آبان ۲۳, ۱۴۰۲

نکات دانستنی قبل از ونیر کامپوزیت

فهرست

زیبایی یکی از مهمترین مواردی است که همگان توجه ویژه ای به آن دارند. بخش های متعددی در زیبایی کلی انسان تاثیر خواهند گذاشت که دندان ها از جمله مهمترین ها به شمار می روند. در عین حال دندان ها از جمله آسیب پذیر ترین بخش های بدن محسوب شده و از این رو روش های مختلفی برای بهبود خرابی و یا زیبایی بخشیدن به آنها وجود دارد. ونیر کامپوزیت یکی از بهترین روش ها برای زیباتر کردن دندان ها است که امکان اجرای آن در تمامی سنین و برای همگان وجود دارد. مراقبت از دندان های ونیر کامپوزیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و پس از انجام آن باید با نکاتی آشنایی داشته و مو به مو اجرا کنید. اما علاوه بر آن، قبل از انجام ونیر کامپوزیت نیز باید اقداماتی را به انجام برسانید تا بهترین نتیجه را دریافت نمایید. گاهی اوقات امکان اجرای ونیر کامپوزیت بر روی دندان های فرد وجود ندارد و باید اقداماتی بر روی دندان ها به انجام برسد. در ادامه به صورت کامل تری به بررسی نکات دانستنی قبل از ونیر کامپوزیت پرداخته ایم:

نکات دانستنی قبل از ونیر کامپوزیت

قبل از انجام ونیر کامپوزیت باید با موارد مختلفی آشنایی داشته باشید. برخی از این موارد، اقداماتی است که قبل از مراجعه به دندانپزشک باید به انجام برسند و برخی اطلاعاتی هستند که شما را به صورت کامل تری با ونیر کامپوزیت آشنا خواهند کرد. در صورتی که اطلاعات کاملی درباره ونیر کامپوزیت داشته باشید توانایی مقایسه آن با سایر روش های دندانپزشکی را داشته و در نتیجه بهترین انتخاب را خواهید داشت. ونیر کامپوزیت روشی است که طی آن با استفاده از کامپوزیت های هم رنگ با دندان فرد بخش های آسیب دیده دندان پر می شوند. این روش باعث رفع بسیاری از مشکلات دندانی شده و زیبایی را به چهره فرد هدیه خواهد کرد. یکی از موارد حائز اهمیت در این رابطه را می توان اجرای آن در مطب دانست به گونه ای که نیازی به قالب گیری نیست. کامپوزیت در ابتدا ماده ای نرم و خمیری است که پس از قرار دادن بر روی دندان شکل داده شده و سفت می شود.

مزایای ونیر کامپوزیت

یکی از اصلی ترین مزیت های ونیر کامپوزیت دندان مربوط به زیبایی آن می شود. ونیر کامپوزیت امکان انتخاب رنگ داشته و می توان بهترین رنگ را متناسب با سایر دندان ها انتخاب نمود. کامپوزیت پس از ایجاد تراش بر روی بخش آسیب دیده قرار داده می شود و به همین دلیل مانند روکش دندان نیازی به ایجاد تراش در تمامی بخش های دندان نیست و از این رو آسیب کمتری به بافت دندان وارد می شود. دست نخورده باقی ماندن سایر بخش های دندان باعث حفظ سلامت دندان های فرد نیز خواهد شد.

معایب ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت دندان معایبی نیز دارد و باید قبل از اجرا با آنها آشنایی داشته باشید. یکی از اصلی ترین عیب های ونیر کامپوزیت مربوط به طول عمر آن می شود. طول عمر ونیر کامپوزیت در مقایسه با روکش پایین تر است به گونه ای که پس از گذشت 5 الی 10 سال مجبور به تعویض آن خواهید بود. روکش های سرامیکی معمولا رنگ ثابتی دارند اما ونیر کامپوزیت امکان تغییر رنگ داشته و در صورت استفاده کردن از برخی مواد غذایی ممکن است رنگ دندان های کامپوزیت شده تغییر کند. از این رو به مراقبت های بیشتری برای سلامتی نیاز خواهد داشت.

طول عمر ونیر کامپوزیت

طول عمر دندان کامپوزیت شده از جمله مهمترین های قبل از انجام ونیر کامپوزیت است. ونیر کامپوزیت در صورتی که به خوبی نگهداری شود از طول عمر مناسبی برخوردار است و معمولا می توان از آن به مدت 4 سال استفاده نمود. اما برخی افراد حتی به مدت 10 سال نیز از دندان های ونیر کامپوزیت شده استفاده می کنند و رمز موفقیت آنها توجه کردن به تمامی موارد حائز اهمیت مراقبت از دندان ها است. خوراکی های سخت را باید به عنوان قاتل ونیر کامپوزیت در نظر بگیرید و از جویدن یخ و گاز زدن ته دیگ امتناع کنید. توجه داشته باشید که در صورت شکستگی یا لب پریدگی کامپوزیت امکان ترمیم آن وجود نخواهد داشت.

عوارض ونیر کامپوزیت

در بررسی عوارض ونیر کامپوزیت باید گفت: در صورتی که ونیر کامپوزیت به صورت صحیح و به دست دندانپزشکی متبحر انجام شده باشد هیچگونه عوارضی در پی نخواهد داشت اما در صورت انجام به صورت غیر صحیح می تواند عوارض زیر را داشته باشد:
– التهاب لثه: در صورتی که کامپوزیت به درستی در کنار لثه قرار داده نشود امکان ایجاد انواع حساسیت های لثه وجود خواهد داشت. خونریزی لثه و التهاب لثه از جمله اصلی ترین مشکلاتی است که در این مواقع ممکن است با آن مواجه شوید.
– بدبویی در دهان: یکی از مهمترین مواردی که باید دندانپزشک به آن دقت داشته باشد فواصل میان دندان ها است به گونه ای که اگر فاصله های میان دندان به درستی اجرا نشده باشند کشیدن نخ دندان در آنها وجود نداشته و در نتیجه باعث ایجاد بوی بد دهان خواهد شد. در مواقعی که نخ دندان به صورت موثر کشیده نشود باعث ایجاد بوی بد در دندان های فرد خواهد شد.
– درد و حساسیت دندان بعد از درمان: پس از انجام لمینت دندان در ابتدا حساسیت هایی نسبت به غذاهای گرم و سرد احساس می شود اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی این حساسیت از بین خواهد رفت.
– رنگ گرفتن ونیر کامپوزیت: پس از انجام ونیر کامپوزیت باید لبه های آن تنظیم شده و به صورت دقیق پولیش شوند و در صورتی که پولیش به درستی صورت نگیرد باعث رنگ گرفتن لبه دندان خواهد شد. پس باید از ایجاد هرگونه لبه در ونیر کامپوزیت جلوگیری کرد.

مراحل انجام ونیر کامپوزیت

تفاوت های ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی

ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند و به همین دلیل در صورت مراجعه به دندانپزشک پس از معالجه، بهترین روش برای ترمیم دندان هایتان پیشنهاد خواهد شد. از جمله مهمترین تفاوت های این دو روش دندانپزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– هزینه: قیمت لمینت سرامیکی در مقایسه با ونیر کامپوزیت بالاتر خواهد بود.
– مراحل ساخت: ساخت ونیر کامپوزیت به مدت زمان کمتری نیاز خواهد داشت به گونه ای که برای ساخت لمینت سرامیکی باید حدود 10 روز مواد مخصوص در لابراتوار ساخته شوند و این در صورتی است که ونیر کامپوزیت تنها در یک جلسه اجرا می شود.
– رنگ پذیری: لمینت سرامیکی مقاومت بیشتری در برابر تغییر رنگ دارد.
– استحکام: استحکام ونیر کامپوزیت نسبت به لمینت سرامیکی قابل مقایسه نیست و طول عمر کمتری خواهد داشت.
– امکان تغییر یا ترمیم: یکی از اصلی ترین تفاوت های لمینت سرامیکی و ونیر کامپوزیت مربوط به امکان تغییر و ترمیم در آن است به گونه ای که ونیر کامپوزیت در صورت بروز هرگونه مشکلی قابل ترمیم خواهد بود اما لمینت سرامیکی در صورتی که بشکند باید تعویض شده و از اول قالبگیری شود.

تمیزکاری کامپوزیت دندان

یکی از اصلی ترین مواردی که در ونیر کامپوزیت باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید را می توان تمیز کاری آن دانست. همانطور که می دانید دندان های اصلی فرد نیز نیاز به نگهداری و تمیزکاری مستمر دارند و ونیر کامپوزیت نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید حتما مراقبت های لازم از آن صورت گیرد تا بتوان به مدت طولانی تری از آن استفاده نمود. فراموش نکردن نخ دندان و مسواک زدن حداقل 2 بار در روز از جمله نکاتی است که باید به آنها توجه داشته باشید. رعایت نکردن بهداشت عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت چرا که در این صورت امکان ابتلا به انواع بیماری های لثه وجود داشته و در این مواقع لثه ها بیرون زده و ممکن است باعث شکستگی ونیر کامپوزیت شود.

قیمت ونیر کامپوزیت

یکی از اصلی ترین سوالاتی که برای اغلب متقاضیان ونیر کامپوزیت پیش می آید قیمت ونیر کامپوزیت است. در رابطه با قیمت ونیر کامپوزیت نمی توان رقم ثابتی در نظر گرفت چرا که عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا در نهایت میزان قیمت دقیق ونیر کامپوزیت را تعیین کنند. هزینه های درمانی برای دندانپزشکی به صورت سالیانه در حال تغییر است و از جمله مهمترین عواملی که باعث تعیین میزان هزینه ونیر کامپوزیت می شود می توان به تخصص دندانپزشک اشاره نمود. طبیعتا هرچه کیفیت کار دندانپزشک بالاتر باشد شاهد میزان هزینه های بالاتری برای ارائه خدمات آنها خواهیم بود. البته محل مطب دندانپزشک نیز می تواند تاثیر بسزایی بر میزان هزینه های درمانی دندانپزشکی داشته باشد. شرکت ما به منظور جلب رضایت مشتریان خود اقدام به ارائه بهترین خدمات با نازلترین میزان هزینه ها نموده است.

قیمت ونیر کاپوزیت چقدر است؟

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان