آبان ۲۴, ۱۴۰۲

برای اصلاح طرح لبخند، ونیر کامپوزیت یا ارتودنسی؟

فهرست

زیبایی دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل همگان به دنبال راه هایی هستند تا بتوانند از طریق دندان های خود به زیبایی لبخند مورد نظر خود دست پیدا کنند. روش های متعددی برای ترمیم و زیبایی دندان ها وجود دارند که هر یک از این روش ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند و می توانید مناسب ترین مورد را با توجه به نوع خرابی دندان های خود انتخاب کنید. ونیر کامپوزیت و ارتودنسی دو نوع محبوب برای رفع مشکلات دندانی و همچنین زیبایی بخشیدن به دندان های فرد هستند که محبوبیت بسیاری پیدا کرده اند. هریک از این روش ها مزیت های منحصر به فرد خود را داشته و برای مشکلات خاص دندانی مورد استفاده قرار می گیرند اما در برخی مواقع می توان از هردو این روش ها استفاده نمود اما باید با ویژگی آنها به خوبی آشنا شده باشید تا بهترین مورد را برای اصلاح طرح لبخند خود انتخاب کنید. انتخاب مرکز ارائه دهنده خدمات دندانپزشکی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

ونیر کامپوزیت یا ارتودنسی؟

یکی از سوالاتی که ممکن است در دنیای دندانپزشکی برای بسیاری پیش آید مقایسه ونیر کامپوزیت با ارتودنسی است. هریک از این روش ها ممکن است در برخی از ویژگی های ترمیمی دندان مشترک باشند و به همین دلیل شاید گاهی اوقات دچار تردید برای انجام هر یک از آنها شوید. در این محتوا قصد داریم تا شما را با هر دو این روش ها آشنا کنیم تا بتوانید بهترین مورد را از میان آنها برای رفع مشکلات دندانی خود انتخاب کنید. ونیر کامپوزیت و ارتودنسی هر دو تاثیر بسزایی بر زیبایی دندان های فرد خواهند گذاشت و با استفاده از این روش ها می توانید دندان هایی صاف و بدون ایراد داشته باشید. البته مدت زمان درمان با هریک از این روش ها متفاوت است و به همین دلیل بسیاری در انتخاب آنها دچار تردید می شوند. هریک از این روش ها مزیت ها و معایبی دارند که قبل از انجام هر یک باید به تمامی این موارد توجه داشته باشید.

ونیر کامپوزیت چیست؟

قبل از هرچیزی ابتدا باید با ونیر کامپوزیت و ارتودنسی آشنا شوید. ونیر کامپوزیت هم از جنبه ترمیمی و هم از جنبه زیبایی حائز اهمیت است و می توان برای بسیاری از مشکلات دندانی از آن استفاده نمود. دندان های پوسیده بهترین کاندید برای انجام ونیر کامپوزیت هستند که در ابتدا دندانپزشک پوسیدگی دندان ها را برطرف کرده و سپس با استفاده از ونیر کامپوزیت محل پوسیدگی را پر خواهد کرد. ونیر کامپوزیت به دلیل رنگ طبیعی که دارد اغلب برای دندان های جلویی مورد استفاده قرار می گیرد و می توانید بهترین رنگ را متناسب با رنگ سایر دندان های خود برای کامپوزیت دندان انتخاب کنید. ونیر کامپوزیت برای دندان های لب پر شده نیز کاربرد دارد و می توان لب پریدگی دندان را به صورت کامل با استفاده از کامپوزیت برطرف کرد.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یکی از محبوب ترین های دندانپزشکی است که به دلیل برخورداری از مزیت های فراوان، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. ارتودنسی توانایی رفع اغلب مشکلات دندانی را دارد و با استفاده از آن می توانید طرح لبخد زیبایی را برای خودتان به ارمغان آورید. ارتودنسی به انواع مختلفی دسته بندی می شود که هریک از انواع آن ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته و می توانید یکی از بهترین ها را برای صاف کردن دندان های خود انتخاب کنید. ارتودنسی فلزی به عنوان معروف ترین روش برای دندانپزشکی شناخته می شود که هزینه پایین تری نیز نسبت به سایر روش های ارتودنسی دارد. در ارتودنسی دندان براکت ها به تک تک دندان ها متصل می شوند تا با استفاده از سیم ارتودنسی این براکت ها را به یکدیگر متصل کرده و دندان ها را با وارد کردن فشار در جای مناسب خود قرار داد. البته ارتودنسی دیمون به عنوان یکی از معروف ترین ها شناخته می شود چرا که قابلیت خود تنظیمی داشته و تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشک را نیز کاهش خواهد داد.

کامپوزیت ونیر به جای ارتودنسی

امروزه روش های مختلفی برای زیبایی دندان ها روی کار آمده اند که هر یک از این راه ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. در حالت کلی روش هایی از نظر علمی مناسب و قابل قبول هستند که آسیبی به دندان ها وارد نکنند. حفظ سلامت دندان ها اصلی ترین مورد حائز اهمیت است و در صورتی که به هر دلیلی سلامت دندان ها با استفاده از روش های ترمیمی و زیبایی تهدید شود توجیه علمی نخواهد داشت. پس قبل از هرکاری باید ارتودنسی و کامپوزیت را با یکدیگر مقایسه نمایید تا با ویژگی های هریک به خوبی آشنا شوید. کامپوزیت ها را می توان در انواع مختلفی اجرا کرد چرا که در برخی مواقع نیاز به ایجاد تراش بر روی ساختار دندان است اما در برخی مواقع بدون ایجاد تراش نیز می توان کامپوزیت کاری دندان را به اتمام رساند. ایجاد تراش بر روی دندان طبیعتا معایبی به دنبال دارد و به همین دلیل کامپوزیتی برای اجرا در دندان ها توجیه علمی دارد که تراشی بر روی دندان ها ایجاد نکند. پس زمانی می توان کامپوزیت را به جای ارتودنسی استفاده کرد که امکان رفع مشکلات دندانی با روش های ساده تر وجود داشته باشد.

اگر دندان های شما فاصله دارند، یک تصویر از دندان های خود برای دکتر بفرستید و بهترین روش بستن فاصله بین دندان ها را از ایشان جویا شوید.

این مطلب را نیز بخوانید: مزیت های ارتودنسی دندان

مدت زمان درمان کامپوزیت ونیر و ارتودنسی

یکی از مواردی که شما را به یافتن پاسخ ونیر کامپوزیت یا ارتودنسی یاری خواهد رساند مدت زمان درمان با هر دو این روش ها است. ونیر کامپوزیت به مدت زمان کمتری برای رفع مشکلات دندانی شما نیاز خواهد داشت و طی دو الی 3 جلسه مراجعه به دندانپزشک می توانید از شر مشکلات دندانی خود خلاص شوید. ارتودنسی به عنوان یکی از روش های بلند مدت درمان دندان شناخته می شود. البته باید در نظر گرفت که ارتودنسی توانایی رفع کلیه مشکلات دندان را خواهد داشت و به همین دلیل می تواند مزیت های بیشتری داشته باشد. در صورت تمایل به استفاده از ارتودنسی باید در نظر داشته باشید که طول دوره درمان ممکن است بین 1.5 الی 2 سال متغییر باشد و حتما باید در این مدت زمان از دندان های خود مراقبت کرده و به صورت مرتب مورد معاینه قرار بگیرید. پس از اتمام دوره درمان نیز باید با استفاده از الاستیک مانع از برگشت دندان ها به جای خودشان شوید.

ردیف کردن دندان با ونیرکامپوزیت با ارتودنسی؟

یکی از مهمترین سوالاتی که درباره ونیر کامپوزیت یا ارتودنسی پرسیده می شود انتخاب یکی از این روش ها برای صاف کردن دندان ها است. برای انجام کامپوزیت به جهت ردیف کردن دندان ها باید حتما یک لایه از دندان را ساییده و کامپوزیت را بر روی آن چسباند. معمولا تراش دندان حدود نیم میلی متر است که طبیعتا باعث ایجاد آسیب در بافت دندان خواهد شد. خراشیدن مینای دندان باعث حساس تر شدن دندان شده و عواقب جبران ناپذیری به دنبال دارد و از این رو به هیچ وجه نباید ونیر کامپوزیت را برای صاف کردن دندان های خود انتخاب کنید چرا که مضرات آن بیش از فوایدش است. ارتودنسی معقول ترین روش برای دستیابی به دندان های زیبا و صاف است چرا که بدون هیچگونه آسیبی خواهد توانست دندان هایی زیبا را به شما هدیه کند.

انواع روکش دندان از سلامتی تا زیبایی

قیمت ونیر کامپوزیت با ارتودنسی

یکی از تمایزات ونیر کامپوزیت و ارتودنسی مربوط به میزان قیمت آنها است. ونیر کامپوزیت میزان هزینه پایین تری نسبت به ارتودنسی دارد اما آیا می تواند جایگزین مناسبی برای ارتودنسی باشد؟ ارتودنسی کارایی های خاص خود را دارد و به دلیل کیفیت عملکرد خود توانسته به یکی از بهترین های دندانپزشکی تبدیل شود.البته نمی توان رقم خاصی برای قیمت هیچیک از این روش های دندانپزشکی ذکر کرد چرا که عوامل متعددی دست به دست هم می دهند تا در نهایت میزان قیمت ونیر کامپوزیت یا ارتودنسی را تعیین کنند.

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان