آذر ۷, ۱۴۰۲

نکات دانستنی بعد از ونیر کامپوزیت

فهرست

دندان ها به عنوان یکی از پرنقش ترین بخش های صورت در زیبایی فرد به شمار می روند که بر اعتماد به نفس فرد تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. بسیاری از مردم به دلیل وارد شدن ضربه به دندان، کج شدن آنها و هزاران دلیل دیگر از داشتن دندان های زیبا و بدون نقص محروم هستند اما نباید نگران باشید چرا که علم پزشکی امکان انجام انواع اقسام روش های مختلف زیبایی را به شما داده و می توانید با استفاده از آنها زیبایی دندان های خود را به دست آورید. قبل از هرکاری بهتر است با مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیت آشنا شوید. لازم به ذکر است که ونیر کامپوزیت یکی از معروف ترین ها از این میان است که به دلیل برخورداری از ویژگی های منحصر به فرد توانسته نظر بسیاری را نسبت به خود جلب نماید. ونیر کامپوزیت حتی امکان تغییر حالت و شکل دندان ها را نیز به شما خواهد داد. اما آیا تاثیر ونیر کامپوزیت دائمی است؟ در صورتی که مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیت به خوبی انجام شده باشد طبیعتا به مدت طولانی تری می توان از زیبایی دندان ها لذت برد. در ادامه توضیحات کامل تری در مورد نکات دانستنی بعد از ونیر کامپوزیت ارائه نموده ایم:

نکات دانستنی بعد از ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت یکی از روش های زیبایی دندانپزشکی است که معمولا برای دندان های جلویی مورد استفاده قرار می گیرد. ونیر کامپوزیت ها را می توان به عنوان لایه ای از مواد همرنگ با دندان های فرد در نظر گرفت که به منظور زیبایی دندان های فرد مورد استفاده قرار میگیرد. ونیر کامپوزیت با استفاده از مواد مختلفی اجرا می شود که نوع مواد انتخابی شما بر زیبایی دندان ها تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. انتخاب مواد مناسب برای اجرای ونیر کامپوزیت به دندانپزشک انتخابی شما بستگی خواهد داشت چرا که با توجه به شرایط دندان و همچنین نوع دندان های فرد ممکن است انتخاب های متفاوتی برای انجام ونیر کامپوزیت داشته باشید. آشنایی داشتن با انواع ونیر کامپوزیت باعث می شود که قبل از اجرای آن با بهترین نوع آن آشنایی داشته و روش با ماندگاری بالاتری را برای اجرای ونیر کامپوزیت انتخاب نمایید. لازم به ذکر است که میزان هزینه هر یک از این روش ها نیز ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد اما توصیه می کنیم که کیفیت را اصلی ترین مولفه در نظر بگیرید.

مراقبت های کوتاه مدت بعد از ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت برای دندان هایی مناسب است که کمتر در معرض فشار و یا جویدن غذا هستند چرا که وارد شدن فشار مستمر به این دندان ها ممکن است باعث افتادن زودهنگام کامپوزیت دندان شود. توجه داشته باشید که مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیت به انواع مختلف دسته بندی می شود و نوع کوتاه مدت آن به عنوان یکی از معروف ترین ها به شمار می رود. از جمله مهمترین مراقبت های کوتاه مدت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– همانطور که می دانید کامپوزیت یک بخش جدید است که در لابه لای دندان هایتان ایجاد شده و ممکن است گاهی اوقات پس از انجام کامپوزیت احساس تیزی در آنها داشته باشید. در این صورت باید حتما به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا تیزی های موجود در دندان هایتان اصلاح شوند چرا که باقی ماندن آن ممکن است در طولانی مدت عواقب سخت تری به دنبال داشته باشد.
– پس از انجام کامپوزیت بهتر است به مدت 2 الی 3 ساعت از خوردن اجتناب کنید چرا که به دلیل وجود بی حسی ممکن است خوردن غذا باعث تغییر فرم دندان های کامپوزیت شده شود. تغذیه با غذاهای آبکی و غذاهای سرد نیز می تواند یکی از روش های مناسب باشد.
– تا پس از گذشت یک روز کامل از گذاشتن کامپوزیت دندان باید از خوردن نوشیدنی های رنگی مثل: نوشابه، چای، قهوه و… اجتناب کنید.
– قرقره آب نمک می تواند تورم ایجاد شده احتمالی از کامپوزیت را رفع نماید.
– برای افزایش طول عمر ونیر کامپوزیت حتما بعد از هر وعده غذایی مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان کمک بسزایی بر افزایش طول عمر کامپوزیت خواهد نمود.

مراقبت های بعد از ونیر کامپوزیت

برای اینکه ونیر کامپوزیت انجام شده بر روی دندان های شما مقاومت بیشتری داشته باشد باید مراقبت های لازم را در نظر داشته باشید. از جمله مراقبت هایی که باعث افزایش عمر دندان های کامپوزیت شده خواهد شد می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– داشتن رژیم غذایی مناسب
تغییر رنگ دندان یکی از مواردی است که همه از آن گریزان هستند اما در صورت رعایت نکردن برخی از نکات حائز اهمیت می تواند گریبان گیرتان شود. خوردن برخی غذاهای رنگی نظیر: سس های رنگی، شکلات، قهوه، چای، نوشابه و… باعث ایجاد لکه بر روی ونیر کامپوزیت می شود و مصرف دخانیات رنگ دندان ها را به زرد یا قهوه ای تبدیل خواهد کرد و توجه داشته باشید که امکان انجام بلیچینگ نیز بر روی دندان ها وجود ندارد.
– رعایت بهداشت دندان ها
بهداشتن دهان و دندان علاوه بر اینکه بر افزایش طول عمر ونیر کامپوزیت تاثیر دارد باعث افزایش طول عمر سایر دندان ها و تضمین زیبایی آنها نیز خواهد شد. برای رعایت بهداشت دهان و دندان باید پس از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا پلاک دندان در بین دندان ها باقی نمانده و احتمال ایجاد پوسیدگی نیز به حداقل برسد
– دوری از قروچه دندان
احتمال لب پر شدن دندان های کامپوزیت شده نیز وجود دارد و در صورتی که دندان ها با فشار زیاد بر روی هم فشرده شوند ممکن است دندان ها لب پر شده و زیبایی خود را از دست دهند. برخی افراد عادت دارند که در صورت مواجه شده با استرس و یا در هنگام خواب، دندان های خود را قروچه کنند که در این مواقع امکان لب پر شدن دندان های کامپوزیت شده علاوه بر دندان های معمولی وجود دارد و برای پیشگیری از این مشکل می توانید از محافظ دندان استفاده کنید.
– دوری از خوردن غذاهای سفت
غذاهای سفت و سخت علاوه بر کامپوزیت به دندان های معمولی فرد نیز آسیب خواهد زد و باید حتما مراقب خوردن این مواد غذایی باشید. توجه داشته باشید که بهتر است برای خوردن این غذاها ابتدا آنها را خرد کنید تا نیاز به فشار کمتری داشته باشند. برخی از عادت های بد مانند گاز زدن مداد و یا باز کردن درب بطری با دندان ها به شدت برای ونیر کامپوزیت مضر بوده و باعث شکستگی در آنها خواهد شد.
– مراجعه به دندانپزشک برای چکاپ
اغلب پلاک های دندان با مسواک و نخ دندان رفع می شوند اما برخی از پلاک ها قابل رفع با این مراقبت ها نیستند و برای رفع آنها بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک علاوه بر تمیز کردن پلاک ها می تواند دندان های شکسته کامپوزیت شما را ترمیم نموده و ایرادات آن را برطرف سازد.

 

افزایش طول عمر ونیر کامپوزیت

بی شک هر فردی تمایل دارد پس از انجام کامپوزیت برای مدت طولانی تری دندان هایی سالم و بدون ایراد داشته باشد اما برای دست یابی به این مهم باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید که از جمله مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– مسواک: مسواک یکی از اصلی ترین روش ها برای سالم نگه داشتن دندان ها است که در این راستا باید یک بار صبح و یکبار شب دندان های خود را با خمیردندان های حاوی فلوراید مسواک بزنید. هر 3 یا 4 ماه نیز مسواک خود را تعویض کنید.
– نخ دندان: در مواقع استفاده از نخ دندان باید دقت کنید که کلیه پلاک های دندانی از بین رفته اند و سپس به سراغ دندان دیگر خود بروید.
– عدم خوردن مواد لکه دار کننده دندان: برخی مواد هستند که باعث ایجاد لکه بر روی دندان های فرد خواهند شد. از جمله این موارد می توان به مصرف دخانیات و همچنین استفاده از: شکلات ها، قهوه مواد غذایی حاوی رنگ خوراکی، برای سرخ و… اشاره کرد. قطع کردن استفاده از این مواد به نفع دندان های کامپوزیت شده شما خواهد بود.
– خوردن آب بعد از وعده های غذایی: باقی ماندن دانه های ریز غذا در لابه لای دندان ها باعث آسیب رسیدن به دندان هایتان خواهد شد و به همین دلیل توصیه می کنیم که پس از هر وعده غذایی یک لیوان آب نوش جان کنید.
– مواردی که باعث درآمدن رزین کامپوزیت می شود: برخی موارد مانند جویدن مداد، اشیا و ناخن می تواند در گذشت زمان باعث درآمدن رزین کامپوزیت شده و مینای دندان را دچار مشکل کند. برای جلوگیری از این مشکلات عادات نامناسب خود را کنار بگذارید.

قیمت ونیر کاپوزیت چقدر است؟

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان