آبان ۲۰, ۱۴۰۲

نکات دانستنی در جراحی دندان

فهرست

خراب شدن دندان ها امری کاملا طبیعی است و قطعا در طول زندگی هر فردی نیاز به مراجعه به دندانپزشک وجود خواهد داشت. خرابی های دندان به انواع مختلفی دسته بندی می شوند و علم دندانپزشکی برای هریک از خرابی های معمول دندان روش های مختلفی را در نظر گرفته است که با استفاده از بهترین روش ها می توانید مشکلات دندانی خود را برطرف سازید. توجه داشته باشید که دندانپزشکان تمام تلاش خود را بر این دارند که دندان های طبیعی فرد را حفظ کنند اما گاهی اوقات به دلیل خرابی های گسترده در دندان نیاز به جراحی آن وجود دارد. جراحی دندان به عملی گفته می شود که طی آن دندان طبیعی فرد بیمار با استفاده از روش های خاصی از ریشه کشیده شده و فضا برای گسترش سایر دندان ها ایجاد می شود. گاهی اوقات نیز این عمل به منظور گذاشتن ایمپلنت در محل دندان کشیده شده انجام خواهد شد. اما قبل از هرگونه اقدامی برای جراحی دندان باید اطلاعات جامعی در رابطه با این عمل داشته باشید. در ادامه توضیحات کامل تری در خصوص نکات دانستنی در جراحی دندان ارائه نموده ایم:

 جراحی دندان

جراحی دندان یکی از عمل هایی است که به دلایل مختلفی انجام می شود اما معمول ترین دلیلی که باعث جراحی می شود دندان های عقل افراد هستند. دندان های عقل سری هشتم از دندان های افراد به شمار می روند که در آخرین مراحل رویش دندانی پدید می آیند و به دلیل نبود فضای کافی در اغلب افراد به صورت نهفته باقی خواهند ماند. در صورتی که دندان های عقل پدید آمده را در سنین پایین تر جراحی کنید هم درد کمتری احساس کرده و هم نتیجه مطلوب تری را شاهد خواهید بود. با گسترش این دندان، ریشه ای قوی تر داشته و کشیدن آن با مشکلاتی همراه خواهد بود اما در صورتی که دندان عقل به صورت کامل شکل نگرفته باشد به دلیل نرم بودن کشیدن آن از فک نیز ساده تر خواهد بود.
البته خرابی های دندان نیز از دیگر دلایل جراحی به شمار می روند به گونه ای که در صورت وجود خرابی های گسترده دندانی که امکان عمل های زیبایی دندانپزشکی بر روی دندان وجود نداشته باشد باید با کشیدن دندان از شر آن خلاص شوید.

نکات دانستنی در جراحی دندان

زمانی که اسم جراحی دندان به گوشتان می خورد احتمالا این تصور را دارید که عملی سخت پیش رو خواهید داشت اما باید گفت: جراحی دندان کار چندان دشواری نیست و به راحتی می توان دندان های خراب و یا عقل نهفته را از فک جدا کرد. اما در نظر گرفتن برخی نکات در جراحی دندان امری ضروری است و چنانچه به تمامی نکات مهم در رابطه با جراحی عمل کنید عملی ساده پیش رو خواهید داشت. یکی از مهمترین نکات دانستنی در جراحی دندان مربوط به انتخاب دندانپزشک حاذق می شود به گونه ای که اگر دندانپزشک حرفه ای را برای انجام جراحی انتخاب کرده باشید هم عملی با کمترین درد تجربه کرده و هم نتیجه مناسب تری را شاهد خواهید بود. اما نکات دیگری نیز نیاز به توجه دارند که در ادامه به بررسی هر یک از مهمترین آنها پرداخته ایم:

مراقبت های بعد از جراحی دندان

چرا باید دندان های عقل را پیش از درآمدن کشید؟

مراجعه به دندانپزشک به منظور چکاپ دندان ها از سنین 17 تا 25 سالگی به شدت توصیه می شود چرا که در این صورت دندانپزشک تمامی دندان های شما را مورد معاینه قرار داده و کوچکترین ایرادات موجود در دندان ها را برطرف خواهد نمود. یکی از مهمترین نکات دانستنی در جراحی دندان که دندانپزشک در اختیار بیمار قرار می دهد وضعیت دندان عقل می باشد. در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد که دندان عقل امکان رویش و سر بیرون آوردن از لثه را نداشته و یا امکان بروز عارضه های دیگری وجود دارد توصیه به جراحی دندان عقل خواهد نمود. در سنین جوانی سرعت التیام زخم بیشتر بوده و به دلیل عدم شکل گیری کامل دندان عقل می توانید آن را در مدت زمان کوتاه تر و بدون درد از فک خود خارج کنید. اما چنانچه سن فرد از 30 سال رد شده باشد معمولا توصیه به نگهداری دندان عقل می شود مگر اینکه دندانپزشک تشخیص دهد که ماندن دندان عقل باعث بروز آسیب سایر دندان ها خواهد شد.

پوسیدگی دندان و بیماری های لثه

همانطور که در بخش های قبل نیز به آن اشاره شد دندان های عقل در انتهای فک قرار می گیرند و به همین دلیل تمیز کردن کامل آنها کار دشواری است. به همین دلیل معمولا مواد غذایی در بخش های مختلفی از این دندان باقی مانده و سبب ایجاد پوسیدگی در آنها خواهند شد. پوسیدگی در دندان عقل می تواند باعث بروز بیماری های لثه نیز بشود و این مورد نیز از جمله دلایلی است که کشیدن دندان عقل را توصیه می کند. در صورتی که دندان های عقل خود را نکشیده باشید حتما باید بهداشت دهان و دندان را به صورت دقیق رعایت کنید تا امکان بروز مشکلات را به حداقل برسانید.

 جراحی دندان را چه کسی انجام می دهد؟

معمولا تمامی دندانپزشکان می توانند جراحی دندان را به انجام برسانند چرا که این روش درمانی یک روش معمول به شمار رفته و اغلب بیماران به آن نیاز پیدا می کنند. تا چندی پیش کشیدن دندان بسیار دردناک بود اما امروزه به دلیل پیشرفت های چشمگیر در علم دندانپزشکی می توان این کار را با کمترین درد به انجام رساند. اغلب بیماران در طی جراحی دندان هیچگونه دردی احساس نخواهند کرد و این عمل تنها در طی یک جلسه به انجام خواهد رسید. البته باید توجه داشته باشید که در صورت وجود عفونت در بخشهای مختلف دندان باید از قرص های تجویز شده دندانپزشک استفاده کرده و پس از رفع این مشکل برای کشیدن دندان مراجعه کنید. معمولا در یک روز تنها یک دندان جراحی می شود و در مواقعی که نیاز به کشیدن چند دندان داشته باشید باید در چند جلسه این کار را به انجام برسانید.

عوارض احتمالی جراحی دندان

معمولا دندان های افراد بزرگسال دارای 4 ریشه خواهند بود و پس از جراحی و کشیدن دندان توسط دندانپزشک کلیه ریشه ها از فک خارج می شوند. اما گاهی اوقات به دلایل پوسیدگی و یا شکستن دندان ریشه ها هنوز هم در داخل لثه باقی می مانند. ریشه باقی مانده در داخل لثه می تواند عوارض مختلفی به دنبال داشته باشد که از جمله مهمترین آنها می توان به احساس درد و ایجاد عفونت اشاره کرد. به همین دلیل است که در این مواقع باید ریشه دندان از لثه خارج شود. استخراج ریشه از لثه امری ضروری است و بسیاری تصور می کنند که این کار بسیار دشوار است. گاهی اوقات کشیدن ریشه دندان کاری ساده خواهد بود اما گاهی اوقات کشیدن ریشه دندان بسیار دشوار خواهد بود و در برخی مواقع از بیهوشی عمومی نیز استفاده می شود. پس از انجام جراحی محل زخم شده با بخیه های قابل جذب بسته می شود و پس از گذشت دو هفته باید برای بررسی وضعیت نهایی به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید.

پزشک جراحی ریشه دندان کیست؟

جراحی دندان ممکن است عوارضی نیز به دنبال داشته باشد و به همین دلیل قبل از عمل باید با آنها آشنایی کرده و چار سردرگمی نشوید. یکی از اصلی ترین عوارض ناشی از جراحی دندان مربوط به ایجاد تورم و کبودی در اطراف بخش عمل شده می شود. این تورم و کبودی با گذشت زمان برطرف می شود و به منظور جلوگیری از طول کشیدن این پروسه بهتر است از کمپرس یخ استفاده نمایید. البته پس از گذشت 2 روز از عمل کمپرس یخ دیگر کارساز نخواهد بود و برای کاهش درد باید به سراغ کمپرس گرم رفته و محل جراحی را گرم نگه دارید. خونریزی در چند ساعت ابتدایی عمل کاملا طبیعی است و نباید نگران این موضوع باشید. توجه کنید که وجود لخته خود در حفره ایجاد شده الزامی است و در صورت عدم تشکیل آن باید به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

جراحی دندان عقل نهفته

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان