آبان ۷, ۱۴۰۲

نحوه انجام جراحی دندان

فهرست

جراحی دندان یکی از عمل های مرسوم دندانپزشکی است که افراد بسیاری به آن نیاز پیدا می کنند. این عمل معمولا برای بیرون کشیدن دندان عقل نهفته انجام خواهد شد چرا که دندان های عقل آخرین دندان هایی هستند که در فک پدید می آیند و به دلایل مختلفی ممکن است نتوانند سر از لثه بیرون آورند و به صورت نهفته باقی خواهند ماند. پوسیدگی هایی که در دندان های معمولی افراد رخ می دهد از دیگر دلایلی است که سبب کشیده شدن دندان خواهد شد و تشخیص کشیدن و یا عدم کشیدن دندان بستگی به نظر دندانپزشک خواهد داشت. اما جراحی دندان چگونه انجام می شود و طی این عمل باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟ جراحی دندان عمل ساده ای است و نیازی به هیچ گونه نگرانی از بابت آن وجود ندارد. همه افراد نیز می توانند از این عمل برای رفع مشکلات دندانی خود استفاده کنند اما نداشتن عفونت موضعی در بخشهای مختلف دندان یکی از ضروریات قبل از عمل است. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

جراحی دندان چیست؟

جراحی دندان به عملی گفته می شود که طی آن دندان انتخابی فرد به صورت کامل از فک وی جدا خواهد شد. توجه داشته باشید که پس از جراحی هیچگونه اثری از دندان وجود نداشته و تنها لثه دیده خواهد شد. جراحی دندان باید توسط پزشک حرفه ای انجام شود تا هیچ گونه عارضه ای از آن مشاهده نکنید. در صورتی که معالجه دندان های خود را به دندانپزشک غیرحرفه ای بسپارید هم دوره درمان طولانی تری تجربه کرده و هم درد بیشتری خواهید کشید. تشخیص درست از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که گاهی اوقات امکان ترمیم دندان وجود داشته اما دندانپزشک به دلیل نداشتن اطلاعات کافی دست به کشیدن آن می زند. عمل جراحی دندان معمولا در تمامی مطب های دندانپزشکی انجام می شود و در طول روز تنها مجاز به کشیدن یک دندان خواهید بود. در صورتی که فرد تمایل به کشیدن تمامی دندان ها به منظور استفاده از دندان مصنوعی داشته باشد دندانپزشک وقت های متعددی را با فاصله های زمانی تعیین خواهد نمود.

نحوه انجام جراحی دندان

به نظر شما جراحی دندان چگونه انجام می شود؟ وقتی نام جراحی دندان به گوش می خورد بسیاری تصور یک عمل سخت و دشوار را دارند اما باید بدانید که جراحی دندان به عمل کشیدن یکی از دندان ها اطلاق می شود که کار دشواری هم نیست. دندانپزشک برای کشیدن دندان باید کلیه مراحل را به صورت دقیق به انجام برساند. نحوه انجام جراحی دندان و اقداماتی که در طول عمل انجام می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است و چنانچه تمامی نکات آن مورد توجه قرار نگرفته باشد امکان آسیب به بافت لثه و حتی سایر دندان ها وجود دارد. جراحی دندان به عنوان یک عمل سرپایی شناخته می شود به این معنی که عمل کشیدن دندان در یک جلسه انجام شده و سپس می توانید در خانه خود به استراحت کردن بپردازید. جراحی دندان نیازی به دستگاه های پیشرفته و خاص ندارد و با استفاده از ابزار معمولی دندانپزشکی نیز می توان این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داد.

جراحی انتها ریشه دندان

اقدامات حین جراحی دندان

به نظر شما دندانپزشک برای کشیدن دندان شما چه مراحلی را پشت سر می گذارد؟ در ادامه به بررسی این مورد پرداخته ایم:
– معاینه دندان:
اولین قدم برای جراحی دندان انجام معاینه بر روی دندانی های فرد است. به این منظور بیمار باید به مطب دندانپزشک معالجه کرده و دندانپزشک به بررسی دقیق وضعیت دندان های وی بپردازد. در این مرحله نوع روش درمانی برای هریک از دندان ها مشخص خواهد شد.
– بی حسی موضعی:
پس از اینکه دندانپزشک تصمیم به کشیدن دندان گرفت برای شما وقت تعیین می کند که در زمان مشخص شده باید در مطب حضور یابید. بی حسی قبل از انجام هر کاری انجام می شود به گونه ای که چند تزریق در بخش های مختلف محل کشیدن دندان انجام خواهد شد. این ماده بی حسی باعث عدم احساس درد ناشی از کشیدن دندان خواهد شد.
– بیهوشی آرامش بخش:
گاهی اوقات دندانپزشک از بیهوشی آرام بخش استفاده می کند که طی آن یک خط داخل وریدی باعث بیهوشی آرامش بخش می شود. در این روش حافظه محدودی خواهید داشت و حین جراحی آگاهی نسبی دارید. به منظور بی حس کردن لثه نیز از بی حسی موضعی استفاده می شود.
– بیهوشی عمومی: گاهی اوقات به تشخیص دندانپزشک فرد بیمار نیاز به بیهوشی عمومی خواهد داشت. در این روش هیچ گونه آگاهی نخواهید داشت و تیم جراحی دارو، تنفس، مایعات، فشار خون و دما بدن شما را کنترل خواهند کرد. در این روش هیچ گونه دردی احساس نخواهید کرد و به دلیل بیهوشی در حین جراحی هیچ خاطره ای از جراحی نخواهید داشت.
– ایجاد برش:
پس از بی حسی نوبت به ایجاد یک برش در بخش جراحی می رسد. این برش به منظور فراهم کردن فضای دید برای دندان ایجاد خواهد شد.
– سپس با استفاده از دستگاه های خاص استخوانی که دسترسی به ریشه دندان را مسدود کرده است از بین خواهد رفت.
– چنانچه درد زیادی نداشته باشید معمولا دندان به قطعات ریزتری تقسیم می شود تا تمامی بخش های آن از فک خارج شوند.
– سپس نوبت به کشیدن دندان می رسد. در صورت خرد بودن دندان مرحله به مرحله کشیدن دندان انجام می شود اما در صورت یک تکه بودن آن به صورت یکپارچه کشیدن دندان ادامه خواهد یافت.
– پس از درآمدن ریشه و دندان نوبت به تمیز کردن اطراف محل زخم شده می رسد و به هیچ وجه نباید اثری از دندان در محل زخم شده باقی بماند.
– برخی دندانپزشکان به منظور تسریع در بهبودی اقدام به تقویت زخم بسته شده می کنند.
– برای جلوگیری از ایجاد خونریزی در دندان بخش جراحی شده پانسمان می شود.

پس از جراحی چه کنیم؟

چنانچه بیهوشی موضعی دریافت کرده باشید می توانید مطب را ترک کنید اما در صورت استفاده از بیهوشی آرام بخش و بیهوشی باید به اتاق ریکاوری منتقل شوید. پس از جراحی باید به تمامی نکاتی که توسط دندانپزشک ذکر شده اند عمل کنید. از جمله مهمترین این نکات از قرار زیر هستند:
– خونریزی: در روز اول پس از جراحی ممکن است شاهد خونریزی محل زخم شده باشید و توصیه می کنیم که از تف کردن مایعات دهان خود خودداری کرده و تا حد امکان آن را قورت دهید. لخته خون ایجاد شده در محل زخم شده را نیز بیرون نکشید.
– استفاده از دارو: دندانپزشک به منظور کنترل درد ناشی از جراحی چند دارو برای شما تجویز خواهد کرد و خود نیز می توانید از داروهای مسکن عمومی استفاده کنید. کمپرس یخ نیز می تواند باعث کاهش درد و تورم شود.
– تورم و کبودی: ایجاد تورم و کبودی امری طبیعی است و ممکن است تا چند روز ادامه یابد اما معمولا پس از گذشت 3 روز از جراحی شاهد کاهش میزان تورم خواهیم بود. کبودی ممکن است تا چند هفته نیز ادامه یابد.
– رژیم غذایی: نوشیدن مایعات به شدت توصیه می شود اما باید توجه داشته باشید که نوشیدن مایعات گازدار و نوشیدنی های گرم بهبودی شما را به تعویق خواهند انداخت. برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید چرا که عمل مکیدن باعث جدا شدن لخته خون از محل جراحی می شود. در 24 ساعت اولیه جراحی از خوردن غذاهای سفت خودداری کرده و از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید.
– تمیزکاری دهان: در 24 ساعت اولیه پس از جراحی دهان خود را با آب خالی شستشو دهید و از تف کردن پرهیز کنید. پس از گذشت 24 ساعت می توانید از دهان شویه و مسواک نیز استفاده کنید. در صورتی که از مسواک استفاده می کنید از مالیدن آن به بخش جراحی شده جلوگیری کنید. پس از روز اول به صورت مرتب و حداقل 6 بار در روز دهان خود را با آب نمک شستشو دهید.
– مصرف دخانیات: دخانیات یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث به تعویق انداختن دوره درمان خواهند شد. چنانچه سیگاری هستید حداقل 3 روز از کشیدن آن خودداری کنید.
– فعالیت های بدنی: در روز جراحی از انجام دادن هرگونه فعالیت بدنی سخت اجتناب کرده و روال عادی زندگی ورزشی خود را از روز بعد جراحی آغاز کنید.
– در صورتی که شاهد تعویق افتادن روند بهبود شدید می توانید به مطب دندانپزشک مراجعه کرده و یا از طریق تلفنی مشکل خود را با وی در ارتباط بزارید.

جراحی دندان عقل نهفته

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان