علت درد لثه چیست و چگونه درمان می شود؟

درد لثه می تواند در اثر بیماری لثه، شیمی درمانی، مصرف تنباکو، برخی تغییرات هورمونی یا تکنیک های نادرست مسواک زدن و نخ کشیدن دندان ها باشد. خونریزی و درد در اثر ابتلا به بیماری لثه بسیار رایج بوده که به همین دلیل رفع مشکل بخش مهمی از حفظ سلامت لثه ها به شمار می رود. لثه ها از دندان ها حمایت کرده و بنیان یک دهان سالم هستند. در صورت مراقبت نامناسب، بیماری اولیه لثه ها می تواند تا به مشکلاتی جدی تری پیش روی کند.

علت درد لثه ها چیست؟

در این مطلب برخی از عوامل مختلف درد لثه بیان شده اند. آشنایی با این عوامل می تواند در هنگام صحبت کردن با دندانپزشک و تشخیص علت ناراحتی مفید باشد.

زخم های دهانی (کانکر یا آفت)

این موارد زخم هایی در دهان هستند که سبب احساس درد و ناراحتی شدید در لثه می شوند. این زخم ها در اثر فشار یا آسیب به بافت دهان یا یک بیماری زمینه ای همچون ضعف سیستم ایمنی، کمبود مواد مغذی یا مشکلات گوارشی به وجود می آیند.

بریدگی یا ساییدگی

درد در لثه اغلب می تواند در اثر یک برش یا ساییدگی ساده باشد. ارتودنسی یا دیگر سخت افزار های دهانی همچون دندان های مصنوعی می توانند سبب تحریک بافت و ایجاد درد لثه شوند.

عفونت یا بیماری لثه

درد لثه همراه با خونریزی یا حساسیت اغلب در اثر بیماری یا عفونت به وجود می آید. ژنژیویت، خفیف ترین شکل بیماری لثه، تقریبا نیمی از افراد بالغ را تحت تاثیر قرار داده و می تواند سبب حساسیت و درد مزمن لثه ها شود. در صورتی که پلاک روی دندان ها و اطراف خط لثه به طور مناسب رفع نشود، ژنژیویت می تواند به عفونت لثه ای جدی تری تبدیل شود.

عفونت سینوسی

عفونت سینوسی یا سینوسیت هنگامی بروز می دهد که بافت پوشاننده سینوس متورم یا ملتهب شده و سبب درد لثه ها شود. سینوس ها به طور طبیعی با هوا پر شده اند اما پس از ابتلا به عوامل مهاجم و عفونت پر از مایع می شوند. تقریبا 37 میلیون نفر هر ساله از عفونت سینوسی رنج می برند. بر اساس این اطلاعات، درد لثه و دندان ناشی از التهاب سینوس بسیار رایج است. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به همراه درد لثه، باید جهت تایید تشخیص و دریافت توصیه های درمانی مناسب به پزشک متخصص مراجعه کرد. صرف نظر از محل یا عامل درد لثه، افراد معمولا به دنبال تسکین فوری آن هستند.

بهترین آنتی بیوتیک های دندانپزشکی کدام اند؟

برفک

این عفونت قارچی دهان می تواند درد لثه را نیز به همراه داشته باشد. در صورتی که درد لثه با یک لایه زرد رنگ بر روی دهان، حلق یا درون گونه ها همراه باشد باید به پزشک مراجعه کرد.

ژنژیویت

این بیماری لثه با تورم، درد و خونریزی آسان شناخته می شود. در صورتی که قرمزی، تورم، خونریزی و زخم لثه ها بیش از یک هفته تداوم یابد باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

بیماری پریودنتال یا پریودونتیت

این بیماری به دنبال ژینژیویت درمان نشده ایجاد می شود. در صورت تجربه درد، قرمزی، تورم، خونریزی، عقب نشینی، آبسه و لق شدن دندان باید هر چه سریع تر با دندانپزشک ملاقات کرد. زنان در صورت بارداری یا یائسگی باید زمان بروز این مشکلات ناشی از تغییرات هورمونی را یادداشت کنند. بروز درد و مشکلات لثه در اثر تغییرات هورمونی چندان نادر نیست.

آیا شما به جراحی لثه نیاز دارید؟

پیشگیری و تسکین درد لثه

درد های لثه می تواند به شکل های مختلفی پدیدار شود. برخی افراد درد لثه را در یک ناحیه مشخص احساس کرده و برخی دیگر آن را در سرتاسر دهان بیان می کنند. لثه در صورت عدم مراقبت کافی ملتهب، عفونی و زخم شده یا پس از ابتلا به بیماری تحلیل می روند. در حالی که درد لثه و دندان دارای عوامل مختلفی بوده اما درمان اغلب این عوامل تقریبا یکسان است. رعایت بهداشت مناسب و موثر دهان اغلب اوقات به بهبود سلامت لثه ها کمک می کند.

برخی درمان های درد لثه شامل موارد زیر می شوند:

✅ 2 بار مسواک زدن لثه های حساس با خمیر دندان ضد ژنژیویت: این خمیر دندان ها مخصوصا برای خنثی کردن باکتری های پلاک دندانی طراحی شده اند.

✅ داشتن توجه ویژه به نواحی اطراف خط لثه و تشکیل پلاک

✅ استفاده از یک مسواک برقی برای تحریک بهتر لثه

✅ نخ کشیدن دندان ها به صورت روزانه

✅ مراجعه به دندانپزشک 2 بار در سال

✅ استفاده از دهان شویه های ضد ژنژیویت به صورت روزانه

دیگر روش های کاهش درد لثه می توانند شامل اجتناب از مصرف تنباکو، افزایش دریافت مواد مغذی یا کاهش استرس در زندگی باشند. ‌سیگار کشیدن یکی از دلایل مهم ابتلا به بیماری های شدید لثه است.

بیشتر بخوانید: اثرات سیگار بر روی دهان و دندان

این اقدامات مهم در ترکیب با بهداشت مناسب دهان می توانند سلامت مناسب را به لثه ها باز گردانند.

علائم درد لثه و فک

درد لثه می تواند با علائم دیگری نیز همراه باشد که در پایین به چند مورد از آن ها اشاره شده است:

• خونریزی لثه ها
  • ظاهر بنفش یا قرمز روشن لثه ها
  • حساسیت به لمس در لثه ها
  • زخم های دهانی دردناک
  • عقب نشینی و تورم لثه ها

سینوزیت و درد لثه

علائم درد های لثه تان را بررسی کنید و سپس با دندانپزشک خود صحبت کنید. آنها با استفاده از عکس برداری توسط اشعه ایکس و وضعیت دندان های شما تعیین می کنند که مشکل درد لثه شما به علت آبسه دندانی، حفره خشک دندان و پوسیدگی دندان است یا سایر مشکلات مربوط به دندان و فک.

۷ نکته برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

درمان درد لثه در بارداری

یکی از مشکلات غیرمنتظره در طی دوران بارداری درد لثه و یا حساس شدن دندان‌هاست. اما با رعایت بهداشت دهان و دندان، داشتن عادت‌های درست در مراقبت از آن‌ها و مراجعه‌ی مرتب به مطب دندان‌پزشکی تا حدود زیادی می‌توان سلامت دندان‌ها و لثه را حفظ کرد.

علل دندان درد بارداری + درمان خانگی

درمان درد لثه

در صورتی که تنها علامت بیمار درد لثه باشد می توان درمان های زیر را در خانه امتحان کرد:

1- شستشو با آب نمک

1 فنجان آب را بر روی اجاق گاز گرم (نه داغ) کرده و داخل یک لیوان خنک بریزید. یک قاشق چای خوری نمک را به آب گرم اضافه کردن و آن را به خوبی ترکیب کنید. مخلوط را در دهان خود چرخانده و بدون بلعیدن آن را بیرون ریزید. نمک به پیشگیری از رشد باکتری در دهان کمک کرده و باکتری های موجود در لثه را کاهش می دهد. این باکتری ها می توانند علت احتمالی تورم لثه باشند. این کار را 2 بار در روز انجام دهید تا تورم ایجاد شده فروکش کند.

2- کمپرس سرد و گرم

جهت کمک به کاهش درد می توان از هر دوی کمپرس سرد و گرم استفاده کرد.

برای کمپرس گرم: آب را تا دمایی قابل تحمل گرم کنید. یک پارچه تمیز را در آب گرم فرو برده و پس از بیرون آوردن آب اضافی آن را خارج کنید. پارچه گرم و مرطوب را به آرامی بر روی صورت و نزدیکی محل درد لثه فشار دهید.

برای کمپرس سرد: یک بسته یخ را در پارچه ای تمیز قرار داده و به همان روش بالا استفاده کنید. افراد می توانند تا هنگام رفع کامل التهاب و تورم، از این کمپرس ها به صورت مرتب یا متناوب استفاده کنند.

3- گیاهان دارویی

برخی گیاهان دارویی و ادویه ها می توانند به عنوان درمان هایی خانگی برای درد و التهاب لثه به کار روند. پودر میخک و اسپیلانتس هر دو گیاهانی مسکن درد بوده و از مدت هاست که به عنوان جایگزین مسکن های خوراکی استفاده می شوند. پودر گیاهان ضد التهاب همچون زرد چوبه نیز می تواند مفید باشد. جهت استفاده از این درمان، پودر گیاه انتخابی را با اندکی آب گرم ترکیب و یک خمیر تهیه کنید. این خمیر را به طور مستقیم بر روی لثه ها قرار داده تا درد فروکش کند. سپس دهان خود را با آب بشویید. این روش را می توان به تعداد دفعات مورد نیاز تکرار کرد.

4- اسپری دندانی خانگی

روغن های ضروری را تا حد مایع اسپری رقیق کنید. برای به کار گیری این درمان، از ظرف اسپری استفاده کنید که تاکنون هیچ محصولی در آن قرار نگرفته است. ظرف را با آب پر کرده و 5 قطره روغن ضروری انتخابی را به ازای هر 30 گرم روغن حامل به آن اضافه کنید. محلول را تکان داده و به اندازه نیاز بر لثه های خود اسپری کنید. هرگز نباید روغن های ضروری را بدون ترکیب با روغن های حاملی چون روغن بادام شیرین با پوست تماس داد. همچنین، باید از بلعیدن روغن های ضروری خودداری شود. پس از اسپری کردن باید دهان خود را شسته و محلول را به بیرون ریخت. روغن هایی همچون نعنا، مرزنگوش و میخک دارای ویژگی های طبیعی، تسکین بخش، ضد التهاب و افزاینده گردش خون هستند.

5- کیسه چای

یک کیسه چای برداشته و آن را به مدت 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید. پس از آن که کیسه به اندازه کافی خنک شد، آن را به طور مستقیم و به مدت حداقل 5 دقیقه بر روی لثه های دردناک قرار دهید. بهتر است چایی انتخاب شود که سرشار از آسترینجنت تانیس باشد. چای سبز و سیاه از جمله این موارد هستند. آسترینجنت تانیس یک ماده ضد التهاب و ترمیم کننده است. همچنین، مصرف گیاهان دارویی دارای ویژگی ضد التهاب همچون زنجبیل و بابونه نیز انتخابی هوشمندانه است. گیاهان ضد التهاب بافت های ملتهب را تسکین داده و تانیس هر گونه عامل تحریک کننده لثه را به خود جذب می کند.

۵ نوشیدنی های مفید برای دندان‌ها

6- ژل های بی حس کننده دهانی

این ژل های دارویی به صورت خوراکی در بازار به فروش می رسند. ژل های یاد شده حاوی ترکیبات طبیعی و مصنوعی هستند که به بی حس کردن لثه و درمان درد آن کمک می کنند. برخی از این موارد نیز ترکیبات بی حس کننده گیاهانی همچون میخک یا اسپیلانتس را در خود جای داده اند.

7- مسکن های بدون نسخه

مسکن های بدون نسخه و دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی می توانند در تسکین درد مفید باشند. آسپرین، استامینوفن (تیلنول) و ایبوپروفن (آدویل) از نمونه های این دارو ها هستند. در صورتی که درد مداوم بوده و درمان های موضعی جوابگو نیستند باید به دندانپزشک مراجعه شود.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

درد لثه اغلب یک مشکل مجزا بوده وبه آسانی درمان یا تسکین داده می شود. در برخی موارد، درد لثه می تواند نشانه مشکل بزرگ تری در سلامت دهان باشد. در صورتی که درد لثه ویژگی های زیر را داشته باشد باید به دندانپزشک یا پزشک مراجعه شود:

• درد مداوم یا شدید
  • ایجاد اختلال در خواب یا خوراک