آبان ۷, ۱۴۰۲

جراحی دندان چیست؟

فهرست

زیبایی لبخند از جمله مواردی است که بر زیبایی چهره فرد تاثیر بسزایی خواهد گذاشت و به همین دلیل همگان به دنبال راه هایی برای داشتن دندان هایی سالم و بدون ایراد هستند. خرابی دندان ها از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید و با استفاده از روش های مختلفی می توان این خرابی ها را ترمیم نمود. جراحی دندان یکی از معروف ترین اعمالی است که در دنیای دندانپزشکی انجام شده و با استفاده از آن می توان بسیاری از مشکلات عفونتی و زیبایی دندان ها را برطرف نمود. جراحی های دندانی به انواع مختلفی دسته بندی می شوند که هریک از آنها ویژگی های منحصر به فرد خود را داشته و نوع خاصی از بیماری ها را برطرف خواهد کرد. جراحی دندان را باید حتما به یک دندانپزشک متبحر بسپارید تا امکان بروز مشکلات دندانی وجود نداشته و بتوان نتیجه مطلوب را شاهد بود. در علم دندانپزشکی داشتن دندان های طبیعی اولین رکن اساسی است و تا زمانی که دندان ها واقعا نیاز به کشیدن نداشته باشند از آنها استفاده خواهد شد. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

جراحی دندان چسیت؟

جراحی دندان به تمامی عمل هایی گفته می شود که به منظور جلوگیری از ناهنجاری ها و مشکلات دندانی انجام می شود. تمامی عمل های زیبایی و ترمیمی دندان در این حیطه قرار می گیرند که البته وظیفه هریک از آنها با یکدیگر متفاوت است. اما منظور اصلی از جراحی دندان، کشیدن دندان از فک بیمار می باشد به گونه ای که در صورت بروز هرگونه مشکل غیرقابل حل در بافت دندانی فرد، دندانپزشک مجبور به کشیدن دندان می شود. تا چندی پیش در صورتی که یکی از دندان های فرد دچار مشکل میشد با کشیدن آن مشکل را برطرف می کردند اما امروزه تمامی تلاش دندانپزشکان بر این است که تا سنین بالا نیز افراد دندان های طبیعی خود را در فک هایشان داشته باشند. از این رو روش های مختلفی برای درمان دندان ها ابداع شده و کمتر کسی دست به کشیدن دندان های خود می زند. اما در برخی مواقع خاص هیچ راه حلی بجز کشیدن دندان وجود نخواهد داشت.

مواقع نیاز به جراحی دندان

همانطور که در بخش قبل نیز به آن اشاره شد در دنیای امروزی دندانپزشکان سعی بر این دارند که دندان های طبیعی فرد را معالجه کنند اما در برخی شرایط خاص مجبور به کشیدن دندان ها می شوند که این مواقع از قرار زیر خواهند بود:
– پوسیدگی دندان: یکی از مهمترین و شایع ترین دلایل نیاز به کشیدن دندان مربوط به ایجاد پوسیدگی در سفید دانه ها می شوند. البته اغلب پوسیدگی های دندان قابل ترمیم هستند اما گاهی اوقات پوسیدگی به حدی در سطح دندان گسترش پیدا می کند که دیگر امکان ترمیم آن وجود نخواهد داشت.
– بیماری پیشرفته در لثه: بیماری لثه یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد. البته تنها در مواقعی شاهد بیماری لثه هستیم که مراقبت های لازم از لثه و دندان ها صورت نگرفته باشد. بیماری پیشرفته لثه باعث لق شدن دندان و تحلیل رفتن استخوان فک میشود که در این مواقع نیاز به جراحی لثه خواهد بود.
– شکستگی فک: شکستگی فک ممکن است در اثر بروز ضربه رخ دهد که به دنبال آن دندان ها آسیب دیده و از جای خود تکان می خورند. برای جلوگیری از عفونت در سطح دندان و لثه از جراحی دندان باید استفاده شود.
– نکروز پالپ: گاهی اوقات که عفونت باعث از بین رفتن بافت عصبی شده و امکان ترمیم از طریق عصب کشی وجود نداشته باشد باید از طریق جراحی دندان اقدام نمود.
– ناهنجاری پاتولوژیک: در مواقعی که دندان های فرد بیمار دچار ناهنجاری پاتولوژیک شده باشند با توجه به نظر دندانپزشک کشیده خواهند شد.
– دندان های نهفته: دندان های نهفته در اغلب فک ها مشاهده می شوند که معمولا مربوط به دندان عقل فرد خواهد شد. این نوع دندان ها به دلیل فضای کم امکان رویش نخواهند داشت که پس از تشخیص دندانپزشک کشیده خواهند شد.
– ارتودنسی: ارتودنسی نیاز به فضای خالی برای گسترش و صاف کردن دندان ها خواهد داشت و در صورتی که دندان های فرد به صورت کیپ باشند نیاز به حذف یکی از دندان ها خواهد بود.
– تداخل دندان با پروتز: در صورتی که طی عمل پروتز دندان یک یا چندی از دندان ها مانع آن شوند نیاز به جراحی خواهند داشت.
– قبل از رادیوتراپی: برخی افراد که نیاز به پرتودرمانی داشته باشند باید دندان های مشکوک به عفونت آنها کشیده شوند.

مراقبت های بعد از جراحی دندان

پس از جراحی دندان باید به مراقبت های بعد از آن نیز توجه ویژه ای داشته باشید تا محل جراحی دچار آسیب نشده و برایتان مشکل ساز نشود. از جمله مهمترین مراقبت های بعد از جراحی دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– دقیقا پس از اتمام جراحی یک گاز بر روی محل زخم قرار داده می شود که این گاز را باید محکم بر روی زخم خود فشار داده و از صحبت کردن و تعویض گاز خودداری کنید.
– تا یک روز پس از جراحی دندان از مسواک زدن خودداری کرده و استفاده از مسواک را پس از یک روز آغاز کنید. مسواک از تجمع مواد غذایی و در نتیجه ایجاد عفونت در لثه جلوگیری خواهد نمود.
– خوردن غذاهای سفت و داغ باعث آسیب دیدن محل جراحی شده و بهتر است تا 2 روز بعد از جراحی از آب خنک و غذاهای آبکی استفاده کنید.
– ایجاد خونریزی تا دو روز پس از عمل جراحی دندان طبیعی است و توصیه می کنیم که از دور ریختن و تف کردن آن خودداری کرده و حدالامکان مایع دندان خود را قورت دهید.
– ایجاد تورم و کبودی در جراحی های وسیع دندان طبیعی است و در صورت بروز التهاب در دندان جراحی شده باید حتما از آمپول ضد التهاب استفاده کنید. معمولا پس از گذشت 3 روز ورم و کلیه کبودی های موجود از بین خواهد رفت.
– پس از عمل داروهایی توسط پزشک برای فرد بیمار تجویز می شود که این داروها باید به صورت مرتب و در زمان های مشخص شده استفاده شوند. این داروها تنها برای تسکین درد نبوده و ایجاد التهاب و کبودی های پس از جراحی نیز جلوگیری خواهد نمود.

بخیه در جراحی دندان

اغلب جراحی های دندان نیازی به بخیه کاری نخواهند داشت اما گاهی اوقات که جراحی وسیع تر بوده و یا شرایط بدنی فرد به گونه ای باشد که خونریزی گسترده ای را از آن شاهد باشیم نیاز به ایجاد بخیه در محل زخم خواهیم داشت. توجه داشته باشید که محل بخیه کاری شده باید تمیز نگهداری شود تا از تجمع هرگونه مواد غذایی بر روی بخیه جلوگیری شده و خطر عفونت را به حداقل رساند. اغلب بخیه ها به صورت جذبی اجرا خواهند شد اما در صورت غیر جذبی بودن آن باید حتما از پزشک معالج خود اطلاعات دریافت نمایید.

قیمت جراحی دندان

قیمت از جمله مواردی است که قبل از انجام جراحی باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. در رابطه با قیمت جراحی دندان نمی توان رقم ثابتی در نظر گرفت چرا که عوامل متعددی دست به دست هم می دهند تا در نهایت میزان هزینه های جراحی دندان را تعیین کنند. از جمله مهمترین موارد تاثیرگذار بر میزان هزینه های جراحی دندان می توان به نوع دندانی اشاره کرد که جراحی بر روی آن انجام می شود. دندانپزشک انتخابی شما نیز از دیگر موارد تاثیرگذار بر میزان هزینه های جراحی دندان به شمار می رود و طبیعتا هرچه دندانپزشک حرفه ای تر و با تجربه تر را انتخاب کرده باشید از عمل جراحی خود اطمینان کامل خواهید داشت. محل مطب دندانپزشک نیز بر قیمت جراحی بی تاثیر نیست و در صورتی که مطب دندانپزشک در محله های لوکس قرار داشته باشد قطعا شاهد میزان هزینه های بیشتری در آن خواهیم بود.

چگونه دندان های خود را با ونیر کامپوزیت باکیفیت ترمیم کنیم؟

دندانپزشک جراح کیست؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از بیماران به وجود می آید مربوط به انتخاب دندانپزشک می شود. در انتخاب دندانپزشک معالج خود باید نهایت دقت را داشته باشید. جراحی دندان با اینکه شاید کار دشواری به نظر نرسد اما در نظر گرفتن موارد مختلفی در رابطه با آن ضروری است و یک دندانپزشک باید با تمامی نکات مهم جراحی دندان آشنایی داشته باشد تا امکان بروز مشکل در روند جراحی را به حداقل برساند. شرکت ما به عنوان یکی از بهترین ها در این زمینه به شمار می رود و کیفیت در عملکرد و تجربه آن در زمینه دندانپزشکی نشان دهنده نتیجه حاصل از جراحی خواهد بود.

 

لمینت دندان

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان