اسفند ۶, ۱۴۰۲

مزیت های انجام ارتودنسی دندان

فهرست

ارتودنسی یکی از بهترین های اصلاح طرح لبخند به شمار می رود که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. مزیت های ارتودنسی به قدری است که شاید نتوان تمامی آنها را در یک مطلب ذکر کرد. ارتودنسی به فرایندی گفته می شود که طی آن کلیه دندان ها در یک خط صاف قرار گرفته و زیبایی منحصر به فرد خود را به دست خواهند آورد.

ارتودنسی در موارد مختلفی کاربرد دارد و با استفاده از این روش دندانپزشکی می توان بسیاری از مشکلات دندانی را برطرف کرد. بسیاری تصور می کنند که تنها مزیت انجام ارتودنسی دندان مربوط به زیبایی دندان ها می شود اما باید بدانید که این روش تنها برای زیبایی نیست و از نظر علمی نیز مزیت هایی به دنبال خواهد داشت. از جمله بهترین مزیت های ارتودنسی می توان به: درمان انواع مال اکلوژن ها، جلوگیری از بروز آسیب، کمک به هدایت رشد فک، کاهش امکان پوسیدگی دندان، افزایش اعتماد به نفس و… اشاره کرد. قبل از هر اقدامی بهتر است با برخی از مزیت های ارتودنسی دندان آشنا شوید که در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

مزیت های انجام ارتودنسی دندان

ارتودنسی یکی از پرتقاضاترین های دندانپزشکی است که بسیاری از مردم با استفاده از آن دندان های کج خود را صاف و بدون ایراد سازید. اغلب مردم به دلیل اینکه ارتودنسی ظاهر دندان ها را در طول دوره درمان بدشکل می کند تمایلی به انجام آن ندارند اما امروزه با استفاده از ارتودنسی سرامیکی یا بدون رنگ می توان براکت ها را از دید پنهان کرد. اما مزیت های ارتودنسی موارد مختلفی را شامل می شود و به همین دلیل این روش بهترین انتخاب برای صاف کردن دندان های کج شده خواهد بود. با اینکه روش های دیگری نیز ممکن است بتواند کارایی ارتودنسی را داشته باشد اما ارتودنسی به دلیل اینکه به صورت دائمی این کار را انجام می دهد انتخاب مناسب تری خواهد بود. مزیت های ارتودنسی در موارد مختلفی دسته‌بندی می شوند که با برخی از مهمترین آنها آشنا خواهیم شد.

عملکرد طبیعی و غیرطبیعی دندان

در حالت طبیعی و زمانی که دندان های فرد صاف و بدون ایراد باشد با جویدن غذا و اعمال فشار بر روی آن، فشاری که از طرف غذا به دندان ها وارد می شود به صورت یکسان بر روی تمامی دندان ها اعمال خواهد شد و این فشار شامل حال ریشه دندان ها نیز می شود. توجه داشته باشید که به دلیل یکسان بودن فشار وارده بر تمامی دندان ها هیچ گونه تغییر حالتی در دندان ها شاهد نخواهیم بود و این امر کاملا طبیعی است. در صورتی که دندان های فرد کج بوده و یا ازدحام زیادی داشته باشد نیروهای وارده بر دندان نامیزان خواهند بود. طبیعتا در صورتی که با دندان های کج مشغول جویدن غذا شوید فشار بر روی دندان کج وارد خواهد شد و باعث کج شدن بیشتر آن نیز خواهد شد. در این صورت حتی ممکن است یک یا بخشی از دندان ها به دلیل کج بودن دچار تحلیل شده و هیچگونه نقشی در جویدن غذا نداشته باشند و در نتیجه نتایج بدتری در انتظار فرد خواهد بود.

مزایای ارتودنسی دندان برای کودکان

کودکان کاندید مناسبی برای انجام ارتودنسی هستند و در صورتی که سنین پایین را برای ارتودنسی انتخاب کرده باشید در نتیجه دندان هایی صاف در کلیه دوران زندگی خود خواهید داشت. از جمله مهمترین مزیت های ارتودنسی دندان برای کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از کج درآمدن دندان ها

همانطور که در بخش قبل اشاره شد دندان های طبیعی صافی خود را به صورت دائمی حفظ خواهند کرد و چنانچه در سنین کودکی اقدام به ارتودنسی دندان کرده باشید دندان هایتان صاف شده و در نتیجه پس از گذشت زمان نیز از کج شدن دندان ها جلوگیری خواهد شد.

درمان مال اکلوژن ها

درمان زودهنگام ارتودنسی باعث اصلاح فرآیند رشد فک ها و اکستروژن دندان ها می شود. از جمله فواید ارتودنسی دندان می توان به برطرف کردن مشکلاتی مثل: اوربایت، آندربایت و کراس بایت اشاره کرد. این مشکلات باعث درد فک و اختلال در عملکرد آن خواهند شد که در صورت انجام ارتودنسی می توان از ایجاد آنها جلوگیری کرد.

جلوگیری از بروز آسیب به الگوی رشد طبیعی فک

برخی از عادت های بد باعث ایجاد اختلال در الگوی رشد طبیعی فک شده و عواقبی را به دنبال خواهد داشت. از جمله این عادات نامناسب می توان به مکیدن انگشت اشاره کرد که باعث شکل گیری معضل در رشد فک ها می شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن فک توصیه می کنیم که از ارتودنسی دندان استفاده کنید.

کمک به رشد فک

ارتودنسی دندان به رشد فک کمک بسزایی خواهد نمود و دندان های دائمی سر برون آورده می توانند در میان سایر دندان ها جا خوش کنند. بی شک فک کودکان به دلیل نرم بودن، انعطاف پذیری بیشتری خواهند داشت و در صورت استفاده از ارتودنسی می توان به راحتی شکل مورد نظر را به دندان ها و در نتیجه فک داد. ارتودنسی در کودکان باعث می شود که دندان های دائمی بدون هیچگونه دردسری از لثه بیرون آیند.

کام دهان را وسیع تر می کند

برخی از کودکان فک کوچکی دارند و در صورتی که دندان های دائمی در بیاید ممکن است در همان ابتدا کج شده و حالت مناسب خود را از دست بدهند. ارتودنسی دندان به وسیع تر شدن سقف دهان کمک کرده و این مشکل را به صورت کامل برطرف خواهد ساخت.

کاهش خطر آسیب به دندان های دائمی

ارتودنسی باعث کاهش خطر آسیب به دندان های دائمی فرد خواهد شد. دندان های تازه درآمده از فک در صورتی که با تراز کردن رشد خود را ادامه دهند قطعا در جای مناسبی نیز قرار خواهند گرفت و احتمال آسیب دیدن به دندان ها به حداقل می رسد.

کاهش میزان هزینه های ارتودنسی در آینده

انجام ارتودنسی در دوران کودکی میزان هزینه های ارتودنسی در آینده را نیز کاهش خواهد داد. ارتودنسی یکی از گران ترین پروسه های دندانپزشکی است اما چنانچه در سنین کودکی اقدام به انجام آن کرده باشید به دلیل خفیف بودن مشکلات دندان شاهد صرفه جویی چشمگیری در میزان هزینه های ارتودنسی خواهید بود.

اگر دندان های شما فاصله دارند، یک تصویر از دندان های خود برای دکتر بفرستید و بهترین روش بستن فاصله بین دندان ها را از ایشان جویا شوید.

این مطلب را نیز بخوانید: علل درد دندان های جلویی

فواید ارتودنسی دندان در بزرگسالان

ارتودنسی برای بزرگسالان نیز مزیت های متعددی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده ایم:

کاهش خطر پوسیدگی دندان

یکی از مهمترین مزیت های ارتودنسی دندان مربوط به کاهش خطر پوسیدگی دندان اشاره کرد. کج شدگی های دندان و وجود ازدحام زیاد در میان دندان های فرد، پوسیدگی زودهنگام دندان ها را به دنبال خواهد داشت چرا که به راحتی نمی توان دندان ها را تمیز کرد و یا آنها را مسواک زد. این مشکل می تواند بیماری لثه نیز به دنبال داشته باشد.

تمیز کردن آسان تر دندان ها

بی شک تمیز کردن دندان هایی صاف و بدون ایراد، ساده تر خواهد بود و در نتیجه ارتودنسی دندان باعث می شود که در تمامی اوقات دندان هایی تمیز و صاف داشته باشید. تمیز بودن دندان ها افزایش طول عمر آنها را نیز به دنبال خواهد داشت.

افزایش اعتماد به نفس فرد

ارتودنسی علاوه بر اینکه دارای مزیت های پزشکی است، از نظر زیبایی نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود. صاف بودن دندان ها نشانی برای سلامت دندان ها و همچنین داشتن یک لبخند زیبا است. زیبایی یکی از مواردی است که اعتماد به نفس فرد را به صورت چشمگیری افزایش خواهد داد پس در نتیجه با انجام ارتودنسی دندان و رفع مشکلات دندانی خود می توانید زیبایی لبخند خاصی داشته و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

رفع مشکلات عضلانی در سیستم جونده

انجام ارتودنسی کلیه مشکلات مربوط به سیستم عضلانی فرد که مربوط به جوین غذا می شود را برطرف خواهد کرد. برخی افراد به دلیل داشتن مشکلاتی مجبور به جویدن غذا در یک سمت از فک خود هستند و این امر باعث بزرگتر شدن عضلات یک سمت از صورت فرد خواهد شد و سبب پدید آمدن چهره ای نامتقارن می شود. البته کوچک بودن فک نیز می تواند یکی از مشکلات عضلانی باشد که با انجام ارتودنسی می توان از ایجاد این مشکلات جلوگیری کرد.

انواع روکش دندان از سلامتی تا زیبایی

برطرف شدن مشکلات گوارشی با ارتودنسی

در فک های طبیعی هر یک دندان بالا با دو دندان در فک پایین در تماس است اما در صورت ایجاد فاصله بین دندان ها اینگونه نخواهد بود. این مشکل باعث عدم آسیاب شدن مناسب غذاها شده و ترکیب غذا با بزاق دندان به خوبی انجام نخواهد شد. یکی از مزیت های ارتودنسی دندان هماهنگ کردن دندان ها به شکل طبیعی است و می تواند به آسیاب کردن و جویدن غذا کمک بسزایی بکند.

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان