آبان ۸, ۱۴۰۲

مقایسه پروتز دندان ثابت و متحرک

فهرست

سلامت دندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که این سفید دانه ها نقش اساسی در جویدن غذا و همچنین زیبایی چهره فرد ایفا می کنند و هرچه سالم تر باشند کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام خواهند داد. خرابی دندان یکی از مشکلات طبیعی است که ممکن است برای هر فردی پیش آید و این خرابی ها به انواع مختلفی دسته بندی شده و به همین دلیل روش های درمانی مختلفی برای رفع این مشکلات وجود دارند و می توانید بهترین روش را برای ترمیم دندان های خود انتخاب کنید. پروتز دندان یکی از روش هایی است که می تواند به بهترین شکل ممکن تمامی ایرادات دندان هایتان را برطرف نموده و دندان هایی سالم برایتان به ارمغان آورد. پروتز در دو نوع ثابت و متحرک اجرا می شود و از این رو باید اطلاعاتی در رابطه با هریک از این روش ها داشته باشید تا بتوانید با توجه به نیاز دندان های خود روش مناسب را برگزینید. در ادامه توضیحات کامل تری ادر خصوص مقایسه پروتز دندان ثابت و متحرک ارائه نموده ایم:

مقایسه پروتز دندان ثابت و متحرک

هر فردی ممکن است به دلایل مختلفی دندان های خود را از دست بدهد، از پوسیدگی و ایجاد عفونت گرفته تا تصادف و شکستگی های دندان باعث از دست دادن دندان طبیعی خواهند شد که در این صورت باید به فکر جایگزینی دندان از دست رفته خود باشید. وقتی سخن از پروتز دندان می شود احتمالا به فکر دندان هایی می افتید که شب هنگام آنها را درآورده و در داخل لیوان قرار می دهند تا تمیز بمانند. بله، این دندان های مصنوعی نیز پروتز هستند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم دندانپزشکی پروتز دندان به روش های مختلفی اجرا می شود و هر فردی به راحتی می تواند تصمیم بگیرد که کدام روش را برای جایگزینی دندان از دست رفته خود انتخاب نماید. پروتز دندان متحرک و ثابت هریک ویژگی های متفاوتی نسبت به یکدیگر خواهند داشت و از این رو تنها پس از شناخت دقیق و مقایسه این دو روش می توانید به یک انتخاب درست برسید. در ادامه با هریک از انواع پروتز دندان آشنا خواهیم شد.

پروتز دندان متحرک

پروتز دندان متحرک همانطور که از نام آن نیز پیداست به نوعی از دندان ها گفته می شود که قابل جابجایی هستند به عبارتی می توان آنها را از دهان خارج کرده و دوباره بر روی لثه قرار داد. این نوع از پروتز دندان شناخته شده ترین روش در این عمل هستند چرا که استفاده کردن از دندان های مصنوعی در میان مردم رواج بسیاری داشته و اغلب مردم با استفاده از این روش جای دندان های از دست رفته خود را پر کرده اند. برای استفاده از پروتز دندان متحرک در زمانی که می خواهید دندان های خود را دوباره بر روی لثه خود قرار دهید به چسب مخصوص نیاز خواهد بود تا در هنگام صحبت کردن و یا خوردن غذا دندان ها نلغزیده و خجالت زده نشوید. متاسفانه این روش درمانی این معایب را نیز به همراه دارد و قبل از انجام باید امکان لغزش دندان ها را نیز در نظر داشته باشید.

جراحی اندودنتیکس چیست؟

پروتز دندان ثابت

پروتزهای دندان ثابت به نوعی از پروتز ها گفته می شود که بر روی لثه قرار گرفته و به بافت آن متصل می شوند. پروتزهای ثابت از بهترین روش ها برای متصل کردن دندان به لثه استفاده می کنند به گونه ای که در این روش از فناوری ایمپلنت که یکی از معروف ترین روش های دندانپزشکی است استفاده خواهد شد. ایمپلنت تحولی عظیم در دنیای دندانپزشکی ایجاد کرده است به گونه ای که ابتدا پایه تیتانیومی ایمپلنت در مکان مورد نظر قرار داده می شود و پس از گذشت زمان استخوان های اطراف ایمپلنت رشد کرده و اطراف پایه تیتانیومی آن را فرا خواهند گرفت و می توان به صورت دائمی از پروتز دندان استفاده کرد. پروتزهای ثابت باید حتما توسط دندانپزشکان متبحر و متخصص انجام شود چرا که هرگونه کوتاهی در بخش های عمل عواقب جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. پروتز های ثابت میزان دوام و مقاومت بالاتری نسبت به پروتزهای متحرک دارند به گونه ای که این نوع پروتزها مانند پروتز های متحرک به حرکت درنیامده و می توانید انواع اقسام مختلف غذاها را با آن بخورید.

 کیفیت پروتز ثابت و متحرک

یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار بر انتخاب نوع پروتز را می توان کیفیت آن دانست. در بخش های قبل با پروتز ثابت و متحرک به خوبی آشنا شدیم و باید بدانید که هریک از آنها برای نوع خاصی از افراد مناسب خواهند بود و نمی توان تنها یک روش را برای همگان مناسب در نظر گرفت. لازم به ذکر است که پروتزهای ثابت معمولا میزان مقاومت بیشتری نسبت به پروتزهای متحرک دارند اما باید در حفظ و نگهداری پروتزهای ثابت دقت بیشتری داشته باشید. پروتزهای متحرک به دلیل امکان خارج شدن از دهان به راحتی شستشو داده خواهند شد اما برای نگهداری درست از پروتزهای ثابت باید از روش های دندانپزشکی استفاده کنید. هریک از انواع پروتزهای ثابت و متحرک خود به انواع متفاوتی دسته بندی می شوند که البته هر یک از انواع پروتز خود روش های متفاوتی با یکدیگر دارند و می توانید مناسب ترین روش را برای ترمیم دندان های خود انتخاب کنید.

 قیمت پروتز ثابت و متحرک

قیمت یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر انتخاب فرد به شمار می رود که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. در رابطه با قیمت پروتز ثابت و متحرک نمی توان رقم ثابتی در نظر گرفت چرا که عوامل متعددی دست به دست هم می دهند تا در نهایت میزان قیمت پروتز را تعیین نمایند. پروتزهای متحرک معمولا میزان قیمت پایین تری نسبت به انواع پروتزهای ثابت خواهند داشت چرا که پروتزهای متحرک پیوند خاصی با سطح لثه و فک فرد ندارند و این در صورتی است که پروتز ثابت به صورت مستقیم بر روی لثه ها و فک فرد سوار شده است. نوع دندانپزشکی که برای اجرای عمل انتخاب می کنید نیز بر میزان هزینه های پروتز تاثیر خواهد گذاشت و دکتر افشار که یکی از بهترین دندانپزشکان بخش شمال تهران است بهترین و مناسب ترین قیمت ها را برایتان در نظر گرفته است.

 نگهداری از پروتز دندان ثابت و متحرک

یکی دیگر از تفاوت های پروتز دندان ثابت و متحرک را می توان به نحوه نگهداری از آن نسبت داد. برای نگهداری از پروتز دندان ثابت می توانید دقیقا مانند دندان های طبیعی خود رفتار کنید چرا که این دندان ها به صورت دائمی بر روی فک شما باقی خواهند ماند. برای نگهداری از دندان های متحرک باید بدانید که این دندان ها با اینکه حس ندارند اما باید به صورت مرتب تمیزکاری شوند تا از خرابی آنها جلوگیری گردد. در حالت کلی باید بدانید که امکان خرابی دندان های پروتز شده نیز وجود دارد و این تنها دندان های طبیعی نیستند که در معرض خرابی قرار گرفته اند. پس در حفظ و نگهداری از دندان های مصنوعی نیز باید نهایت دقت را داشته باشید.

پروتز دندان ثابت یا متحرک

پس از اینکه با برخی ویژگی های انواع پروتز دندان آشنا شدید باید بدانید که کدام یک از انواع پروتز برای دندان های شما مناسب است؟ برای تشخیص این امر باید حتما به پزشک متخصص مراجعه شود چرا که پزشک متخصص است که می تواند با توجه به ویژگی های دندانی و همچنین بررسی سوابق بیماری فرد بهترین روش را پیشنهاد خواهد کرد. در صورتی که فرد سابقه بیماری نداشته و یا بیماری وی مشکلی برای پروتز دندان ثابت ایجاد نکند معمولا این روش برای فرد پیشنهاد خواهد شد و کمتر دندانپزشکی است که پروتز متحرک را به ثابت ترجیح می دهد.

دندانپزشک پروتز دندان کیست؟

انتخاب دندانپزشک متبحر از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که امروزه دندانپزشکان متعددی در هر یک از شهرهای کشور فعالیت می کنند و هریک از آنها خدمات متفاوتی را ارائه می کنند و روش های مختلف پروتز در تک تک آنها ارائه می شود. اما این انتخاب دندانپزشک معتبر و باتجربه است که می تواند به شما اطمینان دهد که دندان هایی سالم دارید. شرکت ما یکی از بهترین ها در این زمینه است که با تجربه ای که در زمینه خدمات دندانپزشکی دارد خواهد توانست کلیه نیازهای مشتریان خود را برآورده سازد. یکی از مهمترین مزیت های شرکت ما را می توان ارائه بهترین خدمات با نازلترین میزان قیمت ها دانست به گونه ای که هر فردی با توجه به وسع مالی خود خواهد توانست از خدمات مختلف شرکت ما استفاده کند. کارشناسان شرکت ما نیز به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمات پشتیبانی هستند.

نکات دانستنی بعد از ونیر کامپوزیت

دکتر میلاد افشار
دندانپزشک جراح و متخصص ایمپلنت
تلفن: ۲۶۱۴۰۱۳۴ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

به دلیل منحصر به فرد بودن خصوصیات صورت هر فرد، برای هر شخص تنها یک لبخند زیبا و عالی وجود دارد. ما این لبخند را در پروسه طراحی لبخند برای شما ایجاد می کنیم.

مارا در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
مطالب پربازدید
مشاوره رایگان