جراحی انتها ریشه دندان

دندان ها یکی از اصلی ترین بخش های بدن به شمار می روند و بدون وجود آنها جویدن و هضم کردن غذا با مشکل دچار خواهد شد. به همین دلیل حفظ سلامت دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عوامل متعددی سلامت دندان ها را تهدید می کنند و روش های مختلفی نیز برای بهبود مشکلات دندانی وجود دارد که با استفاده از این روش ها می توانید سلامت دندان های خود را تضمین کنید. گاهی اوقات ترمیم دندان امکان پذیر نیست و برای رفع مشکلات دندانی نیاز به جراحی آن خواهد بود. جراحی دندان تنها در صورتی انجام می شود که امکان ترمیم و سالم سازی دندان وجود نداشته باشد و از این رو دندانپزشکان تمام تلاش خود را بر حفظ دندان های طبیعی افراد به کار می گیرند. در صورتی که شاهد درد شدید در دندان خود باشید قطعا این ریشه دندان است که باعث ایجاد این درد شده است و در این مواقع نیاز به انجام جراحی بر روی ریشه دندان خواهد بود تا از درد خلاص شوید. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

جراحی انتهای ریشه دندان

اغلب مشکلات دندانی با روش های سطحی برطرف می شوند اما گاهی اوقات درمان های سطحی پاسخگو نبوده و نیاز به کشیدن ریشه دندان خواهد بود. همانطور که از اسم این روش پیداست جراحی ریشه دندان یکی از عمل های پرکاربرد دندانپزشکی است که باعث درآوردن کامل ریشه دندان فرد خواهد شد. ریشه دندان با نام پالپ نیز شناخته می شود که این بخش وظیفه رشد دادن دندان را بر عهده دارد. دندانپزشک قبل از جراحی ریشه دندان ابتدا معمولا از بی حسی موضعی استفاده خواهد کرد. کشیدن ریشه دندان زمانی انجام می شود که بخش ریشه یا همان پالپ دچار آسیب جدی شده باشد. التهاب و آلوده شدن ریشه نیز از دیگر دلایلی است که باعث کشیدن دندان خواهند شد. گاهی اوقات فرد دارای دندان هایی با تاج سالم است اما وضعیت ریشه آن مساعد نیست و به همین دلیل باید گفت: وضعیت تاج دندان نمی تواند نشان دهنده سلامت ریشه آن نیز باشد.

نحوه انجام جراحی

پس از اینکه دندانپزشک تشخیص داد که دندان شما نیاز به جراحی دارد شما بر روی صندلی جراحی نشسته و داروی بی حسی در داخل لثه شما تزریق خواهد شد. در ابتدا ممکن است احساس سوزش داشته باشید اما به سرعت محل تزریق شده بی حس شده و هیچگونه حسی در این بخش نخواهید داشت. در حین عمل فرد بیدار مانده و نظاره گر تمامی مراحل کشیدن دندان خود خواهد بود. پس از بی حسی کامل، دندانپزشک یک شکاف در بخش بالایی دندان شما ایجاد می کند تا بتواند ریشه دندان را در معرض دید قرار دهد. سپس با استفاده از ابزارهای مخصوص بخش ریشه دندان از بین می رود. در طی عمل دندانپزشک مراقب خواهد بود تا تمامی کانال های ریشه دندان را از بین برده باشد چرا که در غیر این صورت امکان عفونت در بخش ریشه دندان وجود خواهد داشت. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی در زمینه دندانپزشکی از به روز ترین تجهیزات برای تشخیص عدم باقی ماندن ریشه استفاده خواهد شد و به همین دلیل احتمال آسیب بافت دندان به حداقل می رسد.

مراقبت های بعد از جراحی دندان

جراحی ریشه عفونی دندان

عفونت در دندان یکی از مشکلات مهم برای جراحی دندان محسوب می شود. ایجاد عفونت دلایل مختلفی می تواند داشته باشد و اشتباه دندانپزشک قبلی یکی از این موارد به شمار می رود. دندانپزشک با تخلیه عفونت از بخش ریشه دندان باعث از بین رفتن آبسه دندانی خواهد شد. در اغلب مواقع کشیدن عفونت از ریشه دندان باعث بازیابی سلامت این بخش مهم دندان خواهد شد اما گاهی اوقات عفونت به اندازه ای باعث آسیب ریشه شده که مجبور به خارج کردن ریشه خواهید بود. از جمله مهمترین علائم آبسه دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– داشتن دندان درد شدید و مداوم که باعث احساس ضربان می شود. این درد می تواند تا استخوان گردن و گوش هم برسد.
– حساسیت به سرد و گرم بودن هوا و همچنین مایعات
– حساس بودن به فشار در اثر جویدن یا گاز گرفتن
– احساس ورم و تب در صورت یا گونه
– مشکل در تنفس و یا بلعیدن
در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. در این صورت باکتری ها به بافت ریشه دندان حمله ور شده و باعث آسیب های جدی به این بخش می شوند. باکتری ها با ایجاد یک حفره یا تراشه به عمق ریشه دندان راه پیدا می کنند و تا انتهای ریشه می رسند. در صورتی که سریع عمل نکنید باید حتما از جراحی دندان استفاده شود.

خطرات جراحی ریشه دندان

جراحی ریشه دندان به منظور نجات دندان فرد انجام می شود. جراحی دندان به دلایل مختلفی انجام می شود و یکی از این موارد مربوط به از بین بردن رسوبات کلسیم یا سایر موادی است که باعث مسدود شدن کانال ریشه دندان شده اند. همچنین از این روش برای درمان سطح های آسیب دیده ریشه دندان استخوان های اطراف آن استفاده می شود. توجه داشته باشید که در جراحی ریشه دندان امکان آسیب دیدن دندان نیز وجود دارد که در این صورت دندان خود را از دست خواهید داد. از دیگر خطراتی که در جراحی ریشه دندان ممکن است با آن مواجه شوید احتمال ایجاد آبسه در ریشه دندان است. البته این مشکل زمانی به وجود می آید که آنتی بیوتیک ها موثر نبوده و یا مواد آلوده کننده در دندان باقی بمانند. در صورتی که از جراحی ریشه دندان ترس داشته باشید می توانید با دندانپزشک خود در رابطه با روش های دیگر دندانپزشکی مشورت کنید.

اقدامات بعد از جراحی ریشه دندان

پس از اینکه جراحی ریشه دندان را انجام دادید ممکن است شاهد ایجاد تورم و کبودی در اطراف دندان خود شوید. درد کردن محل آسیب دیده طبیعی است که معمولا پس از رفع بی حسی به سراغ فرد خواهد آمد و با استفاده از آنتی بیوتیک های معمولی می توانید این درد را کنترل کنید. چنانچه درد شدید تر شد و یا چند روز به طول انجامید باید این مشکل را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. بعد یک روز از جراحی می توانید روال عادی زندگی خود را از سر بگیرید اما تا چند هفته از جویدن غذا بر روی دندان جراحی شده خودداری کنید. پس از گذشت چند روز از جراحی ریشه دندان باید به مطب دندانپزشک خود مراجعه نمایید. انجام معاینات برای عدم وجود هرگونه عفونت دندان باعث اطمینان بیشتر از سلامت دندان شما خواهد شد. در این جلسه دندانپزشک از دندان شما اشعه ایکس خواهد گرفت و با استفاده از این روش کوچکترین عفونت ها نیز قابل تشخیص است. چنانچه عفونتی در دندان شما مشاهده نشود پرکننده موقت از روی دندان شما برداشته شده و با پرکننده دائمی جایگزین خواهد شد.

باقی ماندن ریشه در لثه مهم است؟

معمولا دندان های افراد بزرگسال دارای 4 ریشه خواهند بود و پس از جراحی و کشیدن دندان توسط دندانپزشک کلیه ریشه ها از فک خارج می شوند. اما گاهی اوقات به دلایل پوسیدگی و یا شکستن دندان ریشه ها هنوز هم در داخل لثه باقی می مانند. ریشه باقی مانده در داخل لثه می تواند عوارض مختلفی به دنبال داشته باشد که از جمله مهمترین آنها می توان به احساس درد و ایجاد عفونت اشاره کرد. به همین دلیل است که در این مواقع باید ریشه دندان از لثه خارج شود. استخراج ریشه از لثه امری ضروری است و بسیاری تصور می کنند که این کار بسیار دشوار است. گاهی اوقات کشیدن ریشه دندان کاری ساده خواهد بود اما گاهی اوقات کشیدن ریشه دندان بسیار دشوار خواهد بود و در برخی مواقع از بیهوشی عمومی نیز استفاده می شود. پس از انجام جراحی محل زخم شده با بخیه های قابل جذب بسته می شود و پس از گذشت دو هفته باید برای بررسی وضعیت نهایی به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید.

پزشک جراحی ریشه دندان کیست؟

جراحی ریشه دندان باید با ظرافت هرچه تمام تر انجام شود و به همین دلیل انتخاب دندانپزشک حرفه ای برای انجام دادن این عمل ضروری خواهد بود. دندانپزشکان کم تجربه ممکن است آسیب های جدی به سایر بخش های دهان شما نیز وارد کنند چرا که در اثر رفع نشدن کامل مشکل ریشه دندان امکان ایجاد عفونت وجود خواهد داشت. دکتر افشار با توجه به تجربه ای که در این زمینه دارد توانسته رضایت بسیاری را نسبت به خود جلب نماید و می توانید بدون هیچگونه نگرانی جراحی دندان خود را به وی بسپارید.

جراحی دندان عقل نهفته

دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت