آذر ۱۲, ۱۴۰۲

لمینت کامپوزیتی دندان چیست؟

فهرست

زیبایی لبخند و دندان یکی از اصلی ترین موارد تاثیرگذار بر زیبایی فرد است که بسیاری از مردم به دلایل مختلف از این نعمت محروم هستند. البته اصلی ترین دلیل خرابی دندان ها مربوط به عدم مراقبت درست از آنها است و چنانچه مراقبت های درست از دندان ها انجام شود امکان خرابی نیز پایین تر است. لمینت کامپوزیتی دندان یکی از روش های رفع خرابی دندان ها و همچنین زیباسازی آنها است که موارد استفاده بسیاری داشته و دندانپزشکان بسیاری با استفاده از این روش دندان های خراب را پر می کنند. لمینت کامپوزیتی دندان مزیت های بسیاری خواهد داشت و به همین دلیل مورد توجه بسیاری قرار گرفته و با این روش می توانید دندان های یک دست و سالم داشته باشید. البته لمینت دندان نیز باید به دست دندانپزشک متبحر در این زمینه انجام شود تا دندان ها هم زیبایی و هم دوام مطلوب را داشته باشند. در این مطلب سعی داریم شما را با انواع لمینت و ویژگی های لمینت کامپوزیتی دندان بیشتر آشنا کنیم:

لمینت دندان

بسیاری از مردم دندان هایی خراب یا شکسته داشته و به دنبال رفع آن هستند. توجه داشته باشید که شکستگی دندان و همچنین پوسیدگی و تغییر رنگ آن ممکن است برای همگان پیش آید و برای رفع هریک از این مشکلات راه های مختلفی وجود دارد. لمینت دندان یکی از بصرفه ترین و ساده ترین روش ها برای بازیابی زیبایی دندان ها است که مورد توجه پزشکان و همچنین بسیاری از مردم قرار گرفته است. لمینت در حالت کلی به دو نوع کامپوزیتی و سرامیکی دسته بندی می شود که هریک، ویژگی های متفاوتی به نسبت یکدیگر داشته و می توانید یکی از آنها را برای زیباسازی دندان هایتان انتخاب نمایید. البته انتخاب نوع لمینت به دندانپزشک و همچنین ضخامت دندان هایتان نیز بستگی خواهد داشت لذا هر یک از این لمینت ها ماندگاری و ویژگی متفاوتی دارند. لمینت، دندان هایی یک دست بدون خم شدگی و همچنین سالم برایتان به ارمغان خواهد آورد و همگان امکان بهره مندی از آن را دارند. لمینت قابلیت اجرا بر روی انواع دندان ها را داشته و می تواند همرنگ با تمامی دندان ها شود.

لمینت کامپوزیتی دندان

لمینت کامپوزیتی دندان از جمله کاربردی نرین انواع لمینت به شمار می رود که آن را با نام ونیر کامپوزیت نیز می شناسند. این نوع لمینت همانطور که از نام آن پیداست از جنس کامپوزیت بوده و می تواند دندان هایتان را به خوبی پوشش دهد. لمینت کامپوزیتی دندان را نیز می توانید بر روی انواع دندان ها استفاده کنید. قالب گیری دندان برای انجام لمینت یکی از اصلی ترین مراحل حائز اهمیت است و چنانچه به درستی انجام شده باشد هم دندان هایی زیبا داشته و هم خواهید توانست به مدت طولانی تری از آنها استفاده نمایید. کامپوزیت ماده ای است که به صورت نازک بر روی دندان شما کشیده می شود و طبیعتا باعث تغییر شکل و ظاهر کلی دندان هایتان خواهد شد. لمینت کامپوزیتی دندان را می توان برای کلیه دندان های جلو تا عقب انجام داد اما معنولا دندان های جلو بیشتر مورد هدف قرار می گیرند چرا که زیبایی این دندان ها بیش از سایرین حائز اهمیت است. اگر بخواهیم دوام لمینت کامپوزیتی را بررسی کنیم باید گفت: لمینت کامپوزیتی را می توانید بدون هیچگونه نگرانی استفاده کنید.

۵ نوشیدنی های مفید برای دندان‌ها

انجام کار لمینت کامپوزیتی توسط دندانپزشک

مراحل انجام کار ونیر کامپوزیت یکی از نکات مهم تاثیرگذار بر دوام دندان ها خواهد بود و باید به دست افراد متبحر انجام شود. لمینت کامپوزیتی قابلیت اجرا بر روی کوچک ترین دندان ها را نیز خواهد داشت و به همین دلیل برای پوشش دهی و زیبایی اغلب دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. البته در برخی از دندان ها قبل از انجام لمینت کامپوزیتی دندان، نیاز به ایجاد تراش بر روی دندان ها خواهد بود چرا که در این صورت لمینت هم زیبایی مطلوبی داشته و هم مدت زمان بیشتری می توان از آن استفاده کرد. مراحل بعدی یعنی تمیز‌کاری دندان و خشک کردن آن نیز حائز اهمیت است و در چسبیدن هرچه بهتر کامپوزیت تاثیرگذار خواهد بود. در صورتی که دندانپزشک حرفه ای را برای انجام کار لمینت کامپوزیتی انتخاب کرده باشید می توانید با خیال راحت تنها نظاره گر درست انجام شدن کارها باشید. لازم به ذکر است که ونیر کامپوزیت برای متصل شدن به دندان نیاز به چسب مخصوص خواهد داشت که پس از قالب گیری دندان، برای چسباندن لمینت مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای لمینت کامپوزیتی

در حالت کلی لمینت دندان مزیت های بسیاری دارد که اصلی ترین آنها مربوط به افزایش دوام و ماندگاری دندان ها می شود. توجه داشته باشید که پس از انجام لمینت، امکان تشخیص دندان های معمولی با لمینت کاری شده برای افراد معمولی وجود نخواهد داشت و همین امر سبب زیبایی هرچه تمام تر لبخند شخص خواهد شد. اما لمینت کامپوزیتی دندان با لمینت سرامیکی تفاوت هایی نیز دارد که برخی از آنها مزیت و برخی عیب به شمار می روند. لمینت کامپوزیتی دندان دوام و ماندگاری بیشتری نسبت به لمینت سرامیکی دارد اما ممکن است زیبایی نوع سرامیکی را نداشته باشد. لمینت کامپوزیتی نیاز به تراش کمتر و سطحی تر نسبت به نوع سرامیکی دارد و در برخی حتی می توان بدون ایجاد تراش بر روی دندان از آن استفاده کرد. لمینت های کامپوزیتی میزان قیمت مناسب تری داشته و همگان می توانند از آن بهره مند شوند. چنانچه طول مدت درمان برایتان حائز اهمیت است باید بدانید که لمینت کامپوزیتی دندان در مدت کوتاه تری درمان خواهد شد.

نگهداری و مراقبت از لمینت کامپوزیتی دندان

نگهداری از دندان ها اصلی ترین قدم برای زیباسازی آنها به شمار می رود و به عبارتی می توان گفت: چنانچه مراقبت از دندان ها به درستی انجام شده باشد نیازی به لمینت کاری دندان ها نیز نخواهد بود چرا که دندان ها سلامت خود را از دست نمی دهند. پس از انجام لمینت کامپوزیتی دندان نیز مراقبت از دندان ها حرف نخست را می زند و حتما باید در نگهداری از آنها کوشا باشید. لمینت کامپوزیتی سریعتر از دندان های طبیعی تغییر رنگ می دهند و به همین دلیل مسواک زدن را نباید هرگز فراموش کنید. مسواک زدن دندان ها باعث تضمین زیبایی و کیفیت آنها خواهد شد و در صورتی که هر روزه دندان های خود را مسواک زده و با نخ دندان تمیز کنید امکان خرابی دوباره و تغییر رنگ دندان ها به حداقل می رسد. استفاده از نوشابه و قهوه و همچنین دود سیگار و قلیان از جمله سموم تغییر رنگ لمینت دندان شناخته می شوند و در صورت استفاده از این مواد بهتر لست که سریعا دندان هایتان را مسواک بزنید تا از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری شود.

۷ نکته برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

کاربردهای لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی دندان کاربردهای مختلفی دارد که اصلی ترین کاربرد آن مربوط به زیباسازی دندان ها می شود. زیباسازی دندان ها شامل موارد مختلفی است و از طرق مختلف با استفاده از لمینت کامپوزیتی می توان زیبایی دندان ها را به دست آورد. بسیاری از مردم دندان هایی با فاصله دارند که این مشکل ممکن است اذیت بسیاری نیز در پی داشته باشد که با استفاده از لمینت کامپوزیتی دندان به راحتی خواهید توانست این مشکل را برطرف سازید. دندان های شکسته طبیعتا زیبایی لبخند را تهدید می کنند اما نباید نگران باشید چرا که ونیر کامپوزیت انتخابی مناسب برای پر کردن محل این شکستگی ها بوده و دندان را به صورت کاملا سالم جلوه خواهد داد. یکی از دیگر کاربردهای لمینت، برطرف کردن کجی دندان ها است به این صورت که گودی های دندان با استفاده از کامپوزیت پر شده و سطحی صاف تر خواهند داشت. همچنین با استفاده از کامپوزیت می توان یک لایه نازک بر روی دندان ها کشید تا هم مقاومت و هم زیبایی بیشتری داشته باشد.

قیمت لمینت کامپوزیتی

قیمت به یکی از اصلی ترین دغدغه های مردم برای لمینت دندان تبدیل شده است که در رابطه با آن باید گفت: عوامل متعددی بر میزان قیمت لمینت تاثیر خواهند گذاشت. قیمت لمینت کامپوزیتی دندان در مقایسه با نوع سرامیکی آن پایین تر است و همگان می توانند از آن بهره مند شوند. البته نمی توان رقم خاصی برای لمینت کامپوزیتی نیز ذکر کرد چرا که قیمت این عمل به میزان استفاده از کامپوزیت و همچنین کیفیت آن بستگی خواهد داشت. مراکز دندانپزشکی نیز ممکن است هزینه های متفاوتی را برای لمینت در نظر گرفته باشند و توصیه می کنیم که حتما کیفیت را در راس امور قرار داده و به هیچ وجه به دلیل قیمت ارزان به دنبال مراکز غیر معتبر نروید چرا که در این صورت نتیجه مطلوبی را نخواهید گرفت.

لمینت سرامیکی دندان

دکتر میلاد افشار جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان