آبان ۷, ۱۴۰۲

روش های قطع فوری خونریزی دندان بعد از کشیدن

فهرست

دندانپزشک پس از کشیدن دندان به شما دستورالعمل هایی را می دهد که سبب قطع فوری خونریزی دندان بعد از کشیدن می گردد. در این مقاله به بررسی کامل این موضوع می پردازیم. پس از کشیدن دندان، نگهداری و مراقبت مناسب از آن تا ۲۴ ساعت پس از عمل مهم است. اگر خونریزی دندان شما قطع نشد، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا بهترین راه حل را برای این موضوع به شما ارائه دهد. این مقاله حاوی راهنمای مراقبتی پس از عمل مفید و متعددی است، اما ممکن است شرایط شما خاص باشد. به این دلیل است که بحث و بررسی مراقبت های پس از کشیدن دندان اهمیت دارد و به این صورت می‌توانیم مراقبت‌های شخصی را برای شما فراهم کنیم.

راه های قطع خونریزی دندان بعد از کشیدن

خونریزی لثه ها بعد از کشیدن دندان یا جراحی پریودنتال بسیار نگران کننده است. در صورت بند نیامدن خونریزی و برای قطع فوری خونریزی دندان بعد از کشیدن با دندانپزشک یا جراح دندانپزشک خود تماس بگیرید.

قرار دادن گاز استریل مرطوب شده روی لثه

– کنترل کردن خون با گاز.

– یک تکه گاز تمیز مرطوب روی حفره دندان بگذارید.

– گاز را لوله کنید یا بپیچانید. به این صورت گاز روی زخم می ماند

– گاز را به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه محکم با دندان فشار دهید.

– اطمینان پیدا کنید گاز سر جای خودش است و آنقدر بزرگ است که روی حفره دندان مستقیماً فشار وارد کند.

– یکی از اجزای مهم چای اسید تانن است که به تشکیل لخته خون کمک می‌کند. بنابراین استفاده از چای کیسه ای روشی موثر برای متوقف کردن خونریزی است.

– دستورالعمل گاز را برای کیسه چای کیسه تمیز به کار ببرید.

اطمینان از تشکیل لخته خون تشکیل در حفره دندان 

❎ لخته های خونی که در حفره دندان قرار گرفته اند، عامل مهمی در پروسه درمان هستند. باید مواظب باشید و هیچ کاری نکنید که شکل‌گیری آن را مختل کنید.

چندین روش وجود دارد که با آنها می‌توان از لخته خون تشکیل شده در ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان محافظت کرد. زمان بهبودی کامل حفره خشک دندان  به عوامل مختلفی بستگی دارد. این موارد می تواند شامل نوع کشیدن، اندازه دندان و علت کشیدن دندان باشد.

❎ از شستشوی شدید و تف کردن اجتناب کنید.

❎ از مایعات داغ دوری کنید.

❎ اختلاف فشار هوا را به حداقل برسانید. از ایجاد فشار در دهان یا سینوسها اجتناب کنید زیرا لخته خونی را از حفره دندان جدا می کند. این امر به این معناست که باید از سیگار کشیدن اجتناب کنید و از نی برای نوشیدن استفاده نکنید زیرا این کار باعث ساکشن می شود.

❎ از خالی کردن بینی و عطسه کردن با دهان باز خودداری کنید. به مدت چندین روز از نواختن سازهای بادی اجتناب کنید تا حساسیت آن کمتر شود.

علت درد لثه چیست و چگونه درمان می شود؟

فعالیت بدنی پس از کشیدن دندان

✅ از کارهای مشکل یا فعالیت‌های شدید اجتناب کنید.

✅ باید از خم کردن و یا بلند کردن اجسام سنگین دوری کنید. تا دو روز پس از کشیدن دندان باید آرام باشید، سعی کنید دراز بکشید به طوری که سرتان بالاتر از قلبتان باشد. این کار باعث می‌شود فشار خون شما پایین تر بیاید و خون ریزی کنترل شود.

✅ وقتی دندان شما بیرون کشیده می‌شود، سلول‌های شما آسیب می بیند و به این صورت حساسیت ایجاد می‌شود. ممکن است میزان ورم ایجاد شده کم یا بسیار زیاد باشد.

✅ از سیگار کشیدن بپرهیزید.

✅ سیگاری‌ها دشواری‌های بیشتری مانند خونریزی هنگام کشیدن دندان تجربه می کنند. پس از کشیدن دندان تا ۲۴ ساعت از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

اثرات سیگار بر روی دهان و دندان

تغذیه و اقدامات درمانی بعد از کشیدن دندان

  • پس از کشیدن دندان، فقط مایعات نرم بخورید و یا حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از جراحی،مایعات بخورید.
  • هیچ چیز را شدیدا نجویید.
  • از غذاهای سفت و سرخ شده که محل کشیدن دندان را بیشتر زخمی می کند و باعث خونریزی بیشتر می شود، بپرهیزید.
  • مایعات داغ نخورید زیرا لخته خونی را حل می‌کند.

۵ نوشیدنی های مفید برای دندان‌ها

 اگر درد زیادی دارید با ما تماس بگیرید. به این صورت ما می‌توانیم داروهایی را برای شما تجویز کنیم.

جراحی لثه فرآیندی که شامل برش زدن یا برداشت بافتهایی از دهان شماست. این کار شامل فرایندهای مانند کشیدن دندان، جراحی لثه و قرار دادن ایمپلنت های دندانی است. همچنین جراحی لثه شامل برداشتن بافت های بیمار دهانی، تصحیح مشکلات جویدن، یا درمان شکاف لب یا لثه است.

جراحی لثه توسط دندانپزشک

ممکن است دندانپزشکتان خودش جراحی لثه را انجام دهد و یا اینکه شما را به جراح لثه ارجاع دهد. جراح لثه دندانپزشکی است که  فارغ التحصیل تخصص جراحی فک و صورت است.

 جراحی فک و صورت، تخصص دندانپزشکی است که با درمان جراحی اختلالات بیماری‌ها، آسیب ها و نقص بافت های نرم و سخت لثه و مناطق و فک و صورت و مناطق وابسته سروکار دارد.

لثه ها ممکن است دچار عقب رفتگی یا فرسودگی شوند و باعث نمایان شدن بافت صورتی رنگی را که ریشه دندان ها را می پوشاند، شوند. اگر لثه در موقعیت غیرطبیعی قرار داشته باشد، ممکن است لثه دور دندان دچار عقب رفتگی شود. عقب رفتگی لثه که باعث در معرض دید قرار گرفتن ریشه دندان ها شود، باعث نگرانی شده و دندان ها را در معرض خرابی، عفونت و افتادن قرار می دهد.

 گاهی پس از یک جراحی کوچک، ممکن است شما درد و خونریزی و یا تورم داشته باشید. مراقبت مناسب پس از جراحی به بهبود کامل و سریع دهان شما کمک می کند. در زیر آنچه که معمولا پس از جراحی لثه اتفاق می‌افتد و چگونگی مواجه شدن با آن ها آمده است.

تورم گونه بعد از کشیدن دندان عقل

مراقبت های بعد از جراحی لثه

 هنگامی که اثر بی‌حسی می رود، احساس مقداری درد طبیعی است. ممکن است طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی بیشترین درد را داشته باشید. درد و ناراحتی در ناحیه جراحی ممکن است ۳ تا ۵ روز پس از جراحی ادامه داشته باشد. مقدار ناراحتی از شخصی به شخص دیگر و از یک جراحی به جراحی دیگر متفاوت است.

 چه کاری باید انجام دهید

 ممکن است دندانپزشک جراح لثه برای شما دارو تجویز کند. به دندانپزشک و یا جراح تان بگویید چه داروهای مکمل یا گیاهی مصرف می کنید. داروها را دقیقا طبق تجویز دندان پزشک جراح و داروساز مصرف کنید.

 استراحت کردن بسیار مهم است. اگر فعالیت زیادی داشته باشید احساس ناراحتی می کنید. اگر در طی ۴۸ ساعت درد شما کمتر نشد و یا هر زمان مشکل احساس کردید، با دندان پزشک و یا جراح لثه تماس بگیرید.

جراحی بالا بردن لثه یا افزایش طول تاج دندان (کاربرد و عوارض)

چه کاری نباید انجام دهید

    • بیشتر از آنچه برای شما تجویز شده است دارو مصرف نکنید.
    • وقتی داروی مسکن میخورید، الکل ننوشید.
    • اگر داروی مسکن یا مخدر مصرف می کنید، رانندگی نکنید و با دستگاه نیز کار نکنید.
    • داروی مخدر ممکن است باعث احساس خواب آلودگی داشته باشید. اگر داروی داده شده مخدر نباشد، دندانپزشک و یا جراح و یا داروساز به شما خواهند گفت.

درمان خونریزی لثه

احتمالا تا دو ساعت پس از جراحی خونریزی خواهید داشت. ممکن است تا ۲۴ ساعت ترشحات ادامه داشته باشد. خون و بزاق دهانتان با هم ترکیب خواهد شد و این صورت ممکن است احساس کنید که خونریزی بیشتر از میزان واقعی است. اگر پس از چهار ساعت نتوانستید خونریزی را با فشار دادن محکم گاز کنترل کنید، با دندان پزشک و یا جراح لثه تماس بگیرید.

دندانپزشک جراح لثه گاز را روی زخم خواهد گذاشت تا با ایجاد لخته میزان خونریزی را کاهش دهد. این گاز را بدون توجه به اینکه چقدر خیس شده است باید تا یک ساعت روی زخم نگه دارید. با فشار دادن دندان هایتان، فشار دائم و محکمی به گاز وارد کنید. اگر هنوز پس از یک ساعت خونریزی داشتید گاز جدیدی روی محل زخم بگذارید و با فشار دائم و محکم روی گاز و یک ساعت آینده ادامه دهید.

استراحت کنید و سرتان را بالا نگه دارید. استراحت، گردش خون را کاهش می دهد. این امر به بند آمدن خونریزی و بهبود سریعتر شما کمک می کند. مانند همیشه مسواک بزنید و دندان بکشید اما به زخم نزدیک نشوید و فقط با کمی آب آن را بشویید. اگر پس از چهار ساعت یا بیشتر پس از جراحی خونریزی داشتید،، با جراح دندانپزشک تماس بگیرید.

 یک روز کامل پس از جراحی برای قطع فوری خونریزی دندان بعد از کشیدن، دهان تان را با آب گرم بشویید. ممکن است جراح یا دندان پزشک به شما پیشنهاد کند یک دوم قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب بریزید و با آن دهانتان را بشویید. به مدت سه تا چهار روز، هر روز ۴ یا ۵ بار دهانتان را بشویید.

علل و روش های جلوگیری از عفونت لثه

بعد از کشیدن دندان از موارد زیر برای حداقل ٢۴ ساعت پرهیز کنی

1. در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی، حتی اگر خونریزی و ترشح احساس بدی را در دهانتان به وجود آورد دهانتان را نشویید.

2.  گاز را نجوید و یا آن را مک نزنید.

3. تا دو روز پس از جراحی به خودتان فشار وارد نیاورید.

4.  از نوشیدنی های داغ مانند چای و قهوه اجتناب کنید.

اگر سوپ می‌خورید صبر کنید تا سرد شود. مایعات داغ جریان خون را افزایش می دهد و ممکن است دوباره زخم شروع به خونریزی کند. تا دو هفته پس از جراحی از الکل و تنباکو دوری کنید. این دو تشکیل و ایجاد لخته را سخت تر خواهد کرد و ایجاد عفونت را تسهیل خواهد کرد. الکل و تنباکو بهبودی را کند خواهد کرد.

در روز اول پس از جراحی برای قطع فوری خونریزی دندان بعد از کشیدن، روی منطقه متورم کمپرس آب سرد بگذارید. می توانید کمپرس آب سرد را با قرار دادن تکه های یخ در دستمال و یا کیسه فریزر درست کنیم. کمپرس سرد را ده دقیقه روی محل بگذارید. پس از ۱۰ دقیقه آن را بردارید و دوباره پس از ده دقیقه آن را روی محل بگذارید. اگر برایتان امکان پذیر بود، این کار را طی ۲۴ ساعت پس از جراحی بارها و بارها تکرار کنید.

مسواک زدن لثه های حساس چگونه است؟

در روز دوم پس از جراحی کمپرس گرم روی محل قرار دهید. می‌توانید کمپرس گرم را با پیچاندن بطری آب گرم در دستمال درست کنید. گرما جریان و گردش خون را افزایش خواهد داد و تورم کم خواهد شد. از گرمای زیاد به طوری که پوستتان را بسوزاند استفاده نکنید. اگر تورم تا ۴۸ ساعت پس از جراحی ادامه یافت، و یا پس از ۷ روز پس از جراحی کاهش نیافت، به دندان پزشک و یا جراحتان اطلاع دهید.

دکتر میلاد افشار دندانپزشک و متخصص ایمپلنت و جراحی دندان تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان