آبان ۷, ۱۴۰۲

منظور از براکت در ارتودنسی

فهرست

زیبایی دندان ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بی شک چنانچه فرد دندان هایی بدون نقص داشته باشد زیبایی لبخند وی دوچندان خواهد شد. ارتودنسی یکی از بهترین روش های زیباسازی دندان ها به شمار می رود که از اجزای مختلفی تشکیل شده و یکی از مهمترین آنها براکت در ارتودنسی است.

ارتودنسی برای اصلاح کج شدگی ها و اغلب مشکلات دندانی فرد مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل محبوبیت بالای خود در اغلب مراکز دندانپزشکی شاهد ارائه این خدمات هستیم. براکت یکی از اجزای اصلی در ارتودنسی است که بر روی تمامی دندان ها متصل خواهد شد. با استفاده از براکت، دندان ها به وسیله سیم ارتودنسی به یکدیگر متصل شده و باعث صاف شدن دندان ها خواهند شد. براکت ها قطعه ای فلزی بوده و قابلیت تنظیم و بستن سیم را خواهند داشت و در هربار تنظیم ارتودنسی این براکت ها باز شده و سیم در جای مناسب قرار خواهد گرفت. براکت ها در ابتدای ارتودنسی به دندان ها چسبانده شده و در انتهای دوره ارتودنسی جدا خواهند شد. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

منظور از براکت در ارتودنسی

ارتودنسی یکی از اصلی ترین روش های اصلاح طرح لبخند است که می تواند چهره فرد را به کل تغییر دهد. دستگاه های مختلفی برای ارتودنسی وجود دارد که بریس یکی از بهترین ها از میان آنها است. براکت یکی از اجزای بریس است که در نوع ارتودنسی ثابت از آن استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید که براکت ها به انواع مختلفی از نظر طراحی و شکل دسته بندی می شوند که هرکدام از آنها برای نوع خاصی از روش های ارتودنسی مناسب خواهند بود. براکت در ارتودنسی یک قطعه کوچک فلزی است که در بخش پشتی یا جلویی دندان قرار می گیرد. چسبی مخصوص و قدرتمند براکت را به سطح دندان ها متصل ساخته و از فضای مخصوص آن سیم قوس دار می گذرد. به عبارتی براکت ها به همراه سیم یک اسکلت خارجی برای دندان به وجود می آورند که این اسکلت باعث تغییر حالت دندان ها می شود. براکت در اولین قدم ارتودنسی متصل خواهد شد و پس از قراردادن آن بر روی دندان ها احساس خاصی خواهید داشت.

کاربرد براکت  در ارتودنسی

براکت از جمله کاربردی ترین ها در ارتودنسی است. در ارتودنسی به دندان ها فشار وارد می شود تا با کمک این فشار دندان ها به حالت منظم خود درآیند. فشار وارده بر دندان ها باید به صورت یکنواخت باشد تا هم از شکستن دندان ها جلوگیری شده و هم میزان حرکت آنها یکدست باشد. براکت ها به همراه سیم ارتودنسی وظیفه تنظیم دندان ها را بر عهده دارند و تنظیم فشار وارده بر دندان ها به کمک براکت ها انجام خواهد شد. براکت باعث وارد کردن فشار به صورت غیر مستقیم شده و گاهی در بخش داخلی دندان و گاهی در بخش خارجی دندان نصب می شود. براکت به عنوان یک لنگر عمل کرده و متخصص ارتودنسی با تنظیم این قطعه کوچک اما پرکاربرد، میزان فشار وارده را تنظیم و باعث صاف شدن دندان ها می شود.

اتصال یا باند براکت چگونه انجام می شود؟

یکی از اصلی ترین مراحل در ارتودنسی دندان باند کاری یا همان متصل کردن براکت به سطح دندان است. در صورتی که براکت در سر جای خود سفت نشده باشد در عملکرد ارتودنسی اختلال ایجاد خواهد شد پس متخصص باید تمام حواس خود را برای متصل کردن براکت ها جمع کرده باشد. ابتدا باید سطح دندان به خوبی شسته شود تا هیچ گونه چربی بر روی آن باقی نمانده و آماده برای چسب کاری باشد. در باند براکت ماده چسبنده بر روی دندان تمیز شده قرار گرفته و براکت را بر روی آن می فشارند تا به خوبی سفت شده و در محل خود محکم شود. صاف بودن براکت ها در سر جای خود و همچنین سفت چسبیدن آن از اهمیت بالایی برخوردار است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. پس از متصل کردن براکت ها نوبت به قرار دادن سیم قوس دار خواهد رسید تا این سیم باعث حرکت همزمان و هماهنگ دندان ها شود.

برداشتن و دیباند براکت چگونه است؟

شاید برایتان سوال باشد که برداشتن براکت چگونه انجام می شود؟ پس از اینکه دوره درمانی ارتودنسی به اتمام رسید باید نسبت به برداشتن براکت اقدام نمود. ابتدا باید سیم قوس دار را از براکت ها جدا کرد تا براکت ها به صورت جدا از هم در دسترس باشند. در این مرحله متخصص به سراغ براکت ها خواهد رفت تا تک تک آنها را از سطح دندان جدا کند. به برداشتن براکت ها از روی دندان دیباند گفته می شود. پس از برداشتن براکت ها می توانید از دندان های طبیعی خود که صاف تر هم شده اند استفاده کنید.

انواع براکت

         در ارتودنسی انواع مختلفی از براکت ها مورد استفاده قرار می گیرند و می توان آنها را از جنبه های مختلفی از یکدیگر تفکیک نمود. از جمله انواع براکت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • براکت های فلزی: این نوع براکت ها از همان ابتدای شناخت ارتودنسی مورد استفاده قرار گرفته اند و با نوع براکت ثابت و معمولی نیز شناخته می شوند.
  • براکت های خود تنظیم دیمون: این براکت ها در دو نوع فلزی و شفاف ارائه می شوند که قابلیت خود تنظیمی داشته و تعداد دفعات مراجعه به مطب را به حداقل خواهند رساند.
  • براکت لینگوال یا پشت دندانی: این نوع براکت ها همانطور که از نام آن پیداست در بخش پشتی دندان ها متصل خواهند شد و به هیچ عنوان قابل تشخیص نیستند.
  • براکت های سرامیکی: این نوع براکت ها همرنگ با دندان بوده و سرامیکی هستند و به دلیل زیبایی منحصر به فرد مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند.
  • براکت پلاستیکی: این نوع براکت در صورتی استفاده می شود که فرد تمایل به استفاده از براکت های فلزی نداشته باشد. براکت های پلاستیکی ظاهر طبیعی تری داشته و جلب توجه نخواهند کرد. البته این نوع براکت ها در برابر مصرف دخانیات حساس هستند و در مدت کوتاهی دچار تغییر رنگ خواهند شد.

پس همین حالا دست به کار شوید!

اگر دندان های شما فاصله دارند، یک تصویر از دندان های خود برای دکتر بفرستید و بهترین روش بستن فاصله بین دندان ها را از ایشان جویا شوید.

این مطلب را نیز بخوانید: علل درد دندان های جلویی

بهترین براکت برای ارتودنسی چیست؟

انتخاب براکت در ارتودنسی به تشخیص دندانپزشک مربوط است و با مراجعه به مطب بهترین روشهای ارتودنسی پیشنهاد خواهد شد. امروزه رایج ترین نوع براکت ها، براکت فلزی هستند چرا که هم میزان هزینه مناسب تری نسبت به سایر روش های ارتودنسی داشته و هم عملکرد مناسبی خواهند داشت. اگر بخواهیم پس از براکت فلزی بهترین براکت را معرفی کنیم براکت دیمون در لیست بهترین ها قرار می گیرد. این براکت میزان درد ارتودنسی را نیز کاهش خواهند داد چرا که براکت های دیمون به دلیل قابلیت خود تنظیم بودن به صورت تدریجی به دندان ها فشار وارد خواهند کرد. ارتودنسی دیمون مدت زمان درمان ارتودنسی را نیز کاهش خواهد داد چرا که در تمامی اوقات با حرکت دندان ها به مرور فشار وارد شده و دندان ها را به جای مناسب هدایت خواهد کرد. همچنین این نوع ارتودنسی به مراجعه کمتری نیز نیاز خواهد داشت و از این نظر در میزان هزینه های ارتودنسی نیز صرفه جویی خواهید کرد.

براکت قلابدار چیست؟

شاید تابحال نام براکت قلابدار را شنیده باشید. این نوع براکت ها در برخی از ناهنجاری های خاص دندانی مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوع از کش و الاستیک ارتودنسی استفاده می شود. کش ها به صورت منظم به براکت های دندان متصل خواهند شده و چند براکت را با یکدیگر درگیر خواهد نمود. براکت قلابدار زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به حرکت دادن چند دندان در جهت خاصی باشد. در این موارد از براکت هایی استفاده می شود که دارای قلابی برای متصل شدن کش هستند.

انواع روکش دندان از سلامتی تا زیبایی

بهترین مرکز ارتودنسی

مراکز متعددی اقدام به ارائه خدمات ارتودنسی نموده اند اما انتخاب بهترین مورد از میان آنها اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که مراکز معتبر ارتودنسی را انتخاب کرده باشید بهترین نتیجه را شاهد خواهید بود و از این رو باید در این امر دقت داشته باشید. شرکت ما به عنوان یکی از بهترین های ارتودنسی شناخته می شود که در طول دوره فعالیت خود توانسته رضایت بسیاری را جلب نماید. مسئولین شرکت ما به دلیل تجربه بالایی که در ارائه خدمات ارتودنسی دارند توانایی ارائه بهترین خدمات را خواهند داشت و هیچگونه کمبودی در روند کار آنها شاهد نخواهید بود. کلیه خدمات ارتودنسی در این شرکت با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت ها ارائه می شود و از این رو هیچ گونه نگرانی نخواهید داشت. امکان اخذ مشاوره تلفنی در کلیه روزهای هفته و به صورت 24 ساعته وجود داشته و می توانید راهنمایی های مورد نیاز را دریافت نمایید.

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان