جراحی اندودنتیکس چیست؟

حفظ سلامت دندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در صورت بروز هرگونه مشکلی در ساختار دندان باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. ساختار دندان به دلیل تماس مستقیم با مواد غذایی و باکتری ها در معرض خرابی قرار داشته و قطعا هر فردی در طول زندگی خود برای یکبار هم که شد درد دندان را تجربه خواهد کرد. درد دندان یکی از شدیدترین دردهایی است که انسان می تواند تجربه کند و خرابی های دندان به انواع مختلف دسته بندی می شوند که برای ترمیم هریک از انواع خرابی ها نوع خاصی از روش های دندانپزشکی مناسب خواهد بود. انتخاب روش مناسب برای درمان مشکلات دندانی از اهمیت بسیاری برخوردار است و چنانچه روش مناسب را برای درمان دندان انتخاب کنید بهترین نتیجه را شاهد خواهید بود. جراحی دندان یکی از روش های رایج دندانپزشکی است که در مواقع بسیاری شاهد استفاده از آن هستیم و تقریبا تمامی مراکز دندانپزشکی این خدمات را ارائه می کنند. جراحی اندودنتیکس یکی از انواع عمل های دندانپزشکی است که محبوبیت بسیاری در میان مردم پیدا کرده است. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

جراحی اندودنتیکس چیست؟

جراحی اندودنتیکس به منظور جلوگیری از مرگ دندان انجام می شود. جراحی اندودنتیکس بر روی ریشه دندان انجام شده و تمامی بخش های خراب ریشه را از بین خواهد برد تا دندان به صورت سالم باقی بماند. جراحی اندودنتیکس زمانی به کار می رود که فضای کانال در بخشی از ریشه تمیز یا پر نشده باشد. در صورتی که این فضا در مدت زمان کوتاهی برداشته شود سلامت دندان حفظ خواهد شد اما چنانچه دیر دست به کار شوید امکان از دست رفتن دندان وجود دارد. در این صورت نیاز به جراحی دندان خواهد بود که طبیعتا میزان هزینه های بیشتری را به دنبال داشته و باید از سایر روش های دندانپزشکی برای جایگزینی دندان از دست رفته استفاده کنید. توجه داشته باشید که دندان از بخش های: پالپ، مینای سفید و لایه سخت دنتین تشکیل شده است. پالپ حاوی رگ های خونی و عصبی و همچنین بافت همبند است که در سراسر دندان گسترش می یابد. چنانچه باکتری به درون بافت پالپ نفوذ کند باعث ایجاد درد شدید و تورم صورت خواهد شد.

علل استفاده از جراحی اندودنتیکس

استفاده از جراحی اندودنتیکس علت های مختلفی می تواند داشته باشد که از جمله مهمترین علل آن از قرار زیر خواهند بود:
– وارد شدن آسیب به دندان می تواند باعث ایجاد التهاب شود که اغلب به صورت تغییر رنگ ظاهری دندان خود را نشان می دهد. چنانچه عفونت و التهاب پالپ به موقع درمان نشود دردناک تر از قبل شده و لثه را دچار آبسه خواهد کرد.
– اصلی ترین علت استفاده از جراحی اندودنتیکس مربوط به زمانی می شود که پالپ دندان عفونی یا ملتهب شده باشد.
– اصلی ترین دلایلی که باعث ایجاد عفونت یا التهاب می شوند: حفره های پوسیده عمیق، شکستن و یا لب پر شدن دندان و همچنین تکرار شدن فرآیند های دندانپزشکی است.

جراحی انتها ریشه دندان

نشانه ها نیاز به اندودنتکس

در صورتی که دندان فرد نیاز به اندودنتیکس داشته باشد نشانه هایی خواهد داشت که از جمله مهمترین نشانه های آن می توان به: حساسیت به جویدن و لمس کردن، حساسیت به گرما و سرما، ایجاد تورم، تغییر رنگ دندان، حساسیت در گره های لنفاوی و لثه های مجاور، زهکشی و… اشاره کرد. چنانچه هر یک از علائم ذکر شده را داشته باشید باید به دندانپزشک معتبر مراجعه کرده و دندان های خود را معاینه نمایید. دندانپزشک به دلیل تجربه ای که دارد بهترین روش درمانی را با توجه به مشکلتان پیشنهاد خواهد نمود.

نحوه انجام جراحی اندودنتیکس

جراحی اندودنتیکس معمولا در دو جلسه انجام می شود که این جلسات شامل مراحل زیر می شوند:
پس از بررسی دندان ها توسط دندانپزشک از دندان ها عکس اشعه ایکس گرفته می شود و سپس به بخش جراحی بی حسی موضعی تزریق خواهد شد. دندانپزشک بخش تاج دندان را با استفاده از ابزارهای بسیار کوچک باز کرده و برای تمیز نگه داشتن بخش پالپ و ریشه کانال از ابزارآلات خاص استفاده می کند. توجه داشته باشید که کلیه بخش های عصبی پالپ از درون ریشه بیرون کشیده می شوند و این تمیز کردن محل پالپ ها است که باعث جلوگیری از ایجاد عفونت می شود و دندانپزشک باید توجه ویژه ای به آن داشته باشد.
پس از تمیز کردن کانال ریشه دندان نوبت به پرکردن ریشه ها می رسد که دندانپزشک از مواد سازگار مانند: گوتاپرکا استفاده می کند. توجه داشته باشید که دسترسی به کانال ریشه دندان پس از تراش تاج دندان به انجام می رسد و به همین دلیل باید بخش تاج دندان نیز با استفاده از مواد خاص پوشش داده شود. در اتمام جلسه اول، محل جراحی شده با ماده موقت پوشش داده می شود و در مراجعه دوم این ماده به صورت کامل برداشته خواهد شد.

مراحل جراحی اندودنتیکس دندان

جراحی اندودنتیکس باید به صورت مرحله ای انجام شود و تخصص دندانپزشک اهمیت ویژه ای در این نوع جراحی دارد. مراحل این جراحی از قرار زیر خواهند بود:
– استفاده کردن از طرح فلپ
– برداشتن و کنار زدن فلپ برای دسترسی پیدا کردن به اپکس
– کورتاژ کردن انتهای عصب دندان
– قطع کردن بخش انتهای ریشه و همچنین پر کردن آن
– بررسی با استفاده از عکس های رادیوگرافی برای تشخیص درست بودن جراحی
– بخیه زدن محل جراحی شده
در صورتی که جراحی اندودنتیکس و عصب کشی دندان نتیجه ای برای فرد نداشته باشد باید به کشیدن دندان فکر کنید چرا که امکان انجام دوباره عصب کشی و اندودنتیکس وجود نداشته و باید دندان خود را جراحی کنید.

پس از جراحی اندودنتیکس چه کنیم؟

پس از اتمام جراحی اندودنتیکس باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید تا امکان آسیب به دندان ها را به حداقل رسانده و بهترین نتیجه را داشته باشید. توجه داشته باشید که به دلیل پر شدن بخش تاج دندان هیچگونه نگرانی بابت خوردن مواد غذایی نخواهید داشت اما به دلیل بی حسی که به دندان شما تزریق شده ممکن است هیچگونه حسی در اندام های دهان خود نداشته باشید. دندانپزشک به صورت مکرر گوشزد خواهد کرد که تا پایان یافتن کامل جراحی باید مجددا به دندانپزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک پس از اینکه مشکلات ریشه دندان را برطرف نمود بخش تاج آن را ترمیم خواهد کرد تا بتوان مجدد از آن استفاده نمود. برای جلوگیری از بروز مشکلات آتی تاکید می شود که به مراقبت های لازم پس از اندودنتیکس دقت کرده و مرتب به مطب دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید.

قیمت جراحی اندودنتیکس دندان

قیمت یکی از مواردی است که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. برای میزان هزینه جراحی اندودنتیکس دندان نمی توان رقم ثابتی در نظر گرفت چرا که عوامل متعددی دست به دست هم می دهند تا در نهایت میزان قیمت این جراحی را تعیین کنند. توجه داشته باشید که نوع دندان شما یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر میزان هزینه ها است چرا که تعداد کانال دندان تاثیر مستقیم با قیمت جراحی خواهد داشت. دندانپزشک انتخابی شما نیز می تواند تاثیر بسزایی بر میزان هزینه های جراحی داشته باشد چرا که دندانپزشکان حرفه ای معمولا میزان قیمت بالاتری نسبت به سایر دندانپزشکان تعیین خواهند کرد. توصیه می کنیم که به هیچ وجه کیفیت را فدای قیمت نکرده و از دندانپزشک حرفه ای برای ترمیم و جراحی دندان های خود استفاده کنید. محل فعالیت دندانپزشک انتخابی نیز بر میزان قیمت تاثیر مستقیم خواهد داشت به گونه ای که اگر مطب در بالاشهر قرار گرفته باشد معمولا میزان هزینه های بالاتری را نیز در پی خواهد داشت. مسئولین شرکت ما به منظور جلب رضایت مشتریان خود اقدام به ارائه بهترین خدمات با نازلترین میزان قیمت ها نموده اند و امکان بهره مندی از خدمات آن برای همگان وجود دارد.

انتخاب اندودنتیکس مناسب برای جراحی

یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار بر نتیجه جراحی را می توان انتخاب دندانپزشک دانست. به دلیل اهمیت بالای اندودنتیکس شاهد ارائه این خدمات توسط مراکز دندانپزشکی متعددی هستیم که هریک ویژگی های منحصر به فردی داشته و خدمات متفاوتی نسبت به یکدیگر ارائه می کنند. قبل از جراحی باید تمام تلاش خود را در انتخاب بهترین و مجرب ترین دندانپزشک بکار بگیرید چرا که تنها در این صورت نتیجه مطلوب را شاهد خواهید بود. اندودنتیکس یکی از عمل های حساس دندانپزشکی به شمار می رود و چنانچه به دست پزشک متبحر انجام نشود امکان آسیب به سایر بافت های دهان نیز وجود خواهد داشت. شرکت ما یکی از بهترین ها در این زمینه است که در طول فعالیت خود توانسته رضایت بسیاری از مشتریان را نسبت به خود جلب نماید.

جراحی دندان چیست؟

دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت