اسفند ۱۱, ۱۴۰۲

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

فهرست

امروزه زیبایی به یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم تبدیل شده است و بخش های مختلفی از بدن انسان برروی زیبایی تاثیر خواهند گذاشت که یکی از اصلی ترین آنها حالت دندان ها و طرح لبخند فرد است. لمینت سرامیکی دندان یکی از روش هایی است که با استفاده از آن می توان زیبایی دندان ها را افزایش داد و در این رابطه باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. با اینکه روش های مختلفی برای ترمیم و زیبایی دندان ها وجود دارد اما طبیعتا انتخاب بهترین مورد از میان آنها باعث گرفتن بهترین نتیجه خواهد شد. لمینت سرامیکی دندان یکی از پرطرفدار ترین انواع لمینت ها است چرا که هم کیفیت بالایی داشته و هم می توان با قیمت مناسبی از آن بهره مند شد. اما شاید برایتان این سوال پیش آید که لمینت سرامیکی دندان چیست؟ در واقع لمینت به ماده ای گفته می شود که بر روی سطح دندان قرار گرفته و علاوه بر افزایش استحکام، زیبایی و شفافیت آن را به حداکثر می رساند. در ادامه توضیحات کامل تری از در این مورد ارائه نموده ایم:

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

لمینت سرامیکی دندان با نام پرسلن ونیر نیز شناخته می شود که ماده ای کاملا به رنگ دندان بوده و برای پوشش دهی بخش های مختلف دندان مورد استفاده قرار می گیرد. لمینت توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار گرفته و ماده اولیه آن در لابراتوار ساخته می شود. لمینت امروزه به یکی از بهترین های ترمیم دندان بدل شده است و اصلی ترین دلیل آن، عدم نیاز به تراش زیاد بر روی دندان است به گونه ای که می توان با کم ترین تراش از لمینت سرامیکی بهره مند شد. باند رزینی باعث چسبیدن لمینت به دندان خواهد شد و ضخامت آن حدود ۵ الی ۶ میلی متر است. لمینت سرامیکی دندان در صورت بروز هرگونه مشکل در ساختار دندان مورد استفاده قرار می گیرد به گونه ای که در صورت شکستگی، خم شدگی، ترک خوردگی، بی رنگی، شکل نامناسب و… یکی از بهترین انتخاب ها خواهد بود. ابن نوع لمینت دندان یکی از طرح های اصلاح لبخند بدون درد است که باعث افزایش شفافیت دندان ها و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس فرد می شود

۵ نوشیدنی های مفید برای دندان‌ها

انواع لمینت سرامیکی دندان

لمینت سرامیکی دندان نیز به خودی خود انواع مختلفی دارد که هریک ویژگی های متفاوتی داشته و در موارد مختلف کاربرد خواهد داشت. از جمله انواع لمینت سرامیکی دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
زیرکونیا و بیس آلومینا:
اکسید زیرکونیوم به قالب گیری دندان به وسیله گچ کمک کرده و باعث شناسایی بخش های نیازمند لمینت در دهان فرد خواهد شد. با استفاده از قالب های گچ گرفته شده از دندان های فرد می توان نسبت به تهیه لمینت اقدام کرد. این روش به دلیل اینکه مشکلات زیادی برای چسباندن لمینت دارد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
لمینت فلدسپاتیک:
این نوع لمینت با استفاده از فلدسپات ساخته می شود به طوریکه پودر اولیه بر روی cast لابراتوار جایگذاری شده و مورد استفاده در دندانپزشکی ها قرار می گیرد.
لمینت cad cam :
این نوع لمینت با استفاده از کامپیوتر و به وسیله یک بلوک سیمانی تهیه می شود. توجه داشته باشید که این نوع لمینت در یک جلسه تولید شده و کاربرد کمی خواهد داشت.
Ips empress لمینت:
این نوع لمینت پس از قالب گیری بر روی مدل دندان در داخل کوره فرم داده می شود. این نوع از لمینت سرامیکی دندان از جمله پرکاربردترین انواع لمینت ها است.

مزیت های لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی دندان مزیت های بسیاری خواهد داشت که یکی از اصلی ترین آنها مربوط به زیبایی می شود. این لمینت کاملا همرنگ با دندان ها بوده و به همین دلیل زیبایی دندان ها را به حداکثر خواهد رساند. هر فردی حتی افراد سیگاری می توانند از این لمینت استفاده کنند به این شرط که مسواک و نخ دندان فراموش نشود. لازم به ذکر است که لمینت دندان را می توان با مراقبت های معمولی و روتین حفظ کرد. لمینت های سرامیکی نیاز به مراجعه دوباره بعد از عمل ندارند چرا که رنگ این لمینت برعکس لمینت های کامپوزیتی ثابت بوده و تغییر نخواهد کرد. نصب کردن لمینت های سرامیکی نیز بسیار ساده بوده و هیچگونه تغییرات شدیدی در حالت دندان ها ایجاد نمی شود. لمینت سرامیکی می تواند انتخاب بسیار مناسبی برای درمان پوسیدگی دندان های فرد نیز باشد و بعد از ترمیم هیچگونه تفاوتی با یک دندان طبیعی احساس نخواهد شد.

نگهداری و مراقبت از لمینت

برخی از مردم احساس می کنند که پس از انجام لمینت دندان دیگر نیازی به مراقبت های روزمره نیست و امکان خرابی لمینت وجود ندارد و این در حالی است که باید گفت: لمینت دندان سرامیکی به مانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت دارد و در غیر اینصورت امکان تغییر رنگ و حتی پوسیدگی آن وجود دارد. توجه داشته باشید که در صورت مراقبت از دندان های لمینت کاری شده می توانید از آنها به مانند دندان های طبیعی استفاده نمایید و این مراقبت ها به هیچ وجه دشوار نبوده و تنها با مسواک و نخ دندان می توان سلامت دندان ها را تضمین کرد. استعمال دخانیات، نوشیدن قهوه و نوشابه و… از جمله مواردی هستند که بر روی لمینت سرامیکی دندان تاثیر خواهند گذاشت و در صورت استفاده از این اقلام بهتر است در اولین فرصت با استفاده از مسواک، دندان هایتان را تمیز کنید. لمینت سرامیکی دندان ممکن است در وهله اول دندان هایتان را نسبت به گرما و سرما حساس تر سازد و نباید نگران این موضوع باشید چرا که با گذشت زمان رفع خواهد شد.

۷ نکته برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

مراحل نصب لمینت سرامیکی دندان

نصب لمینت سرامیکی یکی از اصلی ترین مراحلی است که حتما باید به آن توجه داشت. دندانپزشک های متبحر به بهترین شکل ممکن این کار را انجام خواهند داد و به همین دلیل توصیه می شود که حتما مراکز معتبر را برای انجام لمینت دندان انتخاب کنید. در مرحله اول، فرد رنگ لمینت سرامیکی را با توجه به رنگ دندان های خود انتخاب خواهد کرد تا هیچگونه تفاوتی بین رنگ‌ها وجود نداشته باشد. سپس نوبت به تمیزکاری دندان ها برای چسباندن لمینت خواهد رسید. در اغلب مواقع، دندان ها نیاز به تراش های جزئی برای چسباندن لمینت خواهند داشت و دندانپزشک نسبت به ایجاد تراش و رفع پوسیدگی ها اقدام خواهد کرد. سپس با استفاده از مواد مخصوص، محل دندان کاملا شسته و ضد عفونی می گردد و پس از خشک کردن دندان وقت چسباندن لمینت خواهد رسید. در این مرحله چسب مخصوص لمینت بر روی دندان ها قرار داده می شود تا لمینت به وسیله آن به دندان ها متصل شود. توجه داشته باشید که مرحله آخر چسباندن لمینت سرامیکی، تاثیر بسیاری بر زیبایی دندان ها خواهد داشت و به همین دلیل بهتر است به دست پزشک متخصص انجام شود.

موارد استفاده از لمینت

لمینت سرامیکی دندان به دلیل زیبایی، هم رنگ بودن و همچنین مقاومت بالا در موارد مختلف کاربرد دارد و در بخش های مختلفی از دندان های فرد می توان از آن استفاده نمود. در برخی مواقع حتی می توان بدون تراش دندان یک لایه نازک لمینت سرامیکی بر روی دندان ایجاد کرد. از جمله موارد استفاده از لمینت سرامیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع فاصله های بین دندان و تنظیم دقیقه فاصله آنها برای زیبایی و سلامت لثه و دندان ها
  • رفع هرگونه لکه ایجاد شده بر روی دندان ها و جلوگیری از تیره ماندن آنها
  • اصلاح طرح لبخند با استفاده از هم شکل کردن به هم ریختگی های متوسط دندانی
  • درمان دندان های لب پر شده و تبدیل آنها به یک دندان کاملا سالم

مزایا و معایب دهانشویه فلوراید در بارداری

قیمت لمینت سرامیکی دندان

یکی از اصلی ترین مواردی که ذهن بسیاری را نسبت به خود مشغول کرده، قیمت تعیین شده برای لمینت سرامیکی است. لمینت سرامیکی در مقایسه با لمینت کامپوزیتی میزان قیمت بالاتری دارد اما در حالت کلی میزان قیمت لمینت با توجه به کاربردی که دارد مناسب بوده و می توان از آن استفاده کرد. قیمت لمینت سرامیکی به موارد مختلفی بستگی خواهد داشت که مهمترین آنها میزان کاری است که بر روی دندان ها انجام خواهد شد.

مراکز مختلف ممکن است قیمت های متفاوتی را برای لمینت سرامیکی دندان تعیین کرده باشند اما توصیه می کنیم که به هیچ وجه کیفیت را فدای قیمت نکرده و مراکز معتبر را برای انجام این کار انتخاب نمایید. دندانپزشک های متخصص هم به زیبایی دندان ها اهمیت داده و هم لمینت را به گونه ای انجام خواهند داد تا مقاومت بیشتری نیز داشته باشد.

مسواک زدن لثه های حساس چگونه است؟

دکتر میلاد افشار جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان