آبان ۱۰, ۱۴۰۲

انواع ونیر کامپوزیت

فهرست

بسیاری از اختلالات دندانی مانند: پوسیدگی، شکستگی، تغییر رنگ، نامرتب بودن و… زیبایی دندان ها را تهدید می کنند. بی شک هر فردی تمایل به زیبایی دارد و یکی از مهمترین بخش های تاثیرگذار بر زیبایی چهره فرد دندان ها هستند. برای ترمیم و زیبایی بخشیدن به دندان ها روش های مختلفی پیش رو خواهید داشت اما انواع ونیر کامپوزیت دندان می تواند یکی از بهترین روش های دستیابی به لبخند زیبا باشد. اما برای اجرای ونیر کامپوزیت باید با مواردی آشنایی داشته باشید تا بهترین مورد را برای اجرای کامپوزیت انتخاب کرده و اقدامات مورد نیاز را قبل و بعد از انجام کامپوزیت به انجام برسانید. ونیر کامپوزیت به عنوان یکی از محافظه کارانه ترین روش های درمانی و زیبایی دندانپزشکی است که کمترین آسیب را به بافت دندان ها وارد کرده و نتیجه مناسبی نیز خواهد داشت. انتخاب مرکز مناسب اجرای ونیر کامپوزیت از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که مرکز معتبر را برای انجام کامپوزیت انتخاب کرده باشید کیفیت مناسب تری را از آن شاهد خواهید بود. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

انواع ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت یکی از روش های زیبایی دندانپزشکی است که معمولا برای دندان های جلویی مورد استفاده قرار می گیرد. ونیر کامپوزیت ها را می توان به عنوان لایه ای از مواد همرنگ با دندان های فرد در نظر گرفت که به منظور زیبایی دندان های فرد مورد استفاده قرار میگیرد. ونیر کامپوزیت با استفاده از مواد مختلفی اجرا می شود که نوع مواد انتخابی شما بر زیبایی دندان ها تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. انتخاب مواد مناسب برای اجرای ونیر کامپوزیت به دندانپزشک انتخابی شما بستگی خواهد داشت چرا که با توجه به شرایط دندان و همچنین نوع دندان های فرد ممکن است انتخاب های متفاوتی برای انجام ونیر کامپوزیت داشته باشید. آشنایی داشتن با انواع ونیر کامپوزیت باعث می شود که قبل از اجرای آن با بهترین نوع آن آشنایی داشته و روش با ماندگاری بالاتری را برای اجرای ونیر کامپوزیت انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که میزان هزینه هر یک از این روش ها نیز ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد اما توصیه می کنیم که کیفیت را اصلی ترین مولفه در نظر بگیرید.

منظور از ونیر کامپوزیت چیست؟

تا چندی پیش برای اصلاح طرح لبخند به وسیله کامپوزیت، باید مقداری از مینای دندان فرد برای ایجاد گیر تراش داده می شد که این روش امکان پیش آمدن مشکلاتی را برای دندان های فرد داشت. ونیر کامپوزیت این مشکل را به صورت کلی برطرف کرده است به گونه ای که در این روش هیچ گونه تراشی بر روی دندان های فرد ایجاد نشده و تنها یک لایه نازک با مواد خاص که خاصیت چسبندگی دارند بر روی دندان ها اضافه خواهند شد. این لایه های نازک به بهترین شکل بر روی دندان های فرد باند شده و زیبایی دندان های فرد را تضمین خواهد کرد. ونیر کامپوزیت قابلیت اجرا بر روی تک دندان و همچنین کلیه دندان های فرد را خواهد داشت اما باید با مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیت نیز آشنایی داشته باشید تا اقدامات لازم جهت نگهداری از کامپوزیت ها را به انجام برسانید. در حالت کلی ونیرهای دندانی به دو صورت: ونیر پارسیل و فول ونیر یا ونیر کامل اجرا می شوند که در ادامه به بررسی هریک پرداخته ایم:

ونیر پارسیل

ونیر پارسیل یکی از مرسوم ترین روش های زیبایی دندان ها به شمار می رود. منظور از ونیر پارسیل رفع مشکلات موضعی دندانی است به گونه ای که در این روش تنها بخشی از دندان فرد که دچار مشکل شده ترمیم خواهد شد. ونیر پارسیل به دلیل کیفیت بالای مواد به کار رفته در آن کاملا هم شکل با دندان بوده و هیچگونه تفاوتی بین دندان و ونیر کامپوزیت شاهد نخواهید بود و به همین دلیل این روش به عنوان یکی از محبوب ترین انواع ونیر کامپوزیت شناخته می شود. البته در صورتی از این روش استفاده می شود که تنها بخشی از دندان مورد آسیب واقع شده باشد.

 

فول ونیر

حتما با مطالعه بخش قبل به اجرای فول ونیر پی برده اید. فول ونیر ها به نوع ای ونیر کامپوزیت ها گفته می شود که در آن کلیه بخش های دندان مورد ترمیم قرار داده می شود. به گونه ای که یک لایه کامل بر روی دندان کشیده شده و کلیه ایرادات در پشت لایه باقی خواهند ماند. البته اجرای این نوع از ونیر کامپوزیت ها مستلزم در نظر گرفتن چند فاکتور مهم مانند: اکلوژن ها، سن بیمار، نحوه قرارگیری دندان، دندان های روی هم، سلامتی بافت دندان و… است. بهداشت دهان و دندان در این روش باید حتما رعایت شود و در صورت عدم رعایت درست بهداشت دندان ممکن است در مدت زمان کوتاه تری شاهد از دست دادن زیبایی ونیر کامپوزیت ها باشید.

اگر دندان های شما فاصله دارند، یک تصویر از دندان های خود برای دکتر بفرستید و بهترین روش بستن فاصله بین دندان ها را از ایشان جویا شوید.

نوع تاکتیک در ونیر کامپوزیت

فول ونیر ها را می توان به دو تاکتیک مستقیم و غیرمستقیم انجام داد. منظور از این روش ها به گونه زیر است:
– تاکتیک مستقیم: در این روش همانگونه که از نام آن پیداست دندانپزشک برای اجرای کامپوزیت مستقیما از روش دندان اقدام می کند. به گونه ای که در آن کامپوزیت به صورت مستقیم بر روی سطح خارجی دندان شکل داده می شود که این نوع از انواع ونیر کامپوزیت به دلیل وقت گیر بودن کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
– تاکتیک غیرمستقیم: این روش به عنوان مرسوم ترین روش کامپوزیت دندان شناخته می شود که با این روش برای ساخت ونیر کامپوزیت از لابراتوار استفاده خواهد شد. به گونه ای که پس از قالبگیری از دندان های فرد اندازه آن به لابراتوار تعریف شده و سپس بر روی دندان ها قرار داده می شوند.
مواقع مناسب برای استفاده از ونیر کامپوزیت
به نظر شما چه مواقعی استفاده کردن از ونیر کامپوزیت به نفع فرد است؟ در حالت کلی گاهی اوقات استفاده از ونیر کامپوزیت بهترین روش برای دستیابی به دندان هایی زیبا خواهد بود که مهمترین آنها از قرار زیر هستند:
– زمانی که سطح خارجی دندان به دلایل مختلف: مادرزادی، لب پریدگی، شکستگی، سایش و… دچار آسیب شده باشد.
– عدم وجود مینای کافی دندان به دلیل اجرای کامپوزیت های قبلی
– ترمیم های کامپوزیت انجام شده قبل که به صورت نامناسب اجرا شده اند
– تغییر رنگ در کامپوزیت های اجرا شده از قبل
– تغییر رنگ دندان های طبیعی فرد
– زمانی که در بین دندان های فرد فاصله بیشتری وجود داشته باشد

مزیت های ونیر کامپوزیت مستقیم نسبت به لمینت دندان

اگر بخواهیم واقع بینانه به روش های درمانی دندانپزشکی نگاه کنیم باید بدانید که هر یک از روش ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند اما هریک از انواع ونیر کامپوزیت مزیت هایی نسبت به لمینت دندان دارند که برخی از آنها از قرار زیر هستند:
– با استفاده از ونیر کامپوزیت مستقیم به مراجعه کمتری نیاز خواهد بود و تنها در یک جلسه می توان کلیه اقدامات ونیر کامپوزیت را به انجام رساند.
– ونیر کامپوزیت مستقیم باند مناسب تری نسبت به لمینت ایجاد کرده و ماندگاری بیشتری خواهد داشت.
– توجه داشته باشید که زمان بیشتری برای ونیر کامپوزیت نیاز است اما میزان هزینه آن نسبت به لمینت پایین تر خواهد بود.
نحوه شکل دهی ونیر کامپوزیت بر سطح دندان
برای اتصال ونیر کامپوزیت می توان از دو روی زیر استفاده کرد:
– مونوکروماتیک با استفاده از کامپوزیت یونیورسال: در این نوع از انواع ونیر کامپوزیت شفافیت چشمگیری را شاهد هستیم و از آن برای بازسازی لایه های عاجی و هم لایه های مینایی دندان استفاده می شود. در این روش لایه های مختلف عاجی و مینایی با استفاده از یک رنگ شکل داده می شوند.
– پلی کروماتیک با استفاده از کامپوزیت های رنگ مختلف: گاهی اوقات برای اینکه به زیبایی مد نظر خود از دندان ها دست پیدا کنید باید ونیر کامپوزیت مستقیم به صورت لایه لایه و با استفاده از رنگ ها و شفافیت های مختلف قرار داده شوند تا پلی کروماتیک معقول حاصل شود.

قیمت ونیر کاپوزیت چقدر است؟

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان