آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

وقتی که شما به دندان درد فکر می کنید، اولین کلمه ای که به ذهنتان می رسد چه چیزی است؟

برای من، کلمه ی طاقت فرساست. بسیاری از مردم دندان درد را به درآمدن دندان عقل یا به یک حفره جدی ربط می دهند، اما عفونت دندان که به دندان آبسه شده یا آبسه دندانی شناخته شده است نیز می تواند موجب درد شدید شود.

عفونت های دندان معمولاً ناشی از باکتری هستند که به این معناست که درمان احتمالاًً شامل آنتی بیوتیک ها خواهد شد. در اینجا ما درباره ی تمام عفونت های دندانی و بهترین آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت دندان صحبت خواهیم کرد.

آبسه دندانی چیست؟

دهان ما پر از باکتری است که به همین دلیل مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا آبکشی آن چند بار در طول روز اهمیت پیدا می کند. زمانی که باکتری جمع می شود، آنها می توانند به دندان یا لثه های شما حمله کنند و موجب آبسه، کیسه ای پر از چرک و باکتری شوند.

مسواک زدن لثه های حساس چگونه است؟

شایع ترین علائم عفونت دندان

اگر شما قبلاً هرگز دندان عفونت کرده نداشته اید، ممکن است تعجب کنید که از کجا متوجه شوید که دندان شما عفونت کرده است. درد اغلب شایع ترین علامت عفونت دندان است. متأسفانه، این درد همیشه محدود به خود دندان نیست. از آنجا که دندان ما به عصب های بسیاری متصل است، درد از دندان عفونت کرده ممکن است به فک، صورت و گردن کشیده شود. در مورد ناراحتی آن صحبت کنید!

دیگر علائم شامل موارد زیر می شوند:

• حساسیت دندان به گرما، سرما و یا فشار
  • حساسیت در اطراف دندان
  • التهاب دهان، فک یا صورت

اگر شما دچار آبسه دندانی باشید که خود به خود باز می شود، ممکن است مزه یک مایع نمکی قوی را احساس کنید که بوی بدی نیز دارد.

چگونه دهانی خوشبو و زبانی تمیز داشته باشیم؟

درمان عفونت دندان با آنتی بیوتیک

روش هایی برای تسکین درد و التهاب مرتبط با دندان عفونت کرده شما وجود دارد. شستشو با آب نمک همراه با جوش شیرین یا بدون آن، شست و شو با هیدروژن پروکسید و کمپرس سرد همگی می توانند به بهبود این علائم کمک کنند. اما یک دندانپزشک برای شما توضیح خواهد داد چرا شما نیاز به درمان بیشتری دارید.

در این صورت، دندانپزشک، درمان را از منبع عفونت آبسه، کیسه ای از چرک ها که در اطراف دندان در نتیجه ی عفونت تشکیل می شوند، آغاز خواهد کرد. در صورتی که آبسه خود به خود نترکد، دنداپزشک شما آن را تخلیه خواهد کرد، و اگر آبسه به اندازه کافی بد باشد، شما ممکن است نیاز به عصب کشی یا کشیدن دندان داشته باشید.

مراحل روکش دندان بعد از عصب کشی

خلاص شدن از آبسه بسیار مهم است، اما شما ممکن است برای رفع هر گونه باکتری که هنوز در ناحیه می باشد، نیاز به آنتی بیوتیک داشته باشید.

تورم گونه بعد از کشیدن دندان عقل

چگونه متوجه شوم که عفونت دندان پخش شده است؟

عفونت های درمان نشده در دهان شما می توانند به آسانی به مغز شما برسد. علائم آبسه مغز یا عفونت مغز شامل موارد زیر می شوند:

• لرز
  • گرفتگی گردن
  • تغییرات در هوشیاری، حالت روانی یا بینایی

عفونت های دندانی درمان نشده می توانند به جریان خون شما نیز گسترش پیدا کنند و موجب یک عفونت تهدید کننده به نام سپسیس شوند. علائم هشدار دهنده سپسیس به این صورت می باشند:

• دمای بالاتر یا پایین تر از دمای طبیعی بدن
  • تب یا لرز
  • گیجی یا خواب آلودگی شدید
  • درد شدید و یا احساس ناراحتی کلی

اگر شما هر یک از علائم زیر را داشته باشید که نشان دهنده ی پخش شدن عفونت دندان شما باشد، با مرکز فوریت های پزشکی فوراً تماس بگیرید.

علل و درمان درد دندان پس از عصب کشی

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

احتمال دارد که شما برای رها شدن از عفونت دندان به مدت 10-7 روز آنتی بیوتیک مصرف کنید و دندانپزشک چندین گزینه برای آنتی بیوتیک هایی که تجویز می کند خواهد داشت.

آنتی بیوتیک های پنی سیلین

پنی سیلین، آموکسی سیلین و آموکسیلین با کلاوولانات همگی متعلق به گروهی از آنتی بیوتیک ها به نام پنی سیلین ها هستند. آموکسی سیلین معمولاً اولین انتخاب برای درمان عفونت دندان می باشد. کلاوولانات دارویی ست که به هنگام ترکیب با آموکسی سیلین اثربخشی آموکسی سیلین را حتی بیشتر می کند. بنابراین اگر عفونت دندان شما جدی تر باشد، دندانپزشک شما ممکن است به جای آموکسی سیلین ساده، آموکسی سیلین با کلاوونات را تجویز کند.

کلینداماسین

اگر باکتری که باعث عفونت دندان شما شده باشد در برابر آموکسی سیلین مقاوم باشد یا شما به پنی سیلین آلرژی داشته باشید، (برای مثال، پنی سیلین موجب التهاب دهان یا گلوی شما می شود)، دندانپزشک شما ممکن است به جای آن کلیندامایسین را تجویز کند.

مترونیدازول

مترونیدازول آنتی بیوتیک دیگری است که می تواند برای درمان عفونت دندانی مفید باشد. اگر دندانپزشک شما پنی سیلین و مترونیدازول را برای نیروی بیشتر جهت مبارزه با باکتری تجویز کند، تعجب نکنید. فقط مراقب باشید تا از استفاده از تمام محصولات دهان شویه های الکلی یا حاوی الکل خودداری کنید.

مزایا و معایب دهانشویه فلوراید در بارداری

برای درمان عفونت دندان چی بخوریم؟

عفونت های دندانی شامل عفونت هایی می شوند که پس از جراحی ایجاد می شوند، برای مثال:

انواع آنتی بیوتیک های دندانپزشکی

آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین و آموکسی سیلین (آموکسیل) برای انواع عفونت های دندان استفاده می شوند که ممکن است پس از عمل دندانی رخ دهد. اریترومایسین (بنزامایسین، امگیل، اری، ایلوتایسین، استاتیسین) معمولاً زمانی تجویز می شود که بیماران نسبت به پنی سیلین یا آموکسی سیلین (آموکسیل) آلرژی داشته باشند.

کلیندامایسین (کلیوسین  HCL) اغلب برای درمان عفونت های جدی ناشی از باکتری های بی هوازی حساس استفاده می شود و از اینرو برای آبسه های دندانی در استخوان و بافت نرم که به پنی سیلین یا اریترومایسین واکنش نمی دهند، مؤثر می باشد.

کلروهگزیدین (با نام تجاری پریدکس، PerioChip, and PerioGard) آنتی بیوتیکی است که برای کنترل پلاک و التهاب لثه در دهان یا کیسه های پریودنتال (فضای بین لثه و دندان) استفاده می شود. کلروهگزیدین به صورت محلول وجود دارد که در کنار جرم گیری و عصب کشی برای کاهش عمق کیسه های اطراف دندان در بیماران مبتلا به پرودنتیت بزرگسالان استفاده می شود و یا به عنوان یک دهان شویه استفاده می شود که مراقبت ضد میکروبی بین جلسات معاینه دندانپزشکی را فراهم می کند.

تتراسایکلین ها مانند داکسی سایکلیتن (با نام تجاری آرتیدوکس) برای کمک به درمان بیماری پریودنتال مورد استفاده قرار می گیرد. دیگر استفاده از آنتی بیوتیک ها در دندانپزشکی جلوگیری از ورود باکتری موجود بر روی سطح بافت های اطراف دندان، به درون خون است.

دندان ها را چگونه شماره گذاری می‌کنند؟

این امر به ویژه در بیمارانی که دارای برخی از مشکلات دریچه قلبی ناقص یا مصنوعی هستند بسیار مهم است، زیرا باکتری های تولد یافته در خون تمایل دارند که بر روی دریچه ها بنشینند و موجب عفونت های جدی شوند. آنتی بیوتیک ها ممکن است به صورت خوراکی، عضلانی و یا حتی وریدی استفاده شود. آنها معمولاً فوراً پیش از جراحی دندانی استفاده می شوند و در دوزهای کمی، برای مثال کمتر از یک روز یا مانند اینها مصرف می شوند. کلروهگزیدین ممکن است موجب لکه دار شدن دندان ها و پر کردن دندان شود. تتراسایکلین در طول مراحل رشد دندان نیز استفاده می شود. (در نیمه دوم بارداری تا 8 سالگی) ممکن است موجب تغییر رنگ دائمی دندان (زرد، خاکستری، قهوه ای) شود.

علل دندان درد بارداری + درمان خانگی

چه زمانی آنتی بیوتیک ها باید مصرف شوند؟

پروفیلاکسی آنتی بیوتیک برای بیماری های عفونی دندانی یا منشأ دهانی نسبت به درمان آنتی بیوتیکی چنین عفونت هایی شایع تر هستند. آنتی بیوتیک ها جایگزینی برای مداخله دندانپزشکی نیستند، بلکه آنها مکمل مداخله پزشکی هستند.

استفاده ی عمده پروفیلاکسی آنتی بیوتیک در عمل های دندانپزشکی برای روش هایی می باشد که منجر به خونریزی در حفره ی دهانی می شوند و تجویز آنتی بیوتیک ها برای چنین مواردی در بین دندانپزشک ها معمول می باشد.

آنتی بیوتیک ها همچنین به طور معمول در رویکردهای دندانپزشکی برای درمان بیماران مبتلا به نقص ایمنی، بیمارانی با علائم واضح عفونت سیستمتیک استفاده می شوند.

علت تجویز آنتی بیوتیک ها توسط دندانپزشک

✅ برای درمان عفونت های حاد و مزن ادنتوژنیک و غیر ادونتوژنیک

✅ به عنوان درمان پروفیلاکتیک برای جلوگیری از عفونت کانونی در بیماران در معرض خطر (در نتیجه ی بیماری های خاص مانند آندوکارتی، دریچه های قلب مصنوعی و بیماری قلبی ارثی)

✅ برای جلوگیری از عفونت موضعی و پخش شدن آن در بین بیمارانی که جراحی دندانی یا درمان دندانپزشکی روی آنها انجام شده است.

۷ نکته برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

آنتی بیوتیک برای عفونت های ادنتوژنیک

علی رغم وقوع بالای عفونت های ادونتوژنیک، هیچ ضابطه ی ثابتی برای استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان آنها وجود ندارد. درصد قابل توجهی از درد با منشأ دندانی ناشی از عفونت های مزمن و حاد پالپ دندان می باشد که به جای استفاده از آنتی بیوتیک، نیاز به مداخله ی  جراحی دارد.

موارد بالینی برای استفاده آنتی بیوتیک، شامل عفونت پری اپیکال حاد، حفره خشک دندان و پالپیت می باشند.

موقعیت های کلینیکی که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی بر یک اساس تجربی دارند محدود هستند و آنها شامل عفونت های دهانی همراه با بالا رفتن دمای بدن و شواهدی از گسترش سیستمیک مانند لنفادنوپاتی و تریسموس هستند.

سلولیت های صورت که ممکن است همراه با دیسفاژی باشد و یا بدون آن باشد، یک بیماری جدی است که به دلیل احتمال گسترش عفونت به وسیله گردش خون و لنف باید سریعاً با آنتی بیوتیک درمان شود.

عوارض کشیدن دندان عقل در زمان پریود چیست؟

شرایط پریودنتال التهابی مزمن نیاز به استفاده روتین از آتی بیوتیک ها ندارند، داروهای آنتی باکتریال سیستمتیک باید فقط در شرایط پریودنتال حاد که تخلیه یا از بین بردن آن غیر ممکن است و در جایی که گسترش محلی عفونت وجود دارد یا در جایی که گسترش سیتمتیک رخ داده است، استفاده شوند.

در حالی که محققان پنی سیلین ها (آموکسی سیلین) نیمه ترکیبی و طبیعی را اولین گزینه می دانند، دیگر افراد ترجیح می دهند از ترکیبی از آموکسی سیلین و کالولانیک اسید به علت افزایش در مقاومت به پنی سیلین و سطح پایین مقاومت باکتریایی به این ترکیب استفاده کنند.

آنتی بیوتیک برای عفونت غیر ادنتوژنیک

عفونت های غیر ادنتوژنیک نیاز به درمان طولانی مدت دارند. چنین عفونت هایی شامل سل، سفلیس، لپروسی و عفونت های غیر اختصاصی از جمله غشاهای مخاطی، غدد بزاقی، فاشیا و استخوان می شوند.

آنتی بیوتیک های ترکیبی جدید، مانند فلودوروکیتولون ها، داروهایی هستند که برای کنترل عفونت های غیر ادنتوژنیک ، عفونت های استخوانی و مفصلی، عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های دستگاه تنفسی انتخاب می شوند.

دکتر میلاد افشار دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴

عفونتهای دندانی به چه دلیل به وجود می ایند؟

برای درمان انواع عفونت های لثه ای چه آنتی بیوتیکی خوب است؟

ایا عفونتهای دندانی درمان نشده خطرناک است؟

بله،عفونت های دندانی درمان نشده می توانند به جریان خون شما نیز گسترش پیدا کنند و موجب یک عفونت تهدید کننده به نام سپسیس شوند.