آبان ۲۳, ۱۴۰۲

نحوه انجام پروتز دندان

فهرست

بروز خرابی در دندان های طبیعی یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای همگان پیش آید. مشکلات دندانپزشکی در انواع مختلفی خود را نشان می دهند و از این رو روش های منحصر به فردی برای ترمیم هریک از دندان ها در نظر گرفته شده است. روش های مختلف درمانی دندانپزشکی ویژگی های متفاوتی با یکدیگر داشته و برای استفاده از هرکدام مراحل خاصی پشت سر گذاشته می شود. پروتز دندان یکی از روش های محبوب در میان دندانپزشکان است که به دلیل کیفیت بالا و همچنین زیبایی ظاهری خود توانسته رضایت بسیاری را نسبت به خود جلب نماید. پروتز دندان پروسه ای منحصر به فرد برای تشکیل شدن پشت سر می گذارد و از حساسیت بالایی برخوردار است. از این رو باید در انتخاب دندانپزشک معالج خود نهایت دقت را داشته باشید تا بتوانید نتیجه مناسب را شاهد شوید. در این مطلب سعی داریم تا با نحوه انجام پروتز دندان به خوبی آشنا شویم تا قبل از اقدام با کلیه بایدها و نباید ها آشنایی داشته باشید. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

نحوه انجام پروتز دندان

پروتز دندان یکی از روش های محبوب دندانپزشکی است که می توان آن را به انواع مختلفی دسته بندی کرد. ایمپلنت، روکش، ونیر، دندان مصنوعی و… از جمله روش های پروتز دندان به شمار می روند که هر یک از موارد ذکر شده با توجه به ویژگی هایی که دارند برای ترمیم بخش خاصی از دهان مناسب خواهند بود. در حالت کلی این روش در صورتی مورد استفاده قرار می گیرد که فرد دندان اصلی خود را از دست داده و تمایل به جایگزین کردن آن دارد. جایگزینی محل خالی از دندان باعث جلوگیری از آسیب های احتمالی شده و به عنوان یک محافظ عمل می کند. پروتز دندان باید به صورت مرحله به مرحله انجام شود تا بتوان بهترین نتیجه را از آن شاهد بود. در نظر گرفتن برخی موارد در کلیه انواع پروتز دندان توسط دندانپزشک از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید.
مرحله اول: انتخاب دندانپزشک 
مهمترین و تاثیرگذارترین مورد بر نتیجه پروتز دندان مربوط به مرحله اول می شود چرا که بی شک هر یک از دندانپزشکان به دلیل تجربیات متفاوتی که با یکدیگر دارند خدمات منحصر به فرد خود را ارائه خواهند کرد و به دلیل محبوبیتی که در میان مردم پیدا کرده توسط مراکز دندانپزشکی متعددی ارائه می شود و طبیعتا هر یک از این مراکز خدمات کیفیت متفاوتی به نسبت یکدیگر خواهند داشت. توجه کردن به تجربه دندانپزشک و همچنین نظرات سایر افرادی که از خدمات مطب استفاده نموده اند کمک بسزایی برای ترمیم باکیفیت دندان های شما خواهد کرد و توصیه می کنیم توجه بسزایی برای این مرحله داشته باشید.
مرحله دوم: معاینه دندان
پس از اینکه دندانپزشک متبحری را برای انجام پروتز دندان های خود انتخاب کردید نوبت به مراجعه حضوری شما خواهد رسید. در این مرحله دندانپزشک تمامی دندان های شما را مورد معاینه قرار داده و تمامی مشکلات دندان هایتان را اعلام می کند. توجه داشته باشید که در این حین کلیه روش های درمانی دندان ها نیز به شما شرح داده خواهد شد تا بتوانید بهترین مورد را از میان آنها برای ترمیم دندان های خود انتخاب نمایید. در صورتی که تنها یک دندان خود را از دست داده باشید ممکن است ایمپلنت بهترین پیشنهاد باشد چرا که هم ظاهر طبیعی تری داشته و هم ماندگاری بالاتری دارد. اما گاهی اوقات ممکن است فرد 2 یا تعداد بیشتری از دندان های خود را از دست داده باشد که در این مواقع معمولا از بریج دندان یا پروتز های جزئی یا ناکامل استفاده خواهد شد.
توجه داشته باشید که انتخاب روش درمانی علاوه بر تشخیص دندانپزشک به خود شما نیز بستگی دارد چرا که می توانید با توجه به میزان هزینه های درمانی، ماندگاری،کیفیت و سایر عوامل تاثیرگذار بهترین عامل را برای جایگزینی دندان از دست رفته خود انتخاب کنید.
مرحله سوم: تصویربرداری و قالب گیری 
پس از معاینه دندان ها نوبت به عکسبرداری با اشعه ایکس خواهد رسید. عکس برداری به منظور نشان دادن ایرادات احتمالی دندان و همچنین محل دقیق جایگذاری پروتز دندان انجام می شود و می تواند یکی از تاثیرگذارترین مراحل در نتیجه عمل شما باشد. قالب گیری برای پروتز دندان در تمامی مواقع انجام نمی شود اما بنا به تشخیص دندانپزشک ممکن است به قالب گیری دندان شما نیز نیاز باشد.
مرحله چهارم: ساخت و طراحی 
دندانپزشک پس از اینکه عکس سه بعدی و اشعه ایکس کامل از دندان های شما تهیه کرد آن را به همراه قالب تهیه شده به لابراتوار پروتز دندان ارسال می کند. بسیاری از انواع روش های پروتز دندان در لابراتوار ساخته می شود و به همین دلیل این مرحله یکی از ضروری ترین مراحل پروتز دندان به شمار می رود. پس از تحویل کلیه اطلاعات دندانی، ساخت پروتز با توجه به نوع آن در لابراتوار آغاز می شود. ساخت پروتز دندان با توجه به نوع آن حدود 2 الی 3 هفته به طول خواهد انجامید.
مرحله آخر: تنظیم پروتز دندان
مرحله آخر در پروتز دندان مربوط به تنظیم کردن آن می شود. پس از اینکه پروتز توسط لابراتوار ساخته شد به بیمار اطلاع داده می شود تا در مطب حضور یابد. دندانپزشک نحوه قرارگیری پروتز و همچنین عملکرد آن را مورد بررسی قرار می دهد و در صورتی که به تنظیمات خاصی نیاز باشد بر روی پروتز اعمال خواهد شد. پس از بررسی های نهایی نوبت به قرارگیری پروتز ساخته شده می رسد و می توانید به صورت دائمی از دندان خود استفاده کنید.

عادت کردن به پروتز دندان

پس از انجام پروتز دندان بی شک هر فردی احساس می کند که یک شی اضافی بر روی فک خود دارد و به همین دلیل در ابتدا استفاده کردن از پروتز برای بیمار دشوار خواهد بود و از جمله این مشکلات می توان به: اختلال در صحبت کردن، ترشح بزاق بیش از حد، دشواری در جویدن غذا، مشکل بودن حرکت زبان، ترشح بیش از حد بزاق و… اشاره کرد. اما باید بدانید که با گذر زمان تمامی این مشکلات برطرف می شود و به پروتز دندان عادت خواهید کرد.

نکات دانستنی در جراحی دندان

مراقبت از پروتز دندان

یکی از اصلی ترین مراحل  مربوط به مراقبت های پس از انجام آن می شود. بی شک در صورتی که مراقبت های پس از پروتز به خوبی انجام نگیرد امکان بروز هرگونه مشکلی وجود خواهد داشت. از جمله نکاتی که  باید مورد توجه قرار گیرند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– رعایت بهداشت
رعایت بهداشت دهان و دندان حتی در صورت سالم بودن تمامی دندان ها نیز ضروری است به گونه ای که نباید مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را فراموش کنید. در صورتی که مواد غذایی در بخش های مختلف دهان شما انباشته شوند باعث بروز عفونت خواهند شد و مشکلات متعددی به دنبال خواهد داشت. در صورتی که دهان شما دچار عفونت شود باعث تحلیل لثه شده و امکان لق شدن و خارج شدن پروتز وجود دارد.
– مراجعه منظم به دندانپزشک
پس از پروتز دندان باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که در این جلسه، دندانپزشک سلامت پروتز انجام شده را مورد بررسی قرار داده و آنها را به صورت کامل تمیز خواهد کرد. این مراجعه به سلامت و افزایش طول عمر پروتز دندان شما تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.
– خودداری از مصرف دخانیات
دخانیات یکی از اصلی ترین عوامل خرابی دندان ها به شمار می روند. مصرف دخانیات باعث کاهش فشار خون در اطراف دندان و لثه خواهند شد و در مواقعی که خون کافی به لثه و دهان نرسد بهبودی لثه ها به تعویق می افتد و خطر تحلیل استخوان نیز افزایش می یابد.
– مصرف مواد غذایی
مصرف برخی مواد غذایی مانند: سودا، زغال اخته، تمشک و قهوه باعث لکه افتادن بر روی دندان خواهند شد و به همین دلیل برای استفاده از این مواد غذایی بهتر است از نی استفاده کنید.

پروتر دندان خود را به چه کسی بسپاریم؟

انتخاب دندانپزشک متبحر برای انجام پروتز دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با اینکه مطب های متعددی در سطح شهر به چشم می خورند اما تنها چندی از آنها برای انجام پروتز دندان مناسب خواهند بود. دکتر افشار یکی از بهترین های شمال تهران است که به دلیل داشتن تجربه کافی در زمینه پروتز دندان می تواند بهترین نتیجه را برایتان به ارمغان آورد. میزان هزینه های درمانی در مطب دکتر افشار نیز به منظور جلب رضایت مشتریان معقول در نظر گرفته شده است.

ونیر کامپوزیت پشت دندان

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان