آبان ۷, ۱۴۰۲

اول ایمپلنت یا ارتودنسی؟

فهرست

زیبایی چهره برای همگان حائز اهمیت است و فرم دندان ها تاثیر بسزایی بر زیبایی چهره فرد خواهد داشت و چنانچه دندان هایی صاف و بدون ایراد داشته باشید قطعا چهره ای جذاب تر خواهید داشت.ارتودنسی و ایمپلنت از جمله بهترین های دندانپزشکی هستند که هریک ویژگی های متفاوتی با یکدیگر دارند. ارتودنسی برای نظم بخشیدن به دندان ها مورد استفاده قرار گرفته و ایمپلنت زمانی به کار می رود که نیاز به کاشت یک دندان داشته باشیم. اما در برخی شرایط ممکن است دندان های فرد وضعیت نامناسبی داشته و به هر دو این عمل ها نیاز داشته باشند. در این زمان سوال پیش می آید که کدام یک از این امورات را باید اول انجام داد؟ ارتودنسی و ایمپلنت نیازمندی های خاص خود را دارند و در صورتی که تمایل به انجام آنها داشته باشید باید مواردی را در نظر گرفته و با نحوه انجام ایمپلنت و ارتودنسی نیز آشنا شوید. مورد مهمتر، انتخاب مرکز خدمات رسانی ایمپلنت و ارتودنسی است چرا که مراکز معتبر بهترین عملکرد را خواهند داشت. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

اول ایمپلنت یا ارتودنسی؟

چنانچه در شرایطی هستید که هم به ارتودنسی و هم به ایمپلنت دندان نیاز دارید باید با مواردی آشنایی داشته باشید. اگر بخواهیم از نظر اولویت به انتخاب ارتودنسی و ایمپلنت نگاه کنیم باید گفت: بهتر است ابتدا ارتودنسی را انجام دهید چرا که در این صورت فضای کافی برای گسترش دندان ها وجود خواهد داشت. معمولا در صورتی از ارتودنسی استفاده می شود که دندان ها کج شده و حالت خود را از دست داده اند و در صورتی که دندان های کج شده به جای درست خود برگردند نیاز به جای بیشتری خواهند داشت. کاشت دندان پس از ارتودنسی این امکان را به شما می دهد که کلیه دندان های خود را به صورت کاملا مرتب چیده و زیبایی لبخند خود را به حداکثر برسانید. البته در صورتی که دندان های شما منظم هستند نیازی به انجام ارتودنسی نخواهد بود و تنها با کاشت ایمپلنت می توانید مشکل دندان هایتان را برطرف سازید.

همیشه ارتودنسی قبل از ایمپلنت است؟

در تمامی اوقات ارتودنسی قبل از ایمپلنت نیست و ممکن است در برخی مواقع نیاز به ایمپلنت قبل از ارتودنسی باشد. ارتودنسی زمانی جلوتر از ایمپلنت انجام خواهد شد که تنها چند تا از دندان های فرد نیاز به کاشت داشته باشند. در صورتی که چند تا از دندان های فرد نیاز به ایمپلنت داشته باشد باید ابتدا کاشت دندان را انجام داد. در برخی مواقع حتی نیازی به انجام ارتودنسی نیست چرا که با استفاده از ایمپلنت می توان کلیه مشکلات دندان را برطرف کرد.

ارتودنسی چیست؟

قبل از انجام هر کاری بهتر است با نحوه انجام ارتودنسی و مزیت های آن آشنا شوید. ارتودنسی در حالت کلی به منظور نظم بخشیدن به دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد و البته مزیت های دیگری نیز برای دندان ها خواهد داشت. ارتودنسی به انواع مختلفی دسته بندی می شود و هریک از انواع ارتودنسی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. ارتودنسی فلزی به عنوان معروف ترین و پرکاربردترین نوع ارتودنسی است که از گذشته تاکنون از این روش استفاده می شود. ارتودنسی دیمون نیز که به نام ارتودنسی متحرک شناخته می شود یکی دیگر از معروف ترین انواع ارتودنسی است که به دلیل قابلیت خود تنظیمی نیاز به مراجعه کمتری داشته و بسیار مورد توجه قرار گرفته است. براکت ها ابتدا بر روی دندان ها چسبانده می شوند و سپس سیم ارتودنسی از میان تمامی براکت ها رد شده و سبب متصل شدن دندان ها به یکدیگر خواهد شد. به مرور زمان دندان ها به وسیله سیم ارتودنسی در جای مناسب خود قرار خواهند گرفت.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یکی دیگر از روش های درمانی و زیبایی دندان است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ایمپلنت در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که دندان های فرد افتاده و نیاز به کاشت دندان داشته باشند. در روش ایمپلنت پایه های تیتانیومی به دندان و فک متصل شده و مقاومت بسیاری نیز خواهد داشت. ایمپلنت دندان می تواند به صورت تکی نیز انجام شود اما در صورت افتادن چند دندان می توان چند دندان را به صورت همزمان بر روی فک قرار داد. ایمپلنت با اینکه قیمت بالایی دارد اما به دلیل مزیت های بسیار، یکی از محبوب ترین های دندانپزشکی است. ایمپلنت قابل اجرا برای تمامی سنین است اما انجام آن را باید به مراکز معتبر بسپارید چرا که کاشت دندان نیاز به تخصص کامل داشته و در صورت عدم توجه به کاشت آن ممکن است پس از مدتی دچار مشکل شوید. ایمپلنت به صورت کامل به فک متصل شده و می توان به مانند دندان های طبیعی از آن استفاده کرد.

آنچه باید درباره ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین بدانید!

ارتودنسی قبل از کاشت چرا انجام می شود؟

گاهی اوقات حتی امکان انجام ارتودنسی برای افرادی که اخیرا ایمپلنت انجام داده اند نیز وجود دارد. البته این کار ممکن است عقلانی نباشد و حتی ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشد. اگر بخواهیم ریزبینانه تر نگاه کنیم کار درستی نیست که به دندان تازه کاشته شده فشار وارده کرده و محل آن را جابجا کرد! البته دندان تازه کاشته شده در صورتی که به فک جوش خورده باشد امکان جابجایی آن بسیار دشوار خواهد بود و گاهی اوقات ممکن است عواقب ناخوشایندی داشته باشد. دستگاه های ارتودنسی توانایی جابجایی دندان های ایمپلنت شده را نخواهند داشت. بنابراین نتیجه می گیریم که انجام ارتودنسی برای افرادی که نیاز به کاشت دندان دارند واجب تر خواهد بود. در این مواقع هم فضای کافی برای گسترش دندان ها وجود داشته و هم فضای باقی مانده را بتوان با استفاده از ایمپلنت به خوبی پوشش داد. پس از مراجعه به متخصص دندانپزشکی دندان هایتان مورد معاینه قرار گرفته و اطلاعات بیشتری از این قبیل در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

چه زمانی قبل از ارتودنسی ایمپلنت انجام می شود؟

          در حالت کلی بهتر است که ارتودنسی قبل از ایمپلنت انجام شود اما در برخی مواقع انجام ایمپلنت قبل از ارتودنسی آنقدرها هم بد نیست. در شرایط زیر می توان ایمپلنت را قبل از ارتودنسی انجام داد:

  • در مواقعی که دندان های اطراف فضای خالی صاف بوده و نیازی به جابجایی نداشته باشند می توان براکت ها را بر روی این دندان ها متصل کرد و فضای خالی را با استفاده از ایمپلنت پر کرد.
  • دستگاه های ارتودنسی نیاز به لنگر دارند به گونه ای که سایر دندان های فرد متناسب با آن دندان صاف می شوند. در صورتی که دندان ایمپلنت شده به عنوان لنگر مورد استفاده قرار گیرد می توان قبل از انجام ارتودنسی ایمپلنت دندان را انجام داد.

آیا امکان انجام ارتودنسی با دندان های روکش وجود دارد؟

برخی افراد قبل از اینکه ارتودنسی دندان خود را آغاز کنند دندان های خود را روکش کرده اند. روکش یکی از حساس ترین اعمالی است که بر روی دندان انجام می شود و نیاز به مراقبت های مستمر دارد. بسیاری این سوال را دارند که آیا ارتودنسی به دندان های روکش شده آسیب خواهند رساند؟ در پاسخ باید گفت: دندان های روکش شده را نیز می توان ارتودنسی کرد اما شرایط خاصی برای این کار در نظر گرفته شده است. متخصصین دندانپزشکی با مراقبت های کامل ارتودنسی را انجام می دهند تا به روکش ها آسیبی وارد نشده و از شل شدن آنها جلوگیری شود. البته چنانچه زیاد نگران شل شدن و یا آسیب دیدن روکش دندان باشید متخصص دندانپزشکی، ارتودنسی دیمون را به شما پیشنهاد می کند. در ارتودنسی دیمون از براکت های متحرک استفاده می شود که فشار کم ولی مستمر بر دندان ها وارد می کند و به دلیل حجم فشار پایین امکان آسیب دیدن روکش دندان را به حداقل خواهد رساند. امکان استفاده از پلاک های شفاف نیز در این روش وجود دارد که ارتودنسی را غیرقابل تشخیص خواهد کرد.

ارتودنسی دندان با لیزر

درمان دندان خود را به چه کسانی بسپاریم؟

مراکز متعددی اقدام به ارائه خدمات دندانپزشکی نموده اند که هریک از آنها کیفیت متفاوتی با یکدیگر خواهند داشت و باید در انتخاب آن دقت کافی داشته باشید. برای انتخاب مرکز معتبر دندانپزشکی می توانید به سابقه کاری و نظرات کاربران توجه کنید. شرکت ما به عنوان یکی از بهترین ها در عرصه دندانپزشکی بوده و در طول دوره فعالیت خود توانسته رضایت بسیاری را نسبت به خود جلب نماید. کارشناسان شرکت ما به صورت 24 ساعته و در تمامی روزهای هفته آماده ارائه خدمات بوده و می توانید راهنمایی های مورد نیاز را از آنها دریافت نمایید. مسئولین شرکت ما نیز به منظور رفاه حال مشتریان خود اقدام به ارائه بهترین خدمات با نازلترین میزان هزینه ها کرده است.

دکتر میلاد افشار جراح دندانپزشک و متخصص ایمپلنت دندان تلفن: ۰۲۱۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان