آبان ۹, ۱۴۰۲

مراقبت های پس از پروتز دندان

فهرست

زیبایی چهره یکی از مهمترین مواردی است که باید حتما توجه ویژه ای به آن داشته باشید و یکی از اصلی ترین مواردی که بر زیبایی چهره فرد تاثیر بسزایی دارد دندان های وی خواهد بود. دندان ها با اینکه ساختار مستحکمی دارند اما به مرور زمان امکان خرابی و یا شکستن در آنها وجود خواهد داشت. افتادن و یا شکستن دندان یکی از بدترین اتفاقاتی است که می تواند برای این سفید دانه های ارزشمند به وقوع بپیوندد. امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی شاهد روش های مختلفی برای رفع مشکلات دندانی هستیم که هر یک از این روش ها ویژگی های متفاوتی با یکدیگر داشته و همگی به منظور رفع مشکلات دندانپزشکی انجام می شوند. پروتز دندان یکی از پرکاربردترین روش های دندانپزشکی است که به دلیل وجود انواع اقسام مختلف پروتز، شاهد اجرای آن در فک بسیاری از بیماران هستیم. اما تنها انجام پروتز دندان نمی تواند روش دائمی برای خلاصی از خرابی های دندان باشد و مراقبت های پس از پروتز نقش اصلی را در ماندگاری دندان ها دارند. در ادامه توضیحات کامل تری از این قبیل ارائه نموده ایم:

مراقبت های پروتز دندان

دندان های طبیعی فرد نیز به مراقبت نیاز دارند و در صورتی که مراقبت های لازم از آنها صورت نگیرد درمدت زمان کوتاه تری شاهد خرابی برخی از آنها خواهید بود که نیاز به جراحی و یا روش های درمانی خاص خواهند داشت. از آنجا که دندان ها نقش اساسی در سیستم گوارشی دارند سلامت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل در حفظ و نگهداری از آنها باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. پروتز دندان در هر نوعی که انجام شود به هر حال نوعی دندان مصنوعی محسوب می شود و بسیاری این تصور را دارند که دندان های مصنوعی نیاز به مراقبت ندارد. اما باید بدانید که دندان های پروتز شده نیز به مانند دندان های طبیعی نیاز به مراقبت خواهند داشت و در صورتی که مراقبت های لازم از آن صورت نگیرد در مدت زمان کوتاهی شاهد خرابی در آنها خواهیم بود. مراقبت های پس از پروتز دندان تنها به منظور جلوگیری از خرابی دندان ها انجام نمی شود بلکه می تواند دهان شما را از بسیار آسیب های دیگر نیز مصون کند. در ادامه به بررسی مهمترین مراقبت های پس از پروتز دندان پرداخته ایم:
مسواک زدن
مسواک یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از تجمع باکتری و مواد غذایی در لابه لای دندان ها به شمار می رود. حتی اگر خمیردندان هم در دسترس خود نداشته باشید حتما دندان های خود را در طول روز چند بار مسواک بزنید. دندان های پروتز شده نیز به مانند دندان های طبیعی نیاز به تمیز شدن به صورت روزانه دارند. دندان های پروتز شده خود را پس از هر وعده غذایی به صورت کامل شستشو کنید و در طول روز حداقل یک بار از مسواک استفاده نمایید. توجه داشته باشید که خمیردندان به دلیل داشتن خاصیت سایشی مناسب برای هر روز نیست و تنها گاهی اوقات برای براق سازی دندان های خود مسواک را همراه با خمیردندان استفاده کنید. برخی از مسواک ها مختص دندان های مصنوعی طراحی شده اند که نرم بوده و هیچگونه آسیبی به دندان هایتان وارد نمی کنند.
شستن دندان ها
دندان های پروتز شده نیاز به شستشو روزانه دارند و چنانچه شستشو آنها به صورت روزانه انجام نگیرد باعث ایجاد درد لثه شده و عواقبی خواهند داشت. چنانچه دندان های پروتز شده شما از نوع متحرک باشند و شب هنگام دندان های خود را بیرون آوردید حتما آنها را مرطوب نگه دارید. در صورتی که دندان های پروتز شده به مدت طولانی خشک بمانند در هنگام استفاده باعث احساس درد لثه ها خواهند شد. شب هنگام پس از درآوردن دندان های مصنوعی خود آنها در آب قرار دهید تا از خشک شدن آن جلوگیری کند. توجه داشته باشید که آب دمای معمولی داشته باشد چرا که آب گرم باعث تاب برداشتن دندان های مصنوعی خواهد شد. چنانچه دندان مصنوعی شما سیم و یا وسیله اتصالی فلزی داشته باشد آنها را در صبح بشویید. توجه داشته باشید که تنها از آب خالی برای نگهداری دندان ها استفاده کنید چرا که در صورت وجود مواد شیمیایی در داخل محلول، امکان التهاب و ناراحتی در بیمار وجود دارد.
دهان خود را پس از برداشتن پروتز بشویید
با اینکه مراقبت از پروتز دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما سلامت دهان نیز ضروری است. پس از اینکه دندان های پروتز را از دهان خود خارج کردید چند بار محلول آب نمک در دهان خود قرقره کنید تا هرگونه میکروب و باکتری موجود را از بین ببرد. در صورتی که بهداشت دهان خود را به خوبی رعایت کنید لثه هایی سالم و مبرا از هرگونه بیماری داشته و از افتادن دندان ها در آینده نیز جلوگیری خواهید کرد. برای شستن دهان ابتدا باید چسب دندان مصنوعی را از دهان خود خارج کنید. برای شستن دهان خود می توانید از آب و همچنین دهانشویه نیز استفاده کنید. استفاده از مسواک با شانه های نرم نیز می تواند این اطمینان را به شما بدهد که دهانتان به صورت کامل تمیز شده است.
به وقت ویزیت خود اهمیت قائل شوید
پس از انجام پروتز دندان نیاز است که هر چند وقت یکبار به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید تا از جای پروتز و همچنین شرایط آن مطلع شوید. پس از مدتی امکان حرکت پروتز ها وجود دارد و از این رو چنانچه به صورت مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید این مشکل پیش از اینکه خطر داشته باشد رفع خواهد شد. تعمیر و بازسازی دندان ها کاری کاملا تخصصی است و به هیچ وجه نباید خودتان دست به کار شده و از مصرف داروها به صورت خودسرانه بپرهیزید. چنانچه در هریک از دندان های خود شاهد درد شوید حتما مشکل را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا وی بهترین روش را برای ترمیم دندان شما پیشنهاد کند.

مراقبت های پس از عمل پروتز

پس از انجام پروتز دندان باید حتما به نکاتی توجه داشته و در روزهای اول پس از عمل ریز به ریز انجام دهید. از جمله مهمترین مراقبت هایی که در روزهای اول پس از پروتز باید مورد توجه قرار گیرند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– در 24 ساعت اول پس از پروتز از وارد کردن فشار به پروتز خودداری کنید چرا که ممکن است باعث حرکت آن شود.
– دندان پروتز شده باید در یک سطح با سایر دندان های فک قرار گرفته باشد و در صورتی که احساس بلندی در دندان پروتز شده خود کنید حتما به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید.
– استفاده کردن از نخ دندان در سلامت و طول عمر دندان شما بسیار تاثیر گذار است و می توانید با استفاده از نخ دندان تمامی مواد غذایی که در لابه لای دندان هایتان باقی مانده اند را خارج کرده و احتمال پوسیدگی دندان ها را به حداقل برسانید.
– چنانچه برای چسباندن پروتز دندان از چسب موقت استفاده شده باشد پس از گذشت یک هفته برای گذاشتن چسب دائمی به مطب دندانپزشک خود مراجعه نمایید.
– در روزهای اول پس از انجام پروتز از خوردن غذاهای سفت خودداری کرده و تا حد امکان غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید.
– گاهی اوقات در روزهای اول پس از پروتز ممکن است در لبه های پروتز شاهد زخم های کوچک باشید که در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی آن را با دندانپزشک معالج خود در میان بگذارید.
– چنانچه پروتز در سنین پایین انجام شده باشد امکان بزرگ شدن فک وجود دارد و در این صورت باید به صورت مرتب به مطب دندانپزشک مراجعه کنید.

پروتز دندان خود را به چه کسی بسپاریم؟

همانقدر که مراقبت های پس از پروتز دندان مهم است انتخاب دندانپزشک متبحر نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. با اینکه دندانپزشکان متعددی در سطح شهرهای مختلف کشور فعالیت می کنند اما تنها برخی از آنها پروتز دندان را بدون عیب و نقص انجام خواهند داد و از این رو باید دقت بسیاری در انتخاب دندانپزشک داشته باشید. دندانپزشک حرفه ای مشکل دندان های فرد را به خوبی تشخیص داده و بهترین روش را برای رفع آن پیشنهاد خواهند کرد و به همین دلیل با پرسوجو و همچنین سابقه دندانپزشک می توانید یکی از بهترین ها را برای درمان دندان های خود انتخاب کنید. دکتر افشار یکی از دندانپزشکان حاذق منطقه شمال تهران است که با تجربه ای که در زمینه درمان های دندانپزشکی دارد می تواند بهترین عملکرد را برایتان به نمایش بگذارد. توجه داشته باشید که میزان قیمت های ارائه شده برای پروتز دندان نیز مناسب بوده و همگان امکان استفاده از آن را دارند.

قیمت پروتز دندان

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان