴۰۲

علت کج شدن دندان در بزرگسالان

فهرست

تا به حال، به فردی با دندان های بی نقص نگاه کرده و از خود پرسیده اید که چگونه آنقدر دندان هایشان صاف و مرتب است؟ ما این حس شما را درک می کنیم. لبخند هر فرد، بخش مهمی از شخیصت اوست، و داشتن لبخندی زشت با دندان های نا مرتب، به اعتماد به نفس هر کسی آسیب می زند. خبر خوب این است که داشتن دندان و لبخند زیبا ربط چندانی به شانس ندارد، و چند دلیل منطقی پشت این مسأله است و خبر خوب بعدی این است که دندان کج با ارتودنسی به حالت ایده‌آل در می آید. حال، قبل از بررسی نحوه رسیدگی به زیبایی دندان، کمی به عوارض و  علت کج شدن دندان در بزرگسالان میپردازیم.

چگونه بهترین متخصص طرح لبخند در تهران را انتخاب کنیم؟

چه عواملی باعث ایجاد دندان‌های کج می شود؟

کج بودن دندان ها و عدم هماهنگی آن‌ها مشکل بسیار شایعی در میان افراد مختلف است. هم در کودکان و هم در افراد بالغ و بزرگسال این مشکل دیده می‌شود. برخی از دلایل کج شدن دندان عبارت اند از:

مکیدن شصت

 کودکانی که طی سال ها دائماً شست خود را می مکند، معمولاً دچار کج شدگی دندان ها می شوند. فشار مستمر به لثه ی دندان های در حال رشد، باعث کج شدن دندان ها، رو به بیرون فک خواهد شد. این احتمال با ادامه یافتن این عادت، بعد از سنین خردسالی، افزايش می یابد.

فشار دادن زبان

فشار دادن زبان به دندان ها هم تأثیری مشابه خواهد داشت، مخصوصاً جلو تر رفتن ردیف بالای دندان ها.

درمان اورژانسی دندان درد در اثر ضربه

دندان های نا مرتب

دندان های نا مرتب زمانی شکل می گیرند که فک بالا یا پایین، کوچک تر از حالت معمول باشند. فک نا مرتب دندان، سبب مشکلاتی مثل اوربایت و آندربایت می شود. در اوربایت، فک و دندان های بالا، جلو تر از فک و دندان های پایین قرار گرفته اند؛ در حالت آندربایت، برعکس حالت قبل، فک و دندان های پایین جلو تر از فک بالا قرار می گیرند.

ژنتیک

اگر ژن دندان کج در خانواده باشد، ممکن است فرد علارغم انجام صحیح توصیه های دندانی، دندان های دائمی کج داشته باشد.

مصدومیت صورت

 آسیب صورت، مثل جراحت فک در کودکی، می تواند منجر به دندان های نا منظم و نا مرتب شود. علت این امر، این است که فک، کمی جا به جا شده و دندان ها مجبور به کج رشد کردن، هستند. مصدومیت صورت، ممکن است سبب شکستن یا افتادن دندان هم بشود، این جای خالی باعث شده سایر دندان ها از جای خود به سمت این فضا کج شوند.

عوارض ناشی از کج شدن دندان ها

برخی از افراد با توجه به زشت یا نامرتب بودن فرم دندان ها از باز کردن دهان خود یا لبخند زدن خجالت بکشند. سایر معضلاتی که میتوانند ناشی از کج بودن دندان باشند عبارتند از:

بیماری لثه

بهداشت دهان و دندان در فک های حاوی دندان کج، کاری دشوار است. نبود بهداشت ایده آل در دهان، در دراز مدت، سبب عوارضی مثل بوی بد دهان، پوسیدگی دندان و مینا، و در نهایت باعث عفونت لثه می شود. مرحله اول این بیماری، التهاب لثه، نام دارد. که در آن لثه دچار تحریک، خارش و التهاب می شود. خونریزی لثه از دیگر علائم این بیماری است. اما اگر التهاب لثه در این مرحله درمان نشود، وارد مرحله پریودنتیت شده، که در آن مشکل، به استخوان ورود پیدا کرده و سبب نابودی استخوان یا دندان می شود.

دلایل عقب رفتگی لثه + راه های پیشگیری و درمان

استهلاک

دندان های کج و نا مرتب بیشتر در خطر استهلاک قرار دارند. اما مشکل به استهلاک ختم نمی شود. در بسیاری از موارد، استهلاک بیش از اندازه، سبب اختلال گیجگاهی فکی می شود، که بیمار طی آن، متحمل درد شدید و قفل شدن فک در حین حرکت میشود.

مشکل جویدن

دندان های کج یا شلوغ (در هم)، سبب مشکل در جویدن می شوند، که می تواند مشکلات هضم غذا را در پی داشته باشد.

مشکل در تکلم

 مانند مشکل در بیان برخی حروف یا لغات؛ این مورد، رایج ترین عارضه دندان های کج می باشد.

اعتماد به نفس پایین

از آنجایی که لبخند و دندان نشانگر شخصیت یک فرد است، افراد مبتلا به این مشکل، از اعتماد به نفس پایین تری برخودار هستند. همچنین دندان کج به مشکلات دیگری، مثل دندان لکه دار نیز می انجامد، که باعث ایجاد خجالت در فرد خواهد شد. این امر از دلایل مراجعه این افراد به پزشک زیبایی دندان است.

دندان صاف و مرتب سبب بهبود ظاهر و افزایش اعتماد به نفس در فرد می شود. اما علت مهم برای این عمل، جلوگیری از پریودنتیت است. این امر، خود، خطر بیماری های قلبی را نیز پایین می آورد.  عفونت استخوانی که در ادامه لثه ایجاد می شود، می تواند باعث عفونت باکتریایی در جریان خون شود، که خود سبب آسیب به دریچه های قلب خواهد شد.

روش صحیح مسواک زدن دندان ارتودنسی

روش های درمانی برای دندان کج

دو روش مؤثر درمان کجی دندان، عبارتند از:

بریس

نوعی ارتودنسی، که شامل براکت، بست و سیم می باشد. این ارتودنسی با تحمیل فشار مستمر، طی مدتی طولانی و در جهاتی تعیین شده، سبب جابجایی فک و دندان ها به مکان دلخواه مي شود. سه نوع مختلف بریس عبارتند از بریس های فلزی، سرامیکی و زبانی. پزشک ارتودنتیست، با توجه به معاینات انجام شده از دهان شما، بریس مناسب را پیشنهاد خواهد داد.

نامرئی

ارتودنسی نامرئی ، از سیم ها و صفحات بی رنگ و شفافی تشکیل شده است که یرای منطبق شدن روی فک و دندان های شما، تنظیم شده اند. اورتودنتیست، قالب های متعددی می سازد، و شما باید طی مراحل درمان، از قالب ها، به ترتیب استفاده کنید. بزرگسالان، معمولاً از این روش، که کمتر قابل رویت است، استفاده می کنند. البته، هزینه ی بیشتر بریس نامرئی، باعث شده است که بریس عادی، رایج تر باشد.

بسیاری از ما، بزرگ شدن با دندان کج را تجربه کرده ایم. نه تنها، داشتن دندان های کج، باعث پایین آمدن اعتماد به نفس می شود، بلکه، این مشکل، سبب بیماری های دیگر دهانی نیز می شود. مثل: بیماری لثه و حفره های دندانی و مشکل در تکلم. افرادی که از کج بودن دندان رنج برده اند، مطمئناً نمی خواهند فرزندانشان هم دچار این مشکل شوند.

مدت زمان ارتودنسی دندان چقدر است؟

روش های جلوگیری از کج شدن دندان در کودکان

در ادامه، به 5 راه برای کمک به فرزندان برای جلوگیری از کج شدن دندان اشاره شده است.

1. به مکیدن شست کودکان پایان دهید

پرهیز از هرگونه فشار اضافه به لثه های در حال رشد، یکی از مؤثرترین راه های پیشگیری از دندان کج است. مکیدن شست یا پستونک، یا فشار زبان به دندان ها و مشکلات دهانی در نوزادان، همه از دلایل فک و دندان های نامرتب در سنین بزرگسالی است.

جلوگیری از مکیدن وسایل، توسط فرزندانتان، در سنین پایین، خطر کج شدن دندان ها در آنها را کاهش می دهد، و به فکشان اجازه می دهد تا به طور طبیعی شکل بگیرد.

2. رعایت بهداشت دهان

بهداشت پایین دندان ها، یکی از دلایل کج شدن دندان است. زمانی که بیماری لثه در افراد کم سن وجود داشته باشد، پوسیدگی و باکتری می تواند وارد لثه شده و روی دندان های اصلی نیز تأثیر می گذارد. لثه و دندان سالم، به احتمال زیاد، مرتب خواهند ماند.

این موضوع، یکی از دلایلی است که شما باید به بهداشت دندان فرزندانتان در سنین پایین اهمیت دهید. مسواک زدن آرام لثه ی کودک خردسال، زمانی که دندان های شیری، شروع به در آمدن می کنند، باعث می شود، کودک از ابتدا به این حس عادت کند. این امر، تأثیر مثبتی در بسیاری از پدیده های دهان و دندان در سنین بالا دارد.

آموزش مسواک زدن دندان های کودک ۲ ساله

3. افتادن دندان در سنین پایین را جدی بگیرید

افتادن دندان در سنین پایین، باعث می شود، دندان های اطراف به سمت این فضا، گرایش پیدا کرده، و زمینه ی مشکلات بیشتر در سنین بالا را ایجاد می کنند، و این امر به این موضوع که دندان، به دلیل پوسیدگی یا حادثه افتاده باشد، ربطی ندارد.

اگر فرزند شما در سنین پایین دندانش را از دست داد، به دندان پزشک مراجعه کنید، تا با معاینه و تحت نظر گرفتن شرایط دندان های اطراف، از وقوع این مشکل جلوگیری کند.

4. ژنتیک

گاهی، به دلایل ژنتیکی، احتمال کج بودن دندان در فرد وجود دارد. اگر خودتان، دندان کج یا فک نامرتب داشتید، این احتمال وجود دارد که با وجود رعایت تمام موارد ذکر شده، فرزند شما دچار کجی دندان شود. البته، رعایت آن موارد، همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است، و سبب جلوگیری از سایر عوارض کجی دندان می شود.

5. تشخیص زود هنگام

این کار باعث می شود، دندان پزشک کودک شما، جلوی بروز این مشکل را در همان سنین پایین، بگیرد. در سنین کمتر از 10 سال، برای حل مشکل کجی دندان، حتی به ارتودنسی، نیازی نیست. بعد از 12 سالگی است که بریس، بهترین گزینه درمان است.

آیا ارتودنسی باعث تغییر فرم لب می شود؟

کجی دندان، ممکن است در پی دلایلی مثل بهداشت پایین دندان، استفاده ی بیش از حد از شیشه شیر یا پستونک، یا ژنتیک به وجود آمده باشد. اما راه هایی برای کم کردن تأثیر بلند مدت این مشکل وجود دارد. توجه به بهداشت دندان کودک در سنین پایین، و مراجعه به دندان پزشک به هنگام وقوع هر مشکلی، از درمان های پر هزینه در سنین بالا، جلوگیری می کند.

پس حواستان به نشانه های ابتدایی این بیماری مثل سختی در تکلم یا بلعیدن، یا حرکات عجیب صورت باشد،. دندان پزشک یا ارتودنتیست شما، با دخالت در زمان رشد کردن دندان های اصلی، می تواند مراحل درمانی آینده را آسان کند.

دکتر میلاد افشار

جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان

تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان